Hovvägg ovan sulnivå, går på sulan - vad gör man egentligen?

@coari Du får gärna ge din syn på ursprungsfrågan förresten =)
Förstår inte varför inte din hovis redan i början på hösten förklarade för dig vad du skulle göra,, nu är skadan så att säga redan skedd.

Men,, det viktigaste är att underlaget inte utsätter hoven för mera slitage än hovens tillväxt,, där har det redan gått fel. Det andra är att hoven kan inte utsättas för så mkt fukt att den blir övermättad, om det blir så så får man lösa det problemet. Problemet löser man genom att se till att hovarna får en tjans att torka upp och det gör dom inte i en dyngsur hage, heller inte på en bädd bestående av torv eller annat material som inte är ren och torr spånbädd. Ibland räcker det med att dom står installade på detta underlag nattetid (minst halva dygnets timmar) och i bland måste man börja med strikt boxvila i ca 3-4- dygn så hovarna får en tjans att torka upp ordentligt.

Sedan som sagt underlaget i hagen och då främst absolut inte massa hösilage eller ännu värre fri tillgång på hösilage liggande direkt på backen som dom under sin största tid i hagen står och både klafsar runt i samtidigt som dom skiter mitt i hela härligheten.. Tänk på att den största tiden på dygnet äter hästarna och dom är inte så smarta att dom tar med sig maten till en torr plats utan står under denna mestadels tid på det stället där maten finns.

Så daglig rengöring och daglig förflyttning av foderplatsen är ett minimum för god närmiljö precis som lika självklart att underlaget är torrt och väldränerat på mjuk ängsmark.

Och det där med blåspray,,, varför inte åtgärda det primära i ställt för att tro att behandling av det sekundära ska lösa det primära problemet har jag aldrig förstått men du ska inte ta åt dig för i det fallet är du långt ifrån ensam.

@coari Jag har haft hästen i en månad. Så ganska omöjligt för min hovis att råda mig ang någonting om den hästen i höstas :) Och för mig att påverka något då. Utan jag har det som det är nu och får liksom jobba utifrån det.

Underlaget här är som sagt snö, det borde väl inte slita så mycket eller? Han står inne 12 h/dygn sen han kom (innan dess lösdrift sen födsel). Står på halm här när han är inne, ej permanentbädd så den är torr. Ligger ett lager torv på stallgången då gummimattan ibland blir hal när de drar in snö.

Mjuk ängsmark är helt uteslutet, det är tjäle här. Så det mjukaste utomhus som finns är snö.

Äter fritt men de pysslar mer med annat än äter (dvs står inte där hela dagarna), och det läggs ut portionerat på morgonen, städas bort ev rester på kvällen. Inga bajshögar vid maten, och maten läggs på snö.

Blåspray var mest för att göra något under helgen så att säga, om det skulle finnas röta jag inte såg tex så tänkte jag blåspray kunde hjälpa/torka upp.

Jag har som sagt aldrig haft problem med hålväggar/liknande innan, och heller inte att de förlorar vägg så de går på sulan. Därav tråden, det är ju aldrig fel att få extra input varken från andra som haft samma problem eller från andra hovslagare än min egen.

Cavallo boots med minibroddar funkar finfint, men du måste ha mer än fyra. Tror jag körde 8 per sko om jag minns rätt. Gör heller inget om hoven är deformerad eftersom de fästen runt hela hoven. Men finns de inte i rätt stl ens med tjock sula blir det ju värre.

Cavallo boots med minibroddar funkar finfint, men du måste ha mer än fyra. Tror jag körde 8 per sko om jag minns rätt. Gör heller inget om hoven är deformerad eftersom de fästen runt hela hoven. Men finns de inte i rätt stl ens med tjock sula blir det ju värre.

Cavallo blir tyvärr för stora ja, men efter en halv natts googlande i bootsdjungeln har jag imorse beställt ett par Equine Fusion (antar jag kommer åka på att beställa till fram med om de nu passar, men börjar med ett par får vi se).
De går inte att brodda (än, det ska komma broddar i slutet på februari tydligen). Men de fanns i tillräckligt liten storlek och de passar runda hovar (han har nästan helt runda hovar). Sen gillade jag att de är mjuka och hyfsat nätta, inbillar mig att de är mer förlåtande mot växande småttingshovar då?

Foamsulorna klarade inte hagen, och han var besvärad i fossingarna när han kom in tyvärr. Satt på sulorna igen, och så får jag se imorgon hur han verkar och om han får gå ut (med dem fastsatta på annat vis) eller stå inne tills tofflorna kommer (tor - fre).

Just nu känns det lite tröstlöst, men hoppas hoppas bootsen funkar (han får sula i dem med). Annars är det ju bara gipsa och boxvila kvar. Men boxvila på de små innebär ju oftast bus i kubik när de kommer ut igen, så blir lite ond cirkel..

EF är jättebra, det är verkligen som joggingskor. Helt i en klass för sig! Stltabellen stämde inte riktigt på min, dvs måtten sa att han skulle ha 12 men de blev för små och han gick konstigt och satte i tån först. Men 13 blev perfekt.

Det enda negativa är att det blir som barfota med slitskydd, hårdare boots som Cavallo, Easy Boots etc ger en viss stabilitet och stöd, det gör inte EF. Så de kan bli lite ömma i början, men det är ju om de är vana vid skor eller hårda boots, din är ju redan barfota på heltid. De är slitstarka trots den tunnare mjuka sulan och mycket bekvämare än andra boots.

Låter kanon att de tagit fram brodd nu! Tror absolut att EF är framtidens boots. :)

EF är jättebra, det är verkligen som joggingskor. Helt i en klass för sig! Stltabellen stämde inte riktigt på min, dvs måtten sa att han skulle ha 12 men de blev för små och han gick konstigt och satte i tån först. Men 13 blev perfekt.

Det enda negativa är att det blir som barfota med slitskydd, hårdare boots som Cavallo, Easy Boots etc ger en viss stabilitet och stöd, det gör inte EF. Så de kan bli lite ömma i början, men det är ju om de är vana vid skor eller hårda boots, din är ju redan barfota på heltid. De är slitstarka trots den tunnare mjuka sulan och mycket bekvämare än andra boots.

Låter kanon att de tagit fram brodd nu! Tror absolut att EF är framtidens boots. :)

Åh, låter bra att du inte bara har erfarenhet utan gillar dem med! Jag blev lite "såld" (i teorin åtminstone) när jag såg dem. Hon jag pratade med (som säljer EF och massa andra boots) rek Ultra iom att han är föl, att de skulle vara lättare att justera. Jag protesterade lite då Ultra ju börjar i 10 och han "ska ha" (om jag mätt rätt) 9 men då sa hon ungefär det du säger, att de är lite mindre i storlekarna än det som står. (Jag hade siktat in mig på Ultimate, enkelt att ta av på - men köper att det nog är bättre passformsmässigt med knäppningen på Ultra)

Jag har själv bara erf av EB och Boaboots. Min första tanke var att köpa EB till honom, de finns ju i tillräckligt små storlekar och går även att brodda. Meeen... jag vill inte spänna åt runt hoven så när han växer. Men hade ju gärna haft den hårda sulan i EB. Dock som du säger är han ju van gå barfota, och jag hoppas att sula i EF-booten ska räcka, så man kan behålla barfotafördelarna (dvs mjuk, flexande boot) och ändå avlasta sulan.

Ingen aning hur brodden ser ut eller nåt, men stod att brodd beräknas komma i slutet på februari och att det ska funka på alla deras boots. Men ingen aning hur brodden ser ut eller nåt - känns som de måste lägga i just nån hård sula att skruva brodden i då dock? Går ju inte sätta brodd i mjuka sulan, då lär det ju bli punkttryck deluxe?

Killen med gympadojor...
1969287_749352198494089_3499990442140151248_n.jpg

@Centaur Det är Performance fram och Ultra bak. Gillar Ultra mycket bättre (jag alltså), de är mycket mjukare i ovankant. Men hur hårt ska man spänna dem egentligen? Slutade med att jag knäppte upp performance, jag tyckte de kom så hårt runt karleden, och det är såpass hård kant (kanten på Ultra är mjuk och vadderad). Jag har kollat på instruktionsfilmer och då är det typ dra åt så hårt du kan, men då känns det som det dels kommer bli obekvämt och dels bli blodstopp i benet?

Vad är det där för märke?:bow:
Går de att brodda?

Om så ska jag nog skaffa ett par i alla fall till nästa vinter då fallhöjden är större.

Vad är det där för märke?:bow:
Går de att brodda?

Om så ska jag nog skaffa ett par i alla fall till nästa vinter då fallhöjden är större.

Equine Fusion. De fram (blå) är modellen Performance, de bak (svarta) är modellen Ultra. Sen finns en modell som heter Ultimate med. De "kom" i ordningen jag nämnde den, så ultimate är senaste modellen och performance den första. Jag skulle rekommendera ultra (eller ultimate).

Men de verkar grymt bra, dels är de mjukare än många andra (även sulan, man kan om man tar i böja den), att de inte låser hela hovväggen osv utan dels tillåter hoven bete sig ganska barfota dels är förlåtande när hans hovar växer. De är lätta med jämfört med t ex easyboots. Sen är de dyra med... svindyra, men funkar de lika bra som jag hoppas är de ju värda det.

Så, vi får se hur de fungerar men än är jag väldigt positiv!

Broddar... Just nu är svaret nej, de går inte att brodda. Men de har tagit fram en broddlösning som dock inte är släppt än (så ingen vet hur den ser ut), och som enligt det senaste jag hörde ska komma i slutet på februari. Men än är det med att de i dagsläget inte går att brodda enda nackdel jag hittat.

De finns i från pyttestorlekar till stora, och är runda (vilket ju få märken är), men behövs inte millimeterpassform. Hans deformerade hov funkade de lika bra på som den andra intakta åtminstone sådär på stallgången. Men har man en häst med väldigt avlånga hovar kanske de inte går.

Du behöver inte spänna hårdare än så att de sitter kvar och inte vrider sig. Ser bra ut! Performance var den nyaste när jag köpte, men det är Ultra som är den första modellen.

Jag leker lite med tanken på att sko av min stora men jag är inte säker på om de finns i tillräckligt stora stl, när en arab behöver 13 fram och 12 bak. Mitt halvblod har 4'or.

Du behöver inte spänna hårdare än så att de sitter kvar och inte vrider sig. Ser bra ut! Performance var den nyaste när jag köpte, men det är Ultra som är den första modellen.

Jag leker lite med tanken på att sko av min stora men jag är inte säker på om de finns i tillräckligt stora stl, när en arab behöver 13 fram och 12 bak. Mitt halvblod har 4'or.

Fattade det som tvärtom på deras sida, men är ju struntsamma.

Skarpt test idag. 3 dm blöt snö och en häst som var överpigg. Det har bockats och brallats, stått på bakbenen och ffa galopperats som en liten tok.

En boot åkte av, en performance. Men de är svårare få sitta fast, de främre remmarna vill inte låsa riktigt utan glider upp. Sen klippte jag kanske av bakre remmen för kort, den hade i alla fall glidit ur.

Men ger högsta betyg ändå - de har ju inte hundra passform på honom, de är lite stora. På trasiga hoven bak mycket för stor. Men de glappar inte, de snurrar inte och som sagt 3 av 4 satt kvar trots sämsta möjliga förutsättningar. Hatten av!

Inga skav trots att bootsen var dyblöta när han kom in. Och de stör honom ingenting alls. Inte hala på snön i alla fall.

Jag som främst har bootsen som halkskydd avvaktar brodden. Men det är kul att det hänt mycket på inte så många år :)
När jag började med boots för 12år sedan fanns typ easy boots.

Idag satt de kvar trots ännu sämre förutsättningar. Däremot fick han skav på en fossing. Och ett spänne gick sönder av okänd anledning.

Hovarna mår väldigt mycket bättre med tofflor - och det märks på herrn. Det sprutar bus och energi ut öronen på honom. På gott och ont, han är inte riktigt lika rolig att hantera just nu ;)

• Gilla
Reactions: kol
Tråden kanske inte innehållit så mycket av hjälp, men jag uppdaterar den i alla fall och för ev framtida läsare med samma problem.

Dagsfärska bilder på krångelhoven. Det är en rejäl hålvägg i tån (den är rejält separerad) som inte gick att få vettig bild på. Men den växer ner och blir grundare och grundare så det går åt rätt håll. Misstänker hovis kommer verka upp nästa vecka.
Övriga fötterna inga bilder på, men förutom en liten grund ca 2 cm lång separation på HF så ser hovarna överlag jättebra ut, dvs jag har efter visst kämpande gått upp i ledning. Och krångelhoven, som bilderna är på, går det ju också åt rätt håll med.

Sulan mår markant bättre och väggarna hämtar sig. Det är kvar att jobba med, men som sagt går åt rätt håll. Första bilden tagen innan jag raspat lite på tådelen, övriga bilder efter.

10993435_755699127859396_7641034461483509061_n.jpg

10502180_755699131192729_7053918423758639878_n.jpg

10980754_755699134526062_8576034760398110266_n.jpg

10959763_755699137859395_2501369681546841175_n.jpg

Då - nu
10929134_755702867859022_6212033520008801906_n.jpg

10959428_755702864525689_1765290857301677450_n.jpg

Jag menar att du etablerat verkar ha enorma problem oavsett häst osv skademässigt . Det känns som du typ märkts med nitlott permanent ?

Absolut har jag haft min beskärda del och mer därtill av skador. Men jag förstår fortfarande inte relevansen med att i den här tråden och ang den här hästen börja prata om "märkliga, otroliga skadeproblem" osv? Ja förutom att gnälla och kritisera lite bara för sakens skull då, även om jag inte förstår det tvingande behovet av det heller..

@Alexandra_W Det ser ju verkligen VÄLDIGT mycket bättre ut :)! Hoppas att det får fortsätta så! Har han bootsen på sig i hagen varje dag fortfarande?

Nix. Han fick ju skav när det var så blött (en halv m blötsnö, och så är de aningens stora) så han var varit utan sista tiden. Funkat bra iom att det legat snö - förutom att jag tror tån varit ännu bättre om det inte packats snö/is där.

Har använt sole paint och artimud från Red Horse för att packa in och behandla, men den har oftast lossnat i själva tån (för stort hål?) men har funkat super i övrigt.

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 777
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama