Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

:rofl: Tack för den :rofl:
Det verkar som om det finns de som livnär sig på och prata om fång och vete f..n om man önskar tillräckligt länge så blir kanske diagnosen fång...även om det inte är det.
Om man misstänker fång eller vill lära sig mer så finns det förutom duktiga veterinärer även många bra sidor på nätet (SLU mfl.) att tillgå.
Det man söker skola man hitta;)

Nu har även jag svurit i kyrka så nu kommer guds vrede, läs fångfanatikerna, att korsfästa undertecknad :D

Rolle
IpL

En till skogshage med pyttelite gräs
forrest_creature_by_erehsidne-d4aoq1c.jpg

DSC_0869.jpg

Underbart!! Vart måste man flytta för att man ska få träd i hagen?? :devil:

Jag ska plantera skogsdunge där hagen ska vara på gården jag ska flytta till om snar framtid. Men det tar ju evigheter innan skogen kan nyttjas..:(

*KL*

Har som sagt bara översiktbilder bilder tiden från medan jag ännu kämpade mot gräset.

Men här är den.

Med klippt gräs: (klipptes kortkort med gräsklippare, hästarna gick med munkorg så de inte fick i sig mer än enstaka missade grässtrån)
hage10062110.jpg

Skogsdel/slänt:
hage10062143.jpg

Gräsdelen 4:e september förra året, gräset på tillbakagång
bete4sept1110.jpg

Maj ii år:
2012050674.jpg

Sen blev jag lite nojig i mitten på juni och satte på munkorgar på båda, och sen dess är det mest tramp som stått för gräsförstörelsen. Så jag 'sackade efter' lite, men idag ser 'värsta' delen ut såhär. Mest är det groblad och annat 'icke ätbart' ens enligt ponnyerna.
hage1207048.jpg

Och resten såhär:
hage12070425.jpg

Rätt stall? :idea:

Nej men det är skitsvårt att hitta stall där det finns skog. Nu står jag på värsta gården där det finns massor med skog.
Här finns även en lösdrift som i princip bara är skog och ett par mindre fält. :love:

Jag har ju gott om barrskog där jag kan släppa hästarna. Meeen, det är in åt helvete mycket knott där, går knappt att gå i skogen nu. Tyvärr, annars vore det finfin hage. Och annars hade jag för länge sen låtit hästarna gå på skogen med grannens kossor när han hade sådana.

Men man blir fullständigt uppäten på fem minuter :S

Har ni andra inte det 'problemet'? *avundsjuk*

Inte här, men här blåser det ju å andra sidan en hel del. Hagarna ligger precis vid en stor sjö så det kanske inverkar lite på blåsten.

Usch jo, vi har knott i massor. Lilla shettisen och sällskapsdamen har det i skogshagen och de stora, som går i en ekhage nån km bort, har det ännu värre. Vi sprayar dem varje kväll och det verkar faktiskt hjälpa. Fast nu kommer ju värmen och lite torrare luft så då brukar både mygg och knott lugna sig.

Har alla hästar klarat sig undan att bli sjuka i år?

I såna fall är det ju fantastiskt:banana:

Tyvärr måste jag anmäla min - han har fått fång i sommar. Ännu ovisst och mattehjärtat går sönder.

I måndags reds han av min medryttare, han var pigg, glad och energisk. I tisdags stod han med skållheta BAKHOVAR och hade fått ett fånganfall. Hovbenssänkning i ena bakhoven hade han också. Vi stod på bete hos en veterinär med egen klinik hemma på gården så vi fick röntga direkt.

Nu står han på box hemma i vinterstallet och jag är förtvivlad över att inte vet hur det kommer att gå. Och väl medveten om att jag sedan har ett elände med att klura ut exakt allt vad vi skall akta oss för så att vi kan undvika återfall.

/Ledsen Jenny

:rofl: Tack för den :rofl:
Det verkar som om det finns de som livnär sig på och prata om fång och vete f..n om man önskar tillräckligt länge så blir kanske diagnosen fång...även om det inte är det.

What?

Förlåt om jag missförstår dig men för mig som står här med en alldeles "färsk" fångdiagnos på min häst och har gråtit nästan oavbrutet medan jag genomfört allt praktiskt som måste ordnas i en hast under en knapp veckas tid och försökt läsa på så mycket som möjligt i diverse forskningsapporter och artiklar så känns det där uttalandet fruktansvärt elakt faktiskt.

Jag har full förståelse för alla de som en gång lyckats rädda sin häst från denna hemska sjukdom och sedan kämpar febrilt för att både försöka undvika återfall och även att upplysa andra.

Och menar du på allvar att en veterinär skulle diagnosticera en häst med fång om det inte är det? Vad skulle det vara annars då menar du?

Tråkigt med din häst!

Jag antar nästan att den har haft fång ett tag om man kan konstatera hovbenssänkning så tidigt. Tur att ha hästen på en veterinär klinik!

Men hästar kan bli bra från fånganfall. Det tar tid och kräver en hel del engagemang. Det viktigaste just nu är att hästen står stilla på en mjuk bädd, ta gärna bort saltstenen i början, mat och vatten gärna högt upp. Jag antar att den får butta eller annat NSAiD? Det gäller att försöka hitta vad som utlöste det (omöjligt många ggr) men att i alla fall undvika socker ock stärkelse. Den ska alltså inte äta spannmål och inte hö som innehåller för mkt socker.

kl
Nu är det nästan 2 månader sen min lilla fick fång. Ränderna på hovarna är där som en stadig påminnelse för mig att jag inte får slarva. Enligt både vet och hovis har hon klarat sig bra och kommer troligen att bli fullt återställd.
Cushingsprovet var negativt - jätteskönt att det inte var det iaf, men IR/EMS får vi dras med. Lilla madame trivs fortfarande i sin skogshage och vi utökar den med några meter ungefär v.a vecka. Trots att hon inte var fet innan, lite rundare än vad hon ska men enligt vet helt ok, så har vi nu minskat omfånget med 17 cm. hon ser riktigt snygg ut ;) Hon fick gå sin första promenad igår och var glad pigg och absolut ohalt både under och efter :D Vi hoppas ju på att komma igång och köra henne som vanligt. En trolig orsak till att fånget kom just i år kan varit vila/knäledsbehandling just när vårgräset kom.

Jag håller nu tummarna för alla er andra med hästar som drabbats och hoppas på att ni också går framåt

Det kommer säkert att gå bra för din fina häst, det känner jag på mig! Och jag håller alla tummar för det också.

/Anders

Har den ingenting på fram:confused:

Det torde vara en bättre prognos trots allt iom tyngden fram.

Lider med dig.
Det tar tid att lära sig vilka faktorer som är en risk för just ens egen häst, även om många regler kan vara generella.

Hade jag haft den kunskapen jag har idag.. förr. Hade min häst troligen "bara" åkt på fångkänning. Den var halt o fick nästan lika mkt mat. Gav även mer hö för att det var kallt. Helfel på en ngt överviktig häst med varma täcken:mad:

Nu var det iofs mest till den svårfödda, men vem åt mest:crazy:

Kanske kan vi hjälpas åt att ändra på idealet o även få hjälp av Vet. att inte klassa ngt överviktiga som i "Normalhull".

Ingen Vet ansåg att min häst var tjock- bara behandlade Hovis som såg depåerna. Too late....

Ogres. bra kämpat:bow:

Jag antar nästan att den har haft fång ett tag om man kan konstatera hovbenssänkning så tidigt. Tur att ha hästen på en veterinär klinik!

Men hästar kan bli bra från fånganfall. Det tar tid och kräver en hel del engagemang.

Ja jag har också tänkt att han nog haft fång en tid eftersom hovbenssänkningen var ett faktum. Han har haft två kortvariga märkliga hältor under den senaste månaden, första gången helt utan att vi visste varför (på det andra bakbenet än den som har hovbenssänkningen den gången) och då gick hältan över på bara några dagar. Sedan fick han något som vi misstänkte var en hovböld i den hov där sänkningen sedan konstaterades. Han fick stå i sjukhagen den natten, med jodopaxomslag runt hoven och dagen efter kom hovslagaren och skodde. Visade ingen smärta efter att ha fått på sig skor utan har fungerat bra sedan dess och fram till i tisdags då. Har inte varit varm i hovarna eller haft puls, inte varit halt förutom dessa två episoder och inte i övrigt visat något annat än möjligen en liten försiktighet med att galoppera (något som är helt normalt för en shirehäst som normalt sett blir trött om sommaren men pigg om vintern). Idiot som jag är trodde jag att han kanske var en aning ömfotad eftersom han gick barfota bak och var så glad när han fått på sig skor och blev symptomfri.

Så sannolikt har han dragits med fång ett tag innan han fick varma fötter och ont.

Han får butta och magsårsmedicin samt paraffinolja nu, allt på veterinärs inrådan förstås. Står på boxvila men får gå ut ett par timmar varje dag i en mycket mjuk liten sjukhage. Det sistnämnda endast för att hålla magen och blodcirkulationen igång så gott det går. Shirehästar är enligt veterinären mycket känsliga för medicinering och det har förekommit att de fått avlivats på grund av medicinerna, i synnerhet buttan då.

Han har ingen saltsten i boxen, han får vatten i ett kar och i en vattenkopp. Han får hö i hönät och på golvet. Han har ju sin hovbenssänkning i den ena bakhoven så han är inte känslig för att äta från golvet som det verkar utan gör det glatt. Förefaller endast ömma i bakhovarna/bakhoven.

Fick kämpa lite för att få tag på hö med låga värden till hästen, har inte hunnit ta analys ännu men om jag ska köpa mer hö av samma så skall jag förstås göra det. I annat fall får han försiktigt försiktigt fasas över på stallets hö när det är analyserat. Det är ju inte bästa året genom tiderna att försöka få tag på hö mitt i sommaren...

Jag vet att de kan bli bra, jag vet att de kan få ett gott liv. Men jag är livrädd. Jag älskar verkligen min häst precis hur mycket som helst. Jag kommer att göra allt jag kan för honom men det är många beslut som skall fattas och där man vet att alla beslut kan vara avgörande. Som till exempel strikt boxvila som Strömsholm förordar eller huvudsakligen boxvila men lite utetid varje dag som min hemmaveterinär som också rehabiliterat många fånghästar och som känner min häst föreslog... och givetvis är det upp till mig att fatta besluten som kan kosta min häst livet om jag gör fel.

Jag hoppas att jag gör allt rätt men osäkerheten gnager!

Har den ingenting på fram:confused:

Det torde vara en bättre prognos trots allt iom tyngden fram.

Lider med dig.
Det tar tid att lära sig vilka faktorer som är en risk för just ens egen häst, även om många regler kan vara generella.

Nej, han var inte varm eller halt fram, hovbenssänkning bara på EN bakhov. Efter vad jag har förstått är det väldigt väldigt ovanligt.

Riskfaktorer jag har identifierat så här långt är väl att han lagt på sig lite, enligt veterinär är han inte just överviktig men det är han enligt min definition. Veterinär kollade ju mest över magen och där tycker jag inte att det är något problem men däremot har han fått lite nacke... och DET var jag ju medveten om att det inte var bra.

I övrigt har jag lite svårt att se vad som utlöste, släpp på bete kan givetvis ha spelat en stor roll. Kombinationen där är ju rätt uppenbart en risk. Eventuellt funderar jag lite över om han skadat just denna fot lite också - och att det är det som utlöst att just EN BAK-hov har fått sänkningen. Att det liksom samverkat med något.

Såldes är ju så sockerfritt som möjligt, minskning av vikt, kanske ännu mer motion sådana saker vi får överväga för framtiden. Och betesreducering, endera inget bete alls eller starkt begränsat.

Jag lider verkligen med dig:cry:! Jag var i den situationen förra sommaren då min fick ett fånganfall som det gick bra med. Men nu denna sommar har jag fått kämpa och slagits för rätten att bestämma själv över min häst. Vågade inte släppa honom på bete vilket man absolut inte förstod för varmblod får ALDRIG fång!!! Han visade fångkänning ett tag i början, puls varma hovar och en tarmstörning. Vilket fick mig att backa. Det finns så många elaka människor som inte förstår och vad man går igenom med sin häst, som t ex i inlägget i denna tråd av Rolle. Lyssna inte på dem!

Av att läsa här på Bukefalos där andra går igenom samma sak med fångest så är det ett stort stöd. Mycket tips på läsvärda sidor och studier. Även fast man har veterinär i första skedet så är man lämnad att själv se vad som är bäst för just min häst. Och just nu mår min häst bra.

Min häst blev sulöm och klarade inte att jag tog av honom skorna, samt att han flyttades och gick i skog och på äng. Något blev för mycket och han fick fånganfallet, men jag upptäckte det i ett tidigt skede, ingen hovbenssänkning.

Mer motion, att hålla vikten samt ett bra foder anpassat för "fånghästar" och ett "bete" som han klarar är hans fortsatta liv. Lycka till!

*kl* Har en liten fundering. Hur lång tid har det tagit efter fånganfallet innan ni kunnat sätta igång era hästar igen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka