Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

Vet inte hur de röntgar på Strömsholm, men för att få en mest möjlig korrekt bild av ev sänkning så bör hästen stå med full vikt på benet (på golvet).

Hoppas det går bra med hästen.

Min grabb hade en minimal, knappt synlig sänkning i ena framhoven. Det var knappt så det syntes på röntgenbilden. En duktig veterinär bör ju kunna se även det.

Vilken resa:eek:

Det lät ju en aningen otroligt o då skulle jag lita på dem att de även hittar vad som felar.

De står på en platta vid röntgen o det avläses digitalt.

håller tummen att magen ger sig. Det kommer att bli bra det här:laugh:

Jag hoppas verkligen att det här kommer att bli bra. Han är mitt hjärta ju.

Tack för alla kloka tankar och synpunkter och så. Jag uppskattar det verkligen.

Uppdatering

Tom har nog kanske inte alls haft fång. Det KAN vara en hudinflammation som orsakat hältan och värmen i hovarna. Så nu behandlar vi hudinflammationen och hoppas på det bästa - men samtidigt tänker jag ju behandla honom som en häst som i vart fall kan vara fångbenägen.

Nu har ännu en veterinär tittat på röntgenbilderna och hittar ingen rotation/sänkning... hovbölden verkar läka så sakteliga och magen verkar fungera igen. Han får gå i sjukhage men vi har utvidgat den till att bli rätt stor nu, han får gå ensam för att jag skall kunna begränsa foderintaget och hålla lite koll men jag funderar på att släppa ihop honom med de andra inom en tid.

Är det någon som vet om en fångkänning ger synbara förändringar i hoven? Tex om lamellranden breddas bara av en känning? Jag ska sko om hästen till veckan och det vore ju bra om hovis kunde undersöka om han ser några förändringar.

Din häst har vita ben va?

Min som haft fotosenstitivitet o leverskada är nu solbränd. jo den smörjs med hög solskyddsfaktor eller har skydd.

den andra som bara har haft svår mugg o rasp kan man ana lite samma fenomen på fläckvis. Är ngt tunnhårig.

Den med leverskada hade även påverkan i sina vita kronränder- röda som då oxå visade sig i lamellranden fast det då inte var fång.

Ja han har fyra vita ben. Och bläs. Brukar bränna mulen om jag inte smörjer flitigt på försommaren men inte bläsen eller benen.

Jag har också mkt vitklöver nu i vissa hagar, och det är de som slagits eller betats hårt. Så att klippa ner dem är ingen bra ide! Då blir det bara fler, bästa är att låta gräset växa sig högt, då försvinner klövern.

Jag har btw hört tvärtom, vitklöver=bra, rödklöver=dåligt eftersom rödklövern ofta angrips av samma giftiga svamp som alsikeklövern.

Sweet Clover:
www.wikipedia.or/wiki/Melilotus
Komma in i ensilage bal utan att vara tillräklig torr kan det muggle och utveckla gift som sprida sig igenom hela ensilage bal.

Gammal tråd nu... Men eftersom jag skrev om min ponny som var mycket dålig och nära avlivning vill jag uppdatera.

Ponnyn har varit helt fri från all medicin i en månad nu och i fredags var det återbesök i Slöinge. Hon har inga problem att röra sig. Röntgenbilderna visar klar förbättring, 5-6mm sula jämfört med 1-2 mm vid första röntgen. Hon fick även skor på framhovarna, har ju inte vågat sko tidigare. Så nu ska vi börja sätta igång henne långsamt. Fortsatt boxvila och återbesök om 6-8 veckor, men vi får börja gå med henne. Korta promenader på mjukt underlag som ökas sakta.

Det har varit en tuff sommar men äntligen är vi en bra bit på väg mot tillfrisknande :banana:

Har en bekant vars häst fick fång iår. En herre på 19 år som aldrig tidigare visat tendenser. En Quarter är det om jag inte minns fel.

En del djur går att "missköta" å det grövsta utan att det händer något. Livet är lite märkligt.

Enligt min hovslagare idag, har min ena häst haft ett mini-mini-mini-anfall för ca 4 månader sen. Det kan ju stämma, för just vid den tiden kände jag att jag släppt hästarna på lite för fett bete så jag tog bort dom därifrån igen. Samtidigt blev hästen lite öm och han fick skor och därmed försvann ömheten och vi antog då att det handlade om sulömhet eftersom det inte var några andra symtom.

Idag verkade hovslagaren bort en tydlig förändring i hornet, med tydlig påverkan på lamellerna. Vi höll andan medan han verkade lite till och där var hornet friskt så vi började andas igen. Vid förra verkningen syntes inget utan det kom fram den här gången.

Hästen i fråga är inte överviktig, har ingen fettnacke och inga depåer men hans mor var drabbad och fick tas bort av den anledningen. Vi har varit mer inne på att mitt sto är en högrisk för fång men hon har absolut inga förändringar alls, what so ever..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka