Häst satt sig på framskärmen på bilen....

Sv: Häst satt sig på framskärmen på bilen....

Enligt en märklig gammal lag anses hästar vara nyttodjur och anses aldrig kunna ställas till svars för skador, oavsett vad de hittar på. Däremot kan man se det ur en etiskt perspektiv och då skulle jag tycka att det är den som lett hästen och orsakat skadan, som får betala. Är detta inte hästägaren, kan ju inte denne hållas ansvarig. Mitt förslag är att de gör upp i godo!

Nej. De skador som en häst orsakar omfattas av skadeståndslagen. För att bli ersättningsskyldig gäller samma förutsättningar som i vanliga fall när det gäller skadeståndslagen, dvs man måste finna ett orsakssamband samt vållande/oaktsamhet.

Om bilen var parkerad (och ej felparkerad) så blir du som hästägare skyldig att ersätta om inte några särskilda omständigheter föreligger. Om bilen däremot är i trafik så blir det bilägaren oavsett hur mkt felet är hästens så att säga.

Även om inte hästägare har ett strikt ansvar så föreligger ändå ett "normalt" ansvar. Det skulle vara rätt skönt som hästägare annars om vi inte hade behövt ta ansvar för några skador som våra hästar orsakar.

I sammanhanget bör framhållas att det idag gällande strikta skadeståndsansvaret är begränsat i så motto att det endast avser skador på ägor och alltså inte omfattar t.ex. personskador eller skador på fordon.

Inte vet jag om lagarna gör skillnad på fordon som "är i trafik" och inte, men enligt skadeståndslagen har bilägaren,såsom hundägaren,alltid ett strikt ansvar.

Vilka lagrum hänvisar du till?

Jag tog för några år sedan reda på hur lagstiftningen kring skador orsakade av häst såg ut, och då var det som Ubbe R skriver och så vitt jag känner till har de inte ändrats.

Det har inte ändrats!
Fortf jordabalken från tidigt 1900-tal som gäller då bilar och bilkörning sågs på med andra ögon.

Nej, om bilen är parkerad så är den inte i trafik och då är det hästägaren som står för skadorna (förutsatt att bilen inte är felparkerad).

Så är det väl, som du skriver?
Att om bilen inte är i trafik beror det på ev oaktsamhet osv hos den som hanterar hästen. Men om motorn är igång/bilen är i trafik så är det bilägarens "fel".

Fan heller att jag tänker betala om jag står parkerad utanför affären, och det kommer någon lös ponny och kraschar min bil :mad:

Man utgår inte från fordonet utan från djuret. Enda gången den som hanterar en häst kan bli ersättningsskyldig är om denne varit grovt oaktsam.
Med hundar är det tvärtom, där är det strikt ägaransvar som gäller oavsett om det är hundägarens fel eller inte.

Fan heller att jag tänker betala om jag står parkerad utanför affären, och det kommer någon lös ponny och kraschar min bil :mad:

Fast en lös häst räknas väl som vilt (dvs som älg och liknade) och i så fall är det bra om man har en speciell viltförsäkring.

Mvh

Tora

Bara att välja..Antingen betalar du elelr ingen..

Varför ska jag betala när jag tex står parkerad utanför en affär, för att någon tappar sin häst!? det är ju helt sjukt.

Då ska jag tvinga den att betala, på ett eller annat sätt.
Jag ska inte behöva bli pank för att någon inte kan hantera sin häst eller tappar den.

Fast en lös häst räknas väl som vilt (dvs som älg och liknade) och i så fall är det bra om man har en speciell viltförsäkring.

Mvh

Tora

Räknas den alltid som det?
Om någon tappade den bara ett par meter bort?
Eller om den har sprungit lös länge/långt?

Finns ett stall bredvid mitt jobb.
De rider förbi parkeringen ibland.
Om en häst sparkar min bil på parkeringen tänker ju inte jag betala, det SKA ryttaren göra :crazy:

Fast det spelar ingen roll vad du tycker om lagen säger en annan sak. Har inte ryttaren varit väldigt oaktsam så får du hoppas att du antingen har en komplett försäkring (det brukar vara låg eller ingen självrisk på viltförsäkringen) eller på att ryttaren har så pass stor moral att denne betalar din självrisk.

Det är svårt att hävda att ryttaren varit vårdslös. I motsats till hundar så har hästägare ingen strikt ägaransvar (om inte hästen trampar sönder din mark, då är det en annan lag som gäller).

Mvh

Tora

Oavsett vad du tycker måste du följa lagen som alla vi andra. Försöker du tvinga någon att betala något som dennne inte behöver enligt lag kan du åka dit på det också.

Varför lagen formad så då?

Då kan jag ju rida in på parkeringen vid ica och råka sparka på varenda bil :idea:

Givetvis är inte lagen utformad på det sättet för att du ska kunna sparka på bilar från hästryggen utan det blir snarare en konsekvens av lagen.
Kan tänka mig att den är utformad på det sättet eftersom hästar i trafik var väldigt vanliga när den skrevs och de var säkert inte helt vana vid bilar.

Då kan jag ju rida in på parkeringen vid ica och råka sparka på varenda bil :idea:

Tyvärr så blir det bilägaren som får stå för pinalerna om en häst gör skada på ens bil, om man inte kan visa att hästägaren har varit vårdslös (ganska svårt).
Du får även stå för kostnaderna om hästen blir skadad i samband med incidenten, trafikförsäkring om hästen är oförsäkrad alt så hästens försäkring först sen kommer de att begära pengarna från din trafikförsäkring.
Bra länkar
http://www.agria.se/agria/pvsearch.nsf/id/C1256BB20031FB36C1256BB300448CC2?opendocument&
samt
http://www.agria.se/agria/pvsearch.nsf/id/C1256BB20031FB36C12572BC0027AA4D?opendocument&

Min häst backade in i en parkerad bil = jag fick betala. Dock hade jag drulleförsäkring i min hemförsäkring så det blev "bara" självrisken.

Hade bilen däremot rullat så hade det varit bilägaren. Men nu stod den ju parkerad och då blev det annorlunda.

Då kanske det skulle räknas som vårdslöshet att rida på ICA-parkeringen!

trafikförsäkring om hästen är oförsäkrad alt så hästens försäkring först sen kommer de att begära pengarna från din trafikförsäkring.
Om man inte äger en bil då? Hur kan trafikförsäkringen gå in när man inte ens kört bilen? Hästar har ingen trafikförsäkring.

Jag har min häst försäkrad i agria och har agria incident som täcker alla sånna skador om hästen kommer lös och förstör andras grejer och den är jag glad att jag har, hoppas verkligen inte att dom kräver pengar från trafikförsäkringen för att min häst gör skada på en parkerad bil.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka