Har ni hästarna på bete än ??

Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Våra hästar går fortfarande på bete, de har stora hagar med rätt bra skydd + att mitt fullblod har täcke dygnet runt, de andra vid behov (kallt och/eller regn). Fullblodet och min systers unghäst (2,5 år) får också kraftfoder en gång om dagen.

Mitt föl och hennes mamma är dock inne på nätterna nu då fölisen inte klarar att ligga så mkt på den kalla marken (ögonen började rinna på henne) och halmbäddarna jag försökt göra äter morsan upp :D + att den blir dyblöt när det regnar. Men de kommer ut tidigt och in sent.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

*KL*
Jag tror man ska stödfodra eller ge kraftfoder om hästarna går ute och betar fortfarande. Efter midsommar sjunker näringsvärdena drastiskt, även om det fortfarande ser grönt ut. Så ni tänker på det, ni som har ex. unghästar ! :)

Till dej och alla andra som tycker att man måste stödfodra nu:
(Bilden är tagen för två veckor sedan)

4763311.jpg
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Hgerstlld.jpg


Och här är han i stor version.....:D

Min svarta Best är nästan lika rund. Och jo, jag har försökt lägga ut hö, men de vill inte ha det.
Två hästar på 3 hektar bete står sig ganska gott, även i oktober.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Till dej och alla andra som tycker att man måste stödfodra nu:
(Bilden är tagen för två veckor sedan)

4763311.jpg


Jaaa, skulle jag vilja säga. En mer balanserad foderstat skulle vara mer sundare. Dvs öka proteindelen.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag har ännu inte fått analysen på hösilaget som är taget på ängen bredvid för några veckor sedan, men jag misstänker att det innehåller en hel del protein.

Immer
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Ja, visst är han tjock.
Men, tro mej, han är faktiskt något mindre tjock än när vi köpte honom för ett år sedan. Han är faktiskt ganska grovt byggd och det är inga direkta fettansamlingar när man klämmer på honom. Han är korsning fjord/kallblodstravare och ca 155 cm i mkh.

Immer
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Vad bra. Då kanske det kommer hända saker i vinter. Jag "bantade" en häst på endast en vinter med fri tillgång på ett superbt hö. Och den hästen var i klass med din. Så nu vet jag att stor proteintillgång är väldigt viktig för just den hästen, för att kunna hålla hullet i schack.

För att redan nu ge proteiner (för kvoten i gräset är så här års oftast åt helsike) så finns proteinfoder.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Förhoppningsvis kommer han att ridas ordentligt i vinter, vår ridbana bör vara klar om ungefär en månads tid.
Förra vintern var ju som den var :devil: och det enda man kunde rida på var den asfalterade vägen - det var alldeles för mycket snö i skogen.
Just nu är Lukas skadad och rids inte, men han är troligen igång igen om någon vecka.

Angående proteinfoder så köpte jag hem lucern igår, men jag har inte börjat ge av det än. De får en liiiten skvätt betfor morgon och kväll, och på kvällen springer jag förbi med havreskopan ;) .
Men som sagt, hö i hagen är de inte alls intresserade av.

Immer
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag bor i norrland och har mina hästar kvar på bete än. Dom har massor med mat kvar och är i bra hull, hö finns i hagen men ingen äter av det. Dom ska i vinter gå på lösdrift och har tillgång till ligghallen dygnet runt, men den används sällan. Fölis får Foal Mix 2gåner/dag, men inga av dom andra får några till satser, förutom Pasture Block då, som är vitamin och mineral block som finns i ligghalen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp