Sv: Harvest

haft, var dessa smittbärare fortfarande?
om dessa hästar hade hafft synligt med ringorms fläckar i pälsen hoppas jag att dessa upptäcktes vid obligatoriska vetrinär besiktningen, när man hör om sånt här ÄR man som hästägare GLAD över att alla hästar ska gå igenom vetrinär besiktningen vid tävlingarna, önskar att fler organisationer tar efter detta.

Finns en anledning eller två till att man i den hästägarförsäkran många använder även tar upp de andra hästarna i stallet hemma. I en hästägarförsäkran ska man kunna lova och garantera att den tävlande hästen de senaste 3 veckorna inte varit sjuk, visat tecken på sjukdom, varit i närheten av sjuka hästar och inte stått i ett stall med sjuka hästar.
Man kan vara smittbärare utan att det syns på en. Om man då har sjuka hästar hemma, speciellt "svåra" smittor som bl a ringorm, så ska ALLA hästar i stallet sättas i karantän.

Finns en anledning eller två till att man i den hästägarförsäkran många använder även tar upp de andra hästarna i stallet hemma. I en hästägarförsäkran ska man kunna lova och garantera att den tävlande hästen de senaste 3 veckorna inte varit sjuk, visat tecken på sjukdom, varit i närheten av sjuka hästar och inte stått i ett stall med sjuka hästar.
Man kan vara smittbärare utan att det syns på en. Om man då har sjuka hästar hemma, speciellt "svåra" smittor som bl a ringorm, så ska ALLA hästar i stallet sättas i karantän.
Helt rätt med hästägarförsäkran om alla följer den MEN om någon inte följer den utan medvetet åker på tävling med smittbärande hästar och detta uppdagas,,avstängning, böter.
En vetrinär besiktning som är obligatorisk för att få starta avskräcker att någon kommer med sjuka ell smitt bärande hästar till tävlingsplatts...och rykten går offtast snabbt i vilka stallar det har funnits smitta ell sjuka hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Ja de är inte många ggr man sett el skrivit på hästägarförsäkran, kolla med de tränare får ni se. Dom har inte skrivit på nån hästäg försäkran. Dom ser mest förvånade ut.:o

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 845
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 620
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka