Har ni någon gång haft tandsten?

Har ni haft tandsten?

• Ja

Röster: 133 86,9%
  • Nej

Röster: 20 13,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    153
  • Omröstning stängd .

Rosett

Trådstartare
Undrar hur vanligt det är med tandsten egentligen. Själv har jag under mina 40 år aldrig haft tandsten. Folk brukar bli förvånade när de får höra det. O_o

Hoppas ni vill svara på min högst ovetenskapliga undersökning! :D

Ja, tandläkaren brukar skrapa bort lite tandsten på baksidan av mina framtänder i både över- och underkäke där jag har tråd kvar efter tandställning i yngre år. Nu senast hade jag även lite tandsten mellan kindtänderna.

Mina tänder är tyvärr helt förstörda efter tandställningen.. Först tandsten på varenda tand på utsidan, dessa har nu gått över till att bli hål

Har massvis med tandsten, borde egentligen ta bort en gång i halvåret men jag tycker det är så äckligt (hur kul är det med okända människor som stoppar fingrarna i munnen på en?:yuck:) att jag skjuter på det så det brukar bara bli en gång om året.
Pappa har samma problem, enligt tandvårdshygienisten beror det på hur kalkrik saliv man har.

Det brukar vara så att dom som har mycket kalksten har sällan hål och tvärtom, har jag hört :) så har jag det i alla fall.:p

Mycket tandsten på de fyra "framtänderna" i nederkäken som helt saknar emalj, vilket även ska vara orsaken till tandsten. Haft så hela mitt liv. I övrigt ingen tandsten, och ej heller haft hål någonsin.

Samma som flera andra här: mycket tandsten men är så gott som immun mot karies. Eller som tandhygienisten så vänligt la fram det: "Det är stor risk att du tappar tänderna om du inte sköter dem men å andra sidan slipper du hål". Jag kan ju inte låta bli att känna att håliga tänder är bättre än inga alls men... :cautious:

Jag har haft tandsten en enda gång, trots att jag har tråd från tandställningen kvar i underkäken. Tror jag var 28 när jag skrapade tandsten första gången. Men den tandläkaren var en riktig pain in the ass som verkligen letade efter fel, så vem vet - jag kanske inte hade någon egentligen! :meh:

Jag har aldrig varit hos tandläkaren utan att skrapa tandsten. Det har hänt att de måste gå och hämta ett kraftigare verktyg :o Har även haft en del hål som barn. Dessutom är mina tänder gulaktiga redan från början. Otur vid befruktningen.

Det senaste besöket var nog första gången jag behövde ta bort någon tandsten, och det var väldigt lite.
Men fula och gula är dom ändå ;(
Är strax 40.

Den förbannade tandstenen... tandläkaren skrapar så det ilar i hela skallen, efter många år så får jag bedövning vid bortagning av tandsten, det gör så ont! Den sitter främst på nedre framtänderna, även under tandköttet så det måste grävas. Men inga hål! :D

Ingen tandsten, inga hål.

Jag har lite svårt att se hur det skulle bli tandsten om man verkligen borstar bort all plack 2 ggr/dag? Hundarna får ju tandsten om jag inte borstar, men borstar jag så håller det sig undan.

Någon som vet hur tandsten bildas, om det inte bildas av plack? Nu blev jag mkt nyfiken eftersom det verkar så vanligt.

Den förbannade tandstenen... tandläkaren skrapar så det ilar i hela skallen, efter många år så får jag bedövning vid bortagning av tandsten, det gör så ont! Den sitter främst på nedre framtänderna, även under tandköttet så det måste grävas. Men inga hål! :D
Det där satans grävandet i tandköttet!:arghh:
Senast fick jag åka hem efter besöket (gick på lunchen) och tvätta ansiktet och sminka om mig för jag var helt nerblodad i ansiktet:wtf:

Ingen tandsten, inga hål.

Jag har lite svårt att se hur det skulle bli tandsten om man verkligen borstar bort all plack 2 ggr/dag? Hundarna får ju tandsten om jag inte borstar, men borstar jag så håller det sig undan.

Någon som vet hur tandsten bildas, om det inte bildas av plack? Nu blev jag mkt nyfiken eftersom det verkar så vanligt.
Det är nog bara ett fåtal som inte har tandsten alls. De flesta har det trots tandtvätt och användning av tandtråd.

Plack reagerar med kalken i salivet och hårdnar. Vissa har mer och vissa mindre.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka