Har ni någon gång haft tandsten?

Har ni haft tandsten?

• Ja

Röster: 133 86,9%
  • Nej

Röster: 20 13,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    153
  • Omröstning stängd .
Det här gör mig ännu mer frågande till varför tandvård inte ingår i sjukvården. Det är så himla konstigt!

Jag har i perioder inte skött mina tänder alls bra, och har inte hål trots det. Jag gick inte till tandläkaren på 10 år (det började ju kosta efter 20, det orkade jag inte med) och när jag väl gick så var mina tänder i exakt samma skick som förra gången.

Jaja, det är ju tur att jag har fått nån gen som är bra iaf, med tanke på alla sjukdomar mina föräldrar har :rofl:
Jag går med typ 7 års mellanrum. Aldrig förändringar. Aldrig behövt ta bort tandsten hos tandläkare.

Aldrig tandsten, alltid hål. Min syster har alltid tandsten, aldrig hål. Enligt tandläkare så har det med salivens sammansättning att göra, vi är födda såhär och så är det, typ.

Jag är inte nöjd med fördelningen! Men det kanske är för att jag inte vet hur det är att ha tandsten?

Tandsten har sina negativa sidor också, kan orsaka tandlossning. Men visst, att laga tänderna om och om igen orsakar tillslut spruckna tänder:down:

Jag är också en tandstensbefriad individ, men som istället har hål, dyrt och tråkigt :(

Det här gör mig ännu mer frågande till varför tandvård inte ingår i sjukvården. Det är så himla konstigt!

Jag har i perioder inte skött mina tänder alls bra, och har inte hål trots det. Jag gick inte till tandläkaren på 10 år (det började ju kosta efter 20, det orkade jag inte med) och när jag väl gick så var mina tänder i exakt samma skick som förra gången.

Jaja, det är ju tur att jag har fått nån gen som är bra iaf, med tanke på alla sjukdomar mina föräldrar har :rofl:
Exakt samma här, var inte hos tandläkaren någon gång mellan ungefär 19 till 26 år. Men hade inga hål eller tandsten, likadant varje gång jag går dit numera,går numera en gång år och tror alltis jag ska ha massa hål för jah vräker i mig choklad men nej nej. Allt ser bra ut. Lite tandsten har jag dock tagit senaste åren, men sådär på en minut klart..

Hade mer tandsten tidigare men sedan några år tillbaka har jag haft väldigt lite vid kontrollen vartannat år. I tid sammanfaller det med att jag börjat dricka mineralvatten, kan det påverka kanske? Eller så är det en slump. Jag har läst att det inte är så bra för tänderna att dricka mycket kolsyrad dryck men om det skulle vara så att vattnet minskar tandsten så är det ju nåt positivt i alla fall...

Jag har anlag för både tandsten och hål, så jag går och kollar tänderna varje år för säkerhets skull.

Jag har extremt trångt mellan tänderna trots att jag fattas sex tänder. Är noga med eltandborste, tandtråd och Flux. Brukar ha tandsten men inte värre än att jag går till tandläkare/tandhygienist var 12-18:e månad.
Har aldrig haft hål.

Lite tandsten på insidan av nedre framtänderna. Har en tråd där efter tandställning och det är i närheten av den det bildas lite tandsten.
Men i stället har jag väldigt lätt till att få hål.

Jag brukar alltid ha lite tandsten, men inte värre än att tandläkaren krafsar bort det en gång om året. Trodde faktiskt inte att tandsten var något speciellt dåligt utan bara lite drygt. :o
Annars borstar och fluxar jag bara, och använder sådana där tandtrådspinnar om det känns mer tajt än vanligt mellan tänderna.

Jag brukar få både tandsten och har även ganska lätt för att få hål, så mina tänder är av skitkvalitet. :down: Går på årskontroll hos tandläkaren så de flesta problem hinner snappas upp innan de blir värre.

Jag har askassa tänder men får aldrig hål numera. Har lagningar i samtliga kindtänder dock, så det finns väl inte så mycket kvar att få hål i vid det här laget. :crazy: Har alltid tandsten i ganska riklig mängd, oavsett hur jag sköter tänderna. Är 30+.

Har extremt mycket tandsten, får alltid ta bort vid tandläkarbesök. Får det främst bakom främre tänderna i underkäken där jag har en ståltråd efter tandreglering. Samt tänder där jag saknar emalj (kindtänderna och ena framtanden i överkäken). Att jag saknar emaljen beror på att mina tandanlag inte utvecklades rätt, hade normala mjölktänder men när permanenta tänderna kom så kom även detta. Vet inte vad det beror på och jag är enda i nära släkten som har detta. De orsakar ilningar men framförallt ser det hemskt ut, så har tänkt sätta fasad på framtanden

Tack för alla svar :)
Intressant att så många har tandsten. Jag trodde det skulle vara ungefär 50-50.

Mycket tandsten. Beror enligt tandläkaren på salivens sammansättning. Dock inga hål. Någonsin.
Samma här, bortsett från en visdomstand som fick lagas för att kunna dras ut...
Hörde för länge sen att det oftast var så att man endera hade problem med karies eller tandsten. Är glad att slippa hål i tänderna, även om tandsten egentligen är knepigare då det kan leda till tandlossning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka