Hovböld, vad nu?

Sv: Hovböld, vad nu?

I perspektiv så är lagen framtagen pga att det finns dels många kvackare i bilden och dels många oinsatta hästägare som anlitade kreti och pleti med följd att hästarna råkade illa ut pga dessa hästägare som enligt lag sen inte hade ngt ansvar när det gick snett och blev fel . Så lagen i sig utifrån det är jättebra och ett stort lyft . Tyvärr verkar alla inte insatta i den trots att det är sen 2006 ca tror jag sen den instiftades och kommunicerades tydligt väldigt mycket i media . Klar förbättring har dock mkt tydligt skett , då kvackar verksamheten försvunnit otroligt mycket mer än innan den lagstadgan.

Fast nu är du väl ute och rör till det lite rejält ?

Veterinärer får ju tillochmed skriva ut antibiotika som hästägaren själv ska distribuera i hästen .
ja, efterbehandling får djurägare göra efter veterinärs/godkänd hovslagares inrådan. Det handlar alltså om exempelvis rengöring av sår eller hovbölder, penicilinsprutning (på egen häst) mm. Veterinären ska då ha visat eller beskrivit hur detta ska göras och djurägaren ska anses kompetent nog att klara av uppgiften. Karva djupt i hovar för att öppna upp hovbölder får man dock inte göra dvs utföra operativa ingrepp (men att driva ut hovbölder med jodopaxbandage t ex. finns inget förbud mot).

Det låter ju helt vettigt att behandlingsförbud handlar om att man inte får anlita vem som helst för vad som helst, däremot så kan jag inte tänka mig att det skulle finnas ett förbud mot att hästägaren själv sköter om skador, typ tvätta, lägga om osv...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 397
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka