Har ni någon gång haft tandsten?

Har ni haft tandsten?

• Ja

Röster: 133 86,9%
  • Nej

Röster: 20 13,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    153
  • Omröstning stängd .
Det är nog bara ett fåtal som inte har tandsten alls. De flesta har det trots tandtvätt och användning av tandtråd.

Plack reagerar med kalken i salivet och hårdnar. Vissa har mer och vissa mindre.

Hur snabbt går den processen? Borstar man bort all plack 2 ggr om dagen så borde det alltså bildas fortare än så? Och varför lossnar det inte när man borstar?

På hundarna om jag inte ha borstat på ett tag så kan det vara ett litet lager tandsten, extremt tunnt, men en tandborstning så är det borta sen.

Hur snabbt går den processen? Borstar man bort all plack 2 ggr om dagen så borde det alltså bildas fortare än så? Och varför lossnar det inte när man borstar?

På hundarna om jag inte ha borstat på ett tag så kan det vara ett litet lager tandsten, extremt tunnt, men en tandborstning så är det borta sen.

Det är individuellt. En vecka, en månad beroende på salivens sammansättning. Du kommer inte åt exakt alla ställen hur noga du än borstar.

Att jämföra med dig själv och dina hundar funkar inte. Alla är olika. Precis som med karies. Vissa sköter munhygienen perfekt oh har hål hela tiden medan andra typ sover med sockerbitar i munnen och aldrig har hål.

Jag kan jämföra med mina hundar om vi nu ska blanda in djur. Aldrig nånsin borstat tikens tänder, äter typ aldrig tuggben. Aldrig tandsten. En annan hund har tjocka lager plack och tandsten trots evigt krafsade och skrapande. Äter samma mat. De andra får lite tandsten nån gång nu som då. Går att skrapa loss med en sked på tre minuter.

Strax över 30 och tar bort tandsten hos tandhygienist 2-3ggr/år, mindre ofta senaste året, sedan innan jag blev 30. Har med andra ord stora problem!
Får bedövning för att klara av ordentlig rengöring under de 30-40min det brukar ta.

Men, jag heller aldrig haft några hål :)

har tyvärr otroligt dålig tandkvalité med både många hål och en jäkla massa tandsten :(
Spelar ingen roll vad jag gör eller hur mycket jag borstar, använder tandtråd, munskölj, flourtabletter etc....

Var hos tandhygienisten omkring april och tog bort en massa tandsten, nu i oktober var jag på kontroll hos tandläkaren och har redan fått tillbaka det mesta igen :(

Sa jag att jag har tandläkarskräck oxå? :cry:

Alltid tandsten, enorma mängder. Om jag tandtrådar mycket noga två gånger om dagen så får jag så pass lite att jag kan gå och ta bort det vartannat år, men så orkar jag inte hålla på. :p Orkar inte pyssla med munnen i en halvtimme både morgon och kväll...

Så jag borstar bara nogsamt morgon och kväll, tandtrådar i princip varje dag (men endast på kvällen) och går till tandhygienisten ungefär en gång om året.

Va? :nailbiting: Kommer jag få en massa tandsten nu? Har tråd bakom tänderna efter tandställning.
Mega ångest nu:crazy:
(livrädd för tandläkare, tandställningen var helvete)
Jag vill inte :arghh:

Fick upp den här bilden när jag googlade, tyckte att jag var tvungen att bifoga
tandsten_300x192.jpg

Tandsten, minsann.

Jag har lite tandsten men efter att ha börjat med eltandborste är det praktiskt taget inget. Den lilla som finns vill de inte ta bort eftersom den är så nära tandköttet och jag är lättblödande och infektionskänslig pga medicin. Dvs att ta bort den kan ge betydligt värre resultat än att låta den vara kvar.

Jag får tandsten men inte värre än att jag fortsatt blir kallad för att ta bort det vartannat år. Aldrig haft hål eller början till hål.

Aldrig haft tandsten. Däremot hål, fast inga nu på ett tag.

Jag är extremt noggrann med mina tänder, för jag är rädd för tandläkaren. Senast jag var hos tandhygienisten tog hon in en kollega för att titta i min mun, hon sa att det var sällan de såg så välskötta tänder:p:love:

Tandhygienist en gång om året, och tandläkare en gång om året. Så jag går vad 6:te månad och blir kollad. Har alltid tandsten, men sällan hål.

Jag hade tandställning hela tonåren och det är lite krångligt att hålla fräscht med en massa metall i munnen. Då hade jag en del hål. Min mamma pratar gärna om alla fyllningar som jag kommer börja tappa snart när de behöver bytas ut. Hur länge "håller" en fyllning normalt?

Va? :nailbiting: Kommer jag få en massa tandsten nu? Har tråd bakom tänderna efter tandställning.
Mega ångest nu:crazy:
(livrädd för tandläkare, tandställningen var helvete)
Jag vill inte :arghh:

Fick upp den här bilden när jag googlade, tyckte att jag var tvungen att bifoga
tandsten_300x192.jpg

Tandsten, minsann.
Det finns ju speciell tandtråd med en hård ände för personer med tandställning så du borde ju kunna klara dig om du är noggrann. Maken min har riktigt dåliga tänder, har ofta haft hål och sånt men han har haft ett enda sedan tonåren vad jag vet (30 idag) trots stål bakom tänderna och det var inte en tand med stål bakom.

Det är individuellt. En vecka, en månad beroende på salivens sammansättning. Du kommer inte åt exakt alla ställen hur noga du än borstar.

Att jämföra med dig själv och dina hundar funkar inte. Alla är olika. Precis som med karies. Vissa sköter munhygienen perfekt oh har hål hela tiden medan andra typ sover med sockerbitar i munnen och aldrig har hål.

Jag kan jämföra med mina hundar om vi nu ska blanda in djur. Aldrig nånsin borstat tikens tänder, äter typ aldrig tuggben. Aldrig tandsten. En annan hund har tjocka lager plack och tandsten trots evigt krafsade och skrapande. Äter samma mat. De andra får lite tandsten nån gång nu som då. Går att skrapa loss med en sked på tre minuter.

Det här gör mig ännu mer frågande till varför tandvård inte ingår i sjukvården. Det är så himla konstigt!

Jag har i perioder inte skött mina tänder alls bra, och har inte hål trots det. Jag gick inte till tandläkaren på 10 år (det började ju kosta efter 20, det orkade jag inte med) och när jag väl gick så var mina tänder i exakt samma skick som förra gången.

Jaja, det är ju tur att jag har fått nån gen som är bra iaf, med tanke på alla sjukdomar mina föräldrar har :rofl:

Aldrig tandsten, alltid hål. Min syster har alltid tandsten, aldrig hål. Enligt tandläkare så har det med salivens sammansättning att göra, vi är födda såhär och så är det, typ.

Jag är inte nöjd med fördelningen! Men det kanske är för att jag inte vet hur det är att ha tandsten?

Hade lite tandsten förut, men har inte haft hål sen jag hade mjölktänder (bortsett från en tand som de skulle laga "i förebyggande syfte", den tanden förstörde de helt! :mad:)

Petar lite själv på de mest utsatta ställena med samma sorts verktyg som jag tar bort hundarnas tandsten med. Funkar fint.

Har inte varit på tandmottagning på 14 år, men har heller inga problem med tänderna.

Jag går till hygienist för just tandsten varje halvår. Det kan gå en vecka efter ett besök så sitter det tandsten i käften igen, alltid på nedre framtänderna :meh:
Hål däremot tog det 29 år innan jag fick. Skulle inte förvåna mig om det dröjer ytterligare 29 år innan jag får hål igen. Förvisso positivt, har hellre tandsten än hål, jag var inte helt förtjust i bedövningen.

Har aldrig haft hål men har inte heller behövt ta tandsten på många år. Innan jag hade tandställning fick de alltid ta på insidan av framtänderna i underkäken, jag hade så otroligt trångt i munnen då. Efter tandställningen är det lättare att hålla rent. Sambon som har ordentligt trångställning får ta tandsten varje år trots att han är noga med eltandborste och tandtråd. Han har haft hål också pga att han inte kom åt för att göra rent.

Aldrig haft tandsten innan jag fick ståltrådarna post-tandställning i över- och underkäke. Kommer sällan ihåg att tandtråda heller. Tas bort när jag är på tandläkarbesök var 1,5:e år och är en riktigt obehaglig procedur. :crazy:
Hål har jag tack och lov klarat mig utan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka