Häst satt sig på framskärmen på bilen....

Sv: Häst satt sig på framskärmen på bilen....

jag vet ej hur lagen ser ut men tex där mina mamma bor så står deras bil ca 2m från en nybyggd cykelväg(vilket dom var emot att komunen skulle bygga det på den sidan,oxå alla andra grannar, men det blev så ändå) där rids det mg hästar förbi per dag och detkan ju hända en olycka att ryttaren inte har pli på sin häst. och hur kul är det om min mamma ska stå för kostnaderna av att bilen blir förstörd av en häst skadar bilen?( den står alltid inom hennes tomt). tycker det är den som hanterar hästen som ska betala, man kan väl alltid undvika att gå nära en bil typ 4meter i från, men står den prec utanför stallet så är det ju lite annorlunda,men detta borde ju de veta att det e bättre att ställa bilen en liten bit ifrån satll och hagar.

Inte din trafikförsäkring, bilägarens!
Agria incident täcker enbart personskador inte sakskador.

jag vet ej hur lagen ser ut men tex där mina mamma bor så står deras bil ca 2m från en nybyggd cykelväg(vilket dom var emot att komunen skulle bygga det på den sidan,oxå alla andra grannar, men det blev så ändå) där rids det mg hästar förbi per dag och detkan ju hända en olycka att ryttaren inte har pli på sin häst. och hur kul är det om min mamma ska stå för kostnaderna av att bilen blir förstörd av en häst skadar bilen?( den står alltid inom hennes tomt). tycker det är den som hanterar hästen som ska betala, man kan väl alltid undvika att gå nära en bil typ 4meter i från, men står den prec utanför stallet så är det ju lite annorlunda,men detta borde ju de veta att det e bättre att ställa bilen en liten bit ifrån satll och hagar.
Säg att hästen 4 meter bort blir skrämd och far in i din mammas bil. Med största sannolikhet kommer då inte hästägaren att hålla skyldig (ev den (om det finns någon) som skrämde hästen). Därmed kommer trafikförsäkringen (som är obligatorisk om man äger bil, pga absolut ägaransvar som bilägare) betala skador på personer och häst. Dock kommer den inte betala kostnaden för din mammas bil. Vill hon ha de måste hon ha en vagnskadeförsäkring.

Citerar mig själv från en annan tråd...

Skadeståndsskyldig kan man bli endera genom speciallagstiftning som ger ett så kallat strikt ansvar (som hundägare är man till exempel strikt ansvarig för i princip alla situationer där hunden skadar någon eller någon annans egendom) eller genom den mer allmänna skadeståndslagen.

Speciallagstiftningarna går först. De speciallagstiftningar jag har kunnat finna (och tro mig jag har LETAT som en galning) gäller

*dels hästar som kommit lösa och då finns ett strikt ansvar för agral skada (skada på mark och eventuellt även på fasta tillbehör till mark såsom staket etc.) enligt 1937 års lag om ägorfred 5 kapitlet 47§,
* dels eventuellt även fall då en häst sparkat eller skadat annat djur enligt den synnerligen ålderstigna skrivningen i 22 kapitlet 7 § byggningabalken. Där stadgas att "dräper fä annans fä, som ej ätas kan; betale ägaren hälften av dess värde, som dräpt blev. Kand det ätas gälde fjärdung, och det döda tage han som det förr ägde. Nu varder fä sargat av fä, betale halva läkeslön och halva skadan. Är fä vant att skada göra och vet det ägaren, eller är han därom varnad gälde dubbelt mer än sagt är"

Byggningabalken är lite jobbig att läsa och den tillämpas synnerligen sparsamt av svenska domstolar... men enkelt kan man nog översätta det ovanstående att om min häst sparkar ihjäl någon annan häst så får jag betala halva skadan och halva läkekostnaden om den andra hästen inte dör. Vet jag om att min häst brukar sparka andra hästar så får jag betala hela skadan.

I övriga situationer gäller alltså skadeståndslagen. Skadeståndslagen stadgar att man får ersätta skador man orsakat genom oaktsamhet/vårdslöshet (och förstås även om man orsakat dem med flit). Klurigheten ligger dock i att bedöma om man varit vårdslös eller inte och om denna vårdslöshet har lett till skadan.

Extremt förenklat kan man säga att man gör vållandebedömningen genom att titta på ett antal faktorer:

* skada - en personskada eller sakskada skall ha inträffat. Är det frågan om en ren förmögenhetsskada kan denna endast ersättas om den orsakats genom ett brottsligt förfarande eller på rent kontraktsrättslig grund. I vissa fall kan även kränkning ersättas. I de fall vi diskuterar här kan vi nog hålla oss till frågan om person och sakskada.

* det måste finnas ett "presumtivt ansvarssubjekt" - det vill säga det måste finnas någon som man riktar sitt anspråk emot och som är tänkbart ansvarig för skadans inträffande. Finns det flera tänkbart ansvariga får man bedöma varje subjekt för sig.

* skadan skall som huvudregel ha orsakats genom en aktiv handling, passivitet kan bara grunda skadeståndsansvar om det finns en specifik plikt att handla.

* ansvarssubjektet skall inte vara fri från ansvar för att dennes handling orsakats av en nöd/nödvärnssituation eller att den skadelidande samtyckt till handlingen eller genom tjänsteplikt.

* Den man kräver ersättning av skall ha orsakat skadan genom sin handling eller underlåtenhet. Skadan skall vara sådan att den inte skulle ha inträffat om inte handlingen företagits eller så skall skadan vara av ett sådant slag att den enligt naturens ordning uppstår som en följd av handlingen.

* Endast påräkneliga följder kan ersättas. Skadan måste "ligga i farans riktning". En normal kunnig person skall kunna förutse att skadan kan komma att inträffa som en följd av ett visst handlande för att skadeståndsskyldighet skall föreligga.

* Skadan skall vara en följd av vårdslöshet, uppsåt, brott eller strikt ansvar. Det strikta ansvaret vad gäller hästar har vi redan dragit igenom. En brottslig handling tror jag inte jag behöver förklara. Uppsåt är när man gör något endera med "flit" eller när man gör något och är helt likgiltig inför följderna (kallas eventuellt uppsåt).

Culpa/vårdslöshet är svårast att bedöma men det man tittar på är:

* Vad är det tillåtet att göra i den aktuella situationen, vad är man tvungen att göra i situationen? Finns några lagar, förordningar, rättspraxis eller någon sedvana som styr?

* I övrigt bedömer man risken för skada vid ett visst handlande, den sannolika skadans storlek, möjligheten att förebygga skada och den handlandes möjlighet att inse risken för skada.

Typ så gör man bedömningen av om skadeståndsskyldighet föreligger eller inte. Solklart eller hur

En ansvarsförsäkring är ett skydd mot skadeståndsskyldighet och ingår som en del av en vanlig hemförsäkring. I ett fall som det som nämns i den här tråden kan då försäkringsbolaget utreda om skadeståndsskyldighet föreligger eller inte... vilket kan vara rätt praktiskt med hänsyn till att det inte alltid är så enkelt att bedöma.
Självrisken på en ansvarsförsäkring brukar vara någonstans kring 1500 för en privatperson. Mer för den bedriver näringsverksamhet med sin(a) häst(ar).

Men en ansvarsförsäkring ersätter alltså bara skadan om du är skadeståndsskyldig.

Vilka lagrum hänvisar du till?

Jag tog för några år sedan reda på hur lagstiftningen kring skador orsakade av häst såg ut, och då var det som Ubbe R skriver och så vitt jag känner till har de inte ändrats.

Skadeståndslagen omfattar alla typer av skador som inte regleras av avtal el annan lagstiftning (Specifikt lagrum är ju SkadestL 1:1 samt 2:1). Så länge bilen är i trafik så gäller att bilföraren ska anpassa hastighet så att han kan väja för faror som går att förutse (14 § TrafikF) samt att bilföraren har strikt ansvar vilket gör att så fort bilen kan anses vara i trafik så åker bilägaren på det oavsett om det är hästen som i princip springer på bilen.

MEN om en hästägare förfarit vårdslöst och exempelvist haft ett undermåligt staket i hagen som gjort att hästarna har kunnat ta sig ut på väg och där orsakat skada på bil i trafik så KAN det bli tal om ex jämkning eller skadestånd från hästägare till bilägare (trots bilförarens strikta ansvar) (Finns bara ett rättsfall och det är NJA 1983 s 232 där man däremot kom fram till att hästägaren inte var skadeståndsskyldig då staketet ansågs av tillräcklig/normal standard varpå hästägaren inte anses farit vårdslöst. Men diskussionen fördes.) Så även i trafik så kan man nog inte tvärsäkert säga att bilägaren ALLTID åker på det (men att bedöma utav avsaknaden av rättspraxis så blir det nog i princip alltid så).

Ett fordon anses vara "i trafik" (ang skada "i följd av trafik") när bilen "kommit i rörelse oavsett om motorn varit igång eller inte" (kan utläsas i prop till TSL). När en bil står parkerad och ingen sitter i så är den inte att anse som "i trafik" varpå Trafikskadelagen inte är gällande (det finns det också ganska gott om praxis på). Ej heller bilförarens strikta ansvar. Däremot blir situationen annorlunda om bilen är felparkerad (det finns det också en del praxis på). Men är bilen rättparkerad och ej i rörelse så är den inte att anses som i trafik.

För att skadestånd skall utgå enligt Skadeståndslagen så krävs ett orsakssamband (vålland till skadan) samt antingen uppsåt eller vårdslöshet. Och det räcker med "vårdslöshet". Det är inte grov/grav el dyl utan enbart "vårdslöshet".

Nu finns det ju i princip ingen praxis vad gäller hästar och skada varpå det därför heller inte lätt att veta var gränsen för "vårdslöshet" går. Däremot finns det ju mängder med praxis på annan skada genom vårdslöshet där gränsen inte har varit så väldigt hög för vad som ska anses vara vårdslöst.

Om man bara tittar på exemplen som uppräknats i denna tråd så fick tex personen som tappade hästarna vid grinden stå för skadorna som uppstod på bil, varpå man alltså kommit fram till att hanteringen varit att anse som vårdslös. Hästen som backade in i bilen fick också hästägaren ersätta bilskadorna. Själv har jag ingen som helst praktisk erfarenhet i frågan så jag vet inte alls var man drar gränsen för vad som kan anses vårdslöst men jag skulle tro att det nog inte krävs så väldigt mkt (med tanke på övrig praxis i skadeståndsmål). Men med tanke på att det finns så få rättsfall så talar ju det för att de allra flesta fall regleras direkt mellan förs.bolagen.

Så rent lagtekniskt finns det inget hinder så vitt jag kan se, för att en hästägare (el annan) blir skyldig att ersätta den skada som hästen orsakar så länge det når upp till skadeståndslagens krav på "vårdslöshet". Men kanske är det i praktiken så att kraven i fallen med hästar har varit ganska hög för "vårdslöshet". Men med tanke på fallen i denna tråd (speciellt hästen som backade in i bil) så verkar det inte högre än vad jag tror och vad som följt i andra skadeståndsmål.

Så min uppfattning har inte ändrats. När bilen inte är i trafik, dvs parkerad och ej i rörelse, så blir hästägaren skyldig att ersätta skadorna på bilen såvida man inte kommer fram till att hästägaren inte på något sett varit vårdslös.

Verkligen jätteintressant att reda i allt detta och höra vad alla kan/uppfattar.

Helt enkelt bäst att vara försäkrad upp till tänderna på både häst och bil!

Tja och jag vet flera tillfällen när hästar sparkat på parkerade bilar och hästägaren inte ansets ansvarig. I vissa fall betalade hästägaren självrisken av egen vilja och i vissa fall brydde sig inte hästägaren om att betala.

Så det är nog snarare så att det är förmågan att prata för sin sak som avgör om man anses skyldig eller inte snarare än vad som anses som vårdslöshet.

Jag vet även fall där hästarna har smitit från hagen och staketet inte är 100% men där fordonsägaren ändå inte fått ersättning då vårdslösheten inte ansågs tillräckligt stor.

Så frågan om vad som kan räknas som vårdslöshet är väldigt flytande och gränsen är ganska så högt dragen.

Ta tex hästägaren som leder sin ej trafiksäkra unghäst förbi parkerade bilar och blir rädd. Vårdslöshet tycker jag men inte "lagen".

Mvh

Tora

Är bilen parkerad på anvisad parkeringsplats är det hästägarens fel.
Är bilen i rörelse är det bilägaren som får stå för kostnaderna. För om bilen är i rörelse räknas det som "viltskada"

Har sjäöv vart med om att jag red, bil körde om, häst sparkade =bilägarens försäkringsbolag tog det som en viltskada och betalade allt.

Min häst backade in i en parkerad bil = jag fick betala. Dock hade jag drulleförsäkring i min hemförsäkring så det blev "bara" självrisken.

Hade bilen däremot rullat så hade det varit bilägaren. Men nu stod den ju parkerad och då blev det annorlunda.

VEM bestämde att du skulle betala?

Senast ändrad:

Det lär ju ha varit hennes försäkringsbolag - de gör en vållandebedömning (se tidigare inlägg av mig ovan om hur vållandebedömningen görs) och beslutar med ledning av denna huruvida ersättning skall lämnas eller inte. Ersättning lämnas om vållande förelegat.

Det är liksom det som är vitsen med ansvarsförsäkringen - den hjälper till med både själva skadeståndet och skadeståndsbedömningen. I och med att man har en vanlig hemförsäkring har man tillgång till en eller flera jurister som gör bedömningen.

/Jenny - som är en av juristerna som gör dessa bedömningar...

Så det är nog snarare så att det är förmågan att prata för sin sak som avgör om man anses skyldig eller inte snarare än vad som anses som vårdslöshet.

Så frågan om vad som kan räknas som vårdslöshet är väldigt flytande och gränsen är ganska så högt dragen.

Nja, det är ju en sanning med stark modifikation. Det är ju framförallt praxis som styr. Och denn praxisen har schelin_j säkerligen bra koll på eftersom att hon arbetar med det. Mitt områrde är straff-och processrätt så jag har ingen praktisk erfarenhet ifrån frågan. Däremot så vet jag ju att frågan garanterat följer den juridiska gången som brukligt.

Det som ju faktiskt kan vara väldigt avgörande är ju hur detaljerat man återger händelseförloppet - för visst är det som Saigon säger så att praxis styr hur situationer skall tolkas (i den mån det finns applicerbar praxis vill säga).

Återger man händelseförloppet mkt kortfattat och motparten återger det mer detaljerat kan det säkerligen i praktiken bli fel många gånger. Dessutom är det ju så att försäkringsbolaget kanske låter sig påverkas lite av att båda parter väldigt ofta vill att försäkringen ska kunna ersätta skadan och därför återger händelseförloppet aningen aningen modifierat - för att finna ett vållande = hamna i ett läge där försäkringen kan ersätta.

Rent i övrigt finns många faktorer som påverkar hur försäkringsbolagen tillämpar skadeståndsrätten i sådana här fall. Det är nog inte alltid det blir rätt om man säger så...

Jag vet om 3 fall när detta har hänt. Alla 3 ggr fick bilägaren betala.
Därför blev jag fundersam.
Det är ju svårt att vara oaktsam, man är ju rädd om hästen och vill ju verkligen inte rida in i en bil.

En annan sak som säkert kan spela in är att det i regel inte är hästfolk som reglerar sådana här skador. För den som inte håller på med hästar kan nog en häst som omotiverat börjar backa anses vara mer eller mindre vårdslöst i sig... det LÅTER ju som om ryttaren inte klarar av sin häst eller är ute på en "galen" häst i trafiken för den oinvigde kan jag tänka mig.

Delvis är det ju kanske rätt också - om inte annat kanske ryttaren bör hålla ett sådant avstånd till en bil som man passerar (nu förutsätter jag att vi fortfarande pratar om parkerade bilar för övrigt) att det ska finnas utrymme för en häst som börjar backa/sparka/strula på något sätt...

Nja, det är ju en sanning med stark modifikation. Det är ju framförallt praxis som styr. Och denn praxisen har schelin_j säkerligen bra koll på eftersom att hon arbetar med det. Mitt områrde är straff-och processrätt så jag har ingen praktisk erfarenhet ifrån frågan. Däremot så vet jag ju att frågan garanterat följer den juridiska gången som brukligt.

Det är inte en speciell stark modifikation. Så länge man inte har några exakta lagar att stödja sig på så är det väldigt mycket upp till hur man lägger fram sin sak.

Rör det sig om något så lagfast som att följa högerregeln så är det ett helt annat läge än om man skall fastställa om någon har varit vårdslös eller inte (framför allt där det handlar om djur som man inte har strikt ägaransvar för).

Sen spelar det också en väldigt stor roll om man förhandlar med försäkringsbolagen eller om det gått så långt att det har tagits upp av domstol. Men även i domstol så har det kommit fram till att sådant som jag personligen tycker är vårdslöst (tex rida när det är mörkt utan reflexer) inte alltid räknas som vårdslöst när det kommer till kritan.

Även en sån enkel grej som att leda en unghäst bland en massa parkerade bilar fast den inte är trafiksäker räknas inte som vårdslöshet.

Den gången som jag varit med om att det blivit vårdslöshet var när en tjej red på fel sida av vägen och ignorerade en stoppskylt, men då bröt hon också mot lagen.

Mvh

Tora

Normalt är det bilägaren som står för uppkomna skador i samband med djur, men om bilen är parkerad beror det nog på hur och var billen parkerats. Står den på avsedd plats för bilar och hästen inte har där att göra är jag tveksam. Har hästen gått för nära? Har hästen varit där den inte ska?
Stod däremot bilen på tex vägkanten och det normalt leds hästar på vägen så är det väl bilägarens ansvar som valt ett sådant ställe att parkera på.
Vad säger bilägarens försäkringsbolag?

Har nu inte läst allas inlägg men...

Har för mig att det går på bilens trafikförsäkring eller nåt eftersom hästar inte har nån sån försäkring. Men jag föreslår att du skickar en fråga till en internet jurist. Har för mig att agria.se hade en sån men är inte helt säkert. Maila en fråga o så skickar de svar... Då får du ju verkligen expert tips.

Juridik är inte en exakt vetenskap.

När jag började plugga var det just för att jag trodde att man skulle få en massa SVAR... när jag läst ett par veckor kom jag till insikten att jag skulle komma att ha fler frågor än någonsin efter avslutat utbildning.

Och så blev det också. Men man fick också verktygen för att hantera frågeställningar.

Således ser man tendenser och trender i skadeståndsrätten precis som alla andra rättsområden.

Och det är oerhört få rättsområden som har sådana "exakta" lagar som du efterfrågar. De allra flesta lagrum kan tolkas på en hel skock med sätt.

Nej det är helt korrekt jag skulle ha uttryckt mig lite annorlunda. Det skulle snarare stå "exakta lagar". Exempel exakt lag: Det är förbjudet att köra mot rött (sen finns det alltid om och men). Medan en väldigt svävande lag är vad som räknas som vårdslöst när det kommer till ridning och hästen råkar orsaka skada på egendom.

Mvh

Tora

Det är inte en speciell stark modifikation. Så länge man inte har några exakta lagar att stödja sig på så är det väldigt mycket upp till hur man lägger fram sin sak.

Rör det sig om något så lagfast som att följa högerregeln så är det ett helt annat läge än om man skall fastställa om någon har varit vårdslös eller inte (framför allt där det handlar om djur som man inte har strikt ägaransvar för).

Sen spelar det också en väldigt stor roll om man förhandlar med försäkringsbolagen eller om det gått så långt att det har tagits upp av domstol. Men även i domstol så har det kommit fram till att sådant som jag personligen tycker är vårdslöst (tex rida när det är mörkt utan reflexer) inte alltid räknas som vårdslöst när det kommer till kritan.

Även en sån enkel grej som att leda en unghäst bland en massa parkerade bilar fast den inte är trafiksäker räknas inte som vårdslöshet.

Den gången som jag varit med om att det blivit vårdslöshet var när en tjej red på fel sida av vägen och ignorerade en stoppskylt, men då bröt hon också mot lagen.

Mvh

Tora

Jag förstår hur du menar. Men om man bortser ifrån de fall där personen avgett en så knapphändig beskrivning utav fallet så att inte alla avgörande detaljer kommer fram, så "ska" fallen behandlas lika. Både i domstol och på försäkringsbolag så är man mån om att "lika ska behandlas lika". Och när man tittar på ett rekvisit som ex vårdslöshet så är man tvungen att utgå ifrån tidigare fall. En lag föregås ju alltid av en proposition. I propositionen kan man hitta information om hur lagstiftaren har tänkt sig att olika rekvisit ska tolkas (ex vårdslöshet). Utöver det (för det är ju heller inte alltid man hittar alla svar där) så tittar man på tidigare fall (praxis).

Om det enbart skulle vara upp till varje handläggare/domare att godtyckligt avgöra vad denna anser vara ex vårdslöshet så skulle det bli väldigt rättsosäkert. Så när det gäller ex vårdslöshet så finns det klara riktilinjer att följa, men detaljerna i varje fall spelar givetvis roll vilket gör att det inte alltid blir så glasklart som det borde (det är ju heller inte alltid som det finns ett liknande fall, men då gör man jämförelser med andra situationer och applicerar det). Så det går inte att helt och hållet snacka sig ur en situation (även om det är en stark fördel att kunna lägga fram sin sak väl). Det som är avgörande primärt är hur tidigare fall av vårdslöshet har bedömts.

Däremot så är det ett problem i sig när enskilda handläggare har en stor beslutanderätt. Det har ex visat sig risken för diskriminering (av ex invandrare) inom rättsväsendet är som störst vid just fall där en enskild handläggare har stor beslutanderätt (kallas för diskretionsutrymme). Så säkerligen kan man tänka sig att det händer att fallen inom försäkringsbolag inte alltid får den utgången som de borde få. Men det primära är att man gör jämförelser med tidigare fall (och tittar på förarbeten o dyl) för att finna vad som är vårdslöst, och inte att man följer vad den som är bäst på att snacka för sig vill.

Även om det kan uppfattas som "luddigt" för en utomstående så är det inte riktigt så luddigt som du tycks tro. Däremot kan man ju aldrig komma ifrån att det lagtekniskt inte alltid är på samma sätt som man själv anser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 309
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar