Har ni, och HUR har ni börjat vänja av fjolårsfölen?

Milene

Trådstartare
Ja, jag undrar som sagt om ni börjat vänja av fölen födda -10, och i såna fall HUR.

Önskar att moderatorn ej flyttar tråden då jag endast undrar om islandshästar.

Sv: Har ni, och HUR har ni börjat vänja av fjolårsfölen?

Vi har vant av alla våra + inakorderingar. De stå på box några dagar för lite hantering (3-4 föl i varje box - stora) och går sedan i en lösdrift några km från oss. Vi skilljer dem direkt i och med de är så många.

Jag har inte börjat vänja av mina än och tänker vänta med det tills slutet av mars/början av april. De är födda i juni så då är de nästan 10 månader gamla. Det finns ingen anledning att vänja av föl redan vid 6 månaders ålder, de kan inte tillgodose sig grovfodret tillräckligt bra än. Jag är starkt emot avvänjning redan vid 6 månader. De känner sig tryggast med sina mammmor. Mina diar i varje fall ganska mycket fortfarande och när de går med mammorna slipper man ge dem kraftfoder eller andra tillskott.

På Island låter man också fölen gå med stona hela vintern vilket är klokt, själv ser jag inte heller någon anledning att vänja av dem så tidigt, det är bara föråldrade (svenska) hästtraditioner att göra "som man alltid gjort".

Jag sålde ett hingstföl som var född i maj som åkte härifrån strax före jul. Jag tyckte det var bäst för hans skull om mamman följde med honom till det nya stället, hon är kvar där än.
Själv gjorde jag tvärtom; köpte ett stoföl strax innan årskiftet men hade som krav att mamman fick följa med, dels för att transporten skulle bli så stressfri som möjligt för henne och även övergången till det nya stället. Stoet är kvar hos mig än :-)

Några veckor innan de ska vänjas av får fölen stå i en annan box än sina mammor på nätterna (där de fortfarande kan se stona).
Sedan kör jag stona till ett annat ställe så fölen får gå kvar i sin hemmiljö tillsammans med en annan vuxen häst som de känner.

Jag började att ställa föl och sto i olika boxar på natten när fölis var ca 7 mån och de fick gå ihop på dagen så hon fick tutta. Jag sålde henne nu när hon var nio månader, lite gnägg och oro en halv dag sedan ingenting. Jag mjölkade ur lite de första dagarna, bara "släppte på trycket".

Min -09:a som jag valt att behålla gjorde jag likadant med men henne körde jag till en kompis i ca två veckor när hon var ca nio mån, sedan var hon avvand, brukar vara man själv som har mest ont av det tror jag ;-)
Lycka till!

Jag började att ställa föl och sto i olika boxar på natten när fölis var ca 7 mån och de fick gå ihop på dagen så hon fick tutta. Jag sålde henne nu när hon var nio månader, lite gnägg och oro en halv dag sedan ingenting. Jag mjölkade ur lite de första dagarna, bara "släppte på trycket".

Min -09:a som jag valt att behålla gjorde jag likadant med men henne körde jag till en kompis i ca två veckor när hon var ca nio mån, sedan var hon avvand, brukar vara man själv som har mest ont av det tror jag ;-)
Lycka till!

Det var väl bra gjort! Men räckte det med ca 2 veckors avvänjning, började hon inte tutta igen när hon träffade sin mamma igen?

Ville också tillägga att om man har fölen kvar hos mamman hela vintern så gäller det naturligtvis att FODRA stona i princip hur mycket som helst... med proteinrikt grovfoder av god kvalitet och kraftfoder vid behov.

Två veckor var inte nog för mitt första föl! Jag började med att ha mor och son åtskilda på nätterna, sedan hela dygnet. Efter två veckor släppte jag ihop dom igen men han började givetvis buffa på juvret och snart märkte jag att det började växa igen...

Gör som "rakel". Mina går kvar så länge som möjligt (bara fått hingstar) och de har varit kvar till 9 -10 månader. Jag är helt emot att skilja så tidigt som 6 mån.

vi har alla våra avelsston, föl och ungston i samma flock (lösdrfit). När vi ska vänja av fölen så får fölen gå kvar i sin flock-där dem är trygga. Och så "tar" vi mammorna och ställer i en annan hage på andra sidan gården (så fölisarna inte ser mammorna).

Vi väljer att göra så för att det ska bli tryggare och mindre oroligt hos fölen. Plus att avelsstona får lite "semester" ifrån de andra ungstona också.

Jag försökte vänja av fölet här för ca 2 månader sedan eftersom mamman är äldre och dräktig igen och trots massa bra grovfoder samt kraftfoder så är hon lite tunn ( inte mager, tunn över revbenen men mycket fin och rund över rygg och rumpa i övrigt ).

Men fölis tyckte annat....sprängde två staket för att komma till mamma igen och med hingst på gården vill man inte ha trasiga stängsel till höger och vänster.

Så fölis går med mamma ännu, mamma ska föla i mitten/slutet på maj.
Jag hoppas mamman sköter det själv, stöter bort fölisen när det är dags.

Har inget annat föl iår heller och nu finns inte någon mer extrahage så det finns tyvärr inget val.

Jag sålde mitt stoföl som är född den 6/6- 10 och hon åkte den 30/1- 11. Jag valde att vänja av tidigit pga att mitt sto tappat i hull pga att hon diade 2 föl, nu är även hingstfölet avvant men går kvar på gården ännu.

Mitt står i egen box på natten men de går i samma hage på dagen. Mest av praktiska skäl. Får se hur jag gör till sommaren om jag skickar iväg henne eller om hon får gå kvar hemma. Beror nog på om hon fortsätter dia. Mamman har dock fortfarande väldigt bra hull och fölis äter bra själv med.

Den enda avskiljningen jag gjorde med mitt föl var att ta in stoet lite då och då för ridning, när jag började sätta igång henne (vilket jag gjorde i början på januari, fölet då 7,5 mån gammalt). Fölet gick ju då kvar i flocken, två andra ston och föl och varken mamma eller föl brydde sig nåt större. Sen i mitten på februari åkte alla tre fölen iväg tillsammans till sina nya unghästflockar. Det var lite gnäggningar från stona under kvällen men inte mer än så och fölen verkar trivas alldeles utmärkt i sina nya flockar. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Freazer
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 103
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 068
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025