Sv: Har inga hästar fått fång i år?
Jag vill lägga till till ditt som vanligt mycket bra svar att för våran fånghäst kom vändningen när vi tog bort allt vad betfor hette. Trots att jag sköljde den mycket noga, tills vattnet var helt klart och en bra stund till efter det så vände det inte på riktigt förren jag tog bort betforen helt. För våran var det lilla sockret som ändå finns kvar i all betfor/spedibeet/quickbeet trots urlakning det som underhöll anfallet.
Jag hade i ditt läge Ts tagit bort all betfor och sprutat in hästens medicin direkt i munnen istället. Om det inte vände direkt av det så hade jag dragit ned på hö´t och höjt halmen istället (då får du ju ge något proteinfodermedel som t.ex. potatisprotein för att fylla behovet av protein) eftersom du inte verkar ha någon sockeranalys på hö´t så vet du ju inte hur mycket socker du faktiskt ger. Då är det ju ännu svårare att komma fram till hur mycket just din häst tål.
Sedan kan det vara bra att tänka på att veterinärer inte läser särsklilt mycket foderlära. Sök på SLU så hittar du forskning om bakjäst och dess positiva påverkan i kampen mot fång.
Jobbigt med din ponny! Fång är en fruktansvärd sjukdom.
Det kan antagligen mkt väl vara förändringen i vädret, mkt regn i kombination med värme och kanske också sol, som medförde stora förändringar av kolhydraterna i gräset. Detta med hur farligt gräset är kan vara svårt att gissa. Under vinterhalvåret när nätterna blir kalla dvs ner under plus fem grader så kan det många ggr vara olämpligt för dem att beta under natten. Då är det bättre att släppa ut dem senare på förmiddagen när temperaturen har stigit. En normal varm sommardag, med varmare nätter, är det tvärtom. Då är risken med bete mindre under den mörkare natten och som farligast på eftermiddagen när det har varit varmt och soligt några timmar.
Nu brukar man inte röntga under ett pågående anfall utan ngt senare och jag har inte ngn tidsuppfattning om hur lång tid som gått sedan din ponny fick anfallet. Men eftersom röntgenbilderna inte visar ngn förbättring utan att rotationerna har ökat och hon fick ngt slags återfall så verkar det inte som om anfallet har slutat. Har hon varma hovar, puls i benen, svårt att röra sig, vill inte lyfta framhovar osv?
Det är naturligtvis svårt att avgöra på ett forum och jag är inte veterinär utan endast en ägare till en fångponny. Jag har gjort resan att rehabilitera en ponny som hade lindriga rotationer och måttliga sänkningar på båda fram hovarna och lite rotation på ena bak. Min erfarenhet är att det kan ta tid innan hästen blir märkbart bättre, de kan vara känsliga i hovarna under en ganska lång tid efteråt. Hon röntgades första gången en månad efter insjuknandet och sedan med jämna mellanrum (ca 6-7 veckor) under nästan ett halvår. Hovbenens läge förbättrades för varje gång så bilderna blev alltså aldrig sämre. Däremot så fick hon ibland puls i benen, speciellt senare när hon väl fick gå ut igen om hon hade varit ute lite för länge. Efter det första halvåret var hon så pass mkt bättre att vi inte tog fler bilder på ett tag. Tiden fram till nästa återbesök blev lite längre än planerat pga olika omständigheter. Men hon röntgades sedan nästan på dagen ett år efter insjuknandet. Då kunde man (dvs veterinären) inte se på bilderna att hon hade haft fång. Hon blev sjuk i december -08 och friskförklarad i dec-09. Idag mår hon bra, jag rider henne som vanligt, men hon går inte på vanligt bete 24 timmar om dygnet.
Om det var min ponny med så pass kraftiga hovbensförändringar och buktande sula och hon fortfarande uppenbarligen har ont och förändringarna inte verkar ha upphört så hade jag gjort allt för att vara säker på att få bort det som eventuellt triggar igång anfallet. Det kan vara höet som hon får. Vet du hur mkt socker/fruktan det innehåller? Har hon fått samma hö hela tiden?
Om jag hade haft bra halm som ponnyn äter:
I din situation så hade jag nog testat att ta bort det mesta av höet/eller allt och gett ngt annat som garanterat har lågt socker/fruktan innehåll och sedan gett halm som täcker grovfoderbehovet.
men det är så som jag hade gjort. Jag kan ha missuppfattat situationen.
Jag vill lägga till till ditt som vanligt mycket bra svar att för våran fånghäst kom vändningen när vi tog bort allt vad betfor hette. Trots att jag sköljde den mycket noga, tills vattnet var helt klart och en bra stund till efter det så vände det inte på riktigt förren jag tog bort betforen helt. För våran var det lilla sockret som ändå finns kvar i all betfor/spedibeet/quickbeet trots urlakning det som underhöll anfallet.
Jag hade i ditt läge Ts tagit bort all betfor och sprutat in hästens medicin direkt i munnen istället. Om det inte vände direkt av det så hade jag dragit ned på hö´t och höjt halmen istället (då får du ju ge något proteinfodermedel som t.ex. potatisprotein för att fylla behovet av protein) eftersom du inte verkar ha någon sockeranalys på hö´t så vet du ju inte hur mycket socker du faktiskt ger. Då är det ju ännu svårare att komma fram till hur mycket just din häst tål.
Sedan kan det vara bra att tänka på att veterinärer inte läser särsklilt mycket foderlära. Sök på SLU så hittar du forskning om bakjäst och dess positiva påverkan i kampen mot fång.
Senast ändrad: