Har vi tid för en ponny? Hur gör ni?

Willja

Trådstartare
Vi står i valet och kvalet om vi ska köpa en ponny till våra barn eller inte.

Jag har hållit på med hästar hela livet och sålde min egen häst förra sommaren pga att jag kände att jag inte hann med barnen.

En ponny skulle stå inackorderad någonstans, men det krävs ju ändå att vi åker dit varje dag.

Vi har två ponnytokiga tjejer på 6 resp. 9 år, men vi har bara tänkt köpa EN ponny som de får dela på. Hur roligt kommer de tycka att det är i stallet den dagen när syrran ska rida? Den stora tjejen kan ju vara hemma själv en liten stund, men 6-åringen skulle ju behöva åka med jämt oavsett om hon vill eller inte. Man måste ju hinna göra något annat som liten också? Dessutom så behöver ju hon vara hemma absolut senast 18:30 på kvällarna för att hinna äta och varva ner inför läggdags.

Det låter som en omöjlig ekvation, men vi vill så gärna. Går det att få ihop??
Hur gör ni?

Sv: Har vi tid för en ponny? Hur gör ni?

Är du ensamstående? Är du inte det kanske den minsta kan vara hemma med pappan (?) när du är i stallet med den äldre?
Hur jobbar du? När kommer du hem? Hinner du med allt annat som ska göras, middag innan stallet?
Vad ska ni använda ponnyn till, tävling eller skogsridning?

Man måste ju tyvärr räkna att de går 2-3 timmar nästan om man ska göra allt själv(är ju inte bara mocka, rida. Ska ju fixas med allt annat också men de vet du ju) och inte tar helinackordering så man bara kan rida. Räknar man med 3 timmar, så borde du vara hemma och klar att åka senast 16.30 om man räknar ca 30 min till stallet och 30 min hem kanske? =)

Jag hade egen ponny sen jag var 4 år med två totalt okunniga och ointresserade föräldrar men det gick bra ändå :)

Allt handlar ju om pengar och hur mkt tid ni vill lägga ned.

Mina föräldrar köpte sig fria från ansvar och ponnyn stod på en gård där de tog foder och strö själva.
Jag fick lära mig allt jag kan från stallägaren och jag fick uppgifter att göra i stallet som passade min ålder.
När jag var riktigt liten åkte jag bara ut några dagar i veckan men fick även då mocka, fodra och fylla vatten själv och de övriga dagarna fixade stallägaren allt.
När jag blev äldre fick jag ha en medryttare som tog någon dag i veckan och jag var alltid tvungen att åka ut och mocka/fixa foder även om jag inte skulle rida.
Med undantag om jag var sjuk eller hade jättemycket i skolan, då gjorde stallägaren det.

Det går ju att ställa ponnyn i ett stall med helinackordering så ni bara åker ut när ni vill rida, eller ett stall där ni kan köpa till mockning och tillsyn ett par dagar i veckan?
Alt lösdrift med tillsyn?
För att minska tiden i stallet i veckorna kan du ju förbereda foder för en hel vecka osv.

Lilltjejen kanske kan vara hos någon kompis när storasyster har sin stalldag?
Annars kanske lilltjejen har en pappa hon kan umgås med?

Lösningar finns på allt om man vill!

Nej, jag är inte ensamstående. Dock jobbar min man på annan ort ett par dagar i veckan och slutar inte jobbet förrän 17 så han är sen hem ibland.
Själv jobbar jag 80% nu och slutar 15:00 fyra dagar i veckan.

Vi har två ponnyer som vi rider nu några gånger i veckan, men den ena är en 24-årig shettis som inte är helt lätt att rida och den andra en fyraåring som är lite busig, så på ett sätt skulle jag hellre lägga tiden på en läromästare som hjälper barnen att lära sig på ett bättre sätt.

Tanken är väl att träna och tävla på lite hobbynivå.

Helinackordering är ju faktiskt en idé! Det har jag inte tänkt på... Måste genast kika runt lite:-)

Slutar du vid 15.00 så är det inga problem att hinna med både middag + stall innan 18.30 så länge man inte kommer "ska bara" innan man åker, utan man fixar middag direkt när man kommer hem sen direkt till stallet. Som andra sa, finns de kompisar så är de ju bra med så de slipper vara ensamma hemma(den stora då alla fall, även den lilla om hon vill de?)

Allt går så länge man inte kommer med undanflykter, sen beroende på hur stor ponny ni skaffar så kanske man kan ha en medryttare någon dag i veckan med:)

Håller med pulkaskurk om att lösdrift med fri tillgång på hö och tillsyn är ett perfekt alternativ! Så står min häst nu och han älskar det, har blivit mycket friskare av att röra på sig jämt. Det blir lite billigare när man slipper spånet och en vanlig dag behöver man bara åka ut, mysa och rida. Dagar då man har extra tid kan man pyssla med läderputs, skura mathinkar och såna saker men det behöver inte göras varje dag. Hinner man inte åka ut någon dag så gör det inte så mycket, ponnyn får ändå stimulans och tillsyn. Är lösdriften bra med växlande landskap så får ponnyn dessutom extra motion och muskler vilket kan vara bra för en häst som bara rids av barn.

Tänk bara på att försöka hitta en lösdrift där man kan stå inne och sköta, med riktig sadelkammare och rinnande vatten. Så står jag nu, vi har ett stall också som tillhör lösdriften, och det är guld värt att kunna stå inne med hästen och pyssla. Har även stått på ett ställe där sadelkammaren var ett gammalt skjul i hagen och man fick sköta utomhus, det var inte alls roligt när det var kallt, blåste, snöade, var stekhet sol eller duggregnade och det blir såklart ännu värre med små barn i den miljön.

Står ni på lösdrift så borde ni få ihop ekvationen, då bestämmer man ju själv hur länge man är där.

Edit: Vi har dessutom paddock på vår lösdrift, det är ju en fördel om man ska träna/tävla lite. Lösdrifter behöver med andra ord inte bara vara till för skogsmullar.

Håller med pulkaskurk om att lösdrift med fri tillgång på hö och tillsyn är ett perfekt alternativ!

Dessvärre är det ju inte alltid ekvationen med ponny och fri tillgång går ihop. Har sett måååånga småhästar som varit kanonfina i hull och som på bara några månader med fri tillgång rullat fram och i vissa fall fått fång och andra tråkigheter.
För dem som klarar av fri tillgång är ju det utan tvekan det bästa, men man måste samtidigt se till att anpassa energiintaget så att de håller hullet på en lagom nivå.

I vårat stall har vi lösdrift, men ingen fri tillgång (förutom halmen i ligghallen då) pga att många av hästarna har problem med vikten. En del av dem hade inte behövt så mycket mat som de får idag, det är ju svårigheten med att ha dem ute i flock, det är mycket svårare att individanpassa foderstaten.

Senast ändrad:

Det är sant, förstås. Den enda ponnyn på vår lösdrift klarar fri tillgång bra men det måste ju inte vara så. I hennes fall är det som med de stora hästarna, att eftersom silaget finns är hela tiden så blir det inte så spännande att stå där och smäcka i sig jämt, flocken står gärna och solar istället eller betar gammalt vintergräs uppe på ängen i hagen. Alla ponnier är kanske inte lika influerade av de andra hästarna i flocken :p

Det viktigaste är väl att det finns strå till dem, halm i ligghallen fungerar ju bra som bukfylla för små ponnier. Utan fri tillgång på något slags strå blir det gärna att man börjar oroa sig över att de ska frysa, tycker jag i alla fall... :)

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 291
Senast: Krålus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 729
Senast: Liran
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka