Häst med dålig mage - foder?

Sv: Häst med dålig mage - foder?

Har själv en 8-årig korsningshäst som periodvis är precis som du beskriver det i magen.
Förvisso har han en förmåga att pilla i sig av det mesta i skog och mark, så det kan ju vara en bidragande orsak ;)
Jag har provat det mesta (tarmflorabakterier-dyrt, bakjäst-ingen verkan på honom, linfrön-blev ännu sämre mm mm) och har nu kommit fram till en lösning för min häst!

Loppfrön!!! :love

Fungerar UTMÄRKT på hans mage. Dessa frön går igenom magen obehandlade, men utsöndrar en gelè, som om hästen är lös i magen, gör den normal och om den är hård i magen, gör den mjukare.
Detta är ett så kallat "bulkmedel" och billgaste alternativet har för mig varit att köpa det som hälsokost på vanlig affär. Här heter loppfröna Psylliumfrön eller ljust Psylliumfrö.
Min häst är ganska stor och grov ca 150 i mankhöjd och Tinker-Fjord-Lippizzaner-New Forestkorsning (jag vet att det låter tokigt, men han är JÄTTEFIN :love:).
Jag ger honom 1 dl morgon och 1 dl kväll och nu är han i JÄTTEFIN i magen. Dessutom tar gelén från fröna med sig sand och andra otäckheter, som hästarna kan få i sig under vinterhalvåret!

Jag blötlägger endast fröna ca 10 minuter i lite betfor, innan han får givan, så de inte hinner svälla ut för mycket gel utanför tarmen.

Ger honom även fri tillgång på havrehalm, och som min veterinär sa "ge mycket grovfoder, så tarmen får jobba"
Därför får han även betfor morgon och kväll, vilket är bra fibrer. Han får dock bara 1 dl (torr, som sedan blötlägges).

Lycka Till!
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Jag ger råd utifrån mina egna erfarenheter, det som har funkat för oss KAN funka för andra också resonerar jag. Tycker det är lite tramsigt från din sida att komma med den diskussionen faktiskt, det är väl upp till TS att ta till sig råden eller förkasta dem tycker du inte?

Tror varken du eller ngn annan här på forumet sitter inne med alla svar, dessutom svar med källhänvisningar och studier bakom. Jag har en källhänvisning; mig själv och 35 års hästägande av hästar i olika åldrar och av olika raser. Det är en hyfsat bra "kunskapsbank" att gräva i ändå...

Jag hoppas att TS kommer fram till en bra lösning i a f.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Jag ger råd utifrån mina egna erfarenheter, det som har funkat för oss KAN funka för andra också resonerar jag. Tycker det är lite tramsigt från din sida att komma med den diskussionen faktiskt, det är väl upp till TS att ta till sig råden eller förkasta dem tycker du inte?

Tror varken du eller ngn annan här på forumet sitter inne med alla svar, dessutom svar med källhänvisningar och studier bakom. Jag har en källhänvisning; mig själv och 35 års hästägande av hästar i olika åldrar och av olika raser. Det är en hyfsat bra "kunskapsbank" att gräva i ändå...

Jag hoppas att TS kommer fram till en bra lösning i a f.

Nu tycker jag att du sänker nivån på diskussionen. Det är möjligt att man kan se det som att det är helt upp till var och en som läser att själv sortera alla svar som står här. Jag tycker inte att det är en bra ide men strunt samma.

Jag har aldrig påstått att jag sitter inne med alla svar. Det är i så fall din tolkning av vad jag skriver.

Däremot kan jag plocka fram källhänvisningar till det jag påstår. Jag fungerar nu så att jag tycker det är viktigt men det behöver ju inte alla tycka.

När det gäller betfor så står det ganska mkt om det på det danska företagets hemsida. men om man vill läsa ngt mer objektivt kan man gå in på nedanstående adress och sedan välja från denna sid artikeln om super fibers så handlar den bla om betfor.

http://www.ker.com/products/publications/equine-review/index.html
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

KL
Oj vad denna tråden tog fart : )

Adelinne: Tack för ditt svar :bow: Loppfrön har denna hästen ätit tidigare, tror dock att detta problemet bottnar i ngt mer än bara lite allmänt lös mage.... vi har inte sandjordar över huvud taget utan bara vanlig östgötsk lermylla, så sand är vi nog inte så oroliga för att de får i sig. Ang mycket grovfoder så kan det nog knappast blir mera för denna hästen, som äter i princip hela dagen och dessutom står på halm, se tidigare i tråden.

tack! :bow:
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Har oxå problem med en "lös mage" på min häst!! har tagit bort all kraftfoder nu och ger bara hösilage och Proeqou till henne. ska göra detta
i 10 dagar och se om det blir skillnad. Blir det inte det ska jag gå över till hö..sen blir det vet om detta inte hjälper! Har provat allt sen!:(
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Nu är i.o.f lös mage inte det egentliga problemet på hästen i fråga, utan hur det stinker, och hur han framför allt verkar må i hur han beter sig....

Puttar tråden lite med hjälp av detta svaret, kanske fler kan dela med sig med åsikter?
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Just stanken är ett tecken på rubbad flora.
Jag skulle nog minska på allt utom höt o ge ngt tarmbalanserande medel.
Just morotar o betfor kan ge en lösare avföring. Har morotarna kanske varit frysta vid ngt tillfälle?
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Vi har inte heller någon sand i våra hagar, bara lera, lera och åter lera-USCH, längtar till sommaren.

Jag har endast haft min häst sedan i sommras och han har varit mer eller mindre dålig i magen under hela sitt liv.
Tror att det värsta satte igång i höstas då han fick nos på ekollon!
Det finns ingen risk att hästen äter ekollon, eller gräver upp tex ekrötter osv och äter på?
detta kan ge en sur och illaluktande mage (och i för stor mängd är det MYCKET farligt för hästen).

Jag gav min herre tarmreglerande medel ihop med loppfröna till att börja med (glömde att skriva detta i tidigare inlägg).
jag gav probimin och det i kombination med fröna gjorde honom bra på ca 2 veckor. Efter deta har jag hela tiden minskat på magmedlet och nu upphört och han är jättefin i magen.

Lycka till och maila mig gärna, då jag tyvärr har erfarenhet av hästar med dåliga magar...:crazy:
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Adelinne:
tack för svar.:bow: Nej jag vi är väl insatta i ekar och ekollon och dess effekt och vi har inga såna i hagen alls. Våra hagar är inte särskilt leriga, det är lerigt vid grindarna, men det finns gott om mark som inte är lerig och det säger en del med tanke på vädret som varit, det finns tillochmed lite gräs för dem att plocka med fortfarande, så det är inte ett problem.

KL

svarar alla och passar på att uppdatera tråden.

Hästen har nu, på inrådan av veterinär, fått mag-tarm tillskott samt magnesium tillskott i ca en veckas tid. Resultaten ang. magen är nämnvärda - han är helt normal i magen nu, det blev bättring efter bara ngra dagar framför allt med stanken, och idag var träcken för första gången helt jämnställbar med övriga hästars och rent generellt - normal träck i fråga om konsistens. Han har varit lugnare också men vi får väl se över en lite längre period hur han uppför sig, tror knappast magnesium tillskott har så pass snabb effekt, men förhoppningsvis var den störda magen också bidragande till hans stissighet och beteende till viss del. Det är en stressig häst i sig, det kommer man nog aldrig ifrån, men som sagt, magen verkar vara på rätt bana och det är iallafall ett steg på vägen.

tack alla som bidragit i tråden hittills med tips, tankar och råd!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Hur blev det med Morötterna/Betforen/Linfrön...??

Magnesium kan ju lugna med / om det var stress....vad trodde vet om Katarren??!!

Vad för sorts Magnesium blev det??...det är väl -citratet...som tas upp lättast/bäst av kroppen.

Vad blev det för sort till magen??.....Nyfiken som vanligt // Mi:)
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Jag säger bara: LUCERNE! Har en valack som haft samma problem som beskrivs av TS - som illaluktande komockor. Började ge honom lucernepellets som jag blandar med lika delar kraftfoder och ställer i blöt med rejält med vatten ett halvt dygn innan. Han har varit helt perfekt i magen sedan dess!

Angående Betfor och morötter har jag också fått lära mig att man inte ska ge det till hästar med känslig mage. Anledningen skulle vara att det innehåller så mycket socker som kan påverka tarmfloran negativt. Är dock ingen expert på det området utan delar bara med mig av det jag har hört.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Angående Betfor och morötter har jag också fått lära mig att man inte ska ge det till hästar med känslig mage. Anledningen skulle vara att det innehåller så mycket socker som kan påverka tarmfloran negativt. Är dock ingen expert på det området utan delar bara med mig av det jag har hört.

Det finns massor av betfor trådar här. Det innehåller inte mkt socker och är bra för tarmarna.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Kan väl tillägga då... Att socker stör tarmfloran hos människor är ju ingen nyhet direkt, så varför skulle det inte vara samma sak med hästar?
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Betfor innehåller 23% socker. Det är fakta. Hur det påverkar tarmarna har jag inga fakta om däremot, bara hörsägen.

Hur mkt tror du då att vanligt gräs innehåller?
Betfor innehåller fibrer som är bra för tarmarna - det är inte hörsägen sådant skriver inte jag i trådar på ett forum.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Ja gräs kan under vissa förhållanden innehålla 23% socker och då får hästen fång...........
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Hej =D

När jag köpte min senaste häst så va han jättedålig i magen, han fick då hö/hösilage/halm, korn och betfor. Betfor är väldigt dåligt för hästar med känsliga magar har jag hört och jag har provat de oxå och de fungerar.
Jag bytte till rent hö, vetekli, krafft sport, lite havre, loppfrö. Vetekli torkar upp mkt i magen :D Och nu är han helst bra i magen :D:D Han får inte loppfrön längre..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 6 åring m tyskt blod som rids ca 4 dgr per vecka, lätt- medel arbete. Är mycket nerv i henne och hon spänner till lätt. Hon står...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 652
Senast: Amelia
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp