purity_666
Trådstartare
Blev den trevligare eller var den alltid opålitlig?Han var kör- och ridhäst i många år, innan han dog av ett blixtnedslag i sommarhagen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blev den trevligare eller var den alltid opålitlig?Han var kör- och ridhäst i många år, innan han dog av ett blixtnedslag i sommarhagen.
Blev den trevligare eller var den alltid opålitlig?
Min häst är inte "elak,dum,farlig". Vet inte om jag kan använda de orden om djur överhuvudtaget.
Men han är helt klart opålitligt då han snabbt som ögat, ibland hinner man inte ens se öronen eller varningsuttrycken och han verkligen slår hårt och om igen för att träffa.
Men det finns orsaker, det sas att han föddes "tuff", hade en oerfaren mamma som behandlande människor som hästar och kanske inte riktigt fostrade honom, Han hade inga fölkompisar, inga andra hästar som fostade honom.
Han fick därför "läras av människor, och fick ganska mycket stryk-för att hållas kort"
Sedan tränades han för att ridas i barock.Allt gick så bra att det kändes som had hade fattat osv, De erkänner att de gick för fort fram.För plötsligt kom bakslag på bakslag.
Han började försvara sig, använda sin styrka, bitas och hugga där han kom åt, sparkas och saken är den att han är så j:a smidig. och lyckades komma undan jobb och människor.
En rad olyckliga omständigheter men han gillar att komma ut och röra på sig, och får göra saker i sin takt och då går det ofta bra.
men känner han eller tror han att nu blir det för mycket jobb eller nu måste jag ta i för mycket eller oj det här var roligare att göra-så då backar jag alltid. För min säkerhets skull.Och jag utsätter inte mig eller någon annan människa för något sånt igen, han har skadat en människa mycket allvarligt.
Det var en duktig erfaren häst människa med NH kundskaper och utbildning från några av de bästa i världen på NH.
@Riley jo det var något sådant också och filmen var ju dessutom klippt så man vet inte hur mycket de arbetade med hästen Men det var hur eller hur bara en kortare clinic två-tre dagar och det tycker jag är för kort tid för att kalla det ett hopplöst fall men jag förstår dock att man gör det valet då hästen var synnerligen aggressiv och det kanske hade gått käpprätt åt skogen om man arbetat vidare.
Som vuxen häst blev den fullkomligt livsfarlig och lärde sig aldrig att vara häst.
stod det i ett tidigare inlägg men frågan är om den ens fick chansen att bli häst pga ägarens mycket missriktade välvilja och okunskap. Alltså ett väldigt tråkigt fall men vi får aldrig veta om det var ett helt och hållet hopplöst fall. Men hjärnskador och även hjärntumörer drabbar hästar också och kanske många tumörer blir helt oupptäckta då man väl inte så ofta obducerar hästar?
Ja men det beror inte på själva nappandet!
Man får ju ge den en fostermamma eller val som sköter allt utan matandet.
Om man sen den kan äta själv ger fasen i den borde den bli häst igen.
Det går att fostra lejon till att uppföra sig så varför inte en häst?Man får ju upprätthålla fostran o säga nej till oönskat betéende hela livet.
Jag tror btw inte på överhanterande o ej heller nu Flyinge.
Det handla bara om FELhanterande.
I början gick det också kanon men sedan började eländet även där. Han högg mannen rätt över armen såpass illa att den bröts när han ledde honom.. En tid därefter var stoet som han gick på lösdrift med ihjälsparkat en morgon..
.