Sv: Harvest

Det var ett par av korna som hade sommarsjuka, man kunde inte avgöra om alla kor var sjuka, därför ville varken veterinären eller sqha riskera att något av djuren skulle gå och bli riktigt dålig.
Med tanke på att det är blåtunga i nästan hela landet var det ett underverk att vi fick tag i några kor alls, man kan inte bara trolla fram 90 djur på två timmar, det är omöjligt.
Så är det med så.
Hemsidan krashade, det var inte alls meningen att den skulle ligga nere veckan innan Harvest började.
Och att det skulle vara svårt att få tag i sekretariatet har jag ingen förståelse för, alla som jag har pratat med på plats har fått tag på vederbörlig personal på telefon.
Dessutom får man faktiskt ha lite förståelse för att Ingrid som sitter i sekretariatet för det mesta har varit sjuk.

/Emmi
Men varför gick inte infon ut redan på torsdagen då? För inte kan kan väl kossorna ha kommit på fredagen till Greva eller? Jag blev riktigt jävla förbannad när jag kom upp och koklasserna var inställda. Vet att det har åkt folk från bla Dalarna just för att se på detta.... Kasst. Riktigt, riktigt kasst. Varför inte byta ut Ingrid om hon är sjuk och inte klarar av sitt uppdrag??

Det är ju inte speciellt konstigt att ko klasserna blev inställda?! Blå tunge gränsen har blivit utökad, vilket hade inneburit att greva gården hade fått ha kvar korna tills spärren upphört. Hur kul hade det varit för grevagården och bonden.. Inte skitkul kanske.
Visst är det tråkigt för alla som åkt långt för att tävla/titta på tävlingarna, men det är fortfarande fullt begripligt för min del att bonden ville ha hem sina djur.
Man får inte flytta djur in i spärr område och inte inom det heller.

Det är väl heller inte så konstigt att korna kom på fredagen? Det skulle inte vara ko klasser förrän på fredag kvällen.

/LL

Grejen är att Blåtungan har funnits ett tag. Dom skulle ha ställt in redan på torsdagen om inte redan på måndagen. Självklart ser man till att korna är på plats i god tid innan tävlingarna och inte endast några timmar innan start. Detta för djurens bästa naturligtvis.

Det är ju inte speciellt konstigt att ko klasserna blev inställda?! Blå tunge gränsen har blivit utökad, vilket hade inneburit att greva gården hade fått ha kvar korna tills spärren upphört. Hur kul hade det varit för grevagården och bonden.. Inte skitkul kanske.
Visst är det tråkigt för alla som åkt långt för att tävla/titta på tävlingarna, men det är fortfarande fullt begripligt för min del att bonden ville ha hem sina djur.
Man får inte flytta djur in i spärr område och inte inom det heller.

Det är väl heller inte så konstigt att korna kom på fredagen? Det skulle inte vara ko klasser förrän på fredag kvällen.

/LL

man får flytta på djur i spärrområdet!kollade detta med en djurtransport då jag åkte från grevagården
tyckerdet är märkligt att man tar dit djuren samma dag!
nu var de ju inte första gången heller detta hände en reservplan vore nog på sin plats..................

tyckerdet är märkligt att man tar dit djuren samma dag!
nu var de ju inte första gången heller detta hände en reservplan vore nog på sin plats..................
Håller helt med dig. Även korna måste ju få varva ner, äta och dricka i godan ro efter en transport. Precis som hästarna.

Grejen med dom här korna var ju att dom kom från en plats UTANFÖR spärrområdet, därför var det bråttom att få dom därifrån för att ägaren över huvudtaget skulle få hem dom igen, precis som Emmi skrev.

Tråkigt var det verkligen, men tyvärr sånt som händer då det är djur inblandade.

Anledningen till att korna kommer så sent tror jag är för att de måste ha kossekillarna på plats samtidigt så det handlar nog om att kunna ha personal på plats helt enkelt. Visst vore det optimala att kunna ta dit korna nån dag innan men det är nog svårt.

Hoppas på bättre förutsättningar nästa gång!!

Det har redan börjat planeras och pratas med olika bönder om vilka som kan tänka sig att hyra ut kossor till nästa år, så det skall nog bli bättre tror jag.

/EMMI

Äntligen en som börjar att ge lite tips. Detta namn ska vi abslolut spara och tänka på till nästa år.
Vilket är bäst för sporten: dålig publicitet eller bra publicitet!?!
Mycket på en tävling kan göras bättre men att plåga ett djur är inte vad SQHA står för.

Tack för PM!
Kom gärna med mer förslag på vad ni tycker om hur det behöver vara på tävlingar. Det kan alltid komma något matnyttigt som man själv aldrig har haft en tanke på. Jag blir väldigt glad när folk vill vara delaktiga i tävlingar istället för att bara rasa av sig efter en tävling då man istället kanske ska ta och se hur man löser saker till nästa gång.

Det finns större problem att lösa än att sitta och beklaga sig över saker som redan är gjorda och har varit.

Have a nice day ;)!

Precis! Konstruktiv kritik och tips på förbättringar brukar de flesta arrangörer tacksamt motta!!!

Ingen tävling är ju så bra att den inte kan bli bättre!

Trots att jag åkte enkom för kossorna och åkte långt så kan ju knappast någon lastas för de omständigheter som rådde...

Hoppas på bättre tur nästa år!!!

Äntligen en som börjar att ge lite tips. Detta namn ska vi abslolut spara och tänka på till nästa år.
Vilket är bäst för sporten: dålig publicitet eller bra publicitet!?!
Mycket på en tävling kan göras bättre men att plåga ett djur är inte vad SQHA står för.

Mig veterligen så står ingen klubb för det.

Vilket betyder att man måste tänka efter, även vi cuttingidioter :)

*KL*

Hur vore det med en veterinärkoll av kossorna, innan de transporteras någonstans? Om en veterinär hade kollat tidigare i veckan, och sett sjukdomen, hade man ju haft några dagar att hitta "reservkossor" på. Kanske det kan vara en idé också, att ha en annan bonde i reserv, ifall det skulle bli lite akut kris?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 220
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 846
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 623
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka