Sv: Har inga hästar fått fång i år?
Jag antar nästan att den har haft fång ett tag om man kan konstatera hovbenssänkning så tidigt. Tur att ha hästen på en veterinär klinik!
Men hästar kan bli bra från fånganfall. Det tar tid och kräver en hel del engagemang.
Ja jag har också tänkt att han nog haft fång en tid eftersom hovbenssänkningen var ett faktum. Han har haft två kortvariga märkliga hältor under den senaste månaden, första gången helt utan att vi visste varför (på det andra bakbenet än den som har hovbenssänkningen den gången) och då gick hältan över på bara några dagar. Sedan fick han något som vi misstänkte var en hovböld i den hov där sänkningen sedan konstaterades. Han fick stå i sjukhagen den natten, med jodopaxomslag runt hoven och dagen efter kom hovslagaren och skodde. Visade ingen smärta efter att ha fått på sig skor utan har fungerat bra sedan dess och fram till i tisdags då. Har inte varit varm i hovarna eller haft puls, inte varit halt förutom dessa två episoder och inte i övrigt visat något annat än möjligen en liten försiktighet med att galoppera (något som är helt normalt för en shirehäst som normalt sett blir trött om sommaren men pigg om vintern). Idiot som jag är trodde jag att han kanske var en aning ömfotad eftersom han gick barfota bak och var så glad när han fått på sig skor och blev symptomfri.
Så sannolikt har han dragits med fång ett tag innan han fick varma fötter och ont.
Han får butta och magsårsmedicin samt paraffinolja nu, allt på veterinärs inrådan förstås. Står på boxvila men får gå ut ett par timmar varje dag i en mycket mjuk liten sjukhage. Det sistnämnda endast för att hålla magen och blodcirkulationen igång så gott det går. Shirehästar är enligt veterinären mycket känsliga för medicinering och det har förekommit att de fått avlivats på grund av medicinerna, i synnerhet buttan då.
Han har ingen saltsten i boxen, han får vatten i ett kar och i en vattenkopp. Han får hö i hönät och på golvet. Han har ju sin hovbenssänkning i den ena bakhoven så han är inte känslig för att äta från golvet som det verkar utan gör det glatt. Förefaller endast ömma i bakhovarna/bakhoven.
Fick kämpa lite för att få tag på hö med låga värden till hästen, har inte hunnit ta analys ännu men om jag ska köpa mer hö av samma så skall jag förstås göra det. I annat fall får han försiktigt försiktigt fasas över på stallets hö när det är analyserat. Det är ju inte bästa året genom tiderna att försöka få tag på hö mitt i sommaren...
Jag vet att de kan bli bra, jag vet att de kan få ett gott liv. Men jag är livrädd. Jag älskar verkligen min häst precis hur mycket som helst. Jag kommer att göra allt jag kan för honom men det är många beslut som skall fattas och där man vet att alla beslut kan vara avgörande. Som till exempel strikt boxvila som Strömsholm förordar eller huvudsakligen boxvila men lite utetid varje dag som min hemmaveterinär som också rehabiliterat många fånghästar och som känner min häst föreslog... och givetvis är det upp till mig att fatta besluten som kan kosta min häst livet om jag gör fel.
Jag hoppas att jag gör allt rätt men osäkerheten gnager!