Häst som tycker det är otäckt att åka transport

Sv: Häst som tycker det är otäckt att åka transport

Jag hade testat halsrem + grimma, och binda upp hästen lågt i halsremmen och i sidan av bommen i grimman.

Sen hade jag testat olika körstilar, och haft en trailer kamera så man ser vad som triggar igång hoppandet.

Har inte haft en häst som hoppar över bommen, bara en bredåkare som man måste ta alla svängar i jämn snigelfart med :).

Jag hade testat halsrem + grimma, och binda upp hästen lågt i halsremmen och i sidan av bommen i grimman.

Sen hade jag testat olika körstilar, och haft en trailer kamera så man ser vad som triggar igång hoppandet.

Har inte haft en häst som hoppar över bommen, bara en bredåkare som man måste ta alla svängar i jämn snigelfart med :).

Jag har ingen ring i golvet eller framme i väggen, men det går ju att ordna. Jag binder i sidan. Har panikbom, och den används..
Binder med ett grimskaft i varje sida. Det ena kort och det andra blir automatiskt längre, men det är ifall han kommer loss från det ena för han har vänt sig i släpet en gång.

Har testat att köra superlugnt, mer normalt och även lite rörligare men det spelar ingen roll.
Han går snällt på och står stilla inne tills vi stänger där bak. Kör med gardinen uppe, dras den ner blir det värre.
Har heller aldrig haft en häst som hoppar över. Förra var envis som en åsna att få in men stod som ett ljus. Kändes som man körde utan häst.

Vår nya häst, en D-ponny, tycker verkligen att det är otäckt att åka transport. Vi har idag varit iväg för första gången tillsammans, och det var verkligen en upplevelse... :/

Jag tror att det största svaret finns här.

Ingen häst tycker om att åka transport ibland, men de vänjer sig och tycker det är helt ok när de blir vana transportåkare som åker regelbundet. Har den åkt mycket tidigare är det ändå nya miljöer, ny bil, nya människor, nytt släp osv som spelar in också.
Vi människor är ganska konstiga också när vi lastar sällan..vi förväntar oss oftast att det inte ska gå/utsänder dessa signaler vidare till hästarna iom att vi är nervösa - de blir nervösa..och i många fall så, ja det blir lite pannkaka.

Jag har inte mött en häst som lastas väldigt sällan som inte trilskas alls vid lastning, blir nervös eller svettas lite under färd.

Träna och åk mycket. Det konstigaste och knäppaste vi gör är nog att stoppa in hästarna i transporter då det är trånga utrymmen där vi stoppar in ett flyktdjur utan chans att fly, så det är så långt från hästens natur man kan komma så det gäller att vi kan göra nåt positivt/vanesak av det för att det ska fungera bra och med tiden övertyga hästen att det är "normalt" :)

Senast ändrad:

Min häst hoppade över bommen förut och gillade inte att åka. Hon var då fyra år, hade aldrig lämnat gården eller blivit lastad.

Jag började med enbart lastträning. När hon gick på utan problem började vi åka korta sträckor (max 1mil), tog då bort mellanväggen.
Sedan åkte hon med en hag-kompis när vi åkte längre , :var då en häst som var van att åka & lugn i transporten.

Nu kan jag lasta henne själv & åka :) åker även längre sträckor (vi har 60mil där jag studerar).

Idag har vi haft lastträning. Själva lastningen gick lika "bra" som sist, den första gången. Luuuugnt, låååång tid, ingen stress... Mycket klapp och belöning för varje steg framåt. Tog väl en halvtimma ungefär.

Väl inne i transporten stängde vi bom och lucka (inte överdelen), och så fick hon sitt kraftfoder därinne, vilket hon åt. Men sen var det "stopp"... Hon kan INTE koppla av...:(
Hon fick stå därinne ca tjugo minuter. Jag var med hela tiden, stod i andra "spiltan" och småpratade lite med henne, kliade henne emellanåt, och bara fanns med. Hönätet rörde hon öht inte. Hon skakar och vibrerar, och halsen blev alldeles svettig igen... Idag körde vi ju inget utan stod bara stilla, uppenbarligen tycker hon att det är precis lika otäckt.

Vi har börjat fundera på om hon varit med om någon olycka, eller fått stryk eller nåt. Så fort hon förstår att det är lastning så börjar hon skaka... Jag tycker hon är fantastisk som öht går på, lilla hjärtat...!:(:love:

Har försökt hitta sån där bomull som man har i öronen, men ridsportsaffärerna i trakten har inte sånt. Går det lika bra med fetvadd, hur mycket ska man isf ta, ingen risk att det försvinner in i hörselgången..?

Tar gärna emot fler tips och hör om andras erfarenheter!

vad har ni för transport? tänker på att en transport med frontutlastning kan vara trevligt kanske, så kan hästen stå och titta ut. eller så finns det släp med stort fönster framtill, de jag vet är brenderup imperial och thule premium royal. min häst uppskattar åtminstone att kunna se framåt.

Jag skulle antingen ta ut hästen eller åka.

Hästar tycker om att se nya platser.
Om du åker o rider hästen har den gjort av med en hel del energi vilket gör åkningen lättare på hemvägen.
Sen fattar hästar senare även att de kommer hem igen.

Ett jättebra tips. Hästar som få komma till roliga ställen brukar vara något mindre avoga mot transporten. Tävlingshästar som gillar tävling brukar ju vara farliga att rida i närheten av öppna transporter (satt på en tävlingshäst som på hemmaplan försökte skena upp på lastbilen när man red för nära)

Jag provade både med att ha dörren öppen och dörren stängd, blev ingen skillnad... Men visst verkar det rimligt att hästen under färd ska kunna se lite framåt ut vad som händer!

Vi har ett Värmlandsvagnen, enkelaxlad.

Låter som en bra idé att åka iväg till roliga upplevelser. Ska försöka komma iväg på en ny löshoppning till helgen igen, det tyckte hon var kul, och var så duktig!!!:love:

Värmlandsvagnen är ett välkänt skrammel släp även som boogie. Är det ett äldre släp också så är det smala spiltor och litet fönster fram.

Jag hade hyrt ett stort ljust boogie släp och lasttränat med.

(Alla hästar föredrar dock inte stora ljusa, stabila transporter. Min föredrar min enkelaxlade kylninge mot en böckman top master(stor ljus, bred och stabil boogie), hon saknar att ha frontutlastnings luckan öppen vid lastning.)

Värmlandsvagnen är ökänt för att tillverka svårlastade hästar av hästar som normalt går på helt okomplicerat.

Skramligt och instabilt gör att hästarna tycker det är hemskt att åka.

Jag vill inte ha fönster på vä. sida- mot trafiken, men öppningsbart på hö.

definitivt inte brenderups med jättefönster framåt.

*kl*

Ang att kunna se ut genom fönster. Alla hästar gillar inte att kunna se ut. Min häst blir väldigt orolig av allt som svischar förbi fönsterna när man åker så hon trivs bäst med förtäckta fönster. Bara en liten tanke på det så man inte tror att alla hästar vill ha stora fönster.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
665
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 934
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 051
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 799
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka