Häst avled efter målgång i Valla

D

daysi

Har precis kommit hem efter att ha tittat på fälttävlan i Valla. Precis när vi kom dit föll en häst ihop efter målgång och avled. Veterinären trodde det var orsakat av en aunerysm, en utvidgning av ett bråck. Hästen togs in i transport och skickades på obduktion.
Det var riktigt hemskt, stackars ryttaren. Hästen dog omedelbart, det var tur i oturen ändå...

Det var många ryttare som föll av, en skadades och fick åka ambulans. Då åkte vi hem. Inte så roligt längre....

Sv: Häst avled efter målgång i Valla

det verkar vara många sådana fall just nu, var väl 2 travhästar för några veckor sen och en hopphäst förra helgen..
då hade dom tippat på brustet blodkärl i hjärnan på alla tre.. konstigt att det dyker upp en hel skock med sånna fall nästan samtidigt..eller så är det bara för att det uppmärksammas helt plötsligt, kanske händer oftare :(

men som tur är så hinner hästen knappt känna av det.. hopphästen hade börjat vingla med bakbenen, tagit 3 steg och damp i backen sen, stendöd.. :cry:

alltid tråkigt med olyckor där hästar och folk gör illa sig såpass att dom avlider eller behöver sjukvård.. :(

Det är ju samma sak med alla idrottande barn som bara dör knall och fall efter ansträngning. Har ju varit många sådana fall bara i år. Tycker också det är konstigt att det händer så mycket på en gång, när man förut inte hört talats om det alls. Men det är kanske som du säger - det har inte uppmärksammats förrän nu.

Otäckt är det - tycker det är värst när hästarna gör sig illa/avlider. Ryttarna har ju ändå gett sig in frivilligt i leken. Men visst är det hemskt ändå, inget man önskar någon.

Hästen som dog var 16 år. Jag skulle tippat på att den vore yngre. Konstigt att det hände så pass sent i livet, man borde ju märkt något innan. Men det kanske inte har någon betydelse hur gammal hästen är?

Red River var det som dog.

Red River, som reds av Therese Denitton. 16-årigt fullblod (eller fullblod/halvblod). Hemskt var det, undrar hur ryttaren känner sig... Jag skulle klandra mig själv att jag körde slut på hästen (även om det säkert inte var så).

Det är ju väldigt otäckt när sånt här händer, men det kunde lika gärna hänt när hon var ute och red hemma. Det är ju väldigt svårt att förutse om en häst har hjärtfel eller liknande, speciellt då om den var 16 år. Jag är övertygad om att ryttaren inte "körde slut" på hästen. Detta är inte bra för sporten.

Jag menade förstås inte att hon körde slut på hästen, det blev lite fel uttryckt.
Jag menade att man säkert skulle klandra sig själv, även om det inte är ens eget fel. Man kan ju som sagt aldrig förutse att hästen ska ha ett medfött fel, dessa hästar är ju noga kontrollerade av veterinärer innan tävling (och annars också). Det är bara väldigt olyckligt. Vilken chock för ryttaren.

Kan det vara så att värmen tar dem? Vi har märkt mkt mer flås, längre innan de går ner i vanlig andning pga värmen.

Gud vad otäckt, tänker på Therese.

Har tyvärr sett det tidigare, stog och tittade på när den danska hästen Oktober dog på VM i Sthlm -90.

Det var inte så varm under terrängen. Enligt veterinären var det troligen en bristning. Och en sån kan ju hända när som helst .Och inte bara under tävling .Oturligt nog hände det,och vi kan bara tänka på stackars Therese som förlorade sin fina häst...

Ja det oxå, visst är det hemskt när en häst dör men när någons barn dör sådär helt utan förvarning är det ännu värre.. kanske det är någon form av virus som spräcker blodkärl i hjärnan vid hög ansträngning men annars inte märks av alls? kusligt.. :( så mycket nya sjukdomar som man inte är förberedd på..

daysi skrev:
Red River, som reds av Therese Denitton. 16-årigt fullblod (eller fullblod/halvblod). Hemskt var det, undrar hur ryttaren känner sig... Jag skulle klandra mig själv att jag körde slut på hästen (även om det säkert inte var så).

eh!!!!

Ganska dum kommentar tycker jag :mad:

Sådana här olyckor brukar faktiskt inte vara att hästen på något vis "körts" slut på. De kan lika bra hända i hagen eller i transporten eller boxen etc

Dessutom så har ju denna häst tävlats en hel del med andra ryttare dessutom

Namkos skrev:
Kan det vara så att värmen tar dem? Vi har märkt mkt mer flås, längre innan de går ner i vanlig andning pga värmen.

Det stämmer dock inte eftersom man gjorde stora studier för os i Atlanta just på hur hästar klarar av värme. Där visade det sig att hästar klarar av värme väldigt bra.

Så flåset har nog med kondisen att göra ;)

men om du läser noggrannare så förstår man att hon inte menade så, jag fattade det direkt iallafall
ioch med att hon skrev att JAG skulle klandrat mig själv av att ha kört slut på hästen (om det hade hänt henne) och skriver sen att -även om det säkert inte var så- (i det här fallet).

så fattade jag det hon skrev ju även sedan:

"Jag menade förstås inte att hon körde slut på hästen, det blev lite fel uttryckt.
Jag menade att man säkert skulle klandra sig själv, även om det inte är ens eget fel. Man kan ju som sagt aldrig förutse att hästen ska ha ett medfött fel, dessa hästar är ju noga kontrollerade av veterinärer innan tävling (och annars också). Det är bara väldigt olyckligt. Vilken chock för ryttaren."

Dumt skrivet och det är en tolkningsfråga.

"Jag skulle klandra mig själv att jag körde slut på hästen (även om det säkert inte var så)."

Körde slut på hästen är det jag menade! Det tolkar jag som om det är medvetet, för ingen "kör" väl slut på sin häst oavsett på vilket sätt.

Jag vet att det var dumt skrivet, och det var inte alls så jag menade. Eftersom jag inte vet hur man redigerar ett inlägg, skrev jag ett tillägg lite längre ned och förklarade att det blev fel uttryckt, det lät som något helt annat än jag menade.

Därmed ber jag alla att bortse från det inlägget och läsa det andra istället, eftersom jag helt enkelt uttryckte mig fel i det första och att man därmed kan tolka det som du gjorde.

Om någon vet hur man redigerar inlägg får ni gärna tala om hur man gör, så att man slipper missförstånd.

Jag är som sagt helt och hållet övertygad om att hon inte "körde slut" på hästen. Jag tycker fruktansvärt synd om ryttaren!

Det finns nog en hel drös med människor ute i världen som medvetet kör slut på sina häatar.. :smirk:

Så var det säkert inte i det här fallet, det tror jag absolut inte , men kom inte och säg att folk inte medvetet kör slut på dem..

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 804
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Vår nya häst, en D-ponny, tycker verkligen att det är otäckt att åka transport. Vi har idag varit iväg för första gången tillsammans...
2
Svar
35
· Visningar
4 011
Senast: lulski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025