Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

Min lilleman blev bättre fortare än väntat, han fick fång 15 feb. och sattes igång 1 juni. Men har sedan dess gått endast promenader, blandat med lite utställningar och vila pga ömma fötter samt ösregn tills idag då han tömkördes för första gången och ska på torsdag alt. söndag ridas igen första gången sen han blev dålig. Han skrittas just nu, men ska börja trava så smått med honom om en vecka, om han håller kvar skorna på. Och då på rakt spår, i paddocken och korta sträckor. Det hela har gått bättre än väntat, då han beräknades sättas igång först i aug/sep. Hoven är också betydligt bättre. :banana:

*kl* Har en liten fundering. Hur lång tid har det tagit efter fånganfallet innan ni kunnat sätta igång era hästar igen?

Beror lite på vad som menas med sätta igång. Men fång helgen e midsommar. Friskförklarad i september och fick då börja komma ut i liten sjukruta, följt av paddock. I slutet av oktober fick han komma ut i stor hage. I november fick han börja promenera och sen sättas igång sakta.

Tog ett tag att få honom symptomfri utan butta etc ens i box dock.

Så 5 månader här, men då UTAN lägesförändringar alls av hovbenet, det hade gett längre konv!

Fånganfall veckan efter midsommar, stod i box 5 veckor, togs bara ut några steg för koll, sen liten hage till lite större. I slutet av augusti gick han faktiskt i en lite större skogshage/kuperat med hö. Utan problem. September med andra hästar, började med promenader. Skrittades, tömkördes i oktober och har sen ridits sparsamt över vintern. Har fungerat jättebra. Han hade inga lägesförändringar i hovar.

Har ju en liten welshponny som stått på behandling 7 veckor nu (skimmel??)
Hon kommer att medicineras och stå i box i minst 4 veckor till.

Jag har läst en del om Boswellia, en ört som ska vara bättre än Djävulsklo och ges framförallt mot fång. Är det någon som provat den?

Jag kommer självklart att slutföra den medicinska behandling min ponny fått nu innan jag testar nåt annat. Men jag tänkte typ på framtida symptom, för att slippa medicinera med Butta. Nu vet vi orsaken till hennes utbrott och jag har vettiga hagar både med och utan gräs som fungerar till fångponny framöver. men kan man ge Boswellia i förebyggande syfte? (Givetvis inte om ponnyn rids)

Erfarenheter???

Jag har läst en del om Boswellia, en ört som ska vara bättre än Djävulsklo och ges framförallt mot fång. Är det någon som provat den?

Jag kommer självklart att slutföra den medicinska behandling min ponny fått . Nu vet vi orsaken till hennes utbrott och jag har vettiga hagar både med och utan gräs som fungerar till fångponny framöver. men kan man ge Boswellia i förebyggande syfte? (Givetvis inte om ponnyn rids)

Erfarenheter???

Jag har lärt mig att det finns mängder med mer eller mindre bra tillskott som rekommenderas till fånghästar. En del av dem är kanske bra, andra har ingen verkan och ytterligare andra kan vara direkt olämpliga. Det finns många företag som vill tjäna pengar på maktlösa och oroliga fånghästägare, alla dessa foderföretag är andra exempel.

Jag skulle aldrig få för mig att testa ngt sådant till min fångponny, inte om jag var helt säker på att det inte är farligt/olämpligt på ngt annat sätt.

En av de första träffarna förBoswellia, ett företag som säljer det:
"Boswellia anses ha, liksom Djävulsklo, smärtstillande egenskaper och sägs agera snabbare än djävulsklon, varför Boswellia kan lämpa sig vid till exempel akut hälta eller akut fång. Boswellia antas också vara cirkulationshöjande och ha anti-inflammatoriska egenskaper."

Det är inte mkt i informationen ovan som övertygar mig om att detta skulle vara bättre än ngt annat. Om man ger butta har man koll på vad man ger. Det är inte ens helt optimalt med för bra smärtstillande heller (menar inte med det att hästen ska ha ont) men den ska ha vett på att hålla sig stilla. Anti inflammatoriska egenskaper har visat sig ev kunna vara positivt vid ett fånganfall. Men när det gäller att öka cirkulationen så är ju egentligen det enda visade sättet att stoppa ett fånganfall att kyla benen med massor av kallt vatten. Detta fungerar antagligen för att man minskar blodcirkulationen.

Nu har jag ju sökt ganska mycket på utländska sidor... finns inte mycket på svenska...

Det jag undrar är om det är någon som faktiskt gett sin häst Boswellia och märkt någon effekt.

Jag har själv arbetat med örter och örtmedicin i många år och vet att det finns stora skillnader på örtpreparat, skulle tex aldrig köpa Rosenrot som kosttillskott... Gud vet vilken typ av rosenrot de stoppat i och hur verksam den är. Skillnader på kosttillskott och registrerade naturläkemedel, men vilken "vanlig" konsument är medveten om detta?

Jag vill veta om någon testat Boswellia Serrata?

Senast ändrad:

Boswellia Serrata: Herb used for inflammation and pain control. Boswellic acids have an anti−inflammatory action much like conventional non−steroidal,
anti−inflammatory drugs (NSAID's).
However, unlike NSAID's though, long term use of Boswellia has never been shown to lead to irritation or ulceration of the stomach. Boswellia also inhibits pro−inflammatory mediators in the body

Problemet med vår ponny har ju varit att hon först inte svarade alls på NSAID-preparat överhuvudtaget (Fenylbutazon, Finadyne, Quadrisol) Nu funkar det med Butta men hon har fått det i över en månad och har stått på dubbel dos en vecka pga återfall. Så jag är mer rädd att Buttan tar kål på henne... Därför blev jag intresserad av Boswellia eftersom den ska vara skonsam mot magen...

Det jag vill hitta är egentligen faktiska studier som är gjorda på örten vid användning hos hästar. Finns många återförrsäljare typ denna: http://www.pegasushealth.com/bute_for_horses

Finns mängder av studier på örten bl a på artros. Söker man på studier hittar man massor även på djur, men jag har inte hittat någon på just fång.
Mer info: http://ezinearticles.com/?Boswellia---An-Anti-Inflammatory-Herb&id=70123

Senast ändrad:

Jag förstår att du letar alternativ, men i ditt fall låter det som om du inte blivit kvitt orsaken helt o hållet. Jo jag skulle nog prova i samråd med Vet.

Jag har nog förträngt att jag själv gav Djävulsklo ett tag efter buttabehandlingen samt Hagtorn. Givetvis samma probiotika hela tiden.
Inte för att den hade ont utan för en lite längre period med antinflammatoriskt.

Jag håller med FA i hennes resonemang o cirkulationen i tidigt skede, men nu är det inte direkt tidigt. Min häst med måttlig rotation fick ju gå ut efter 5v på dagtid.
På den tiden hade jag ingen att bolla tankar o idéer med som med detta forumet o man famlar efter halmstrån.

Om örterna hade effekt får jag aldrig svar på, men bra blev den:love:Troligen var det mer pga att den bantades. Fettdepåerna gjorde den sjuk.

Vet. brukar mena att örter eller andra tillskott inte har ngn effekt.

Konstigt då att man fortfarande använder rena örter/ gifter som anastesipreparat eller om vi ska spetsa till det- knark.

Nu funkar det med Butta men hon har fått det i över en månad och har stått på dubbel dos en vecka pga återfall.

Jag förstår din oro över att ge butta en lång tid, men jag håller också med axel att det låter som om du inte har fått bort orsaken till fånganfallet. Jag har en shettis som stod på butta i flera veckor - hon blev sämre igen varje gång vi försökte ta bort medicinen. Till slut läste jag om att laka ur socker ur grovfodret genom blötläggning, och det tog inte mer än 7-10 dagar med urlakat hö förrän jag kunde ta bort buttan utan att symtomen kom tillbaks. Vad äter din lilla häst? Kan det vara något med fodret som håller igång anfallet?

Jag hann inte riktigt skriva färdigt sist, var tvungen att åka hemifrån.

Det jag undrar är om det är någon som faktiskt gett sin häst Boswellia och märkt någon effekt.
Skillnader på kosttillskott och registrerade naturläkemedel, men vilken "vanlig" konsument är medveten om detta?
Jag vill veta om någon testat Boswellia Serrata?

Problemet med vår ponny har ju varit att hon först inte svarade alls på NSAID-preparat överhuvudtaget (Fenylbutazon, Finadyne, Quadrisol) Nu funkar det med Butta men hon har fått det i över en månad och har stått på dubbel dos en vecka pga återfall. Så jag är mer rädd att Buttan tar kål på henne... Därför blev jag intresserad av Boswellia eftersom den ska vara skonsam mot magen...

Det jag vill hitta är egentligen faktiska studier som är gjorda på örten vid användning hos hästar. Finns många återförrsäljare typ denna: http://www.pegasushealth.com/bute_for_horses

Finns mängder av studier på örten bl a på artros. Söker man på studier hittar man massor även på djur, men jag har inte hittat någon på just fång.
Mer info: http://ezinearticles.com/?Boswellia---An-Anti-Inflammatory-Herb&id=70123

Jag har letat en del efter vetenskapliga studier på Boswellia och fång men har inte hittat någon. Jag håller med dig om att det verkar vara ngt för en fånghäst i och med att det tycks fungera som ett NSAID läkemedel men vara betydligt mer skonsamt för tarmarna. Om man nu ska ge det i ett akut läge så bör man veta hur mkt man ska ge för att få effekt utan att överdosera och det är möjligt att man kan uppnå det genom att ge det i form av ett registrerat naturläkemedel.

Nu har jag inte någon medicinutbildning och är inte helt insatt i olika tillstånd i kroppen och hur de påverkar varandra. Men vad jag förstår, efter att ha läst ett ganska stort antal fångstudier, så är sjukdomsbilden ganska så komplicerad under ett fånganfall. Det sker många olika reaktioner i kroppen och man vet idag inte exakt hur dessa går till dvs i vilken ordning de sker, vad som utlöser dem, om det är samma händelseförlopp i alla fånganfall (troligen inte) osv.... Det verkar som att många hästar som får fång får det pga att de har en metabolisk störning, EMS, som är ett tillstånd som liknar förstadiet till vår diabetes typ 2. Jag har insett att det är många faktorer som kan påverka kroppen på många helt olika sätt och hade inte vågat ge detta till en fånghäst utan att ha läst mer om hur det påverkar kroppen och om det skulle kunna förvärra situationen vid ett fånganfall. Att ngn hästägare på ett forum har gett det till sin fånghäst och den har blivit bättre- vad säger det mig?

Det kan vara mkt svårt att få hästen smärtstillad. Min ponny fick först ngt annat (tror det var finadyne). Det hjälpte inte alls och jag fick övertala veterinären att skriva ut butta. Det hjälpte inte heller i början utan jag fick (i samråd med veterinär) höja dosen. Hon fick butta i flera veckor och jag fick trappa ner det långsamt.

Jag hade inriktat mig på att försöka lista ut orsaken till utbrottet (har inte riktigt förstått varför din ponny fick fång) och sedan sett till så att hon inte utsätts för det igen. Eftersom hon fick ett återfall (om jag förstod dig rätt) så har ni kanske inte lyckats ta bort det som utlöste det. Nu kan det ju vara jättesvårt att hitta orsaken. Sedan hade jag koncentrerat mig på att se till så att mage- och tarm mår bra, gett bakjäst, mat ofta, tillräckligt att tugga på osv. Jag ger lusern till min fångponny och det var det och halm hon levde på i flera månader efter anfallet. Lusern innehåller bla kalk som neutraliserar tarmen.

Min ponny får urvattnat hö (minst 45 min) halva mängden mot vad hon ska ha (ca 2kg nu) och lite halm upptill. Hon får endast Speedy Beet (sockerfri betfor) för att få i henne medicinen. Ingen saltsten. Foderstaten har jag fått av veterinären.

Men vi vet att orsaken till fången var att hon inte klarade mitt kraftiga bete med mycket klöver. Har enbart gått på magert bete tidigare. Andra anfallet kom pga att vi tog av bandage + EFOS-sulor. Hennes tunna sulor klarade inte detta utan det triggade igång inflammationen igen. Hon röntgades för 6 veckor sedan och igen för 10 dagar sedan.

En del hästar svarar ju helt enkelt inte på Butta och de andra preparaten med samma verksamma substans och hon är tydligen en sån... Tack och lov funkade det med kombinationen Butta + Gabapentin. Annars hade hon varit borttagen redan för 5 veckor sedan när hon stod i Slöinge.

Jag frågade veterinären i fredags vad jag kan ge för att stabilisera magen och frågade om bakjäst. Men hon ville inte att jag skulle ge det. Finns ingen dokumentation på att det faktiskt hjälper. Men hon rekommenderade en annan sak som de ger, kommer inte på det just nu. Ska leta i mina länkar (många om fång nu, rekommenderar verkligen http://www.ahf-laminitis.org/ skitbra filmer)

Min ponny får urvattnat hö (minst 45 min) halva mängden mot vad hon ska ha (ca 2kg nu) och lite halm upptill. Hon får endast Speedy Beet (sockerfri betfor) för att få i henne medicinen. Ingen saltsten. Foderstaten har jag fått av veterinären.

Men vi vet att orsaken till fången var att hon inte klarade mitt kraftiga bete med mycket klöver. Har enbart gått på magert bete tidigare. Andra anfallet kom pga att vi tog av bandage + EFOS-sulor. Hennes tunna sulor klarade inte detta utan det triggade igång inflammationen igen. Hon röntgades för 6 veckor sedan och igen för 10 dagar sedan.

En del hästar svarar ju helt enkelt inte på Butta och de andra preparaten med samma verksamma substans och hon är tydligen en sån... Tack och lov funkade det med kombinationen Butta + Gabapentin. Annars hade hon varit borttagen redan för 5 veckor sedan när hon stod i Slöinge.

Hon måste få i sig tillräckligt med grovfoder, minst 1kg ts per 100 kg kroppsvikt, dvs du måste veta hur mkt ponnyn väger och sedan väga allt du ger henne. Om du är orolig för magen bör du ge mer, annars är det nog farligt!

Sedan får inte hästar fång av klöver. Det är gammal tro och ingen ny vetenskap. Man måste nog anse det bevisat att de får fång av för stort intag av lättlösliga kolhydrater. Klöver innehåller inga större mängder av dessa, i alla fall inte mitt i sommaren.

Varför hade hon sulor? Stod hon på box när hon fick återfall? Vad visade röntgenbilderna?

Sockerfri betfor är bra, det bör du ge mer av.

Sidan du länkar till är jättebra, läs gärna mer av veterinär Walsh, en av dem som skriver mkt vettiga artiklar och råd om fång.

Senast ändrad:

Men det finns ju faktiskt dokumentation, jag minns inte längre länken men tror att det var två fransmän (?!) som forskat på detta.

Hon väger 230kg och jag har ökat mängden hö nu. Hon får strax över 3 kg nu och bör ha 3,5 vid full giva. Hon är i fint hull (finns ingen övervikt överhuvudtaget och har inte funnits).

Hon har gått på bete förr men aldrig med inslag av klöver. När hon fick fången hade det regnat ett tag och så kom värmen och det hände mycket med gräset, sköt fart som bara den. Misstaget var nog att jag lät dem börja gå i beteshagen även på natten då sockerhalten ökar. Svårt att veta exakt vad som triggade igång det.

Veterinären rekommenderade ett Probiotika som de ger i dossprutor i munnen.

Röntgenbilderna visar kraftig rotation och hovbenssänkning på båda fram. (de har inte mätt i grader) Den andra uppsättningen bilder efter 4 veckor visade något ökad rotation men ingen förvärring vid sulan.

Sulorna buktar, för hovbensspetsen trycker på. Inte många mm sula kvar. Nu har hovväggarna växt lite så det är inte lika akut. Men hon får ont utan sulorna. Idag kom mina Easyboots RX + extra mjuka sulor som jag beställt till henne att lägga i. Betydligt lättare att hantera. Hon kommer inte att skos (om hon skos) på minst 4 veckor så det var värt investeringen.

Hon har stått i box hela tiden med djup sågspånsbädd (mjuk bädd, 20 cm högt med mjuk spån som jag rör runt i varje dag för att det inte ska sätta sig)

Kan tillägga att vid återfallet så hade Buttan samtidigt minskats till endast 1/4 påse morgon och kväll. När jag då tog av EFOS-paddarna (inte "sulor") blev det värre. Hon stod utan i två dygn. De togs av i samråd med veterinär pga svampangrepp i hovarna. Det är delvis därför jag valt Easyboots nu, lättare att ta av och rengöra och lufta hovarna. Och de har ventiler som släpper in luft.

Senast ändrad:

Jobbigt med din ponny! Fång är en fruktansvärd sjukdom.

Det kan antagligen mkt väl vara förändringen i vädret, mkt regn i kombination med värme och kanske också sol, som medförde stora förändringar av kolhydraterna i gräset. Detta med hur farligt gräset är kan vara svårt att gissa. Under vinterhalvåret när nätterna blir kalla dvs ner under plus fem grader så kan det många ggr vara olämpligt för dem att beta under natten. Då är det bättre att släppa ut dem senare på förmiddagen när temperaturen har stigit. En normal varm sommardag, med varmare nätter, är det tvärtom. Då är risken med bete mindre under den mörkare natten och som farligast på eftermiddagen när det har varit varmt och soligt några timmar.

Nu brukar man inte röntga under ett pågående anfall utan ngt senare och jag har inte ngn tidsuppfattning om hur lång tid som gått sedan din ponny fick anfallet. Men eftersom röntgenbilderna inte visar ngn förbättring utan att rotationerna har ökat och hon fick ngt slags återfall så verkar det inte som om anfallet har slutat. Har hon varma hovar, puls i benen, svårt att röra sig, vill inte lyfta framhovar osv?

Det är naturligtvis svårt att avgöra på ett forum och jag är inte veterinär utan endast en ägare till en fångponny. Jag har gjort resan att rehabilitera en ponny som hade lindriga rotationer och måttliga sänkningar på båda fram hovarna och lite rotation på ena bak. Min erfarenhet är att det kan ta tid innan hästen blir märkbart bättre, de kan vara känsliga i hovarna under en ganska lång tid efteråt. Hon röntgades första gången en månad efter insjuknandet och sedan med jämna mellanrum (ca 6-7 veckor) under nästan ett halvår. Hovbenens läge förbättrades för varje gång så bilderna blev alltså aldrig sämre. Däremot så fick hon ibland puls i benen, speciellt senare när hon väl fick gå ut igen om hon hade varit ute lite för länge. Efter det första halvåret var hon så pass mkt bättre att vi inte tog fler bilder på ett tag. Tiden fram till nästa återbesök blev lite längre än planerat pga olika omständigheter. Men hon röntgades sedan nästan på dagen ett år efter insjuknandet. Då kunde man (dvs veterinären) inte se på bilderna att hon hade haft fång. Hon blev sjuk i december -08 och friskförklarad i dec-09. Idag mår hon bra, jag rider henne som vanligt, men hon går inte på vanligt bete 24 timmar om dygnet.

Om det var min ponny med så pass kraftiga hovbensförändringar och buktande sula och hon fortfarande uppenbarligen har ont och förändringarna inte verkar ha upphört så hade jag gjort allt för att vara säker på att få bort det som eventuellt triggar igång anfallet. Det kan vara höet som hon får. Vet du hur mkt socker/fruktan det innehåller? Har hon fått samma hö hela tiden?

Om jag hade haft bra halm som ponnyn äter:
I din situation så hade jag nog testat att ta bort det mesta av höet/eller allt och gett ngt annat som garanterat har lågt socker/fruktan innehåll och sedan gett halm som täcker grovfoderbehovet.
men det är så som jag hade gjort. Jag kan ha missuppfattat situationen.

Senast ändrad:

Sedan får inte hästar fång av klöver. Det är gammal tro och ingen ny vetenskap.

Visst kan hästar få laminitis/fång av klöver. Det är förmodligen en vanlig orsak till att hästar får laminitis när dom går på bete. Klöver är en baljväxt som lagrar energi i form av stärkelse och stärkelse är det farligaste man kan ge en IR-häst. Stärkelse bryts ner till glukos och tas upp i hästens tunntarm vilket ger en snabb höjning av blodsockret. Den gamla tro som du talar om berodde på att man upptäckte att många hästar fick fång på bete med högt klöverinslag. Man drog dock fel slutsats och trodde att det var den höga proteinhalten i klöver som var orsaken. Det var det inte utan orsaken var den höga stärkelsehalten.

Klöver innehåller inga större mängder av dessa, i alla fall inte mitt i sommaren.

TS ponny fick laminitis/fång för över 7 veckor sedan och inte mitt i sommaren. Soliga dagar, låg nattemperatur och torka kan göra att klöver accumulerar höga halter av stärkelse.

Det är mest på hösten som baljväxter lagrar stora mängder av stärkelse.
Sedan förstår jag inte varför stärkelse skulle vara det farligaste. Det bör vara minst lika farligt för en IR häst att äta socker. Sedan är det ganska så troligt att många hästar får fång pga höga fruktan halter. Klöver växter lagrar inte socker som fruktan. Hur vet vi att ponnyn i fråga är IR?

Läs gärna nedanstående studie, mkt intressant

Fructokinase, Fructans, Intestinal Permeability, and Metabolic Syndrome:
An Equine Connection?
Richard J. Johnson MDa, Chris Rivard PhD a, Miguel A. Lanaspa PhD a,
Silvia Otabachian-Smith MSb, Takuji Ishimoto MDa, Christina Cicerchi BS a,
Peter R. Cheeke PhD c, Bridgett McIntosh PhD d, Tanja Hess MV, PhD b

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka