Det framgår inte alls tydligt. Är våld allt fysiskt?
Att ta tag i hunden?
Att ge den en lavett?
Att peta till den med foten?
Att trycka den med kroppsspråk?
Så var går gränsen?
Personligen kan jag både ta tag i hunden, utdela en lavett och ryta i med ordentligt arg röst om det behövs. Jag ser det inte som att utöva våld utan som en naturligt del i samspelet med hund. Det har inget att göra med något behov att dominera utan att vi är flera individer som ska fungera ihop. I träning används generellt belöning, men i vissa lägen kan det utfallet bli direkt dåligt om hunden inte lyssnar. Då behöver den få veta det.
Att ta ut hunden i skogen och spöa på den eller alfarulla ser jag dock ingen mening med. Det är bara nedrigt mot hunden och inget den förtjänar.
Om någon dock aldrig vill ta i eller bli arg på sin hund så har jag inga problem med det. Var och de blir salig på sin tro. Problem uppstår först då någon försöker tvinga på mig sin övertygelse som det enda rätta. Inte någon av mina hundar kan tränas på samma sätt (corgin kan man inte ens bli irriterad på för då sänker hon sig, medan yngsta Schäfern nyper till dig rejält i armen om hon inte handgripligen sätts ned i backen innan träning). Så återigen, det finns fler än en väg till rom.
Jag tycker det är jävligt svårt att precisera våld ärligt talat. Och vad som anses tufft med för den delen.
Mot mina små, veka och undergivna hundar på 3-4 kg så är det mesta övervåld.
Ett nej räcker.
Hade man ställt sig och vrålat på dem eller hållit tag i dem och varit i arg energi själv hade de blivit rädda.
De hade tyvärr blivit påhoppade av andra hundar(och nån katt och fågel

) och IOM att de inte hade aggression och hårdhet i sig tyvärr lärt sig hur små och chanslösa de var.
Om man jämför dem med tex mina tränares två Cane Corso så kräver ju de väldigt olika fostran.
Jag bodde med de hundarna och var ibland hundvakt. Den ena tiken vägde runt 56 kg och är både hård och dominant ngt så in i..
Det är ingen aggressiv eller elak hund. Men hon blir inte impad lätt av någon.
Och för att kunna ha såna lösa på gården och se till att de inte flyger på andra djur som ev kan tänkas komma dit oanmälda och rent av utmana dem krävs ju att man har henne med sig.
Detsamma om man ska utfodra de två och 3 pappisar och kunna känna lugn i att det inte blir incidenter.
De leker ju också väldigt tufft med varann. Så pass att en människa hade gått sönder direkt.
Då måste man ju kunna avstyra om de drabbas av lekryck och försöker behandla en pappi, katt eller höna så.
Så ja, med de hundarna har jag både vrålat, huggit tag i dem etc.
När mina egna blev attackerade av lösa hundar utan matte sparkade jag undan dem. Utan att skämmas det minsta. Annars hade kanske inte mina funnits idag.
Men i vissa lägen kan ju hundar tända till mer av fysiska korrigeringar. Så man får ju tänka smart och konstruktivt i när man ev väljer att ta till tuffare tag och hellre försöka undvika och planera så man slipper.