Hovböld, vad nu?

Sv: Hovböld, vad nu?

Kan du hänvisa till exakt var det står? Det låter mer än lovligt underligt att man inte skulle få tvätta en redan sprucken hovböld själv, var ligger djurskyddsnyttan i det? Vad som är godkännt för godkänd/ickegodkänd hovslagare verkar vara väldigt luddigt och enligt de senaste länkar jag läste så har det övertolkats kraftigt.

Jo, faktiskt! Även för en Icke godkänd hovslagare är det förbjudet.

Visa var det står.
Det kommer att bli körigt för de få godkända hovslagarna som finns, om hästägare inte ens får skvätta på lite jodopax på hoven.

Nej det är inte förbjudet. Det som en hovslagare inte får göra är att öppna en hovböld, det skall göras av veterinär. Men att rengöra och sköta resten av hoven för att förhindra att det blir en ny hovböld är knappast förbjudet för varken hästägare eller hovslagare.

Nej det är inte förbjudet. Det som en hovslagare inte får göra är att öppna en hovböld, det skall göras av veterinär. Men att rengöra och sköta resten av hoven för att förhindra att det blir en ny hovböld är knappast förbjudet för varken hästägare eller hovslagare.
'

Är det inte precis tvärt om som du menar?

http://www.jordbruksverket.se/amnes...d/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html

Det finns undantag från behandlingsförbudet reglerade på olika ställen i lagstiftningen. Exempelvis får du utföra brådskande åtgärder som vidtas i syfte att rädda djurets liv eller att lindra dess lidande. Det skulle kunna vara en hovslagare som ännu inte är godkänd som tömmer en akut hovböld för att sedan kontakta en godkänd hovslagare eller veterinär för den fortsatta behandlingen.

Hur svår kan det vara att förstå vad som skrivs på svenska??

'

Är det inte precis tvärt om som du menar?

Nej, hur får du ihop att det skulle vara tvärtom?

Jag hade som sagt en veterinär som öppnade en ganska stor hovböld på min häst förra sommaren och veterinären gör ingenting mer sen! Den fortsatta behandlingen efter att hovbölden har spruckit/öppnats görs av hästägaren, eftersom att den fortsatta behandling enbart handlar om att hålla det rent för att förhindra att en ny hovböld uppkommer. Skulle det vara så att hoven blir varm igen och/eller att hästen blir halt igen så tillkallar man givetvis veterinär igen.

Nej, hur får du ihop att det skulle vara tvärtom?

Jag hade som sagt en veterinär som öppnade en ganska stor hovböld på min häst förra sommaren och veterinären gör ingenting mer sen! Den fortsatta behandlingen efter att hovbölden har spruckit/öppnats görs av hästägaren, eftersom att den fortsatta behandling enbart handlar om att hålla det rent för att förhindra att en ny hovböld uppkommer. Skulle det vara så att hoven blir varm igen och/eller att hästen blir halt igen så tillkallar man givetvis veterinär igen.

Du får gärna PM:a mig namnet på den veterinären så jag kan vidarebefodre uppgifterna till Jordbruksverkets veterinära avdelningen så kanske det kan leda till OutOfService

Senast ändrad:

Du får gärna PM:a mig namnet på den veterinären så jag kan vidarebefodre uppgifterna till Jordbruksverkets veterinära avd.

Så du menar att jordbruksverket säger att en veterinär ska komma ut 3-4 ggr varje dag i en vecka bara för att tvätta, kanske två innan det är helt läkt?

Så du menar att veterinären ska komma och putsa såret varje dag? Eftersom du säger att det är förbjudet för en hästägare att göra det.

Ts har haft kontakt med både veterinär och hovslagare.

Så du menar att man ska ta ut vet. för att lägga ett galoppbandage. De flesta hovbölder går väl som regel ut i kronranden- där den har en möjlighet att tränga sig ut.

du får däremot inte karva i sulan eller annan levande vävnad om du inte är vet eller godkänd av JBV, MEN än sålänge får man göra det om ingen bemyndigad person går att nå- katastrofläge om det kan lindra o senare får tillsyn av rätt person.

Om kompetent person öppnar i sulan lär väl denne också sätta förband i form av gips eller dylikt. hästägare kan också troligen byta ut det v b.

Det är i princip alltid hästägaren som får stå för efterbehandlingen gällande det mesta o är man osäker tar man kontakt med behandlande vet eller J hovis.

Man får ju hemgångs/ efterbehandlingsråd av en anledning.

De flesta hovbölder går väl som regel ut i kronranden- där den har en möjlighet att tränga sig ut.

Och när en hovböld gått så långt så har den utan tvekat orsakat hästen både ett långt och främst onödigt lidande..

Sedan borde det väl vara till allmän grundläggande hästkännedom att all dränering av flytande karaktär enbart kan rinna nedåt.

Och när en hovböld gått så långt så har den utan tvekat orsakat hästen både ett långt och främst onödigt lidande..

Sedan borde det väl vara till allmän grundläggande hästkännedom att all dränering av flytande karaktär enbart kan rinna nedåt.

Onödigt lidande? Vad menar du att man ska göra för att slippa detta onödiga lidande? Är det mindre lidande att gräva upp hela hoven trots att det kanske inte behövs?

Jag har vart med om hovbölder som värker ut utan att man knappt märkt det på hästen.
Finns väldigt många veterinärer/hovslagare som först testar med ett våtomslag för att se om den kan värka ut själv, dom brukar inte gräva i hoven i första läget.

Man får ju hemgångs/ efterbehandlingsråd av en anledning.

Precis och anledningen är lika enkel som lagstiftningen säger..

Allt för många hästar har utsatts för onödigt långvarigt lidande enbart beroende på att icke kompetent djurskyddspersonal har utfört eftervården.

Du borde veta att så inte alltid är fallet.

de 2 som jag har varit med om har uppkommit snabbt o som svår hälta o de har gått upp under natten.
Bölder gör ont i synnerhet när det är som i hoven där kapseln förhindrar expandering. Därför tränger den ut där det går- i kronranden. Jo uppåt.
Sitter den djupare får man nog öppna o då underifrån o ska givetvis skyddas från smutsig miljö.

Du har fel i ditt sista inlägg.
Ofta känner djurägaren sitt djur bäst o vet. släpper inte iväg djur som kräver sjukhusvård. De flesta är både kunniga, lyhörda o ringer gärna en gång för mkt till Vet.
Det heter ej heller djurskyddspersonal utan djursjukvårdare.
Menar du på fullaste allvar att det ska vara dito personal som ska sköta omläggningar?
Förs. premierna skulle bli all time high.
Än har jag inte sett ngn patient ligga på sjukhus hela tiden medan en fraktur läker. Det skulle se ut det-- på skattsedeln.

Förresten var det DU som skrev råden om socker- jodopaxlösningen för att locka ut bölden.

Senast ändrad:

Visst sjutton får man sköta om en hovböld själv.

Mitt (förra) sto blev blockhalt, togs till klinik och det konstaterades att antingen är det en spricka som inte syns på röntgen eller så är det en rejäl hovböld. Veterinären visade hur jag skulle lägga om hoven med bomull, jodopax, vet.flex.bandage och silvertejp och ordinerade detta dagligen (1-2ggr/dag) i tolv dagar. Om en hovböld dök upp och sprack skulle jag bara fortsätta med detta, och ringa och avboka återbesöket. Efter en vecka sprack en riktigt ordentlig böld upp, högt upp, och när jag ringde veterinären upprepade denne att jag skulle göra rent och lägga om hoven tills det läkt.
Tillägger att hovslagaren på kliniken först ville "borra" lite i hoven för att hitta eventuell böld, men hovis och vet. enades om att inte göra på detta sätt, eftersom hästen ömmade i hela hoven och det skulle bli en hel del karvande i hoven i onödan. Då var det bättre för hästen att bölden fick tränga ut själv.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...d/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html

Det finns undantag från behandlingsförbudet reglerade på olika ställen i lagstiftningen. Exempelvis får du utföra brådskande åtgärder som vidtas i syfte att rädda djurets liv eller att lindra dess lidande. Det skulle kunna vara en hovslagare som ännu inte är godkänd som tömmer en akut hovböld för att sedan kontakta en godkänd hovslagare eller veterinär för den fortsatta behandlingen.

Hur svår kan det vara att förstå vad som skrivs på svenska??

Om man läser ordentligt så står det att man får utföra brådskande åtgärder, t.ex: en ännu icke godkänd hovslagare får faktiskt tömma en akut hovböld och sedan kontakta godkänd hovslagare eller veterinär...

Fast nu är du väl ute och rör till det lite rejält ?

Veterinärer får ju tillochmed skriva ut antibiotika som hästägaren själv ska distribuera i hästen .

Om man läser ordentligt så står det att man får utföra brådskande åtgärder, t.ex: en ännu icke godkänd hovslagare får faktiskt tömma en akut hovböld och sedan kontakta godkänd hovslagare eller veterinär...

Stämmer, grund lag i djurskydd är att djuren ska inte lida.

Tyvärr hamna hästen i kläm med allt burokratik BS som kommer ur JBV.
Fick reda på igår av en hovslager (som är inte helt färdig) att h-n få inte sko med sulor eller ring-skor, de klassas som "sjuk beslag":confused:

Det mest marklig var att h-n få ta imott en praktikant, trotts att h-n är inte fardig ubilded.

Det här med hovböld likan "moment 22" en icke godkände hovslager kan bli straffed om den försöka sig på sånt som den har aldrig lärt sig hur man behändla och lika val få straff för att inte har gjört nåt för hästen.
Snaka om ett korked systom :banghead:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 397
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka