Häst satt sig på framskärmen på bilen....

Sv: Häst satt sig på framskärmen på bilen....

Genom åren så har jag varit med om några försäkringsärenden både mina egna och andras. Det är ytterst få gånger som det har gått så långt som till domstol (inga egna ärenden men tre bekantas där jag varit inblandad som vittne).

Det har varit väldigt nära att gå till domstol med mina egna ärenden två gånger. Det enda jag gjorde då var att skicka ett brev adresserat från ett av Göteborgs mest kända advokatkontor där det enda som står är att all vidare kontakt sker genom detta advokatkontor (har en fördel genom att min bror är en av delägarena där). Det tar max en vecka och så ringer försäkringsbolaget och vill förlika.

Det är så konstigt att bara en vecka innan så är det helt omöjligt och om jag vill ha en annan bedömning så får det gå via domstol. När de får ett brev från en stor och känd advokatfirma så låter det minsan hastigt och lustigt helt annorlunda.

Så givetvis skall rättvisan vara blind, men det är den inte. Den som är duktig och kan prata för sin sak på rätt sätt kommer alltid att ha en stor fördel. Rättsystemet kan aldrig bli mer rättvist än de som ser till att det fungerar. Då dessa är människor så har de sina begränsningar. Ibland så har man ju "tur" och har väldigt klara fakta, tex flera oberoende vittnet som säger samma sak, skrivna kontrakt osv. Men när det kommer till mer subjektiva saker (som tex om man varit vårdslös eller inte) så är det ens egen vältalighet som spelar en stor roll.

Sen kan det ju finnas väldigt klara fall av vårdslöshet som jag nämde tidigare tex en ryttare som rider på fel sida av vägen och ignorerar stopplikten. Men då har denna personen klart och tydligt brytit mot lagar och förordningar. För det mesta så är det ju mer subjektivt om man verkligen varit vårdslös eller inte.

Mvh

Tora

Detta vet jag...
Efter att jag och Dockan blev påkörda för ngt år sedan har jag koll på vad som gäller...
ALLTID BILÄGAREN som får står för det. Även om bilen är parkerad eller i rörelse eller whatever alltid bilägaren. (Skulle hästen skada sig är det också på bilägarens bord).

NEJ min vän är bilen parkerad så faller det på hästägaren hade en häst som backade för mig in i en bil och det föll på ägaren till hästen (inte jag) bilägaren fick allt betalt. Dessutom om du stannar för att släppa förbi en häst stäng av bilen så att du inte råkar ut för att hästan "backar" in i dig.

Senast ändrad:

NEJ min vän är bilen parkerad så faller det på hästägaren hade en häst som backade för mig in i en bil och det föll på ägaren till hästen (inte jag) bilägaren fick allt betalt. Dessutom om du stannar för att släppa förbi en häst stäng av bilen så att du inte råkar ut för att hästan "backar" in i dig.

Behöver inte alls vara så. Det kan bli så men med största sannolikhet så får bilägren stå för sina egna kostnader.

Mvh

Tora

Vilken evighetsdiskussion det här blev :D

Med största sannolikhet får hästägaren betala. ;)

Tyvärr är det så att bilägaren står för hela ansvaret vad det gäller skador på bil OCH eventuella skador på hästen. Bilägaren ansvarar för var man ställer bilen oavsett om det är en parkeringsplats eller liknande men hästen däremot är ett djur o räknas i detta fall inte kunna kontrolleras då enligt lagen är "hästar oberäkneliga" o ryttare/ägaren kan inte stå för vad hästen förorsakar då man aldrig oavsett hur lydig hästen är har 110% koll på en häst.

Ibland konstiga lagar men tyvärr är det så..

Fast det låter ju konstigt om bilägaren ska få betala som parkerat utanför en affär och en häst kommer skenande på bilen...

Tyvärr är det så att bilägaren står för hela ansvaret vad det gäller skador på bil OCH eventuella skador på hästen. Bilägaren ansvarar för var man ställer bilen oavsett om det är en parkeringsplats eller liknande men hästen däremot är ett djur o räknas i detta fall inte kunna kontrolleras då enligt lagen är "hästar oberäkneliga" o ryttare/ägaren kan inte stå för vad hästen förorsakar då man aldrig oavsett hur lydig hästen är har 110% koll på en häst.

Ibland konstiga lagar men tyvärr är det så..

Då har du inte läst igenom tråden. Det är skillnad om bilen är i trafik eller parkerad.

Det finns ingen lag eller i lagens mening att hästar är oberäkneliga. Om bilen är parkerad så är det hästägaren som står för kostnaderna såvida man inte kommer fram till att hästägaren inte på något vis har varit vårdslös. Titta igenom exemplen som lagts fram i tråden så hittar du flera fall där hästägaren har fått betala.

Jag tycker det är så konstigt att så många tror att hästägare är en speciellt skyddad grupp som inte ska behöva ha något ekonomiskt ansvar för de skador som hästarna orsakar. Enda gången som man inte har det är när bilen är i trafik eftersom att bilägaren då har ett strikt ansvar. I övrigt gäller samma ansvar för hästrelaterade skador som annars.

KL.
Det verkar råda olika meningar även bland de som är juridiskt kunniga ;).

Jag ringde för ett antal år sen till skaderegleringen på mitt försäkringsbolag (hemförsäkringen, allrisk). Detta för att jag ville veta vilken ansvar jag har runt omkring min häst och huruvida jag kan/bör försäkra mig mer för att hantera eventuell skada.

"Min" skadereglerare bedömde det som att i de allra flesta fall skulle man som hästägare inte stå skyldig för skada då hästolyckor klassas som viltskador och att om någon kan vara skyldig är det den som för stunden hanterar hästen om den individen är vårdslös. Även kan en del ansvar landa på stallägare som inte hägnat in hagar tillbörligt etc.

Om jag däremot tar hjälp av underårig och inte ser till att ha målsmans godkännande/ansvar så kan jag bli skyldig (om jag kommer ihåg rätt).

Därutöver ansåg han att min normala hemförsäkring täcker sådan skada som jag kan råka vara skyldig till.

Med andra ord skulle jag tipsa den vars häst orsakar skada att kontakta sitt eget hemförsäkringsbolag. Då får man veta deras linje och vilket stöd man kan få därifrån. Det verkar ju onekligen som att det är olika regler på olika bolag.

Jag kollade upp detta för ett tag sedan och enligt en gammal lag så är det alltid bilägaren/föraren som är ansvarig vid olycka häst/bil. Kan tyckas tokigt, men så e det.

KL.
Det verkar råda olika meningar även bland de som är juridiskt kunniga ;).

Jag ringde för ett antal år sen till skaderegleringen på mitt försäkringsbolag (hemförsäkringen, allrisk). Detta för att jag ville veta vilken ansvar jag har runt omkring min häst och huruvida jag kan/bör försäkra mig mer för att hantera eventuell skada.

"Min" skadereglerare bedömde det som att i de allra flesta fall skulle man som hästägare inte stå skyldig för skada då hästolyckor klassas som viltskador och att om någon kan vara skyldig är det den som för stunden hanterar hästen om den individen är vårdslös. Även kan en del ansvar landa på stallägare som inte hägnat in hagar tillbörligt etc.

Om jag däremot tar hjälp av underårig och inte ser till att ha målsmans godkännande/ansvar så kan jag bli skyldig (om jag kommer ihåg rätt).

Därutöver ansåg han att min normala hemförsäkring täcker sådan skada som jag kan råka vara skyldig till.Med andra ord skulle jag tipsa den vars häst orsakar skada att kontakta sitt eget hemförsäkringsbolag. Då får man veta deras linje och vilket stöd man kan få därifrån. Det verkar ju onekligen som att det är olika regler på olika bolag.

Ja, när jag skriver hästägaren så utgår jag från att det är denne som lett hästen, men är det någon annan så kan ansvaret hamna på denne. Men utgången är densamma att det är hästledaren som blir ansvarig om man anser att denne förfarit vårdslöst och gränsen för det är inte speciellt högt. Så "din" juridiske kunnige intar samma ställning. Så det är inte olika regler på olika bolag utan handlar om man i bedömningen ansett hästledaren varit vårdslös eller inte. Och det är nog ganska sällan som man anser att det inte har varit vårdslöst (att tex inte hålla tillräckligt avstånd till bilen). Då ska man ha lite "tur".

Så det viktiga är ju att man ser till att ha exempelvis en hemförsäkring så att man är skyddad om olyckan är framme.

Jag kollade upp detta för ett tag sedan och enligt en gammal lag så är det alltid bilägaren/föraren som är ansvarig vid olycka häst/bil. Kan tyckas tokigt, men så e det.

Jag ger snart upp. :D Anledningen till att jag fortsätter tjata är för att jag tycker det är skrämmande att så många tror att de inte ska bli ansvariga. Det gäller att ha en försäkring (långt ifrån alla har ju tecknat ex en hemförsäkring). För det är bara när bilen är igång och i trafik som det är bilägaren som får stå för skadorna ELLER om hästhanteraren inte kan anses varit vårdslös (vid skada på tex parkerad bil). Har man "tur" så kan det anses att man inte varit vårdslös men risken är STOR för att man ska få betala (se som sagt exemplen tex i denna tråd).

/Saigon -jurist

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 309
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar