Häst med munkorg!?

zanzan

Trådstartare
Vi har lite special hästägare i grannstallet som gör lite hur som helst och det viktiga är att hästarna är ute dygnet runt i ur och skur, mördar bromsar är ingen anledning att låta hästen stå inne en stund!

Nu är det tydligen superviktigt att hästarna har hur mkt gräs som helst ihagen så dom har flyttat dom till den största hagen med mest gräs MEN de får tydligen inte äta gräset för på hästen sitter en heeeeeeemsk munkorg! Jag vet att man kan köpa såna överallt och jag tror att dom kallas gräs reducerare eller nått! Men får man verkligen ha sånna dygnet runt hur länge som helst och ska dom sitta så hårt att det inte ens blir lite luft mellan mulen och "korgen"??? Jag tycker det ser fruktansvärt ut!?

jag är med på grejen att hästen får säkert fång om den får äta allt det där gräset så det är inte det jag undrar! men jag fattar inte attd et är tillåtet (om det nu är det) att ha sån så länge och om den ska sitta så hårt!? Mina hästar skulle inte ens försöka dricka om vi satte på en sån..

Sv: Häst med munkorg!?

Men får man verkligen ha sånna dygnet runt hur länge som helst och ska dom sitta så hårt att det inte ens blir lite luft mellan mulen och "korgen"??? Jag tycker det ser fruktansvärt ut!?

jag är med på grejen att hästen får säkert fång om den får äta allt det där gräset så det är inte det jag undrar! men jag fattar inte attd et är tillåtet (om det nu är det) att ha sån så länge och om den ska sitta så hårt!? Mina hästar skulle inte ens försöka dricka om vi satte på en sån..

Det låter ju inget vidare - varför inte ställa frågan till hästägaren direkt? :idea:

ja du de får du nog fråga. Men vet att min kompis hon hade en ponny som jämt fick fång hon blev rekommenderad av en veterinär att ha en sån "munkorg" på ponnyn så han kunde vara ute som vanligt.. den gör att dem inte får i sig alls lika mkt gräs och anses heller inte som taskig.. Är ju taskigare att låta den stå inne eller gå i en helt grästom hage utan någon kompis..
Men jaa du får helt enkelt fråga ägaren varför dem har en sån på:)

Jo, jag vet! Men vi är redan i bråk med dom! Dom är i bråk med alla som hyr på samma gård! Så jag har ingen lust att prata med dom alls!

Tänkte bara höra lite här! För jag tycker egentligen inte att korgen är ngn dum idé bara att jaga ldrig kan tro att den ska sitta så hårt! Plus att det vekar sjukt meningslöst att släppa hästen i en så gräsig hage från början i såfall!

Tack för svaren ändå:bow:

Två av mina hästar går ute dygnet runt i gräshage med betesreducerare av munkorgsmodell. Stoet har betesreducerare eftersom hon fick fång första maj, valacken har det eftersom han är i riskzonen för att drabbas av fång.
Jag tar in dem 2-3 timmar varje dag. Då får de slippa "munkorgarna" och i krubban serveras lite betfor, morötter, vitlök och linfröolja. I höhäcken ligger 1,5-2 kg hösilage. När det sen är dags att gå ut i gräshagen igen sticker de snällt in mularna i sina betesreducerare.
Ute i hagen dricker de vatten vid källan eller slickar på mineralbaljan när de inte letar gräs. De har en enastående teknik på gräsletandet båda två.

Jag vet att de får i sig en hel del trots betesreducerarna. Båda går säkert men mycket, mycket sakta ner i vikt - kanske till stor del beroende på att de rids mer nu än före fångutbrottet.

Alternativet till det flockliv i gräshage dygnet runt som mina hästar lever idag är grushage på dagen och box på natten. För min del finns ingen som helst tvekan om vad de mår bäst av. Och självklart har jag veterinärens fulla stöd för mitt agerande.

Immer

Bara en fråga till "er som vet". Vi har en häst som har munkorg på sig på betet (väl behövligt), men vi har nu hört från flera håll att man måste ha tillstånd för att få använda dessa munkorgar!? Kan detta stämma? De säljs ju till vem som helst!

Det har nämnts här på Bukefalos i något sammanhang nyligen. Någon sa att djurskyddsinspektören i hans/hennes kommun inte tillät betesreducerare. Någon annan sa att man måste ha en veterinärordination för att få använda sådana.

Hur det verkligen förhåller sig har jag ingen aning om.

För min egen del är jag ganska lugn. Mina hästar mår bra av att gå med flocken och att slippa stå i grushage på dagarna.

Immer

Om det nu var så att man var tvungen att ha tillstånd borde man bli informerad om det vid köpet!
Den här hästen mår även den bra av att gå med sin flock och att slippa stå i grushage. Vi får väl se om någon hör av sig ang detta. Har då svårt att tro att det ordineras något annat än hur det ser ut i dag. Tack för ditt svar

Min shettis har munkorg dygnet runt. den sitter inte hårt o han skulle kunna kränga av sig den men gör de ej.

Men nu blev ja lite orolig om man inte får ha den på dygnet runt. ja ska höra med en vet eller djurskyddsinspektion.

Men han far inte illa av den alla fall. 1:a gången fick han panik dock. nu ätar han så gott de går o rund blir han ändå!

I mitt förra stall var det en shettis som hade en sån, och ja, dom sitter hårt. Det kan se grymt ut men det är ju att föredra över att hästen får fång :crazy:

Och nej, man behöver inte ha tillstånd att sätta på en munkorg.

lånar tråden lite.. undrar hur mkt en munkorg kostar.. har ett sto som blir så himla tjock på betet.. måste hålla nere hennes ätande lite.. :angel:

Jo, jag vet! Men vi är redan i bråk med dom! Dom är i bråk med alla som hyr på samma gård! Så jag har ingen lust att prata med dom alls!

Tänkte bara höra lite här! För jag tycker egentligen inte att korgen är ngn dum idé bara att jaga ldrig kan tro att den ska sitta så hårt! Plus att det vekar sjukt meningslöst att släppa hästen i en så gräsig hage från början i såfall!

Tack för svaren ändå:bow:

När jag hade munkorg på en shettis jag hade på foder fick jag spänna korgen rätt hårt.. Annars slet han av den.. Det va rätt ofta jag fick gå o leta efter den där korgen.. Tillhörande remmar är borta för gott o nya införsaffades var o varannan vecka..

Så länge inte hästen får ont eller har skavsår så tror jag inte det är någon fara..

Kl

Måste bara säga att globus modell på korg är fantasktisk!
Ger inga skav och håller bra och ponnyerna accepterar den utan plit.
Har haft våra nu i 2 år och de håller fortfarande måttet.

Och nej man behöver inget tillstånd för en munkorg.

hur mkt kan en häst gå med munkorg kan den ha den dygnet runt lr?? jag har aldrig använt ngt liknande men måste göra ngt för hon blir verkligen för tjock..

Två av mina hästar går ute i gräshage dygnet runt sedan en dryg vecka. De har Globus "munkorg" på sig hela tiden. De får komma in i stallet ett par timmar varje dag och då får de lite betfor med vitlök och linfröolja samt 1,5-2 kg hösilage vardera.
Jag har konfererat med veterinär om detta. Stoet fick fång första maj, och valacken var i farozonen - båda var tämligen runda. Nu går de ner i vikt, mycket mycket sakta, men detta kan även bero på att de rids mera nu.

Immer

okej.. jag kollade på munkorg på hööks hemsida men där står de att man inte får använda den som betesreglerare vart kan man köpa munkorgar som går att använda till att reducera gräsmängden?? jag vill ju inte att hon ska må dåligt av den utan bara att hon inte ska få i sej så mkt gräs så att hon blir rund som en tunna.. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 064
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar