Häst med dåligt minne...

lizzie

Trådstartare
Min pålla har utvecklats bra på 1 år. Från att vara ett nervöst darrande vrak som fick panikattacker när hon såg en annan häst (för drygt 1 år sedan) till att fungera normalt. Nu funkar det bra att lasta och åka iväg till ridhus fullt med andra hästar. Hon är mycket coolare och det känns som saker och ting har landat i huvudet på henne. Förutom en sak...

Hjälperna för galoppfattning... Hon verkar glömma bort hjälperna för galoppfattning från gång till gång. Även under samma ridpass. När man kommit igång och fattat några gånger så förstår hon vad hon ska göra, men det räcker med att göra något annat i 5-10 min så har hon glömt bort galoppfattningen och blir lite lätt stressad och inte förstår vad det är hon ska göra. Damen är 11 år och inriden som 4-åring - jag har haft henne i 3 år.

Någon som varit med om något liknande?

/Lizzie

Sv: Häst med dåligt minne...

Min häst är rätt osäker av sig, men jag har inte varit med om precis det här. Men jag försöker att allltid att ha i bakhuvudet att hon är en häst som lätt blir nervös och har svårt att lära sig då, det kanske är likadant med din?
Att hon fortfarande inte är tillräckligt avslappnad och bekväm med situationen för att kunna lära sig saker?

Men vilket jobb du måste ha lagt ned på din tjej! :bow: Vilken tur hon har som har dig

Min häst är rätt osäker av sig, men jag har inte varit med om precis det här. Men jag försöker att allltid att ha i bakhuvudet att hon är en häst som lätt blir nervös och har svårt att lära sig då, det kanske är likadant med din?
Att hon fortfarande inte är tillräckligt avslappnad och bekväm med situationen för att kunna lära sig saker?

Men vilket jobb du måste ha lagt ned på din tjej! :bow: Vilken tur hon har som har dig

Numera blir hon inte alls lika lätt nervös som tidigare, men det märks att hon blir lite lätt stressad just vid galoppfattning. Vet inte hur hon har blivit lärd eller om hon varit med om något obehagligt vid just galoppfattning. I övrigt så är det en mycket intelligent häst som lär sig andra saker väldigt snabbt - på gott och ont ;).

När man har travat en stund och ska fatta galopp så är det precis som om hon inte alls fattar vad man vill - hon blir lite lätt förvirrad/stressad, slängtravar och i bästa fall fattar galopp om man hjälper till med röst, pisk och skänklar. Har man väl fått henne att fatta galopp ett par gånger så funkar det bättre, men om man då lägger in en stunds travjobb så blir hon lika förvirrad igen när det är dags för galoppen. Hon kan vara hur lung och avspänd som helst innan galoppfattningen, hjälper i alla fall inte.

När jag tömkör eller longerar så fattar hon galopp direkt men då på röstkommando.

Det är ett halvblod med bra gångarter och hon har bra galopp när hon väl får till bra fattningar.

Jag har jobbat med hennes galoppfattningar sedan 1 år tillbaka. Kvalitén i galoppen är mycket bättre, har fått mycket bättre balans, takt, tempo osv. Det är bara det här vid första fattningarna under ett arbetspass då hon liksom stänger av eller blir nollställd på nåt sätt och inte fattar någonting.

Hon är kollad så hon har inte ont någonstans, sadel osv ligger bra m.m.

Svårt att komma vidare i utbildningen med damen - nu känns det som man kravlar bakåt. Har 2 jätteduktiga tjejer som hjälper mig med ridningen av damen och vi har samma problem alla tre.

Och ja - jag har lagt ner ett enormt jobb på damen. De som ser hästen i dag i ridhus när det är fullt med ridskolehästar + privata hästar och hon är hur cool som helst. Fattar inte vad jag pratar om när jag säger att hon för 1 år sedan fick panikanfall vid åsynen av en annan häst. Att försöka lasta - det ska vi inte ens tala om...

Så visst har vi kommit jättelångt, men nu börjar jag bli lite konfunderad över hur vi ska komma vidare.

Kan tillägga att vi inte håller på med en massa krångliga saker - utan det handlar om grundridning på LC-nivå.

/Lizzie

Om hon fattar för röstkommando lägg till röstkkommando även när du rider under en period kanske?

Om hon fattar för röstkommando lägg till röstkkommando även när du rider under en period kanske?

Jo visst, men under hur lång period.... någon gång måste man väl kunna sluta med röstkommandot och hjälpen är befäst. Man ska ju inte behöva använda röstkommando år ut och år in - dessutom inte godkänt vid dressyrtävling.... ;)

/Lizzie

På denna film kan man se lite av vad jag försöker förklara.

http://www.youtube.com/watch?v=dO_1Hp4KftI

Det är filmat i mars och vi har inte kommit ett dugg längre när det gäller att få galopphjälpen befäst. Snarare tvärsom - för nu har damen också börjat med att kicka efter skänkeln. Noll framåtbjudning... *suck*.

/Lizzie

du kan väl viska på tävling:angel:

Nej jag skojar. Men jag tänkte ni är tre som rider? Är ni helt säkra på att alla gör likadant? Ingen som viker sig eller gör på något annat vis? Jag till exempel hade jätte problem sista terminen jag red på ridskola för jag har lärt mig att fatta galopp för ytterskänkel och ridskole läraren ansåg att det var fel och man skulle fatta för innern. Det roliga var att hon ofta berömde mina fina lugna fattningar fast jag gjorde fel enligt henne:confused: Jag slutade ganska snabbt när denna ridlärare började.

Så be en och samma tränare titta på alla tre om ni nu har någon tränare så att ni verkligen ger samma hjälper.

Vad jag ser på filmerna är en häst som inte har ork att bära sig i fattningarna. Det är bara att fortsätta att träna.

På töm så behöver hon ju inte balansera upp en ryttare. Det kan vara därför det fungerar då.

Vissa hästar behöver lång tid för att orka med fattningarna. Tänk bara en unghäst som börjas ridas lite mer ordentligt vid 3 års åler. Det är inte ovanligt att de "perfekta" fattningarna inte kommer förren vid 5 års ålder.

Mvh

Tora

Jag tycker alltid det är svårt att ge tips när man inte sett mer än en liten film, men jag skulle försöka rida hästen i lugnare tempo i traven innan, kanske på en volt, och var riktigt noga med fattningarna och galoppen efteråt - inte "nöja" mig med att det blev galopp bara.

Testa att ta ner den i tempo, kanske försöka flytta den liten på volten för att få den uppmärksam och sen fatta galopp, rida max 5 steg i galopp och sen bryta av till samma lugna trav på dina villkor tills du är redo att fatta galopp igen. Jag tror det viktigaste alltid är att det är på dina kommandon och att du är jättetydlig med vad du gör, och framför allt att du alltid gör likadant. Kanske ska du och dina medryttare bestämma er för att det endast är en av er som tränar på fattningar tillsvidare?

Lycka till

Vad jag ser på filmerna är en häst som inte har ork att bära sig i fattningarna. Det är bara att fortsätta att träna.

På töm så behöver hon ju inte balansera upp en ryttare. Det kan vara därför det fungerar då.

Vissa hästar behöver lång tid för att orka med fattningarna. Tänk bara en unghäst som börjas ridas lite mer ordentligt vid 3 års åler. Det är inte ovanligt att de "perfekta" fattningarna inte kommer förren vid 5 års ålder.

Mvh

Tora

Filmen är från mars - hästen har stärkt sig otroligt mycket sedan dess. Nu orkar hon med fattningarna mycket bra - när hon väl förstått vad det är hon ska göra. Även fattningar från skritt orkar hon med mycket bra.

Att fattningarna inte blir perfekta på en gång, det har jag full förståelse för. Vet att det lång tid att bygga upp styrkan för riktigt bra fattningar.

Problemet är att hästen inte FÖRSTÅR galopphjälpen. Det är precis som om hon blir jätteförvirrad och inte förstår någonting alls. Gör man en jättetydligt galoppskänkel så blir hon skitförbannad och kickar något kopiöst. Har man sedan fått till en galoppfattning så är det precis som om polletten trillat ner och hon fattar hur bra som helst.

Här är galopp från juli - gjort ett par fattningar och då är det inga problem med galoppen.

http://www.youtube.com/watch?v=eBC6rERFhvs

/Lizzie

Testa att ta ner den i tempo, kanske försöka flytta den liten på volten för att få den uppmärksam och sen fatta galopp, rida max 5 steg i galopp och sen bryta av till samma lugna trav på dina villkor tills du är redo att fatta galopp igen. Jag tror det viktigaste alltid är att det är på dina kommandon och att du är jättetydlig med vad du gör, och framför allt att du alltid gör likadant. Kanske ska du och dina medryttare bestämma er för att det endast är en av er som tränar på fattningar tillsvidare?

Lycka till

Gör så som du beskriver, och det funkar väldigt bra - när hon väl fattat galopp ett par gånger.

Tjejerna rider för tränare varje gång - samma tränare. Vi har exakt samma problem alla tre.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 898
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 287
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar