Häst med dålig mage - foder?

Sv: Häst med dålig mage - foder?

Ja gräs kan under vissa förhållanden innehålla 23% socker och då får hästen fång...........

Det är mkt möjligt att gräs kan innehålla 23% socker (och fruktan). Jag har inte slagit upp den exakta siffran. Den är ju ganska ointressant. En häst äter väl ändå inte lika mkt betfor som den äter gräs? Det är ju den stora mängden av dessa kolhydrater som är den farliga och inte koncentrationen i ett visst foder.

Hästar är med andra ord vana vid att äta mkt socker eftersom det finns i deras naturliga föda (även om det antagligen handlar om lite andra sockerarter än i betfor). Men socker är inte så onaturligt för hästar som många tycks tro. Sedan har jag nog också förstått det som att anledningen till att en häst kan få fång av hög sockerhalt i gräset är att den är överviktig annars hade den troligen klarat sockret.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Så enkelt är det inte med fång, det är fler faktorer än så som spelar in. Det är inte så att hästen FÅR fång, den KAN Få fång.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Så enkelt är det inte med fång, det är fler faktorer än så som spelar in. Det är inte så att hästen FÅR fång, den KAN Få fång.

Jag är väl medveten om att det inte är enkelt med fång. Om det verkar så på mitt inlägg så har jag formulerat mig helt fel.

jag bara menar att man kan inte dra slutsatsen att det är skadligt för en häst att äta betfor bara för att det innehåller lika hög procentdel socker som gräs ibland kan göra. Den slutsatsen tycker i alla fall jag är helt felaktig med den motivering jag skrev tidigare.

Jag har läst de två senaste inläggen en gång till och inser att det nog inte är mig du svarat.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Ja gräs kan under vissa förhållanden innehålla 23% socker och då får hästen fång...........

Betfor är ett utmärkt foder till en fånghäst. Det är bara om det handlar om insulin resistens som man inte ska ge betfor.
Socker är inte inte bara socker. Det är olika sockerarter.
// Linda
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Jag är väl medveten om att det inte är enkelt med fång. Om det verkar så på mitt inlägg så har jag formulerat mig helt fel.

jag bara menar att man kan inte dra slutsatsen att det är skadligt för en häst att äta betfor bara för att det innehåller lika hög procentdel socker som gräs ibland kan göra. Den slutsatsen tycker i alla fall jag är helt felaktig med den motivering jag skrev tidigare.

Jag har läst de två senaste inläggen en gång till och inser att det nog inte är mig du svarat.

Japp, så var det nog..
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Överviktiga hästar är ett problem men enligt grannen som jobbar på stor vetklinik får de just nu in massor av absolut icke överviktiga hästar, snarare lite magra, med fång. Det verkar som att problemet med fång sprider sig. Usch!
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Dom hästar som jag vet är avlivade för fång fick det på vintern och var INTE feta. <Hagkompisen som är FEt har fortfarande inte fått fång efter många års övervikt.
Så nog är det en komplex sjukdom.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Ja, det är en mycket komplex sjukdom. Min New Forrest är inte fet men ligger inte åt det magra hållet. Han har klarat sig utmärkt ett bra tag nu medan stallkompisen som numera är åt det magra hållet fick ett fånganfall i höstas som hette duga.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Överviktiga hästar är ett problem men enligt grannen som jobbar på stor vetklinik får de just nu in massor av absolut icke överviktiga hästar, snarare lite magra, med fång. Det verkar som att problemet med fång sprider sig. Usch!

Jag börjar bli aningen trött på fång för tillfället, tänker inte på så mkt annat. Ve och fasa om ngn mer av våra hästar får det. Jag har fullt upp med att sköta om och oroa mig för min egen. Jag börjar nästan förstå att man väljer att inte försöka få dem bra igen - fast ändå inte.

Fast vi har nog inte ngn som är lite mager förstås.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Måste säga att jag förstår dig. Vi tänker fång och lever med fångskräck dagligen. Fruktansvärt när man ser att de har så ont som vår lilla donna hade i höstas. Hon tappade gnistan totalt och ser numera tio år äldre ut än innan det fånganfallet. Det gick dock över även denna gången. Fast hovslagaren aviserade vid förra skoningen att en gång till är förmodligen sista gången.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Det var forest automn som jämförde gräs och betfor inte jag. Även om hon verkar förvirrad sedan kring sitt eget uttryck??

Jag vet att det olika sockerarter och jag vet också att man tror att insulinet är det som utlöser fång till största delen. Varvid sockerrik kost är lika farligt för hästar som för människor.

Sockerrikt foder och för att hästar utfodras för sällan, med just för kraftigt foder, är en stor orsak till oroliga magar, obalans i insulinhalten och fång.

hej och tack!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Morötter har en laxerande effekt pga att de innehåller vattenlösliga kolhydrater. Vissa hästar är ju känsligare än andra och likaså betfor kan vara laxerande. (Betforen kan man ju blötlägga ordentligt och sedan hälla av och krama ur så kommer man åt de nyttiga fibrerna men slipper sockret, morötter är lite svårare) Eftersom mage-tarm-fång hör ihop skulle jag ta undan morötterna och ge enbart lite betfor (fast utkramad) och se om det blev bättre. (De hästar jag träffat som varit lite känsliga just för morötter har oxå haft extremt illaluktande träck).
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Det var forest automn som jämförde gräs och betfor inte jag. Även om hon verkar förvirrad sedan kring sitt eget uttryck??

Jag vet att det olika sockerarter och jag vet också att man tror att insulinet är det som utlöser fång till största delen. Varvid sockerrik kost är lika farligt för hästar som för människor.

Sockerrikt foder och för att hästar utfodras för sällan, med just för kraftigt foder, är en stor orsak till oroliga magar, obalans i insulinhalten och fång.

hej och tack!

Jag undrar om det är jag som är förvirrad.
Citerar dig från ett tidigare inlägg i denna tråd

Ja gräs kan under vissa förhållanden innehålla 23% socker och då får hästen fång...........

Nen det är kanske inte ngn jämförelse. det var ditt svar på mitt betfor inlägg där du fortsätter min jämförelse.

Sedan missar du själva resonemanget. Du kan inte jämföra att du ger ex 2 hg betfor med 23 % socker med flera kg gräs med samma sockerhalt. Det är klart att det måste bli mkt mer socker av gräset och därav slutsatsen att man mkt väl kan ge lite betfor till en häst. Nu sköljer jagh alltid av vattnet till min fånghäst. det är ju oftast melassen de reagerar på och inte själva betforen.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Hur mkt tror du då att vanligt gräs innehåller?
Betfor innehåller fibrer som är bra för tarmarna - det är inte hörsägen sådant skriver inte jag i trådar på ett forum.

Du antyder här att gräs skulle vara lika sött som betfor.

Det kan det vara skrev jag, alltså under extrema förhållanden. Efter torka frost mm.
Normalt sett innehåller inte gräs så hög sockerhalt.

Mängden kvittar när man talar om procent.

Nu handlar det inte om fång just här men man ger aldrig gräs eller hö eller annat foder som innehåller mer än 10% sockerarter till en fångkänlig häst.

Högt sockerintag kan, som tråden handlar om störa tarmfloran och leda till mag-problem som kan leda till annat.

Jag läser alltid sockerhalt på det jag köper själv. Skulle tex aldrig köpa musli till mig själv som innehöll mer än 5% socker, för hälsans skull.

Men alla får tro som de vill. Jag tror att 25% socker i ett foder är vansinnigt :devil:
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Du antyder här att gräs skulle vara lika sött som betfor.

Det kan det vara skrev jag, alltså under extrema förhållanden. Efter torka frost mm.
Normalt sett innehåller inte gräs så hög sockerhalt.

Mängden kvittar när man talar om procent.

Nu handlar det inte om fång just här men man ger aldrig gräs eller hö eller annat foder som innehåller mer än 10% sockerarter till en fångkänlig häst.

Högt sockerintag kan, som tråden handlar om störa tarmfloran och leda till mag-problem som kan leda till annat.

Jag läser alltid sockerhalt på det jag köper själv. Skulle tex aldrig köpa musli till mig själv som innehöll mer än 5% socker, för hälsans skull.

Men alla får tro som de vill. Jag tror att 25% socker i ett foder är vansinnigt :devil:

Jag anser fortfarande att du måste ha missuppfattat ngt av detta totalt.
Det är klart att mängden socker spelar roll. Naturligtvis inte för procentbegreppet i sig. det handlar ju bara om ett förhållande. Men för mängden skadligt socker som hästen ev får i sig.
Om du bara ger en liten mängd betfor till denna i ditt tycke enormt höga sockerhalt så lär du inte få ngt högt sockerintag. Jag förstår verkligen inte hur du räknar och ja - jag behärskar procenträkning.

Sedan är det så som jag skrev i inlägget tidigare att betforfibrerna i sig inte innehåller socker. Det är den vattenlösliga melassen som gör det. den häller jag av, Fibrerna är bra för de bakterier som ska vara i grovtarmen dvs det är mkt bra för en fånghäst. Om du söker på internet på laminitis och beet pulp eller foder till dessa hästar så kommer du att märka att betfor rekommenderas till fånghästar på flera ställen. ursäkta ts detta ska inte handla om fång.

Naturligtvis får alla tro som de vill - hemskt vore det ju annars.
Jag ger urvattnad betfor till min fånghäst som har haft ett akut fånganfall. Detta gör jag för att jag är rädd om hennes tarmflora.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Hur blev det med Morötterna/Betforen/Linfrön...??

Magnesium kan ju lugna med / om det var stress....vad trodde vet om Katarren??!!

Vad för sorts Magnesium blev det??...det är väl -citratet...som tas upp lättast/bäst av kroppen.

Vad blev det för sort till magen??.....Nyfiken som vanligt // Mi:)

Linfrön och morötter är indragna, betforen står han kvar på.
Jag kommer inte ihåg utantill vilken typ av magnesium det var, kan titta på burken imorgon men jag tror det var biomag? Plus kraffts mag/tarm.

veterinären uttalar sig inte om katarren eftersom denna inte är konstaterad. hon fick ordern om att testa såhär först för att kolla, och hittills har det blivit en otrolig förbättring. Han har även varit betydligt mindre stressad rent allmänt.
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Lånar nu min egen knapp.

Med all respekt people:
fång och betforens sockerhalt kan ni använda en redan befintlig tråd till att tampas om, det passar inte i denna.

:bow:
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

.....väntar ivrigt på uppföljning !!!
som sagt magnesium sägs ju lugna ner också....ang. stressen!


Kanske bäst som mackan sa fortsätta i en ny el. gammal betfor tråd...var väl mer än en som synts till här i dagarna.
Ursäkta mackan men när jag ändå gör ett inlägg så gör jag ett litet tyckande.
Ev. svar på detta kan ta med & citeras i en annan tråd om någon vill.

Blev lite "hett" om sockret....ett litet inlägg bara...det handlar ju som Forest Autum sa även om mängd....gällande både gräs & betfor (kraftfoder med).....inte bara om halten......."för mycket av det goda"...ni vet:d:crazy:

Tror på små mängder av Betfor/Kraft m m & mer av grovfoder....Hö & gräs-Mer-ej för mycket...gärna mer sorter (fler olika grässorter & välja bort t ex. rajgräset-vanligt men hög sockerhalt m m) av grovfodret-i Hö´t/gräset-gärna insådda örter eller naturbete (mer grässorter/örter än vanligt bete)-om möjlighet finns (drömmer mig bort...stora ängar) & gärna ev. Lusern som kraft med Betfor-urlakad el. sockerfri...även gällande högpresterande hästar.
Tror det är dags att alla tänker ett steg längre i framtiden.
(Min teori:)).
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

Känner inte till huruvida magnesiumtillskott påverkar magen.
Men att Kraffts Mag o Tarm-medel har hjälpt många vet jag!
Håller tummarna för att magen fortsätter vara stabil nu.:)
 
Sv: Häst med dålig mage - foder?

KL

magnesiumet är beordrat för att se om det påverkar stressigheten. och mag/tarm för magen. Hittills verkar det ha gett resultat som sagt, sen vet jag inte ang. stressen om det verkligen kan bli resultat så snabbt, dock kan jag tänka mig att om magen stört honom så är det självklart en stressfaktor i sig själv.
Jag fortsätter gärna uppdatera tråden om ngn är intresserad hur det hela fortskrider!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 6 åring m tyskt blod som rids ca 4 dgr per vecka, lätt- medel arbete. Är mycket nerv i henne och hon spänner till lätt. Hon står...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 652
Senast: Amelia
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp