Har ni hästarna på bete än ??

Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Mina hästar har gått ute tills igår kväll, jätte skönt för dom att vara ute så länge som möjligt. Men igår kväll var det rått o ruggigt och gammel hästen njöt av att sova inne. Den yngre hade nog gärna vart ute lite längre, men nu har jag tagit in dom så då får det bli så i fortsättningen också. Gammelgubben blir nervös om dom ska va ute ibland ( vid bra väder) o inne vid rusk. Rutiner är viktigt för honom, blev lite nervös i går kväll när jag släckte o sa gonatt, men i morse bara njöt han. Jag har fodrat med hö ett tag bara för att dom ska vänja sig vid annat än gräs innan jag stallar in dom, viktigt tycker jag.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

mina går ute på bete än. de stödfodras med hö och kraftfoder. de har även regntäcken på sig.
har planerat att ta in dem på lördag.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

:confused:
bara en upplysning om lagen.. man får EJ ha ute sina hästar på bete från och med 1:a oktober utan måste då ha hästarna på lösdrift eller ta in dom under natten!
´

Vad har du fått detta från?:cool:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Då bryter jag visst oxå mot lagen.. Min går förtfarande ute dygnet runt, utan hötillskott. Får dock krafftoder 1 gång per dag. Nu kommer en dum fråga.. Varför är det ingen näring i gräset? Det är ju grönt o fint o växer..? bor utanför jönköping.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Du skrev till fel, jag bryter nämligen oxå mot denna tro jag, påhittade lag;)
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Har ingen aning om näringsvärdet i gräs på hösten, har bara för mig att "alla" säger att det är mer malla i gräset vår/sommar o att det klingar av framåt hösten. Men som sagt jag har ingen aning!
Kanske ska skicka lite på analys nu o sen lite i vår o jämföra:idea:

Den här lagen som alla snackar om verkar ju minst sagt lite luddig!! Även om gräset växer o har tillräckligt med näring så betyder ju inte det att hästarna har till gång till det. Dom kan ju gå för många i en nerbetad hage lr Om gräset växer på grannens vall blir väl inte dom feta av:rofl: ;)
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Lagen existerar inte. Däremot är det ett förslag från Djurskyddsmyndigheten (jag frågade i en annan tråd och fick ett klart och mycket bra svar).

Den 1 oktober ska, enligt förslaget, gälla bara i fjälltrakterna. Men det är kanske där Gazzan bor?

Immer
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

bara en upplysning om lagen.. man får EJ ha ute sina hästar på bete från och med 1:a oktober utan måste då ha hästarna på lösdrift eller ta in dom under natten!

Mina går på lösdrift och använder knappt lösdriften ..

Det här är det NYA förslaget från DSM (perioder då lösdrift måste finnas för utegångsdjur) Nu gäller endast betestillväxt som regel, har jag för mig:

15 nov – 1 april
Skåne, Blekinge och Halland

15 nov – 15 april
Mälardalen
Övriga Götaland utom småländska höglandet

1 nov – 1 maj
Övriga Svealand
Småländska höglandet
Södra norrlands kusttrakter

15 okt – 15 maj
Övriga Norrland utom fjälltrakterna

1 okt – 1 jun
Fjälltrakterna
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Även om det finns mycket gräs att beta så finns det inte mycket näring i det den här tiden på året...så jag tycker ni gör rätt i att lägga ut hö till dom.

Vi har däremot stallat in men min är ute 06.30-20.30 så hon sover bara inne. :smirk:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Okey, men där uppe kan det ju va bra, det skiljer sig rätt mkt på här nere i småland, nära Öland just nu 18-20 grader fortfarande mot där uppe kanske snö och minusgrader nu Brrrrr vad kallt:D ;)
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Göteborg/Kungsbacka här.. Hästarna är ute dygnet runt fortfarande med planerad installning på måndag. Mår alldeles förträffligt och bete finns det gott om!!:bow:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag tog in mina nu i veckan. Synd att det ska regna så mycke annars hade dom gärna fått gå ute ett tag till.
:crazy:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Våra går ute fortfarande men glashästarna (halvblod + travare) stallas in i månadsskiftet oktober/november då det är dags för nordisfölet ska börja vänjas av)
Pappa bestämmer när de andra (två ardenner plus nordisstoet) flyttar in så där har jag inte mycket att säga till om
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Mina hästar har ett bete som dom kan gå på men jag vågar inte riktigt släppa dom där för det finns inget skydd ifall det börjar regna mitt i natten osv... Sen är det ju synd om dom om dom skall behöva gå in varenda kväll för dom älskar ju att vara ute, dom kan vara inne nåra timmar sen tappar dom tålamodet - VILL UT!!! Så jag vet inte riktigt hur jag skall göra... Betet är ju jättefint och räcker säkert en månad men frågan är om det räcker att ta in dom när vädret är som värst och låta dom torka sen släppa ut dom igen för man får väl inte ha hästarna ute dygnet runt utan skydd..? Dom har ju träd som vindskydd utanför hagen och bara nån buske som dom kan stå i ifall det regnar men endå..
Fast det är ju soligt här nästan varenda dag så egentligen borde det ju inte vara några problem men...jag vet inte, hur skulle ni ha gjort? Det är ett 4 månader gammalt föl bland dom också.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag hade nog haft dom inne de nätter det regnar o är kallt. Jag menar då ihållade regn på tvären typ. Har du möjlighet att täcka dom på nätterna? Då det är uppehåll eller endast regnskurar funkar det ju med ett regntäcke.
Eftersom dina pållar verkar sugna på att va ute så tycker jag du ska försöka med det, alltså inne vid busväder o täckade vid normalt höstväder.

Mina skulle dö om dom fick va ute på natten nu, han inte få in dom härom dagen, innan det började regna, du skulle ha sett blickarna!! WHY???? var är våra regnrockar????:p

Suck, vilken grym matte man är!!:D
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Göteborg/Kungsbacka här.. Hästarna är ute dygnet runt fortfarande med planerad installning på måndag. Mår alldeles förträffligt och bete finns det gott om!!:bow:

Hoppas de har täcken på sig med tanke på hur vädret har sett ut här de senaste veckorna! :crazy: Det regnar ju minst nån gång om dagen...har du vindskydd/regnskydd?
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

:) hästarna ute fortfarande... fast har börjat ge hö och krafftfoder. de kommer nog in nästa vecka.

//Zsara
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Visst har vi bete men har stallat in våra två hästar ändå. Dom går in mellan 6-8 och ut mellan 6-7 på morgonen. båda mår aldelles prima, brukar komma själva när dom vill in och ställa sig vid staketet.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag hade nog haft dom inne de nätter det regnar o är kallt. Jag menar då ihållade regn på tvären typ. Har du möjlighet att täcka dom på nätterna? Då det är uppehåll eller endast regnskurar funkar det ju med ett regntäcke.
Eftersom dina pållar verkar sugna på att va ute så tycker jag du ska försöka med det, alltså inne vid busväder o täckade vid normalt höstväder.

Mina skulle dö om dom fick va ute på natten nu, han inte få in dom härom dagen, innan det började regna, du skulle ha sett blickarna!! WHY???? var är våra regnrockar????:p

Suck, vilken grym matte man är!!:D

Jo, nu var det ju regn så då skyndade man att fixa iordning i stallet så dom fick komma in och dom stod ju vid grinden och väntade på matte som sprang kors och tvärs över stallplanen för att fixa allt. Nej jag har ju inga täcken, det är ju det, och den enda som verkar ogilla vädret ibland är ju den lille fölungen...* han står och huttrar och tycker inte alls om det. Synd om det skulle bli sånt väder mitt i natten liksom... Vi hade ju tänkt att få upp ett vindskydd men föräldrarna var för slöa, till nästa vinter osv är det ju bestämt att vi skall fixa vindskydd för då skall dom ju gå på lösdrift men i år blir det lite krångligt..
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Skydd har de o regntäcke också för den delen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp