Sv: Harvest

Men alla hästar bes. inte där va? Eller har jag missuppfattat det?

Jo, för att få starta ska dem vet besiktas innan start.
Nu blev jag lite osäker..Halter unghästarna??

Senast ändrad av en moderator:

Alla hästar SKA veterinärbesiktigas..... så är det även halter unghästarna

Pga. blåtunga var alla veterinärer tvunga att inställa sig på informationsmöte, obligatoriskt, så därför blev alla hästar inte veterinärbesiktigade under Harvest tävlingar.

Vad jag förstod det som så besiktigades hästar på torsdagen. På fredagen hade jag vänner som deltog och deras hästar blev inte besiktigade.

På grund av Blåtunga problemet, så var nästan alla sveriges veterinärer som kunde något om häst och kor på konferrence på Arlanda, därför besiktigades bara koklasshästarna till Harvest, men det kommer inte hända i framtiden....

Detta var inte nu på Harvest. Utan i somras. Nej denne häst hade inte hunnit vetrinärbest innan tävlan då den var med först i Halterklass och sen vetrinärbesiktigades och då upptäcktes ringorm men då var de ju redan försent för den har ju då vistats i boxen och tävlat i halterklass.

Pga. blåtunga var alla veterinärer tvunga att inställa sig på informationsmöte, obligatoriskt, så därför blev alla hästar inte veterinärbesiktigade under Harvest tävlingar.

Vad jag förstod det som så besiktigades hästar på torsdagen. På fredagen hade jag vänner som deltog och deras hästar blev inte besiktigade.

Hmm.. tur man inte hade nått akutfall då för då vet man ju inte om de hade funnits nån vetrinär att tillgå. Man slutar ALDRIG förvånas.:eek:

Detta var inte nu på Harvest. Utan i somras. Nej denne häst hade inte hunnit vetrinärbest innan tävlan då den var med först i Halterklass och sen vetrinärbesiktigades och då upptäcktes ringorm men då var de ju redan försent för den har ju då vistats i boxen och tävlat i halterklass.
Det här är ju inget bra, många hästar som kan ta med sig smittan hem , NU e jag ännu mer FRAM för vetrinärbesiktingar på ALLA arrangerade tävlingar !!!
Och för avstängning , böter åt ryttare , hästägare som medvetet drar med sig smittorna till tävlingsplattserna.

Hmm.. tur man inte hade nått akutfall då för då vet man ju inte om de hade funnits nån vetrinär att tillgå. Man slutar ALDRIG förvånas.:eek:

Fast i det här läget så är det ju inte så mycket veterinärena kan göra tyvärr.
Blir de inkallade för informationsmöte som är obligatoriskt så måste dom ju åka iväg och vid ett så stort utbrott med en sjukdom så är det ju förståligt.

Men visst...man är ju glad att man inte fick en skadad häst under tiden.

Jag antar att inte ALLA veterinärer var på möte, akutveterinärer brukar ju finnas att tillgå, dock bedömdes nog att veterinärbesiktning på tävling inte räknades som nödläge....

Det ska vara en veterinär på plats när det är tävling på gång, alla hästar måste besiktigas innan start. Vill minnas att jag läst det när jag satt med lagstiftningen.. Annars var det en av föreläsarna som sa det.

Fast det var ju inte ett normalläge denna tävling..... Tycker nog att det var rätt att köra iallafall, hade drabbat väldigt många annars....Och på WRAS-tävlingar är det ju bara veterinär vid boskapsklasser och time events...

Jag antar att inte ALLA veterinärer var på möte, akutveterinärer brukar ju finnas att tillgå, dock bedömdes nog att veterinärbesiktning på tävling inte räknades som nödläge....

Nej...klart det måste funnits tillgång till någon/några veterinärer.
Jag tänkte mer på tävlingsplatsen, att ingen häst blev skadad där.

För att vi är vänner med en av veterinärerna.... som var där....

Ok så du kan garantera att ni inte kommer att ha tävlingar utan veterinärer på plats i framtiden. Det e bra det i så fall.

Man kan aldrig garantera någonting, vad som helst kan hända. Men målet är att det alltid skall vara veterinärbesiktning på ALLA hästar innan de får starta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 845
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 620
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka