Har ni hästarna på bete än ??

Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Detta är gemensamma bestämmelser för alla lantbrukets djur står det i föreskrifterna. Menar du att hästar skall ha det sämre?
... och vara ute året om utan skydd? Eller också kan vi ju ta det omvänt, det finns ju inga regler för att hästar måste gå ut varje dag. På galoppstall så står de flesta inne i boxen hela tiden utom när de jobbar.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

... och vara ute året om utan skydd? Eller också kan vi ju ta det omvänt, det finns ju inga regler för att hästar måste gå ut varje dag. På galoppstall så står de flesta inne i boxen hela tiden utom när de jobbar.

Hej,

Det Immer citerar (och som du hänvisade till) är ju den s.k. "Astrid Lindgren-lagen" som kom till på AL:s initiativ för att mjölkkorna skulle få gå ut på bete. Den gäller inte för hästar.

Tyvärr finns det ingen Astrid Lindgren-lag för hästar än, men den kanske kommer, d v s att hästar ska ha rätt till utevistelse.

Hur man, som du gör, kan tolka en paragraf som förespråkar utevistelse för mjölkkor till att bli en som förbjuder utevistelse för hästar är något förvirrande för mej.

Mvh QP
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Knapplån

Mina fyra hästar går ute dygnet runt fortfarande i sin 20 hektar
stora hage. (Stockholmstrakten). Gräset växer och är grönt och
näringen likvärdig med hur det är på högsommaren. Hästarna är
i fint hull.

Övervuxet gräs är näringsfattigare.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

... och vara ute året om utan skydd? Eller också kan vi ju ta det omvänt, det finns ju inga regler för att hästar måste gå ut varje dag. På galoppstall så står de flesta inne i boxen hela tiden utom när de jobbar.


Hästar får inte vara ute året om utan skydd. Enligt DSM finns inga
bestämda tidsperioder än för olika delar av landet. Hästarna får vara
ute så länge betestillväxt sker.

Länk.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=298
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

tiotiotiotio
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Mina har åkt in nu. Bland annat för att älgjakten har börjat och hästhagen går mot skogkanten och jag har ingen lust att leta hästar på morgonen för att älgarna har rivit staketet pga att de rör sig mer.
Sen har det även varit "surväder" en period så dom har stått vid ingången och talat om med hela kroppen att dom velat komma in.
Bor i norra hälsingland.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Var står det?:confused:
Enl. djurskyddslagen så är definitionen på utegångsdjur djur som går ute mer än halva dygnet under den kalla årstiden då betestillväxt ej sker. Alltså är det betestillväxten som styr inte datumet.
Har hört oxå av inspektören från miljö och hälsoskydd att dygnmedeltempereaturen inte får understiga 4 grader, men kan inte hitta det i några bestämmelser.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

tog in mina med pga älgjakten. en behövde det och en tyckte det var ok, men lillskiten protesterar vilt. skulle helst ha henne på lösdrift, men har inte tid för en till, så det får bli uppstallning tills vidare.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Nej, givetvis ska hästar inte ha det sämre än kossorna.
Visst står det "gemensamma bestämmelser för lantbrukets djur". Men den paragraf du återger här hänvisar till två andra paragrafer som handlar om nötkreatur och inte om hästar.
För hästar gäller fortfarande att utevistelse dygnet runt utan ligghall är tillåten så länge betestillväxt sker.

Immer
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Hej,
Det Immer citerar (och som du hänvisade till) är ju den s.k. "Astrid Lindgren-lagen" som kom till på AL:s initiativ för att mjölkkorna skulle få gå ut på bete. Den gäller inte för hästar.

Hur man, som du gör, kan tolka en paragraf som förespråkar utevistelse för mjölkkor till att bli en som förbjuder utevistelse för hästar är något förvirrande för mej. Mvh QP

:bow:

Immer
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

*KL*

Mina quartrar (föl, avelsston o rid/tävlingshäst) går fortfarande ute. Det finns gott om bete kvar och de har skydd i form av skog och träd.
Dock har jag hingsten inne nattetid sedan en tid tillbaka pga tävling.

Hästarna får inte (förutom hingsten) något tillskottsfoder än och de är runda och fina.
Jag kommer troligtvis att stalla upp om någon vecka, mest pga att fölen ska vänjas av och jag inbillar mig att det aldrig är riktigt torrt för dm att ligga.

Dock kommer jag endast ge stråfoder till natten, samt lite kraftfoder, jag vill utnyttja gräset sålänge det växer, och än så länge verkar det vara bra skjut i det!
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag fattar inte varför alla trådar på Buke nuförtiden spårar ur i personliga påhopp på allt och alla.???:(
Man måste väl ändå kunna föra en saklig och nyanserad debatt!
Målet är väl att vi alla ska kunna diskutera för och nackdelar och sedan dra egna slutsatser för att skapa en bättre hästhållning ????
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag bor i norrland, västerbotten. I en by som heter Marsliden, här har vi - grader på nätterna och första snön har kommit, men det mesta har tinat bort.... Så jag har inte min hästar på bete *;) fniss*
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Så här är det med näringen när det blir kallare:idea: ...Näringen går ner i rötterna då för att lagras under vintern så dom klarar att återkomma på våren....alltså ger det inte hästarna så mycket att äta gräset nu då det är lika näringsrikt som halm ungefär:crazy: Men det syns ju inte på hästarna.....Än.... Så snälla ge hästarna några hötappar om dagen åtminstonde :bow:
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Vi stallade in våra hästar i söndags.
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

hej ett litet inlägg... så länge det är uppehåll och inte vräker ner på
hästarna så kan de sova ute...jag tog in mina 1 okt men mest i förebyggande syfte då min ena häst har lätt att falla ur..men de har gräs i hagen och får därav inget lunch hö ännu
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

*KL*
Jag tror man ska stödfodra eller ge kraftfoder om hästarna går ute och betar fortfarande. Efter midsommar sjunker näringsvärdena drastiskt, även om det fortfarande ser grönt ut. Så ni tänker på det, ni som har ex. unghästar ! :)
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Jag och en kompis till mig har fortfarande våra hästar ihop ute på betet dygnet runt, det finns mycket gräs kvar då vi har fått inhängna en åker där dom slagit hö tidigare, det gjorde vi för bara ett par veckor sen, dom har en liten skog där dom kan gå in i som skydd..
Vi lägger även ut lite hö åt dom om dom vill äta lite torr mat emellanåt eftersom gräset är rätt blött nu hela tiden.
Är vi helt tokiga som gör det eller finns det fler som gör lika..??

Västmanland bor jag i och vi har våra hästar ute dygnet runt fortfarande och det beror på att vårt stall inte är klart än! Pållarna verkar må hur bra som helst!! Sedan 2 veckor tillbaka har de fri tillgång på hö, får kraftfoder morgon och kväll + att de har ett vindskydd att gå in i. Om det inte vore för att barnen kinkar när det är -20 och de ska borsta, rida och sköta om hästarna (ironi :angel: ) så fick de gärna gå ute dygnet runt året runt för min del!!
 
Sv: Har ni hästarna på bete än ??

Beror ju också en hel del på var dom går. Mina hästar går på återväxten på en gödslad vall, där det inte togs någon andraskörd.
Häromkring har dom nyss slått sistaskörden på många ställen, med helt okej värden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp