har ni era hästar ute om natten nu?

C

CarolineNSV

Jag har fortfarande ute mina tjockisar ( :p ) ute dygnet runt. Det har varit så fint väder här. Ganska kyliga nätter, ner emot 5-10 plusgrader. Men ingen kombination av regn och blåst. De har tillgång till en ganske stor skogsdunge och mark. De har gräs kvar, men stödfodrar även, äter inte alltid upp. Men lägger ut hö så att de har tillgång iaf.

Jag är ju en riktigt hönsmamma. Men det går ingen nöd på dem än. Men kommer regnet nu nästa gång så blir det nog in nattetid.

Hur gör ni? Någon som också har ute hästarna dygnet runt fortfarande?
När planerar ni ta in dom isåfall?
Jag tycker hästarna ska gå ute sålänge vädret tillåter, sen får man ju även läsa av dem.

och bara en övrig fråga allmänt; Har jag fel att från 1 oktober måste man ha anordnat ligghall om de ska gå ute dygnet runt? *bara nyfiken*

Sv: har ni era hästar ute om natten nu?

Vi har våra ute dygnet runt. Det har varit såpass fint väder, kyligt på natten; ner mot nollan vissa nätter faktiskt, men inget regn och ingen blåst. De har mycket träd och mycket gräs att tugga på. Stödfodrar dock.

Min går med täcke, men de andra tre går utan. Men snart så tror jag de får gå in på natten, regnet lär väl komma snart.

Våra hästar älskar att gå ute och får göra det så länge vädret tillåter :p

/BancoB

Tror inte att det finns ett exakt datum utan de måste ha ligghall när betestillväxt inte längre pågår... Om jag inte minns fel. Rätta mig gärna.

Mina hästar går fortfarande ute, det är ju toppenväder fortfarande! Dessutom så är sommarhagen mycket större än vinterhagen så jag tycker de har mest fördelar av att vara ute. Har börjat stödutfodra i hagen.

Jag planerar att ta in mina i mitten av nästa vecka, på onsdag eftersom jag är ledig då. Anledningen att jag tar in dem är mest att jag tränar den ena hästen och det känns lite motigt att behöva leda ut dem i mörkret efter träningspasset, mysigare att pyssla om dem inne i stallet. Jag har en liten bit (ca 2-300 m) att leda dem bort till betet så det är enklare när de väl är installade.

Har också för mig att så länge betestillväxt sker så behövs ingen ligghall.

Okey, vet inte var jag fått för mig det. Kanske skummat igenom det här på buke..

Ja det är härligt om de kan gå ute sålänge som möjligt! :D

Våra fyra går också ute fortfarande, men med täcken nattetid. Får dela på ca 30kg hösilage/dygn förutom betet. Så fort putsen är uppe på den sista boxen får de flytta in och då byter vi även hage till vårhagen. Vill spara vinterhagen så länge det går.

När vädret tillåter är mina ute dygnet runt.
Är det dåligt väder med regn... då tar jag in dem.

Jag bor i nordvästra Skåne, och mina går fortfarande ute. De ska få fortsätta med det så länge vädret tillåter. För två år sedan gick de ute t o m oktober. Boxarna är färdigströdda med torv, så jag kan ta in hästarna med kort varsel ifall det behövs.
Betet är fortfarande bra, men vi stödfodrar sedan tre veckor med hösilage.

Ligghall krävs under den tid på året då betestillväxt inte sker. Jag tror jag har sett någon rekommendation någonstans om datum, och för min del skulle det då vara den 15 november. Kan dock inte hitta detta någonstans nu....

Immer

Våra går fortfarande ute. Hoppas att jag kan ha dom uten minst en mpnad till. Bete har vi massor av. Vid risk för regnt täcker vi gammelponnyn med ett fodrat regntäcke.

Mina går fortfarande ute, vädret är ju kanonbra, och de har lite skogsområde i hagen att söka skydd i om det skulle behövas..

Här går dom också kvar ute,dock tas den bortskämda tävlingshästen in om vädret blir dåligt eller täckas,stödfodrar lite trots massor med betet och det syns nu på midjemåttet.....:o

Tror inte att det finns ett exakt datum utan de måste ha ligghall när betestillväxt inte längre pågår... Om jag inte minns fel. Rätta mig gärna.

här hemma så måste man ta in hästarna på natten from 1/10 OM man inte har godkänd ligghall. Kan ju vara olika från kommun till kommun kanske men detta gäller hos oss!:rofl:

Våra går ute, fast inte i natt det blåste så mycket att det kändes lugnare att ha dem inne.
Det knäcktes lite träd i blåsten och då vill jag inte riskera att de står på fel ställen:crazy:

Annars gäller väl att gräset växer så fort det är över 7 grader?! och att man då kan ha dem ute.
Här går fortfarande mjölkkorna ute.

Jag planerar ingen dag när de ska stallas in utan jag har tänkt låta dem vara ute så länge det är torrt.

Eftersom boxarna är ströade så är det bara att ta in dem när som helst.

Jag stödfodrar i hagen.

Mina hästar har inte fått gå in på 17 år!

Dvs de kan välja men går bara in i sin ligghall i april och september när det är mkt insekter vissa tider på dygnet, aldrig någonsin på vintern. Fast vår och höst behöver man inte ha ngt hus, bara när dygnsmedeltemp < 4 grader. HH

Våra islandshästar får vara ute tills det blir för blött. De är oklippta och otäckade. Araberna är också ute än, den ena med täcke nattetid p g a att han har lite hull och päls. Alla får hö, islandshästarna mindre och araberna mer.

Jag tar tyvärr in pållarna redan nu för att den ena är under bantning. Annars vill jag ha dem ute så länge som möjligt på året. Det mår de bäst av!

Väntar på att gräset i hagen ska sluta växa så kan de gå ute mer igen.

Jag har mina ute fortfarande. Den äldre valacken med täcke på nätterna. Stoet (med föl) utan. Har stödutfodrat sedan juli (pga den enorma torkan vi fick i år). Så nu äter de lika mkt grov- och kraftfoder som när de är installade och går i rasthage. Vi har haft kanonväder senaste tiden och jag tar inte in förräns vädret blir sämre.

HeJ!

Min går fortfarande ute, fast i vinterhagen (ingen annan orkade stå kvar i sommarhagen).

Min kommer få sova "inne" när det börjar regna en massa, hon är lite divig och verkar inte gilla regn nåt värst.. Min gamla häst ville vara ute till varje pris oavsett väder..

/ Lavinia

Mina går på lösdrift och har nu börjat sova ute eftersom insekterna inte finns i ngr stora mängder längre, dom använder ligghallarna när det blåser och snöar samt när insekterna är för jobbiga, annars ute och otäckade!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 186
Senast: Masse
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 247
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar