Fisherling
Trådstartare
När det kommer till hässjande i sig så har jag rätt länge märkt att BC's på agility hässjar extremt lätt? Alltså samma hastighet som att de fått värmeslag, helt öppen mun, läpparna är bakåtdragna så långt det går, tungan högt och lång ut och de låter som små motorer. Har nog aldrig sett dem sluta heller? Visst, jag är bara med dem några minuter, men under den tiden så saktar det aldrig av, och jag har absolut aldrig sett en slutat hässja.
Det är rätt stressande att se och vara kring, för ett max 60 sekunders lopp borde inte göra att de hjässar så mycket. Oftast hjässar de även innan de går in på banan. Är det stress? Möjligtvis framavlad för att få så snabba och reaktiva BC's som möjligt? Visst, de vinner ju, men när man ser dem flämta som om de sprungit maraton, kryper fram till ägaren vid starten, går cirklar kring denne när det blir fel och ständigt har svansen mellan benen så kan man ju undra om allt står rätt till?
Förväntar mig inte några definitiva svar. Bara en tanke jag grunnat på länge.
Det är rätt stressande att se och vara kring, för ett max 60 sekunders lopp borde inte göra att de hjässar så mycket. Oftast hjässar de även innan de går in på banan. Är det stress? Möjligtvis framavlad för att få så snabba och reaktiva BC's som möjligt? Visst, de vinner ju, men när man ser dem flämta som om de sprungit maraton, kryper fram till ägaren vid starten, går cirklar kring denne när det blir fel och ständigt har svansen mellan benen så kan man ju undra om allt står rätt till?
Förväntar mig inte några definitiva svar. Bara en tanke jag grunnat på länge.