Inte något övernaturlig på något vis, men många magiska stunder!
Bla när jag och en kompis var ute och red och försökte hitta lite nya stigar i skogen. Plötsligt ropade min kompis "Ta fram kameran! Det står en vit älg här!" och mycket riktigt, när jag rundade busken så stod en vit älg, med en stor krona bara ca 15 meter ifrån oss. Den blev lite rädd och travade iväg en bit, men den var samtidigt nyfiken och hästarna var också både oroliga och väldigt nyfikna, så vi cirklade runt varandra ett bra tag och jag lyckades få någon bild, men den blev inte särskilt bra, man ser en suddig vit fläck mellan några träd...
En annan gång var jag ute och red själv och hade inte riktigt koll på hur fort det faktiskt blev mörkt på kvällen och hade inte tagit pannlampan, så på hemvägen var det riktigt mörkt. Rider på en liten stig på nedre delen av ett berg och hör plötsligt ett konstigt "skrikande" ljud nedanför oss i skogen, jag vet hur skällande rådjur låter och det var inte ett sådant ljud, mer som någon slags fågel, men ändå inte riktigt. Räv? Kanske, men inte riktigt rätt det heller tyckte jag. Ljudet fortsatte och jag funderade på vad det kunde vara och ännu märkligare blev det när jag märkte att djuret följde efter oss. Kunde ju inte se ett smack eftersom det var så mörkt, men det fortsatte att låta då och då, så det var tydligt att det gick strax bakom oss, några meter nedanför stigen, följde efter oss hela vägen till stallet, ca 800 meter. Hästen var förstås orolig, men allt gick bra och när jag sadlade av och fixade med hästen på stallgången, så hörde jag att djuret var vid ridstigen precis ovanför stallet och höll sig kvar där ända tills jag var klar i stallet. När jag kom hem så googlade jag djurläten och det visade sig att det var ett lodjur! Så jäkla häftigt! Det är verkligen ett djur jag är fascinerad av och jag vet att det finns några uppe på berget, vi ser massor av spår på vintern, men jag har bara lyckats se ett djur en enda gång och då sprang det snabbt över vägen framför bilen, så man hann ju inte se det särskilt tydligt... De är ju så skygga så jag tycker verkligen att det var en magisk upplevelse att få vara med om att det går bredvid en en så lång bit.