Häst med dålig mage - foder?

Sv: Häst med dålig mage - foder?

Mg tillskott ger snabbt resultat om de har brister och i behov av det. Å så fort stressen lägger sig så kan de också få lite mindre ro i magen. Mg tar även den glatta muskelaturen och inte bara hjärnan.

Sen så har han ju även fått hjälp av mag/tarmen, sluta nu inte för snabbt bara så han trillar tillbaks bara.

--------------------

Att många magra hästar kommer in med fång är ju helt naturligt när det handlar om foderfång. Det är ju samma orsak i båda fall, magra som överfeta, obalans i tarmarna.
En mager häst har ofta mer obalans i magen än en tjock häst, men när det går över styr med foderintaget även där så kan man lätt få fång.

Så lagom är bäst och att se till att hästen har en mage som mår bra kommer man långt på och man skyddar sig inte från fång genom att banta ner en fånghäst eller att utesluta näring som tyvärr fortfarande år 2009 är alltför vanligt det är som att be om återfall som i sin tur inte leder nånstans mer än till avlivning till slut när hästen får fång av mat och utan mat.

Om hästen får fång av en medicinering drar man in på näringen då?
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Mg tillskott ger snabbt resultat om de har brister och i behov av det. Å så fort stressen lägger sig så kan de också få lite mindre ro i magen. Mg tar även den glatta muskelaturen och inte bara hjärnan.

Sen så har han ju även fått hjälp av mag/tarmen, sluta nu inte för snabbt bara så han trillar tillbaks bara.


Tack!!!! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 6 åring m tyskt blod som rids ca 4 dgr per vecka, lätt- medel arbete. Är mycket nerv i henne och hon spänner till lätt. Hon står...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 652
Senast: Amelia
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp