Har jag varit olaglig nu?

Fideli

Trådstartare
Sköter om en kompis häst som har haft flera små hovbölder den senaste månaden. Igår upptäckte jag att han haft ytterligare en, som spruckit upp och kommit ut uppe vid ballen. Jag skar bort den döda hudfliken som blivit och skar även lite grann i kanten på hoven, där det var förstört.

Nu läste jag i en annan tråd här att inte ens hovslagare får skära upp hovbölder längre! Om de inte har någon speciell behörighet. Så; har jag brutit mot lagen nu?! Eller räknas det inte som "operativt ingrepp" när det bara är redan död vävnad som skärs bort? Själva bölden hade ju alltså redan spruckit och runnit ut.

Känns ju lite absurt att ringa en veterinär, under jourtid, för att ta bort en liten hudflik så man kan göra rent och undvika att det blir en ficka där skit kommer in och det bildas en ny hovböld...

Kan ju tillägga att jag har ganska mycket erfarenhet av hovbölder, då min förra häst hade vid flera tillfällen, så jag har varit med och tittat och diskuterat med både hovslagare och veterinärer. Så det är inte så att jag bara tog en kniv och började skära lite på måfå! Och jag skulle aldrig ge mig på en inbäddad hovböld och börja gräva i sulan eller så!

Sv: Har jag varit olaglig nu?

olaglig vet jag väl inte ?
det är väl upp till var och en vad man vill göra med hästen, men nu var det ju inte din? så om det skulle bli något värre av denna hovböld kan det anses som att det är ditt fel ? frågade du ägaren först?

jag skulle aldrig "experimentera" på min häst oavsett erfarenheter, speciellt inte på någon annans och absolut inte om det handlar om en hovböld.
det kan ju bli mycket mycket värre än vad det redan var.

om det känns absurt att ens ringa och rådfråga en veterinär om en hovböld kanske man bör fundera på om man verkligen har råd att ha häst ?
endast min tanke men...

lycka till!

Men själva hovbölden var ju alltså redan borta. Jag ville ju bara få bort den döda hudfliken så jag kunde göra rent ordentligt.

om det känns absurt att ens ringa och rådfråga en veterinär om en hovböld kanske man bör fundera på om man verkligen har råd att ha häst ?
endast min tanke men...

lycka till!

Äsch.
Om man har erfarenhet av häst med hovböld och den har spruckit upp. Vad tänker du att veterinären ska göra? Jag tolkar inlägget mer som att det är meningslöst med veterinär, än dyrt med veterinär.

Vad gäller det andra: tror att man får exempelvis verka och sko sina egna hästar, men om man ska göra det yrkesmässigt, ska man ha något slags certifikat eller annat via Jordbruksverket. Man får inte som hovslagare behandla "sjuka" hovar om man inte har detta, alternativt befinner sig på klinik under veterinärs överseende. Skulle diskvalificera de flesta hovslagare, åtminstone i mina hemtrakter där hovslagarna valt att inte registrera sig.
Fanns visst något undantag för travtränare.

Jag tror nog du klarar dig från fängelse:p jag hade i somras ute slu ambulatoriska för en misstänkt hovböld. Hon visade hur jag skulle göra om det skulle hända igen, försökte först förklara via telefon men när hon märkte att jag var osäker tyckte hon att det var bäst att komma ut..

Hovslagare får verka upp hovbölder till en viss gräns, de får inte komma in till levande vävnad, kötthoven, men de får öppnaupp en ytligare böld tex.

Hovslagare får verka upp hovbölder till en viss gräns, de får inte komma in till levande vävnad, kötthoven, men de får öppnaupp en ytligare böld tex.

Nej faktiskt inte ens det, en godkänd hovis av JBV får göra ingreppen precis på samma sätt som veterinär etc, men bara därför att de räknas som djurvårdspersonal och har samma ansvar som dito. De kan således också bli anmälda på samma sätt som veterinärer.

En icke JBV godkänd hovis får ur djurskydds synpunkt dränera en hovböld enligt övergångsregler, men eftervården måste göras av annat vårdpersonal såsom veterinär eller hovis godkänd av JBV.

Du har inte skurit upp ngn böld.

Gör rent bara o håll lera borta.

Sätt sedan på ngn mjukgörande salva som gör att ärret blir ett minimum o att det inte spricker nedanför eller ovan.

Godkända hovisar får skära upp det som krävs när de samarbetar med Vet.

Oftast vet hovisar mkt mer om hur hovens sjukdomar bör åtgärdas o det vet Vettarna.

Äsch.
Om man har erfarenhet av häst med hovböld och den har spruckit upp. Vad tänker du att veterinären ska göra? Jag tolkar inlägget mer som att det är meningslöst med veterinär, än dyrt med veterinär.

Japp, det var precis så jag menade! Tror inte vår distriktsveterinär hade uppskattat att bli störd under jourtid får något sådant som en liten död hudflik... Även om själva hovbölden hade varit kvar, så hade han nog blivit mest irriterad och sagt till mig att ringa hovslagaren istället.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...d/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html

Godkända hovslagare kommer även kunna delegera behandling till icke godkända hovslagare eller annan kunnig person under vissa förutsättningar om remissen för djurhälsopersonal blir skriven som förslaget är idag.

Hm, så min hovslagare, som säkerligen inte är godkänd djursjukvårdare eftersom han eg är pensionerad och gick sin utbildning för 40 år sedan, kan alltså fortfarande få skära upp och behandla en hovböld om han först ringer en godkänd djursjukvårdare (el vet, antar jag) och frågar om det är ok?

Och hur vet man att hovslagaren är godkänd av JBV då? Jag har sett många veterinärer skära upp bölder, och jag kan säga att min hovslagare som är specialutbildad på just hovens sjukdomar och har jobbat på en stor klinik gör det en miljon gånger bättre. Eftervården likaså..

http://www.jordbruksverket.se/amnes...d/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html

Godkända hovslagare kommer även kunna delegera behandling till icke godkända hovslagare eller annan kunnig person under vissa förutsättningar om remissen för djurhälsopersonal blir skriven som förslaget är idag.

Det var nog det luddigaste jag hört, det finns ju tusen vägar runt detta. Man säger att djuret led, man ringer en godkänd hovslagare och berättar om det, och får dennes godkännande, löjligt. Som jag ser det kan man lugnt fortsätta med att låta sin hovis skära upp bölder, för det där sa inte ett skit. :rofl:
Dessutom får man ändå kringgå det fram till 2014, så just nu gäller det ju knappast många..

Nu är jag 110% säker på att min hovslagare söker detta tillstånd och får det lätt, för han är extremt kompetent och noggrann, men ändå.

Man går in på JBV hemsida och söker efter listan på godkända hovslagare.;)

De måste till en remiss, och den hovis som delegerar måste ha jourmaltfört hästen på samma sätt som en veterinär.

Senast ändrad:

Det var nog det luddigaste jag hört, det finns ju tusen vägar runt detta. Man säger att djuret led, man ringer en godkänd hovslagare och berättar om det, och får dennes godkännande, löjligt. Som jag ser det kan man lugnt fortsätta med att låta sin hovis skära upp bölder, för det där sa inte ett skit. :rofl:
Dessutom får man ändå kringgå det fram till 2014, så just nu gäller det ju knappast många..

Nu är jag 110% säker på att min hovslagare söker detta tillstånd och får det lätt, för han är extremt kompetent och noggrann, men ändå.

Men snälla du, det som står på sidan är ju en sammanfattning av vad som står i själva "föreskriften". Där är det ganska noga specificerat (visst antal mm och sånt) vad en godkänd respektive icke godkänd får göra. Men, jag håller med i det avseendet att det kan vara väldigt svårt att avgöra när man väl står där... Sedan att det finns 99 godkända hovslagare i hela landet gör ju inte saken bättre precis (vissa län har inte en enda godkänd hovslagare i nuläget)

Tycker det låter lite konstigt att hästen haft flera små hovbölder den senaste månaden. Har du haft hovslagare ute som fått undersöka ordentligt?

Ja, självklart har hovslagaren varit där! Och hon skar upp ett par hålväggar och konstaterade att han hade spår efter flera hovbölder på tre av hovarna, men hon upptäckte inga "färska" hovbölder då. Den här nya dök upp och rann ut ganska snabbt; hästen blev plötsligt jättehalt på kvällen (ringde hovis, som skulle försöka komma nästa dag) och på morgonen dagen därpå hade bölden redan runnit ut och hästen var ohalt igen. Troligen har de tidigare bölderna haft ett lika snabbt förlopp eftersom vi inte ens märkt av dem...

Nu har hästen flyttat hem till sin ägare igen och jag har även rekommenderat henne att ta ut hovslagaren igen så fort som möjligt för att titta igenom alla hovarna ordentligt ytterligare en gång eftersom han fortfarande rör sig lite stappligt. Det kan ju bero på att han bara är ömfotad eftersom han är barfota för tillfället (hovis kunde inte slå på skor sist pga hålväggarna), men det skulle kännas bättre med en ordentlig "besiktning" av hovarna en gång till. Skulle ju tro att det egentligen behöver skäras bort mer, där jag var och skar, men jag vill inte ge mig på att att gå ner i själva hoven och karva.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren ska komma i em och skära upp en hovböld. Hästen kan vara lite krånglig att verka även i vanliga fall och nu har han så ont...
Svar
9
· Visningar
1 629
Hästvård Jag ska givetvis prata med hovslagaren det första jag gör på måndag, men han är ju ledig nu. Bakgrunden är en hovböld i somras, med en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 725
Hästvård Hej! Jag håller på att oroa ihjäl mig just nu tack vare en mystisk hälta som kommer och går. Det har bara pågått i en vecka, men under...
Svar
8
· Visningar
4 834
Senast: Freeride
·
Hästvård Hästen min stod på tre ben igår när jag kom till stallet. Varm i hoven och från kotan och neråt ungefär. Ringde till vet. som direkt...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 924
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V