Har ni slutat med någon dålig ovana apropå Corona?

Lupino

Trådstartare
Jag har haft för vana att slicka på mina fingrar när jag ska få upp en plastpåse i mat-affären (har för släta fingrar annars och med saliven blir det lite friktion).

Det var sannolikt inte helt hygieniskt innan heller :D men jag har alltid gjort så (och är "aldrig" sjuk), men det har jag faktiskt slutat med (får se om jag återupptar beteendet sen).

Har ni slutat med något apropå Corona?
 
Jag har slutat gå till mataffären eftersom jag inte vill trängas med folk utan sunt förnuft.

Vilket blir positivt för mig, eftersom jag tidigare gick in med en lång lista, kollade på prislapparna och kom ut utan mat eller med någon enstaka grej (vilket ju inte är hälsosamt, måste ju ha mat).

För mig blir det enklare att "beställa" av t ex mammas sambo om han ändå ska in på affärn, eller, som jag och min pappa börjat göra, beställa online! 👍
 
Jag har haft för vana att slicka på mina fingrar när jag ska få upp en plastpåse i mat-affären (har för släta fingrar annars och med saliven blir det lite friktion).

Det var sannolikt inte helt hygieniskt innan heller :D men jag har alltid gjort så (och är "aldrig" sjuk), men det har jag faktiskt slutat med (får se om jag återupptar beteendet sen).

Har ni slutat med något apropå Corona?
Jag har slutat ströhandla och blivit bättre på att 1) planera matinköpen och 2) acceptera att det som finns i kylskåp och skafferi är det jag har att använda just nu helt enkelt. Tidigare var det så lätt att smita in i en av de 10+ mataffärer jag passerar på promenaden hem från jobbet för att köpa några småsaker som jag kommit på att jag "behöver".

Jag tror att jag sparar både pengar och energi på detta, samtidigt som jag blivit mindre bortskämd med att alltid ha tillgång till "all" sorts mat (vi har nämligen två mataffärer 150 meter hemifrån också).
 
Jag har haft för vana att slicka på mina fingrar när jag ska få upp en plastpåse i mat-affären (har för släta fingrar annars och med saliven blir det lite friktion).

Det var sannolikt inte helt hygieniskt innan heller :D men jag har alltid gjort så (och är "aldrig" sjuk), men det har jag faktiskt slutat med (får se om jag återupptar beteendet sen).

Har ni slutat med något apropå Corona?
Jag har slutat ströhandla och blivit bättre på att 1) planera matinköpen och 2) acceptera att det som finns i kylskåp och skafferi är det jag har att använda just nu helt enkelt. Tidigare var det så lätt att smita in i en av de 10+ mataffärer jag passerar på promenaden hem från jobbet för att köpa några småsaker som jag kommit på att jag "behöver".

Jag tror att jag sparar både pengar och energi på detta, samtidigt som jag blivit mindre bortskämd med att alltid ha tillgång till "all" sorts mat (vi har nämligen två mataffärer 150 meter hemifrån också).
Jag har också slutat att "fukta" fingrarna och jag håller på att bli GALEN varje gång jag ska köpa t.ex potatis. Kan stå HUR länge som helst och kämpa med de där eländiga ihopklibbade påsarna..... :meh: Får nog ta och köpa några flergångspåsar till grönsaker :) !

Jag känner också att jag har blivit mer noggrann med att planera och använda upp alla rester/det jag redan har. Idag, t.ex., har jag lagt överbliven bulgur i en kycklinggryta :up: !
 
Jag har haft för vana att slicka på mina fingrar när jag ska få upp en plastpåse i mat-affären (har för släta fingrar annars och med saliven blir det lite friktion).

Det var sannolikt inte helt hygieniskt innan heller :D men jag har alltid gjort så (och är "aldrig" sjuk), men det har jag faktiskt slutat med (får se om jag återupptar beteendet sen).

Har ni slutat med något apropå Corona?
Det har jag också slutat med! Men jag får inte upp påsarna nu, hur gör man ens? Det är ju omöjligt? Min sambo lyckas alltid med sin naturliga fingersvett så att säga. Å andra sidan tar jag färre plastpåsar och lastar i direkt i påsen (självskannar), så det kanske är bra det med!
 
Apropå plastpåsar; drar man handtagen lite åt var sitt håll så brukar den öppna sig lite, eller så smyger det fram små flikar man kan dra i. Funkar både på små påsar med handtag och bärkassar.

Så här:

pase.jpg


Är det påsar utan handtag så kan man känna längs med långsidan, för där brukar de vikta kanterna inte ligga riktigt kant i kant. Petar man isär kanterna och skakar lite kan man ofta få upp påsen.
 
Jag har haft för vana att slicka på mina fingrar när jag ska få upp en plastpåse i mat-affären (har för släta fingrar annars och med saliven blir det lite friktion).

Det var sannolikt inte helt hygieniskt innan heller :D men jag har alltid gjort så (och är "aldrig" sjuk), men det har jag faktiskt slutat med (får se om jag återupptar beteendet sen).

Har ni slutat med något apropå Corona?
Slutat köpa lösgodis helt och hållet vilket gjort att mitt sockerberoende försvunnit ☀😄
 
Har även slutat småhandla efter begär, utan åker istället bara en gång i veckan och ibland varannan vecka. Blivit bättre på att planera mat och använda det som finns innan det blir dåligt. Spar även på bensin eftersom det är rätt långt till närmsta affär.
 
Apropå plastpåsar; drar man handtagen lite åt var sitt håll så brukar den öppna sig lite, eller så smyger det fram små flikar man kan dra i. Funkar både på små påsar med handtag och bärkassar.

Så här:

pase.jpg


Är det påsar utan handtag så kan man känna längs med långsidan, för där brukar de vikta kanterna inte ligga riktigt kant i kant. Petar man isär kanterna och skakar lite kan man ofta få upp påsen.

precis. Inte konstigt att folk blir smittade med kräksjuka etc när folk slickar på fingrarna för att öppna/få tag i påsar ur kartongerna i affären. Jag har alltid noterat det och tycker det är 🤮

Till topic:
Jag har slutat dricka kaffe. Jobbar mycket hemma sedan Covid-19 direktiv och då blev det per automatik att jag kokade mindre och sen struntade helt i det- har aldrig mått särskilt bra av kaffe.
Jag motionerar och rör på mig mer också. Tar promenad på lunchen hemifrån för att bryta av och umgås med vänner och familj på promenader, och motionsrundor utomhus osv på fritiden , istället för att tex gå och ut och äta med samma vänner.
 
Vi har blivit bättre på att planera matintag och handling och gör det mer sällan, dvs det blir även mindre bilkörande. Det är ju bra för både miljö och plånbok. Och för oss blir det mindre matsvinn också. Både i form av att vi inte köper en massa varje gång man går in hungrig i affären. Men också att vi faktiskt anstränger oss och äter upp rester, sånt man kanske skulle låta ligga kvar i frysen etc för att slippa handla.
Det kan man ju försöka upprätthålla mer även sen tänker jag.
 
precis. Inte konstigt att folk blir smittade med kräksjuka etc när folk slickar på fingrarna för att öppna/få tag i påsar ur kartongerna i affären. Jag har alltid noterat det och tycker det är 🤮

Att det inte är så fräscht fattar jag ju, men jag är verkligen extremt sällan sjuk. Kräktes kanske för 20 år sen, har inte haft feber på 15 år och är sällan snuvig. Jag är slarvig med att tvätta händer med (något bättre nu förstås, men några 30 sekunder tvättar jag inte :angel:). Jag är inte så äckelmagad och kroppen uppenbarligen inte så känslig.
 
Håller med om påsarna, som tur var hade coop börjat med papperspåsar till potatisen sist jag var där! Annars hade det fasen inte blivit några potatisar :p

Ja, nästa gång måste jag bannemig använda flergångspåse, så det är väl bara bra att de är gräsligt svåra att öppna!
 
Att det inte är så fräscht fattar jag ju, men jag är verkligen extremt sällan sjuk. Kräktes kanske för 20 år sen, har inte haft feber på 15 år och är sällan snuvig. Jag är slarvig med att tvätta händer med (något bättre nu förstås, men några 30 sekunder tvättar jag inte :angel:). Jag är inte så äckelmagad och kroppen uppenbarligen inte så känslig.

Fast det var ingen reflektion ang hur sällan DU är sjuk osv, utan ett konstaterande att det är så smitta väldigt enkelt sprids .
 
Jag tog äntligen tag i saken och köpte flergångspåsar till frukt och grönt. Jag har ett par stora kassar som det ligger påsar i hela tiden. Känns bra att det blivit av. Så länge som jag glömt kassarna i bilen och tagit påsar till alla fruker jag köpt.

Nu känns det bra när jag kan handla i mina egna.
 
Som alla andra har jag slutat "springa in" och snabbhandla några grejer, jag lagar mer mat igen. Men försöker tänka på restaurangerna i stan och beställer en del take away till riktigt bra priser. En av stans finare hak har börjat sälja typ husmanskost till ett kraftigt reducerat pris som dom kör ut vid behov.

Väljer också att handla i de mindre butikerna och inte på stormarknaderna.

Har slutat köpa lösviktsgodis och har verkligen fått börja tänka till kring petandet i ansiktet.

Jag jobbar delvis hemifrån, oftast åker jag in till kontoret på förmiddagen och stannar hemma efter lunch.
 
Handlar mindre, blir mer sällan spontan stopp vid affären på vägen hem från jobbet för "att man behöver" något = Kommer ut med massa onyttigt :up:
 
Jag har också slutat att "fukta" fingrarna och jag håller på att bli GALEN varje gång jag ska köpa t.ex potatis. Kan stå HUR länge som helst och kämpa med de där eländiga ihopklibbade påsarna..... :meh: Får nog ta och köpa några flergångspåsar till grönsaker :) !
Det har jag också slutat med! Men jag får inte upp påsarna nu, hur gör man ens? Det är ju omöjligt? Min sambo lyckas alltid med sin naturliga fingersvett så att säga. Å andra sidan tar jag färre plastpåsar och lastar i direkt i påsen (självskannar), så det kanske är bra det med!
Håller med om påsarna, som tur var hade coop börjat med papperspåsar till potatisen sist jag var där! Annars hade det fasen inte blivit några potatisar :p
Flergångspåsar är såklart en bra lösning, men om ni är i behov av att få upp en tunn plastkasse framöver så kan jag tipsa om att bara andas varmluft på fingrarna - brukar räcka för att få upp påsarna för mig iaf :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 098
Senast: Ridinglady
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: Lyan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 930
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp