Häst med dålig mage - foder?

mackan

Trådstartare
Kompisens häst är väldigt dålig i magen sen ngn månad tillbaks.
Inget har ändrats i foderstaten. Han står på hösilage, torrt, finhackat, kvot 8, (är ett fullblod 8 år, ridhäst, som alltid varit svårfött men nu är fin i hull), ca 15 kg, samt 1 kg morötter, 0,5 kg betfor, en slatt linfrö, mineraler och salt. 4 grovfoder givor jämt fördelat över dygnet, samt står på vetehalm inne.

sista månaden är han dålig i magen. Lös (inte diarre men typ en mycket fast komocka variant), samt det LUKTAR. Luktar nästan som människo skit - fasansfullt! :eek: Han verkar må helt bra i övrigt.

Är det fodret eller vad är det? vad kan man göra för att förbättra magen?
ska man konsultera veterinär om det har med tarmfloran att göra osv?

Hästen är kollad för mask och har noll mask.

tack för tips och kunskap! :bow:
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Låter som störd tarmflora. Något magpreparat eller jäst kan råda bot på symptomen. Men man bör leta upp orsaken till det. Ett tips är att göra en hygienanalys av fodret för det är enligt SLU en mycket vanlig orsak till det. Speciellt när det som i det här faller verkar finnas bra rutiner runt utfodringen.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Håller med Masse men vill tillägga att min gamling blir dålig i magen av morötter, betfor och linfrö. Kanske något att titta på.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Låter som störd tarmflora. Något magpreparat eller jäst kan råda bot på symptomen. Men man bör leta upp orsaken till det. Ett tips är att göra en hygienanalys av fodret för det är enligt SLU en mycket vanlig orsak till det. Speciellt när det som i det här faller verkar finnas bra rutiner runt utfodringen.

Tack! Hygienen på fodret är inte problemet, det är högklassigt silage som redan är analyserat, ingen annan häst i stallet (12 hästar) har heller magproblem.
Finns det ngra magpreparat som är rekommenderade, ska man bara experimentera med det själv, eller ska hon kolla med vet först?
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Djursjukhuset i Helsingborg rekommenderade Proequo till en av våra maghästar i stallet vilket fungerade utmärkt. Proviva kan också vara bra. Fungerar ofta jättebra och har fördelen att det är betydligt billigare.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Jag hade provat att ta bort linfröna, jag har för mig att alla inte tål det. Men jag är ingen expert, ska tilläggas!
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Kan tilläggas att jag experimenterade själv, vilket kan bli ungefär hur dyrt som helst. Minsta lilla burk kostar ofta fem-sexhundra och räcker kanske någon månad.:( De flesta av preparaten hade jag lika gärna kunnat hälla ut i slasken.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Jag skulle provat bakjäst, funkar super på min ponny som under lång tid varit lös i magen, hon har ätit det i en vecka nu och är inte alls lös längre:)
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Har man inte testat för hygienska värden kan man inte avgöra om det är bra eller inte. Ett foder kan bli dåligt hela vägen från start ända fram till hästens mun. Så det kan vara ide att kolla upp det ordentligt även om bara en av tolv reagerar. Kan t ex finns i den hästens box något (t ex krubba eller vattenkopp) som innehåller bakterier.

Jag har haft en häst i höst med magproblem och på den fungerar Kraffts mag och tarm mycket bra. Ibland får man helt enkelt välja det preparat man kan få tag i och som hästen äter. Min skulle till exempel aldrig få för sig att äta bakjäst.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Tack så hemskt mycket för dina svar och tips.
Nja jag köper fortfarande inte att det har med kvaliteten på grovfodret att göra definitivt inte det vi tar direkt ur balen, det är väldigt gott kvalitetsfoder, men visst, förvisso har vi inte gjort en kvalitetsanalys nej. Jag tror såfall om det är ngt runt det, att isåfall är det att han styr runt i boxen och grisar och geggar kanske? (Han är en RIKTIG gris i boxen, skiter precis överallt, gräver runt och styr, rullar sig gärna osv). Men hästen har alltid haft en känslig mage, är i övrigt en lättstressad individ, men som sagt, det är nu sista månaden som det gått riktigt över styr, och bajset som sagt framför allt inte bara är löst utan verkligen STINKER.

Boxen har han faktiskt bytt till en annan box nu när du tar upp det för ngra veckor sen! - ska ta upp det med henne, även om den förefaller lika välstädad som den han kom ifrån.....Men som sagt, han är en gris.....

Tack även övriga som svarat med råd. Jag trodde linfrö var bra för magen? Är det alltså så att de kan reagera på det? Han har i.o.f ätit även detta sen i maj 2008, och det är som sagt nu sista månaden som det blivit såhär..... men som sagt, visste inte att de kunde reagera på det?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Du har TRE lösande komponenter i foderstaten; morötter, betfor och linfrö! Jag hade provat att ta bort linfrö + morötter helt i första hand, avvakta 14 dagar för att se effekterna. Hjälper det inte, prova att ta bort betforn också.

Jag hade inte grejat med mag/tarmpreparat i första hand.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Nej JAG har inte det, kompisen har det isåfall :grin:

Han har stått på detta hela tiden, och då undrar jag varför reaktionen kommer nu isåfall när det funkat sen maj 2008 tidigare? Att fodra med betfor, morötter och lite lin är ju inte direkt ovanligt, dvs det är ingen vidare extrem foderstat han står på, eller? :confused:
Morötter har han fått främst då han inte får ngt annat kraftfoder, för att inte ha helt tomt i krubban när alla andra får..................
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Ett kg morötter är mkt tycker jag och i kombination med betfor o linfrö så är det riktigt "raketbränsle" - våra hästar reagerar direkt på morötter och den där äckellukten du beskriver den har en av inhyrningarna här ibland, får för mig att det är de dagarna ägaren har gett mer morötter än vanligt. Det stinker verkligen, men är inte så löst.

Sen är det klart att om hästen gått på detta länge utan besvär så är det ju lite märkligt.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Okej tack, ska säga till henne ang. morötterna så får hon väl börja i den änden... kanske är det kombinerade faktorer som spelar in i detta fallet, ska tipsa om det du skriver om att testa bort med morotsvolymen och linfröet till att börja med. Tack igen! :bow:
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Eftersom hästen är stissig och har skit som luktar surt så säger min erfarenhet omgående magkattar.
Det är inte alltid vi hittar orsakerna till varför det kommer, det kan vara boxbytet, det kan vara nåt störande i hagarna eller att den haft lite känningar men blivit fortsatt tränad och det har stressat igång det mer, det kan vara att den pillar i sig fruset plock i hagen.

Jag skulle i detta läge som för mig är ett solklart fall åka omgående till kliniken och köpa två hinkar pronutrin och ställa hästen på behandling. Skulle inte bara ta bort morötterna, ge fil eller bakjäst eller andra hemmagrejer utan ta till ordentligt direkt. Blir billigast så och bäst för hästen.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Tack S! Eftertänksamma synpunkter som vanligt.

Jag ska ta upp det här med henne. Det kan stämma, den är som sagt en lättstressad individ i grunden men det har blivit värre.

tack!
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Ett kg morötter är mkt tycker jag och i kombination med betfor o linfrö så är det riktigt "raketbränsle"

Varför skulle morötter och betfor ha den effekten på magen?
Om en häst reagerar på betfor så skulle jag tro att det är den tillsatta melassen som den inte tål. Betfor består av fibrer som är bra för grovtarmens mikroorganismer, finns massor av trådar här som handlar om det. Morötter vet jag inte vad de skulle kunna ställa till med?

Om man nu ska ta enstaka hästar som ex så ger jag en hel del betfor till mina. de har inga problem med sina magar. De fick dessutom ganska mkt morötter dvs de stora säkert ett par kg var i höstas. Det märktes inte heller på deras magar.

till ts
Har din kompis provat bakjäst? Det är också bra för mikroorganismerna.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Egentligen bryr jag mig inte om VARFÖR betfor eller morötter har den effekten utan det räcker för mig att veta; för mycket morötter eller betfor=hästar med lös avföring etc. Ta bort/minska ner mängden morötter o betfor=hästar med normal avföring.

Jag går på min erfarenhet av saker o ting, jag vet att det stör en del här men för mig är det inte svårare än så. Skulle jag däremot inte komma tillrätta med ett problem efter att ha gjort enkla åtgärder o förändringar så tar jag kontakt med veterinär. Kontakt med veterinär tar jag INNAN jag börjar ge mag/tarm preparat.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Egentligen bryr jag mig inte om VARFÖR betfor eller morötter har den effekten utan det räcker för mig att veta; för mycket morötter eller betfor=hästar med lös avföring etc. Ta bort/minska ner mängden morötter o betfor=hästar med normal avföring.

Jag går på min erfarenhet av saker o ting, jag vet att det stör en del här men för mig är det inte svårare än så. Skulle jag däremot inte komma tillrätta med ett problem efter att ha gjort enkla åtgärder o förändringar så tar jag kontakt med veterinär. Kontakt med veterinär tar jag INNAN jag börjar ge mag/tarm preparat.

Jag vet att vi har haft denna diskussion tidigare. Det är klart att jag förstår att det inte spelar ngn roll varför ngt har en viss effekt. Men om man påstår ngt som ett råd till andra så kan det vara bra för den som undrar att få en förklaring till varför det man påstår är tvärt emot det man kan läsa på andra ställen.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Tack för dina svar och tips!
Det finns inte en chans om du frågar mig, att det är betforen som orsakar detta, så jag ser inte det som relevant heller att dra bort det, saken bottnar i ngt annat. Det finns för många variabler runt det hela med hans stress osv. Jag ska som sagt ta upp synpunkterna som getts här med henne, så får vi se sen, fortsättning följer!

:bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 6 åring m tyskt blod som rids ca 4 dgr per vecka, lätt- medel arbete. Är mycket nerv i henne och hon spänner till lätt. Hon står...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 652
Senast: Amelia
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp