Hovvägg ovan sulnivå, går på sulan - vad gör man egentligen?

Finns där fortfarande ett hålrum som snö/grus kan packas i? I så fall hade jag sett till att sätta t.ex vetwrap/ mjuk "tygsko" eller liknande utanpå hoven så att det INTE är möjligt, annars blir det snabbt en ond cirkel. Alternativet är ju att bygga en ny hov till honom av konsthorn. Hoven kommer växa ner bättre då om där är stöd för hovväggen runt om =stimulans av kronranden.

Finns där fortfarande ett hålrum som snö/grus kan packas i? I så fall hade jag sett till att sätta t.ex vetwrap/ mjuk "tygsko" eller liknande utanpå hoven så att det INTE är möjligt, annars blir det snabbt en ond cirkel. Alternativet är ju att bygga en ny hov till honom av konsthorn. Hoven kommer växa ner bättre då om där är stöd för hovväggen runt om =stimulans av kronranden.

Konsthorn, menar du plasta då? Det vill man väl inte alls vid hålvägg som jag begriper det när jag googlade, för då riskerar du att stänga in bakterier?

Sen han bröt sönder biten häromdagen är det bara ett litet område i tån som är separerat, väldigt lätt att hålla rent. I övrigt har han så vitt jag kan se (med reservation för att jag inte är hovslagare då) inget kvar som kan packas in och fastna i.

Konsthorn, menar du plasta då? Det vill man väl inte alls vid hålvägg som jag begriper det när jag googlade, för då riskerar du att stänga in bakterier?

Sen han bröt sönder biten häromdagen är det bara ett litet område i tån som är separerat, väldigt lätt att hålla rent. I övrigt har han så vitt jag kan se (med reservation för att jag inte är hovslagare då) inget kvar som kan packas in och fastna i.

Om hålväggen är helt torr utan röta, hovslagaren gör ordentligt rent och det är 100 % torrt innan man lägger på plasten kan man fint plasta/bygga ny hov vid hålväggar.
Tänk på att även om området är litet nu och lätt att hålla rent så packas det kanske snö in när han går ute hela dagarna --> tryk --> större hål och risk för att det bryts av mer. Prova evt att bara lägga 1-2 lag vetflex runt om hoven, ingen vikt som stör men hindrar snö/grus från att komma in i hålet.

Bilden på sulan blev ju tyvärr bara sudd, även igår när jag försökte ta om den. Och bilder på stående hov säger ju inte så mycket. Men såhär bröt han sönder, den uppflikade biten. På andra sidan är det bortverkat sen innan.
Andra bilden är efter att jag försiktigt filat bort den uppfläkta biten.
Kvar i den lilla tåbiten eller vad man ska säga ("tåspetsen") är det separerat.

Båda fotona tagna innan rengöring så en del torvdamm osv på dem.

10345734_746246118804697_4098422711691844278_n.jpg

10943028_746246175471358_4253042216427088001_n.jpg

Bilden på sulan blev ju tyvärr bara sudd, även igår när jag försökte ta om den. Och bilder på stående hov säger ju inte så mycket. Men såhär bröt han sönder, den uppflikade biten. På andra sidan är det bortverkat sen innan.

Ok, trodde mer av själva hovväggen var borta. Det där hade jag nog bara försökt skydda med vet-flex eller liknande för att hindra att det mekaniskt trycks mer isär och håll koll på att tån inte blir för lång så att den också knäcks av.

Ok, trodde mer av själva hovväggen var borta. Det där hade jag nog bara försökt skydda med vet-flex eller liknande för att hindra att det mekaniskt trycks mer isär och håll koll på att tån inte blir för lång så att den också knäcks av.

Det är mer än det ser ut om man tittar underifrån på sulan, därför så synd den bilden blev suddig. Kollar man underifrån är det "en annan bild" tyvärr och man ser bättre hur "uppfransat" det är och att sulan ligger lägre. Eller hur MA nu ska förklara. Kan lägga in suddbild men det är hemskt svårt att se, särskilt som hoven inte är ren.

Den skitdåliga, suddiga hovbilden som dessutom inte är på en rengjord hov utan det är både snö på den och torv som fastnat i snön. Men det visar lite mer "sant" än de när han står. Om man drar en linje rakt över hoven (från sida till sida) i höjd med strålspetsen så allt framför ligger sulan lägst. Minns inte bara utefter bilden exakt var det börjar bära, men..

10945020_746246635471312_7722218319419646080_n.jpg

Tack för alla svar förresten, särskilt utefter mina kassa förklaringar. Men skönt få svar från de som "varit med förr", jag har som sagt varit helt förskonad tidigare.

Hur lång tid är det tills din hovslagare kommer igen? Tycker fortfarande inte att det ser alltför hemskt ut då 2/3 av hoven fortfarande ser ut till att vara bärande. Skulle dock vilja korta av/jämna till tån för att minska stressen på den lilla yta som nu är kvar.

Hur lång tid är det tills din hovslagare kommer igen? Tycker fortfarande inte att det ser alltför hemskt ut då 2/3 av hoven fortfarande ser ut till att vara bärande. Skulle dock vilja korta av/jämna till tån för att minska stressen på den lilla yta som nu är kvar.

Tån ska jag raspa in lite av väggen på rek från hovis. Den är ju "körd" så lika bra ta ner den så den inte bryts. Men tar det ikväll när de kommer in.

Hovis var här 12/1 och kommer igen 18/2, så drygt 3 v

Håjja vad den ser ut. Även strålen.
Ser ut som den har haft höga trakter vilket kan förklara brytningen o den overkade strålen.

Jag skulle defintivt ge den rätt foderstat o tillskott för framtiden

Håjja vad den ser ut. Även strålen.
Ser ut som den har haft höga trakter vilket kan förklara brytningen o den overkade strålen.

Jag skulle defintivt ge den rätt foderstat o tillskott för framtiden

Rätt foderstat är ju klart han har (såg du frågan om laktosbaserat foder högre upp?). Tillskott tänker jag avvakta med, jag räknar kallt med att få ge det - men jag vill ha ett hum om hur det är utan först. Annars står jag där och vet inte om det fungerar eller ej. Hur han varit verkad i stort innan kan jag ju inte svara på, däremot vet jag vilken hovslagare som verkade honom närmast innan han kom och den hovslagaren har mitt fulla förtroende. Men han har som sagt haft en rejäl hovböld på den hoven, som gjort att det varit "hål" mellan vägg (uppe på utsidan eller hur man säger) och nere i sulan i tån. Det har hållits rent och hållits efter, men i takt med det har vuxit ner har det ju blivit sprödare/mindre hållfast.

Sökte efter om jag tagit nån bild efter det min hovis verkade upp, men hittade den inte. Men det har vuxit ner rejält där, så om det här vara växer ner så är jag inte så säker på kvaliten är riktigt så usel som man kan tro av hur det ser ut nu. Och får han fart på tillväxten blir det ännu bättre, han hade enligt uppgift lite besvärligt med "övergången" fölhov/"riktig hov".

Så jag - och ffa (annars skulle jag ha noja deluxe) två olika hovslagare är rätt coola att det kommer att bli bra och även bli bättre hovkvalitet med tiden. Så därför vill jag avvakta med tillskott, och se vad bara att flyttat hit gör.

Hur gammalt är detta föl??

Ok, trodde mer av själva hovväggen var borta.

För min del så är mer av själva hovväggen borta, dessutom går den på sulan med primär belastning över strålen.

Detta ser man ofta på föl/unghästar i lösdrift där underlaget i hagen är frusen lera/grus i stället för frusen gräsäng.

Det står på 2 ställen i tråden, snart 8 mån.

Tillägg: och han har gått på lösdrift innan han kom hit. Om det nu påverkar.

Om det är fel underlag som jag skrev i ett tidigare inlägg så,, ja det påverkar i högsta grad hovens slitage.

I dom bilder som du själv väljer att delge så uppvisar dom att hoven utsätts för större slitage än tillväxt.

Själva lösdriften är inte problemet,, problemet är att majoriteten av dom som har sina hästar på lösdrift inte har eller kan erbjuda rätt förutsättningar för lösdrift.. Ännu mindre förståelse för att lösdrift kräver bra mkt mera engagemang än en uppstallad häst.

Om det är fel underlag som jag skrev i ett tidigare inlägg så,, ja det påverkar i högsta grad hovens slitage.

I dom bilder som du själv väljer att delge så uppvisar dom att hoven utsätts för större slitage än tillväxt.

Själva lösdriften är inte problemet,, problemet är att majoriteten av dom som har sina hästar på lösdrift inte har eller kan erbjuda rätt förutsättningar för lösdrift.. Ännu mindre förståelse för att lösdrift kräver bra mkt mera engagemang än en uppstallad häst.

Exakt underlag osv tidigare (innan han kom hit) kan jag inte säga så mycket om i detalj tyvärr. Här har han gått på snö 90% av tiden. Resten så fruset gräsunderlag, ej upptrampat. Ingen lera, men en period vatten på frusen mark, de dagarna gick han i grusad, dränerad hage. Hagen är till ca 95% gräs i botten, och resterande 5% en blandning av grusat dränerat samt upptrampat påfruset. När det legat snö har de fått gå fritt emellan, när det inte legat snö har de letts på det upptrampade två ggr/dag men inte fått gå fritt. (Det upptrampade är alltså mellan den grusade delen och gräsdelen). Så sen han kom hit har underlaget varit bra i alla fall. Dock har ju hösten/början på vintern varit blött och jävlig i större delen av landet (även här) så det är ju inte omöjligt det varit en del gegga osv tidigare.

Sen om det brutits loss av det hårdare underlaget med fruset och snö/is, det vet jag inte men låter väl inte orimligt?

Bättre bild på sulan, där man tyvärr ser att det inte är så lite borta som man kan tro med hoven nere. Det röda i sulan kom/syntes igår, så han har fått foamsulor, som jag hoppas sitter kvar. Det gröna är rester av blåspray
10372252_747093858719923_8188405703011044414_n.jpg

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 777
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.