Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

Jobbigt med din ponny! Fång är en fruktansvärd sjukdom.

Det kan antagligen mkt väl vara förändringen i vädret, mkt regn i kombination med värme och kanske också sol, som medförde stora förändringar av kolhydraterna i gräset. Detta med hur farligt gräset är kan vara svårt att gissa. Under vinterhalvåret när nätterna blir kalla dvs ner under plus fem grader så kan det många ggr vara olämpligt för dem att beta under natten. Då är det bättre att släppa ut dem senare på förmiddagen när temperaturen har stigit. En normal varm sommardag, med varmare nätter, är det tvärtom. Då är risken med bete mindre under den mörkare natten och som farligast på eftermiddagen när det har varit varmt och soligt några timmar.

Nu brukar man inte röntga under ett pågående anfall utan ngt senare och jag har inte ngn tidsuppfattning om hur lång tid som gått sedan din ponny fick anfallet. Men eftersom röntgenbilderna inte visar ngn förbättring utan att rotationerna har ökat och hon fick ngt slags återfall så verkar det inte som om anfallet har slutat. Har hon varma hovar, puls i benen, svårt att röra sig, vill inte lyfta framhovar osv?

Det är naturligtvis svårt att avgöra på ett forum och jag är inte veterinär utan endast en ägare till en fångponny. Jag har gjort resan att rehabilitera en ponny som hade lindriga rotationer och måttliga sänkningar på båda fram hovarna och lite rotation på ena bak. Min erfarenhet är att det kan ta tid innan hästen blir märkbart bättre, de kan vara känsliga i hovarna under en ganska lång tid efteråt. Hon röntgades första gången en månad efter insjuknandet och sedan med jämna mellanrum (ca 6-7 veckor) under nästan ett halvår. Hovbenens läge förbättrades för varje gång så bilderna blev alltså aldrig sämre. Däremot så fick hon ibland puls i benen, speciellt senare när hon väl fick gå ut igen om hon hade varit ute lite för länge. Efter det första halvåret var hon så pass mkt bättre att vi inte tog fler bilder på ett tag. Tiden fram till nästa återbesök blev lite längre än planerat pga olika omständigheter. Men hon röntgades sedan nästan på dagen ett år efter insjuknandet. Då kunde man (dvs veterinären) inte se på bilderna att hon hade haft fång. Hon blev sjuk i december -08 och friskförklarad i dec-09. Idag mår hon bra, jag rider henne som vanligt, men hon går inte på vanligt bete 24 timmar om dygnet.

Om det var min ponny med så pass kraftiga hovbensförändringar och buktande sula och hon fortfarande uppenbarligen har ont och förändringarna inte verkar ha upphört så hade jag gjort allt för att vara säker på att få bort det som eventuellt triggar igång anfallet. Det kan vara höet som hon får. Vet du hur mkt socker/fruktan det innehåller? Har hon fått samma hö hela tiden?

Om jag hade haft bra halm som ponnyn äter:
I din situation så hade jag nog testat att ta bort det mesta av höet/eller allt och gett ngt annat som garanterat har lågt socker/fruktan innehåll och sedan gett halm som täcker grovfoderbehovet.
men det är så som jag hade gjort. Jag kan ha missuppfattat situationen.

Jag vill lägga till till ditt som vanligt mycket bra svar att för våran fånghäst kom vändningen när vi tog bort allt vad betfor hette. Trots att jag sköljde den mycket noga, tills vattnet var helt klart och en bra stund till efter det så vände det inte på riktigt förren jag tog bort betforen helt. För våran var det lilla sockret som ändå finns kvar i all betfor/spedibeet/quickbeet trots urlakning det som underhöll anfallet.

Jag hade i ditt läge Ts tagit bort all betfor och sprutat in hästens medicin direkt i munnen istället. Om det inte vände direkt av det så hade jag dragit ned på hö´t och höjt halmen istället (då får du ju ge något proteinfodermedel som t.ex. potatisprotein för att fylla behovet av protein) eftersom du inte verkar ha någon sockeranalys på hö´t så vet du ju inte hur mycket socker du faktiskt ger. Då är det ju ännu svårare att komma fram till hur mycket just din häst tål.
Sedan kan det vara bra att tänka på att veterinärer inte läser särsklilt mycket foderlära. Sök på SLU så hittar du forskning om bakjäst och dess positiva påverkan i kampen mot fång.

Senast ändrad:

Jag håller med. Sockeranalys hade nog inte skadat i det här fallet. För trots att jag förespråkar urlakning (eftersom det funkade så bra för min häst:)) så är ju urlakningen minst sagt "opålitlig". Studier har funnit att man lakar ur ca 30% socker, och det låter ju bra. Men detta är ett medelvärde med stora variationer åt båda hållen. I vissa hösorter försvann 60% av sockret, och i vissa 0%... Så det kan vara bra att veta om man har ett hö som är en riktig sockerbomb ifall urlakningen inte verkar fungera. Och, ja, jag hade också gjort som du och plockat bort ALLT utom grovfoder och gett medicin i spruta i stället. Det blev jag rekommenderad av min veterinär när mina hästar var sjuka för 3 år sedan. En av de jobbigaste bitarna med fång, tycker jag, är väl just detta att det finns många åsikter och många rekommendationer. Det gäller verkligen att hitta det som fungerar för hästen i fråga...

Måste göra ett snabbt inlägg, min ponny har inte ont idag. Hon har inte varma hovar, ingen förhöjd digitalpuls. Hon kontrollerades av veterinär i Slöinge i fredags. Hon rör sig normalt, vänder sig normalt. Det finns analys på höet, jag har dock inte kollat upp om det är med sockerhalt i den. Jag har bokat upp mer av det höet, fjolårshö. När hon kom hit fodrade jag med ett kraftigare hösilage, så det är inte detta höet som är orsaken.

Första symptomen kom i början av maj i form av att hon började ömma fram när hon reds på grus. Sedan förvärrades det i slutet på maj. Vi (hovslagare) trodde först det berodde på att hon hade en väldigt kraftig brunst (ny i stallet) och att det berodde på att hon spände sig i korset och la all vikt fram. Men det var alltså fång... Därför togs inte veterinär ut direkt. Sedan blev det problem att häva det.
Tyvärr gick jag inte på magkänslan direkt utan litade på min hovslagare. Tog dock bort henne från gräset så fort jag misstänkte fång.

Senast ändrad:

Vet inte hur mkt stärkelse klöver innehåller, men stärkelse ger iaf en stor blodsockerhöjning. Så det kan säkert vara med och påverka. Men för 7 v sen var det också vår med kalla nätter, så sockerhalten lär ha varit väldigt hög den också.

Ulrika:
Vet att jag läst om boswellia och fång, skall se om jag hittar det. Annars kan du testa djävulsklo. Jag har två hästar som inte tål butta eller någon annan form av NSAID öht, den ena får diarre direkt och den andra magsår. :crazy: Men djävulsklo tål de. Dock har den inte alls samma smärtstillande effekt som butta enl min erfarenhet, främst antiinfl verkan.

Rekommenderar att du själv tar prover av höet och skickar till Equi Analytical i USA för sockeranalys! Den typen av analys de gör här i Sverige är inte tillförlitlig och frågar man vet de knapt vad de analyserar (WSC/ESC). Dessutom är det billigare.

OK! Tack för infon Centaur. Har du något hum om vad en sådan analys kostar?

Annars är ju alternativet att hitta ett bra hösilage eller hö i småbal med bra värden till henne. Går ju inga mängder i motsats till mitt halvblod...
Nån som vet hur bra exempelvis Horsehage är? Finns ju med olika näringsvärde.

Eller finns det något annat liknande lämpligt för fångkänslig häst. Jag hoppas så klart att hon i framtiden ska kunna gå på bete under kontrollerade former (annan hage, begränsad tid eller liknade, slippa stå själv i min gruspaddock) och äta samma grovfoder som mitt halvblod. Men vill ha stenkoll åtminstone närmsta året...

Skönt att höra att ponnyn mår bättre :)!

Ta en titt på höanalysen. OM analysen är utförd av eurofins så inkluderar de numera socker i den automatiskt (det fanns endast som tillägg förut). Även om din ponny inte åt detta hö när hon blev sjuk finns det ju risk att det kan hålla igång ett anfall, om det nu skulle ligga högt i socker. Att det är ett fjolårshö är tyvärr ingen garanti för att det är lämpligt åt en fånghäst.

Det är klart att stärkelse bidrar rejält till att höja blodsockerhalten.

Det var nedanstående del av spader äss inlägg jag reagerade över:
stärkelse är det farligaste man kan ge en IR-häst

Det håller jag inte med om. Det kan kanske vara så men det behöver inte alls vara så. Det kan säkert vara lika farligt med andra icke strukturella kolhydrater som tex fruktanerna och kortare sockerföreningar. Kroppen är ett mkt komplicerat biologiskt system och man ska akta sig för att dra förhastade och förenklade slutsatser, speciellt när det gäller ngt så allvarligt som vilka faktorer som framkallar ett fånganfall.

Senast ändrad:

Vet inte hur mkt stärkelse klöver innehåller, men stärkelse ger iaf en stor blodsockerhöjning. Så det kan säkert vara med och påverka. Men för 7 v sen var det också vår med kalla nätter, så sockerhalten lär ha varit väldigt hög den också.

Ulrika:
Vet att jag läst om boswellia och fång, skall se om jag hittar det. Annars kan du testa djävulsklo. Jag har två hästar som inte tål butta eller någon annan form av NSAID öht, den ena får diarre direkt och den andra magsår. :crazy: Men djävulsklo tål de. Dock har den inte alls samma smärtstillande effekt som butta enl min erfarenhet, främst antiinfl verkan.
Man måste skilja på klöversort.
Jag hittade för ett tag sen förfrågningar hos stora höbönder med egna hästar o de var inte glada att ge just vitklöver. Alla var rörande ense.

Min o andras lekmanna iakttagelser är att hästar fått fång, hemsk mugg o rasp i mitten av Juli då just vitklövret tar över betena. så ser mina oxå ut just nu o jag vet inte hur jag ska hantera detta. Troligen får man slå av det.

Rödklöver rekommenderas för att få en högre proteinhalt i höt.

Tack för analyslänk:bow:

det finns olika slags vitklöver.......

Men det är inte säkert att ngn av dem ger fång. Varför skulle det vara just klövern? Det kan lika gärna vara så att klöverblomningen sammanfaller med ngt annat, för mkt socker i gräset tex.

Jag har också mkt vitklöver nu i vissa hagar, och det är de som slagits eller betats hårt. Så att klippa ner dem är ingen bra ide! Då blir det bara fler, bästa är att låta gräset växa sig högt, då försvinner klövern.

Jag har btw hört tvärtom, vitklöver=bra, rödklöver=dåligt eftersom rödklövern ofta angrips av samma giftiga svamp som alsikeklövern.

Det är vitklöver jag har mycket av i den hage jag använder till sommarbete. I vinterhagen finns det nästan inget och det var när de började gå i sommarhagen problemen kom, trots gradvis invänjning.

Det håller jag inte med om. Det kan kanske vara så men det behöver inte alls vara så. Det kan säkert vara lika farligt med andra icke strukturella kolhydrater som tex fruktanerna och kortare sockerföreningar. Kroppen är ett mkt komplicerat biologiskt system och man ska akta sig för att dra förhastade och förenklade slutsatser, speciellt när det gäller ngt så allvarligt som vilka faktorer som framkallar ett fånganfall.

Är det någon som drar förhastade och felaktiga slutsatser så är det du. Icke strukturella kolhydrater eller lättlösliga kolhydrater som de även kallas är socker, stärkelse och fruktan (ibland skiljer man på oligosackarider och fruktaner).

Stärkelse digereras till 100% glukos i hästens tunntarm. Sockret i ett grovfoder består endast av ca. 50% glukos och hästen saknar enzymer för att bryta ner fruktan och ger därför ingen momentan höjning av blodsockerhalten alls.

Du kan läsa om blodsocker här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodsocker

Är det någon som drar förhastade och felaktiga slutsatser så är det du. Icke strukturella kolhydrater eller lättlösliga kolhydrater som de även kallas är socker, stärkelse och fruktan (ibland skiljer man på oligosackarider och fruktaner).

Stärkelse digereras till 100% glukos i hästens tunntarm. Sockret i ett grovfoder består endast av ca. 50% glukos och hästen saknar enzymer för att bryta ner fruktan och ger därför ingen momentan höjning av blodsockerhalten alls.

Du kan läsa om blodsocker här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodsocker

Indelningen av kolhydrater inom näringsfysiologin för djur kan driva en kemist till vansinne. Det är ingen ordning på någonting vilket troligen beror på att de olika grupperna går in i varandra. Fruktanerna är ett bra exempel. I vissa sammanhang innebär begreppet fruktaner enbart de längre polymererna av fruktos medan de ibland i andra sammanhang omfattar både de längre fruktoskedjorna och de kortare, oligofruktoserna.

Läste du inte artikeln jag länkade till?

I abstraktet står det bla
"Mammals are unable to metabolize fructans, but certain gram-positive bacteria contain fructanases and can convert fructans to fructose in the
gut. Recent studies suggest that fructose generated from bacteria or directly obtained from the diet can induce both increased intestinal permeability and features of metabolic syndrome, especially the development of insulin resistance."

och kl
vilket för den som är intresserad men har svårt att översätta engelskan ungefär betyder, fritt efter min översättning:
Dägdjur kan inte spjälka fruktan men en del gram positiva bakterier har enzymer som kan omvandla (sönderdela) fruktan till fruktos i tarmen. Nya studier pekar på att det är möjligt att fruktos, från denna bakteriella nedbrytning eller fruktos som tagits upp från fodret (tex från gräset) kan inducera (sätta igång) både ökad tarm permeabilitet och metaboliskt syndrom, speciellt utvecklingen av insulin resistens.

Det vill säga det talar helt emot det jag har fetstil markerat i din text ovan.

Jag läste hela artikeln för ett tag sedan när ngn annan användare tipsade om den i en annan tråd. den är intressant.

Senast ändrad:

Jag har läst en del om Boswellia, en ört som ska vara bättre än Djävulsklo och ges framförallt mot fång. Är det någon som provat den?

Jag kommer självklart att slutföra den medicinska behandling min ponny fått nu innan jag testar nåt annat. Men jag tänkte typ på framtida symptom, för att slippa medicinera med Butta. Nu vet vi orsaken till hennes utbrott och jag har vettiga hagar både med och utan gräs som fungerar till fångponny framöver. men kan man ge Boswellia i förebyggande syfte? (Givetvis inte om ponnyn rids)

Erfarenheter???

Jag har inte provat boswellia själv men känner andra som har gjort det, dock tillsammans med andra örter. Boswellia är inflammationsdämpande liksom djävulsklo. Båda är bra alternativ till NSAIDs som har en rad negativa biverkningar. Man ska inte använda NSAIDs längre än max 5 dagar och man måste trappa ner dosen annars kan smärtan återkomma.

Djävelsklo är mer studerat än boswellia och förmodligen det som ger bäst effekt. Du kan läsa om djävulsklo här:

http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/13/3/248.pdf

Någon förebyggande verkan har dock varken örter eller NSAIDs. De förebyggande åtgärder man kan vidta är att ge hästen en balanserad foderstat med låg halt av socker och stärkelse samt mycket motion.

Jag har inte läst allt du har skrivit men om du har varit tvungen att ge inflammationsdämpande medel under lång tid så har du inte haft kontroll över laminitisanfallet. Normalt ska inflammation och smärta släppa efter 3 till 6 dagar om man har åtgärdat orsaken till fånganfallet. Vanliga orsaker till pågående laminitis är en olämplig foderstat eller felaktigt verkade hovar. Ej behandlad cushings syndrom kan också vara en orsak.

Kl

Förvirrad matte är bara förnamnet i dag.

Hästen åkte ner till Strömsholm i natt. I dag har jag haft kontakt med veterinären och de har röntgat om alla fyra fötterna och hittar INGEN hovbenssänkning. Men jag såg det ju själv hos hemma veterinären på hans röntgenbilder??? Och på Strömsholm var det flera veterinärer och hovisar som sett bilderna? Hur kan det här komma sig och vem har rätt? Jag fattar i vart fall ingenting alls.

Han åkte för övrigt ned till Strömsholm eftersom han fick akut ont i magen. Så de kikar på den också förstås. Och lite annat smått och gott som till exempel den hovböld han fått som kaka på kaka...

*suckar och sliter mig i håret*

Vad du glad för det! :)

Jag råkade ut för motsatsen, första veterinären såg ingen sänkning men det gjorde nästa veterinär. :cry:

Allvarligt talat så har jag förstått det som att det kan vara svårt för dem att se en sänkning, antar att det är om den inte är kraftig. De använder sig av olika metoder och ibland tabeller för att kunna räkna ut om avstånd och vinklar är normala eller inte. Har de sett de första röntgenbilderna? Jag hade kanske trott på de som verkar mest erfarna, antar att det är Strömsholm. Hur lång tid har gått mellan bilderna?

Hoppas magen blir bättre.

Hej!

Vet inte om jag ska säga 'vad skönt' eller vad..

Hoppas iaf att din fine pålle blir frisk fort. Vi håller tummar och hovar för fullt här.

/Lavinia

Sjävklart är jag glad åt det! Glömde bara att skriva det :D

Det ger ju det hela en bättre prognos.

Vem av dem som är mest erfaren kan jag ju inte säga, Strömsholm anses ju vara mycket kvalificerade rörande fång men jag har också en stor tilltro till min hemmaveterinär som också har mycket stor erfarenhet av fånghästar.

Nåja det får väl ge sig med tiden... och jag får väl fråga lite mer när jag är i bättre form. I dagsläget, med oron i går, beslutet att åka, sex timmar i bil och ett par timmar på klinik och i säng vid fyratiden i natt och sedan upp till jobbet (efter sovmorgon förvisso) så är jag ju inte i högform precis :angel:

Tack Lavinia - vi uppskattar det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka