Åh tro mig, jag har haft min beskärda del av fingerviftande, "varför?" och "what´s in it for me?" I och med att jag uppskattar hundar med hög intelligens, stor initiativförmåga, självständighet och eget tänkande, så får jag ofta det på köpet. Men jag gillar det. Det gör att jag utvecklas i mitt tänkande, tvingas motivera mig och erbjuda goda anledningar för hunden att acceptera mina idéer.
Jag har många gånger slitit mitt hår i stunden, men min erfarenhet är att irritation och krav bara ses som en utmaning; fingret i luften och springa åt andra hållet med ett leende. Alternativt ses det som en oförskämdhet och förstör relationen. Det blir en ond cirkel som jag inte uppskattar och ger inte det resultat jag vill ha.
Istället är jag väldigt noga med att från början bygga en god relation; det är det viktigaste av allt. Kärlek, närhet, omtanke, rättvis behandling och tålamod. Formar jag hunden som jag vill ha den från valpstadiet så blir det bra med tiden. En pedagogisk, stegvis utveckling i lagom steg där hunden får utveckla ett gott omdöme och ansvarskänsla. Jag har höga förväntningar på hundarna och på mig själv och det känner de. Försöker vara tydlig med vad mina önskemål är och är jag missnöjd så märker de det; utan att jag behöver bråka. Jag försöker hitta den bästa belöningen, det hunden uppskattar mest av allt och erbjuda det om hunden i sin tur gör sin del. Även om det innebär att jag får släpa med en flaska vatten på promenaderna för att ha med det trumfkort som vattenlek kan vara.
Jag kan bromsa ett beteende eller påminna vad jag bad om med rösten, om det är annat som lockar; för att sen i samma sekund som hunden ändrar sig ösa på med beröm. Fastnar näsan på en fläck på promenaden så kan jag även rent fysiskt flytta hunden ifrån den och tala om att nu går vi, nu räcker det. Händer det nån gång nåt riktigt tokigt kan jag sätta mig på huk och se hunden i ögonen och tala om att det inte var uppskattat. Däremot skulle jag aldrig någonsin ge en örfil, dra i öron, nypas, slänga i backen, kasta saker på hunden, sparka, trycka ner, eller hota med kroppsspråket. Dels för att det inte behövs, men också för att det inte är den form av relation jag vill ha med hunden. Vi är jämlikar, de har rätt att ifrågasätta och kräva en bättre motivering, de ska tänka själva, ha idéer och ta initiativ. De ska veta att de alltid blir behandlade med respekt. Jag har vetot för att jag har yttersta ansvaret för oss; men använder det bara när det är absolut nödvändigt.
Och jösses, jag tror det var min första Bukeroman.

Men jag älskar att hålla på med unga individer. Att få hjälpa till att forma dem och följa deras utveckling är så fascinerande och stimulerande. En stor passion.