Har ni hästarna på bete än ??

L

Lillfisen04

Jag och en kompis till mig har fortfarande våra hästar ihop ute på betet dygnet runt, det finns mycket gräs kvar då vi har fått inhängna en åker där dom slagit hö tidigare, det gjorde vi för bara ett par veckor sen, dom har en liten skog där dom kan gå in i som skydd..
Vi lägger även ut lite hö åt dom om dom vill äta lite torr mat emellanåt eftersom gräset är rätt blött nu hela tiden.
Är vi helt tokiga som gör det eller finns det fler som gör lika..??
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

våra går ute o jag vet flera men inte behöver dom nåt hö ännu inte ..vi har massa bete här :)
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

nä, jag vet..vi skulle inte heller behöva lägga ut hö, vi gör det nog mest för våran skull så man vet att dom kan välja.
Var bor du ?
Jag bor i Gästrikland..
Tala gärna om var ni bor också för vårat land är ju avlångt o kan skilja sig mycket, förstår om dom i norraste norrland inte har hästarna på bete nu.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Hästar mår bäst av att vara ute så länge som möjligt, det har ju varit en hel underbart fin septembermånad och gräset har ju bara växt och växt:bow: mycke bete kvar här, :angel: 2 av ponnyna ser ut som julgrisar:D

Men inatt så har det regnat och åskat hejdlöst så det är stora sjöar på åkrarna här, så inatt åker pållarna in, tillfällit hoppas jag;)
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

bor i skåne. Alla i stallet ska ta in sina hästar inatt, och tror inte de kommer att gå ute dygnet runt längre detta året. Men de kommer att gå ute sent ett tag till. Tas väl in vid 22 tiden och ut vid 6-7. Har regnat nu jättemkt och vädert ska inte bli bättre sägs det.. Gräste är också nästan slut och de har inget skydd i hagarna.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Hrmm:o mina hästar går ute året om på lösdrift för dom trivs med det och är friskare sedan vi började med det(1,5 år sedan) Dock har jag börjat tilläggsfodra med lite hö och kross nu eftersom det i princip inte finns någon näring kvar i betet! bara så ni tänker på det med!:idea: vi bor i uppland där det har varit en hel lel torka i sommar så betet vart inte som det brukar heller:crazy:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

jodå våra går ute, och betet ser fortfarande fint ut. när jag försökt stödfodra tjockisarna med hö tittar de bara konstigt på det och fnyser, så jag tror nog allt är ok. men min lilla pålla får täcke på nätterna så hon inte blir stel. vi kanske börjar ta in dem nästa vecka om det blir kallare, annars får de väl "säga till" själva. de flesta hästar visar ju ganska tydligt hur de vill ha det. mina visar det på ridturerna, om de villigt svänger av mot sommarhagen eller försöker smita hem:angel:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

V- götland här... Våra går på bete än. Ingen stödfodring. Vi har ca. 2 ha. obetat kvar om det skulle behövas.Men har börjat fundera på att täcka ponnyn då hon lägger så himla mycket päls annars.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Araben går på bete fortfarande, men han ska antagligen hem nu senare i veckan. :)
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Bor ganska precis MITT I SVERIGE och har mina ute dygnet runt än. Visst, det finns bete (enl. ögat), men det är inte så mycket näring i det nu på hösten, så jag har börjat stödfodra med hö. Dom kommer ganska fort när dom ser höpåsen nu så dom behöver nog det.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Asså.....mina kom in (nattetid) i slutet på Augusti :angel: Iof varmt fortfarande men den gamla (15 år) visade med all önskvärd tydlighet att det var dax att sova inne. Vi har alltid tagit in dom då så dom är väl vana med det.:confused:
Det är två araber och dom fryser så dom skakar om dom får vara ute i regn, även sommartid:( Det skulle nog gå o härda till dom men jag har inte hjärta att se dom stå vid grinden o huttra o undra vad dom gjort för att förtjäna detta!

Dom får dock inget kraft än o täckena har inte heller behövts :bump: Mindre tvätt för matte:banana:

Jag är nog lite pepplig men dom är ute typ mellan 8 o 16-17 vintertid, alltid med ulltäcke( har dom på dygnet runt) o utetäck (vaierande tjocklek beroende på temp) Dels för att jag inte ska få akut ångest vid dåligt väder och för att dom inte ska se ut som islandshästar i pälsen. :angel:

Täckena hindrar oxå en del kissfläckar, då båda är vita:( hade jag velat ha en gul häst hade jag köpt en Isabell:D
Nästa häst ska va brun!!!:banana:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

bara en upplysning om lagen.. man får EJ ha ute sina hästar på bete från och med 1:a oktober utan måste då ha hästarna på lösdrift eller ta in dom under natten!

Mina går på lösdrift och använder knappt lösdriften ..
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Gäller det hela landet eller bara i "Norrland" Såg en annan diskusion där det hävdades att det var betestillväxten som styrde:confused:

Gräset kan ju växa fast det inte är någon näring i det lr?? Är inte så insatt men jag tycker det verkar konstigt.:angel:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

OJ! Var står det att man inte får ha hästarna ute efter 1:a oktober? Det hade jag ingen aning om!:confused:
Våra går fortfarande ute dygnet runt men nu i vinterhagen.
Vi stödfodrar på morgonen och kvällen och än så länge går det ingen nöd på dem eftersom det fortfarande är varmt på nätterna.
Men som sagt, får man inte ha dem ute nu så är det väl bäst att vi tar in dem:)
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Dom får va ute men du måste nog ha en ligghall/vindskydd med torrt stö som ska va x antal kvm per häst typ:angel:

Du kan säkert hitta vad som gäller i djurskyddslagen :angel: Jag är inte så bra på detta då mina hellre skulle dö än att gå på lösdrift!! Riktiga innehästar:rofl:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Min kom in i söndags men står bara inne över natten, man får inte ha dom på bete från 1 okt om man inte har lösdrift för dom ska ju ha nått visst x antal kvadratmeter att kunna ligga på och ha skydd ect ect nu.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

:bump: Halmstad här...våra hästar har gått ute till nu i kväll. Då åker dom in på nätterna för gott. Det har regnat och åskat en hel del de senaste dagarna. Och betet börjar väl tryta lite. Finns ju inte mycket näring i det så nu var det dax. De fick hö i hagen i gårkväll och det var poppis. De åt med god aptit.De släpps ut tidigt på morgonen och kommer in sent på kvällen.
:banana:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Mina går fortfarande ute, vid 20 tiden åker dom över till lösdriftshagen där dom även får lite hö och kraft, Höet bryr dom sig inte om. 09 tiden på morgnen åker dom över till andra hagen om vädret tillåter det. Nu har dom gått i lösdriftshagen dom senaste fyra dagarna det har regnat och åskat väldigt mkt.
Båda två är väldigt tjocka:crazy:
Men vi håller på å arbeta bort det=)

Vi har spärrat av en liten del av lösdriften (Då dom annars har 40-50 kvm lösdrift på 2 hästar:p ) som dom använder nu, Dom kommer få använda hela när det blir minus o snön kommer.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Här i Färentuna, Ekerö kommun, Stockholm bor det lagbrytare!! Ponnyerna går fortfarande ute på bete dygnet runt och det dessutom i hage utan tillgång till lösdrift/riktigt torrt underlag. Även under det som jag kallar vintertid (när vattnet fryser i badkaret och gräset är slut) går ponnyerna ute dygnet runt men äter kraftfoder, hö och tar siesta i lösdriften där jag bäddar fullt med torr halm.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

bara en upplysning om lagen.. man får EJ ha ute sina hästar på bete från och med 1:a oktober utan måste då ha hästarna på lösdrift eller ta in dom under natten!


Vad har du för belägg för det påståendet?

Hästar som går ute hela dygnet ska ha tillgång till ligghall under den årstid som betestillväxt ej sker. Men här växer gräset för fullt och det är varmt (det var 13 grader klockan 6 i morse)

Immer
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp