Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

Mina är inte jättespännande heller. De ÄR små, men kuperade och med en massa träd. Planen är att försöka dubbla hagen inom en relativt snar framtid, och då gräva bort matjorden och lägga grus i nya delen. Jag är inte bekymrad över att mina inte äter gräs, däremot vill jag mer än gärna utöka ytan.

Jag måste säga att jag faktiskt inte tror att hästar som går på dygnet-runt-bete har det så bra som man tror heller. En sommar som denna, med mycket regn och knott, känns det faktiskt RIKTIGT bra att ta in hästarna på nätterna.

Och du får nog ta dig en riktig funderare på hur du ska göra med din häst... Om du inte alls vill fundera på att släppa i grus/jordhage och fodra med hö, kan du nog inte ha din häst kvar - helt krasst. Jag försöker inte vara elak, men jag tror att upprepade fånganfall är BRA mycket värre för en häst än att gå i grushage och äta hö.

Hur har du lyckats ta död på gräset? du skrev väl i nån annan tråd, men jag läste inte så noga då. Båda hästarna går kvar i vinterhagen. På vissa ställen är det endast stampat lergolv, vissa ställen en tunn matta med ngt grönt. Det är ok, ponnyn klarar det. Dragit ner höet ordentligt för hon tuggar hela tiden. Stora går som sagt över några timmar på långt gräs.

SOm dig. Samt (tyvärr) dra ner hagen till den storleken där gräset inte 'hämtar sig'. Tog dock några års misshandel att ta död på det. Jag får dock också lite 'skönjbar grön matta' men då skickade jag ju på munkorgar.

Funkat bra på "vanligt" gräs - åkergräs. Släppa ut hästarna på hösten då det regnat, det har blivit lerigt, frusit på, snön på. Vips inget gräs. Men smörblommor och vitklöver tål tydligen frost:devil:

Funkat bra på "vanligt" gräs - åkergräs. Släppa ut hästarna på hösten då det regnat, det har blivit lerigt, frusit på, snön på. Vips inget gräs. Men smörblommor och vitklöver tål tydligen frost:devil:

Nästan tvärtom här? Fascinerande. Vitklövern var det första på den vallen som dog. Långt innan jag började bekämpa, redan på tiden den tjänstgjorde 'bara' som vinterhage.

Kvickroten har varit svårast att få kål på, näst efter timotejen.

Smörblommor har jag inga problem med här, men de är närmast odödliga annars ja.

Har dock aldrig hjälpt mot gräs att det kommit snö på, det är grönt och fint därunder, bara för ponnyerna att gräva sig ner dit :S

Enligt min veterinär har de inte haft en ökning av fånghästar i år :) Änsålänge iallafall :)

Jag vet att jag inte borde ha min häst kvar, men jag kan inte heller sälja en sådan häst. Det är helt fel, så situationen känns inte speciellt hållbar...

Men nu är jag inte så säker på att det verkligen är fång... Visserligen lite puls i båda fram, och det är verkligen minilite jämfört med dom tidigare fånganfallen han haft. Han står normalt och vänder precis som vanligt! Provade springa lite på stallgången och då såg det okej ut, gick ut på stallplanen och sprang lite i gruset och det såg först okej ut och sedan började han halta lite på hö fram några steg och sen visade han inget igen. Känns så himla diffust.

Om du behandlar det som fång nu så kanske du kan hindra det från att bli värre. Betet i år är verkligen mordiskt! Varenda litet strå är proppfyllt med socker känns det som!

Ja, jag tänker inte ta några risker. Det är helt klart, men jag lär ju räkna med en ledsen ponny i alla fall.

Nej, inte sälja. Antingen, som jag ser det, så får man göra det bästa av situationen och på så sätt försöka undvika fortsatta fånganfall. Eller så är det ta bort hästen som gäller. Inget roligt alternativ.

Jag vet att det är svårt, men om man har en häst som är lätt för att bli överviktig/har lätt för att få fång så får man inte tycka synd om den! Man måste tänka att det man gör är för hästens bästa, och för att hästen ska må så bra som möjligt.

Min lilla fick ju sitt första och förhoppningsvis enda anfall i år. Efter några veckor på box var hon konstigt nog helt nöjd med sin nya hage:laugh: Nu har vi turen att bo så att vi har tillgång till skog, så lilla madame har mossa, blåbärsris och enstaka magra grässtån att pyssla med. Fodrar med urvattnat hö och peppar peppar så går det framåt :)
Hoppas du hittar nån bra lösning för din pålle, gulkiwi.

Försökte ett år ploga ner gräset. Såg bra ut på ytan, men då började små ponnyer krafsa upp gräsrötter.:cool: Jag tror jag kör på låna-får-metoden. Ska tjata tills min sambo går med på det.

KL

Jag tycker inte heller våra ser ut att lida fast de inte får gräs. Ponnyn e nöjd med de små strån hon hittar. Vår storas höjdpunkt på dagen är när han får trava över gården till den andra gröna hagen. Sägs ju att de ska hetsäta då, men han har taggat ner på ätandet. Nästan filosoferar ser det ut som. Söker godaste gräset, går runt, ser ut att njuta till max.

Vi har en skogshage också som jag tänkt flytta dom till men vågar inte riktigt ha dom där då vi är borta. Ingen ström i hagen eftersom den är några 100m bort från huset, sen är det en dröm av gräs utanför så jag misstänker att nån rymmer dit:angel:

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men vi har ett fall av fång i stallet. En B-ponny som har en inflammation som inte verkar vilja ge med sig helt :crazy:.

Jag tycker det är så konstigt. Vi har 12 hästar i stallet varav tre av dem har de senaste 3 åren insjuknat i fång. Alla tre är skimmlar från att vara B-ponnyn till stora halvblod, alla har stått här i över 7 år och haft samma beten, foder och kondition, men bara skimmlarna har blivit dåliga. Nu går de på specialfoder och är ute några timmar per dag i matfattiga hagar. De två stora är symptomfria men den lille fick i år trots ordentliga försiktighetsåtgärder ändå fång. Vi har sedan första fallet varit extremt försiktiga och försökt göra det mesta som man rekommenderar hästar med fång. veterinärerna står också frågande..

De andra 9 hästarna går på bete som vanligt och mår hur bra som helst, trots att vi där också är extra försiktiga med betesmarkerna och foder.

Är det vanligt att skimmlar är känsligare eller har vi bara haft extremt otur med våra?

Man vet förstås aldrig men jag tror att det är en tillfällighet att det är skimlarna som har drabbats.

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men vi har ett fall av fång i stallet. En B-ponny som har en inflammation som inte verkar vilja ge med sig helt :crazy:.

Jag tycker det är så konstigt. Vi har 12 hästar i stallet varav tre av dem har de senaste 3 åren insjuknat i fång. Alla tre är skimmlar från att vara B-ponnyn till stora halvblod, alla har stått här i över 7 år och haft samma beten, foder och kondition, men bara skimmlarna har blivit dåliga. Nu går de på specialfoder och är ute några timmar per dag i matfattiga hagar. De två stora är symptomfria men den lille fick i år trots ordentliga försiktighetsåtgärder ändå fång. Vi har sedan första fallet varit extremt försiktiga och försökt göra det mesta som man rekommenderar hästar med fång. veterinärerna står också frågande..

De andra 9 hästarna går på bete som vanligt och mår hur bra som helst, trots att vi där också är extra försiktiga med betesmarkerna och foder.

Är det vanligt att skimmlar är känsligare eller har vi bara haft extremt otur med våra?

Märkligt... Två hästar i min närhet har fått fång, båda skimlar...

Ingen som har lust att dela med sig av bilder på sina hagar? Framförallt ni som tycker att hästarna har det hur bra som helst trots bristen på gräs.

wpid-imag0503.jpg

wpid-imag0505.jpg

Min tanke är att om man har en häst som blir sjuk av att gå på gräs har dom det hur bra som helst om dom inte får gå på gräs, det som gör dom sjuka. För dom mår ju verkligen inte bra av att gå på gräs och bli sjuka.

Märkligt... Två hästar i min närhet har fått fång, båda skimlar...

Bara man inte skapar en skröna av sina erfarenheter. Man kan nog fråga en klinik som får in mkt fånghästar.

Moa. Hagen ser fin ut o inte en massa broms brukar hålla till i barrskog plus skugga.

Jag tror ändå att hästar uppskattar det mer just soliga sommardagar.

Mina hästar som inte har barrskog väljer att stå inne.

Åhh. Jag önskar jag hade sådana hagar till mina! Skogshagar verkar vara väldigt svårt att få tag på i Norrland :cool: Vi har ju för fasiken bara skog, men den är för värdefull för att kusarna ska få bo i den. :mad:

Med den där hagen hade jag inte haft dåligt samvete! Men det känns som att det är få förunnat att ha en sådan hage, i alla fall här i krokarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka