Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Två alldeles nästan nyfödda rådjurskid med sin mamma
Snälla hästen stod blickstilla och tittade hon med
klassificeras väl inte under kategorin märkligt men lite magiskt var det faktiskt
Jag är oftast ensam uppe i vår stuga i Roslagen och många av mina vänner undrar hur tusan jag vågar vara där själv när det blir bäckmörkt. Jag undrar vad dom tror ska hända, att ett rådjur traskar över tomten? Jag har också haft kräftskivor där vi gått ner till stranden genom skogen mitt i natten, och mina vänner är livrädda. Om det nu skulle stå en mördare bakom ett träd så lär han liksom ha stått där några dagar innan någon passerat Helt ologiskt. Nu ska jag inte säga att jag är dökaxig själv, jag kollar mycket på skräckfilmer och är aningens mörkrädd oavsett om jag befinner mig i skogen eller hemma i min etta i stan. Men just skogen i sig känns väl rent logiskt som världens tryggaste plats, särskilt i Roslagen där vi inte har så värst många större rovdjur.
(Nu har läget dock ändrats lite på grund av en inbrottsvåg på gatan där förövaren inte stjäl någonting utan enbart plockar runt med saker Sorry för OT)
Jag har aldrig sett så mycket vilt som jag såg när jag var ute och red. Hästen brydde sig inte ett dugg, hon var inte rädd för vare sig älgar eller rådjur. Vatten var en annan femma...
Som sagt, det finns inget i skogen som vill en illa (jag räknar inte skumma människor dit). Ska jag gå off road mitt i natten (mitt jobb är lite märkligt som sagt) vill jag dock ha pannlampa. Det är så jobbigt att få grenar i ansiktet.
Självmordsskogen är nog inte allt för trevlig heller. Om inte annat för att man kan träffa på människor som precis begått självmord. Man säger också att skogen är hemsökt. Förr i tiden tog man ut familjens äldsta kvinnor i skogen och lämnade dom för att dö där. Det var för att familjen var så fattig så de hade inte råd att ha dom kvar.
Skumma människor är det jag är lite orolig för ute vid stugan just nu, men sanningen är ju att det finns betydligt fler skumma människor bara i mitt eget lägenhetshus här i stan Och faktiskt skogarna runt omkring, många hemlösa driver runt här (vilka sannolikt är harmlösa, men man vet aldrig) så jag ger mig inte in i mörkret i onödan.
Åh, vad jag saknar skogen just nu!
Finns det hemlösa som bor i skogarna runt Stockholm?Skumma människor är det jag är lite orolig för ute vid stugan just nu, men sanningen är ju att det finns betydligt fler skumma människor bara i mitt eget lägenhetshus här i stan Och faktiskt skogarna runt omkring, många hemlösa driver runt här (vilka sannolikt är harmlösa, men man vet aldrig) så jag ger mig inte in i mörkret i onödan.
Åh, vad jag saknar skogen just nu!
Även jag känner en fullt normalintelligent och sansad person som säger sig ha haft en gråtomte i sitt stall under en period. En vänligt sinnad en.Även jag känner en normalfuntad person som sett en vette. Då var han i yngre tonåren, idag är han 65 och han hävdar ännu att han är säker. Men precis som din mor talar han inte gärna om det.
Vetten stod vid grinden till gården där han bodde. De hade ögonkontakt för ett ögonblick innan vetten knallade vidare.
Finns det hemlösa som bor i skogarna runt Stockholm?
Kom hit, jag ska snart ut. Det är strålande solsken och det borde finnas trattkantareller kvar dit jag ska
Det är dessutom berget där tomten bor (jag är uppvuxen med att tomten kommer från Gångaberget).
Strålande sol här med, och ändå sitter man här inomhus med sin laptop och jobbar
Kan tillägga (utan att förminska någons rädsla, den har man rätt att känna) att jag förstår inte varför någon är rädd för skogen. Det finns inget där som medvetet vill en illa. Risker finns naturligtvis men de är ganska lätta att förebygga: ha koll på hunden pga björn, de som blir attackerade av björnar har oftast haft hund med sig, ha vett att inte gå mellan någon djurmamma och deras ungar, veta vad man ska göra om man nu blir attackerad av något djur, ha bra kläder och mat/vatten samt laddad mobil om man går vilse osv.
Jag har sett ställen som är svåra att ta sig till (dvs off road helt utan stigar) som är så vackra att jag nästan börjat gråta. Skogen är magisk i sig själv och jag skulle inte vilja missa de otroliga upplevelser jag haft där.
*hmm, jag måste nog ut en sväng idag *
Jag har blivit jagad av en ilsken älg när jag var ute och red, skräckupplevelse för satan så fort de springer! Har efter det stor respekt/lite rädd för älg.Jag har total älgskräck efter att jag med familj blev jagad av en ilsken ko med två fjolårskalvar. Vi undkom med nöd och näppe tack vare en smal spång med räcken som vi hann över
Jag var väl ca 7 då och min lillebror bara 4. Mamma sprang med honom i famnen.
Åh jag med. Älskar att möta vilt när jag sitter på hästen, känner mig aldrig så mycket som en del av naturen som då, eftersom viltet inte reagerar på samma sätt mot en fyr(sex)bening. Såg en räv en dag, den sprang iväg en bit, vände sig om och tittade och funderade flera ggr. Så fin. En annan gång när vi utforskade nya ridvägar kom vi in i en glänta och fick syn på två stora älgar. Vi stod alla och tittade på varandra länge, innan de "älgade iväg" med stora kliv i blåbärsriset. Magiskt. Tiden stod stilla.Jag har aldrig sett så mycket vilt som jag såg när jag var ute och red. Hästen brydde sig inte ett dugg, hon var inte rädd för vare sig älgar eller rådjur. Vatten var en annan femma...
Åh! Berätta mer, det här har jag helt missat trots att jag bott här på ön i 3,5år. Låter ju superspännande!Jag har hört historier om Martebo myr på Gotland av personer som vanligtvis är väldigt skeptiskt inställda till övernaturliga fenomen. Jag har velat åka ut dit när jag varit på besök och undersöka det själv, men ingen utan dem vill åka dit igen och visa mig.
Åh! Berätta mer, det här har jag helt missat trots att jag bott här på ön i 3,5år. Låter ju superspännande!