Har ni hästarna på bete än ??

Sv: Har ni hästarna på bete än ??

bara en upplysning om lagen.. man får EJ ha ute sina hästar på bete från och med 1:a oktober utan måste då ha hästarna på lösdrift eller ta in dom under natten!

Mina går på lösdrift och använder knappt lösdriften ..

Vad bra att jag fick veta det. Här finns det hästar som går ute på bete ännu och de har inget skydd alls nu när det regnar och blåser (även fel på sommaren, för då har de inget skydd mot solen). Jag tycker synd om de hästar som måste gå ute dygnet runt fortfarande, det finns ju nästan ingen näring alls kvar i gräset även om det är grönt :devil:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Du skrev till fel, jag bryter nämligen oxå mot denna tro jag, påhittade lag;)
Hoppas att den inte är påhittad. Varför skall man ha sina hästar ute nu när det är kallt och blåsigt på nätterna (om de inte är på lösdrift, vilket är en annan sak) :mad: . Det finns nästan ingen näring i gräset alls och hästen kan ju inte bygga några som helst muskler om den inte får näring. Det är inte konstigt att det finns hästar med stor "hömage" vars ägare klagar på att de är så tjocka :devil: :devil:. Det har ju blivit fullkomlig hysteri med alla "gröna" hästägare som bestämt sig för att deras lilla älskling mår så bra av att gå ute i både ur och skur. De flesta som skriver om foder rekommenderar att man börjar med att stödfodra i augusti just för att den mesta näringen har försvunnit från betet då, och man kan ju anta att de vet vad de pratar om.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Mina går ute men får hö också, tar in dem om det öser ner eller om de är blöta på morgonen.
De senaste dagarna har det regnat på dagen och varit fina kvällar/nätter så de har stått inne på dagen när det regnat som värst och varit ute sedan.
Mina har skydd från alla håll av byggnader (utom uppifrån:crazy: ) så de behöver inte stå i snål blåsten om de inte vill;)
Bor i Västragötaland:)
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Vad många glömmer är att hästar är just hästar o skapta för ett liv utomhus. De flesta klarar faktiskt av att gå ute året runt, och jag tror nog att det är upp till varje hästägare o avgöra när hästarna ska in. Det finns faktiskt somrar som varit betydligt sämre än denna hösten!!
Lagen är ingen lag, utan en rekommendation från DSM.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Vad bra att jag fick veta det. Här finns det hästar som går ute på bete ännu och de har inget skydd alls nu när det regnar och blåser (även fel på sommaren, för då har de inget skydd mot solen). Jag tycker synd om de hästar som måste gå ute dygnet runt fortfarande, det finns ju nästan ingen näring alls kvar i gräset även om det är grönt :devil:
Bara för att hästarna går ute dugnet runt betyder det inte att de INTE får mat! Våra går ute än men pga av regnet har de fått komma in och torka. De har även en ligghall som de givetvis inte använder.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Hoppas att den inte är påhittad. Varför skall man ha sina hästar ute nu när det är kallt och blåsigt på nätterna (om de inte är på lösdrift, vilket är en annan sak) :mad: . Det finns nästan ingen näring i gräset alls och hästen kan ju inte bygga några som helst muskler om den inte får näring. Det är inte konstigt att det finns hästar med stor "hömage" vars ägare klagar på att de är så tjocka :devil: :devil:. Det har ju blivit fullkomlig hysteri med alla "gröna" hästägare som bestämt sig för att deras lilla älskling mår så bra av att gå ute i både ur och skur. De flesta som skriver om foder rekommenderar att man börjar med att stödfodra i augusti just för att den mesta näringen har försvunnit från betet då, och man kan ju anta att de vet vad de pratar om.

Visst ska man stödfodra när betestillväxt och näring sjunker. Och man ska erbjuda torr och vindskyddad liggplats på något sätt.

Men varför man ska ta in hästarna för att det blir kallt och blåsigt är för mig en gåta om man kan tillgodose ovanstående! Det är en förutsättning för att de ska sätta en ordentlig vinterpäls att de utsätts för den naturliga årstiden UTOMHUS. Så fort man börjar konstra med att stalla upp hästarna stora delar av dygnet så råddar man i deras naturliga processer och får jobba som ett svin med täcken och frusna hästar hela vintern.

Våra hästar mår definitivt bäst av att vara utomhus dygnet runt, året om. Dessutom håller de igång sin kondition på ett bra sätt genom att röra sig mycket i hagarna. Usch för att stänga in hästar i små boxar eller ännu värre spiltor hela nätterna.. Men den diskussionen har vi haft i andra trådar....

Enda undantaget är väl om man tävlar hela vintern och behöver ha järnkoll på att hästarna inte motionerar på egen hand. Men det tycker jag är ett tveksamt hästliv på sikt...
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag kanske lät litet upprörd :( , men jag blir så trött på de hästar jag ser står i hagen bredvid vår, som inte gör annat än hänger i ett hörn. Ingenstans att gå undan, ingen som bryr sig, nästan aldrig att de kommer in och får något extra kraftfoder (och det är ju inte bara hos mig det finns sådana hästar).

Jag tror inte alltid att det är för att ägarna vill hästens bästa som de går ute i oktober på bete. Nej, antagligen är plånboken tom eller också är ägaren lat :devil:. Det gäller självklart inte dem som är på lösdrift för de har ju en ligghall, inte heller de som har sina hästar ute sent på kvällen - de kommer ju ändå in och får vila och mat.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag tror inte alltid att det är för att ägarna vill hästens bästa som de går ute i oktober på bete. Nej, antagligen är plånboken tom eller också är ägaren lat :devil:.


Jag är inte lat och plånboken är relativt välfylld :cool: , men jag har ändå mina kallblodiga hästar ute dygnet runt fastän det är oktober.
Vi bor på egen gård och att stalla in dem skulle i princip inte kosta något.
Våra uteboxar finns fem meter från ingången till hagen, så det hade inte varit speciellt jobbigt att gå och hämta in hästarna på kvällen heller.

Det är 12-14 plusgrader på nätterna, och mina två hästar har ca 3 ha med rikligt med bete i kuperade hagar med naturliga vindskydd och rinnande vatten. Jag har hela sommaren gett dem lite kraftfoder morgon och kväll, eftersom de rids, men något hö ser jag ingen anledning att ge - de skulle ändå rata det eftersom de föredrar att äta gräs.

Faktum är att jag fasar för att behöva stänga in dem i box på nätterna, så de ska få fortsätta gå ute så länge det är så här milt och det finns bete.

Immer
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag skrev faktiskt "inte alltid" dvs det finns alltid undantag. Men du tycker alltså att det är OK att man har sin häst ute på bete fast den går i en liten hage utan någonstans att komma undan. De flesta har nog ingen egen gård med massor av egen mark. Det är många som har häst som egentligen inte har råd med det (obs. inte alla). Man behöver bara läsa här på Buke så förstår man vad jag menar med att inte ha tillräckligt med pengar, vissa verkar ju inte ens ha råd att köpa foder, hur gör de när de behöver ta ut veterinären?? Visst kan åsikterna gå isär, men jag blir trött på att höra från dessa ägare att "min häst måste få vara häst" och därför skall den gå ute hela dygnet. I sådana fall kan vi väl anta att Djurskyddsmyndigheten inte vet vad de pratar om eftersom de säger att betessäsongen infaller mellan 1 maj - 1 oktober.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Mina hästar går ute fortfarande på nätterna men kommer in ett par timmar på em för att äta kraftfoder och pysslas om. Jag förstår inte varför lagar ska stiftas utifrån almenackan, vore det inte bättre med en väderstyrd lag eller en ögonbedömmning där hästen skick och mående styr. Det finns många hästar som mår bättre ute i friska luften än inne i stallet. Funderar också över när lagen kommer om att hästarna måste tas in under sommarhalvåret eftersom mygg och knott är minst lika besvärande för hästar som en regnskur kan vara.:devil:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

En häst som går i en liten hage kan rimligen inte ha tillräckligt med bete, och därför tycker jag inte det är OK att ha den ute dygnet runt.

Var har du fått det ifrån att Djurskyddsmyndigheten säger att betessäsongen är mellan 1 maj och 1 oktober? I de nuvarande bestämmelserna står det väl bara att ligghall krävs under den årstid som betestillväxt inte sker.
I deras förslag till nya bestämmelser står det att det är 1 april till 15 november som bör gälla i Skåne, Halland och Blekinge. (Förra året växte gräset fram till jul här hos oss)

Immer
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Det finns många hästar som mår bättre ute i friska luften än inne i stallet.

:bow: Och jag tror att ditt många kan omvandlas till nästan alla (med undantag för hästar med vissa sjukdomar). Det är SVÅRT och riktigt DYRT att skapa en tillräckligt bra stallmiljö inomhus! Därför bör man använda inomhusförvaring av hästar så lite som möjligt, anser jag. Förutom att det är ganska kasst att ställa ett flyktdjur som en häst i en liten box överhuvudtaget för längre stunder......
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Då bryter jag visst oxå mot lagen.. Min går förtfarande ute dygnet runt, utan hötillskott. Får dock krafftoder 1 gång per dag. Nu kommer en dum fråga.. Varför är det ingen näring i gräset? Det är ju grönt o fint o växer..? bor utanför jönköping.

Tror det är så :crazy: att eftersom det är mindre soltimmar så bildas det färre näringsämnen i gräset, alltså av samma anledning som alla blommor, löv, frukt, bär och grönt slutar växa för att det går mot kallare tider! :p Man märker ju på hästarna oxå (i alla fall på mina) att dom saknar näring och blir jätteglada av hö och kraftfoder nu. Under våren och sommaren är dom inte lika intresserade:smirk:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

KL:

jag har mina ute på lösdrift,och tillskotts utfodrar inte än.

de är dressyrhästar o knappast undernärda,men har heller inga tjocka magar.

faktum är att deras "fetma tid"inträffar just i september-oktober då de betar det..näringsfattiga..? gräset och går upp i vikt,alltså tvärtemot vad alla andras hästar tycka göra.

jag vill däremot påpeka att ni måst ekolla era hästars sov vanor!

nu har dte regnat mkt o assistenterna hade inte halmat boxen så när de tog in hästarna så vägrad eunghästen att gå ut ur boxen igen.

det visade sig athan behövde sova... efter 5 timmars vila så var han glad igen,o uteboxen upphalmad så de kan ligga där på nätterna.

de ligger ju oftast helt utsträckta på sidan när de sover,och dte klart,i det här regnet var dte väl lite blött.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Har precis kommit in efter att ha varit ute hos mina hästar i kolmörkret och bytt täcken och fodrat med hö och äpplen.

Hästarna är ute dygnet runt fortfarande, gräset växer - och hästarna stortrivs.

Så här länge har mina hästar aldrig gått ute dygnet runt tidigare, men så är det också ovanligt varmt i år, upp emot 15 plusgrader på nätterna i oktober är nog inte så vanligt.

Vad gäller bekvämlighet så om det enbart berott på mej hade jag nog haft dem inne nu eftersom det blir mörkt så pass tidigt på kvällarna att det är lite besvärligt med allt som ska göras. Visitera, byta täcken och fodra mm är ju så mycket lättare i en upplyst box än i ficklampans sken ute i mörkret.

Det finns ytterligare en sak att ta hänsyn till, nämligen den förvarnade bristen på strö (både halm och spån) i vinter här i Skåne, och då känns ju naturligtvis varje dygn med sommartemp (över + 10 som dygnsmedel) som en bonus. Under tiden bunkrar jag upp rejält med spån så jag förhoppningsvis har så det räcker ända till nästa betessläpp.

Vad gäller plånbokens tjocklek så är det inte precis den som avgör - min är inte tom.

Mvh QP
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

KL
Mina hästar går fortfarande ute på nätterna och stödfodras sen i går med 2 kg hö. Om det regnar länge så tar jag in dem för att fölen ska få sova torrt ett par timmar. de är inte intresserade av att komma in trots att några i stallet är uppstallade. De mår så mycket bättre av att vara ute. varje natt med värme är en gåva från ovan i år.:bow:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Utdrag ur L 100, DFS 2004:17 Gemensamma bestämmelser för lantbrukets djur:

§ 32; Landet indelas då fråga om att hålla djur på bete i enlighet med 10 och 11 §§ djurskyddsförordningen, i nedanstående tre regioner:

Region A: Blekinge, Skåne och Hallands län.
Region B: Stockholms, Uppsala, Södermanlans, Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs, Kalmar, Gotlands, Västra Götalands, Värmlands, Örebro och Västermanlands län.
Region C: Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län.

Betesperioden omfattar i region A minst fyra månader, i region B minst tre månader och i region C minst två månader. Betesperioden skall vara sammanhängande och infalla under tiden 1 maj - 1 oktober.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

§ 32; Landet indelas då fråga om att hålla djur på bete i enlighet med 10 och 11 §§ djurskyddsförordningen, i nedanstående tre regioner:

Nyfiken som jag är slog jag upp Djurskyddsförordningen och läste paragraferna 10 och 11:

10 § Nötkreatur som hålls för mjölkproduktion och som är äldre
än sex månader skall sommartid hållas på bete.

11 § Andra nötkreatur än sådana som hålls för mjölkproduktion
skall sommartid hållas på bete eller på annat sätt ges
tillfälle att vistas ute.


Kommentarer?

Immer
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Detta är gemensamma bestämmelser för alla lantbrukets djur står det i föreskrifterna. Menar du att hästar skall ha det sämre?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp