Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

kl
Nu har jag läst ovanstående artikel och för den som är intresserad så var den verkligen intressant att läsa. Artikeln är en review av forskningen om hur bakterier inuti kroppen kan spjälka fruktanerna till fruktos och hur ett större intag av fruktos sedan kan påverka kroppen på flera olika sätt. Hos hästar som går på bete så har man konstaterat att vissa hästar får förhöjda fruktos värden i blodet och man antar att det kan bero på att dessa individers bakterieflora förändras så att antalet fruktan till fruktos spjälkande bakterier ökar. Fruktosen i blodet leder sedan till att insulinkänsligheten minskar.

Slutsatsen av alltihop blir alltså att det kan vara farligt för en insulinresistent häst att äta större mängder fruktan.

Min fick fång i februari, men har klarat av våren och sommaren hittills. Han var smal när han blev dålig och var i väldigt bra kondition, arbetades dagligen och fick inte mycket mat.. Men men. Förgiftning är inte bra på något plan,är glad att det inte blev värre än vad det blev. Han går nu promenader för igångsättning och har inte mycket mat att äta i hagen.

Hovslagaren har en del kunder vars hästar/ponnyer fått fång i år.

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(12)00223-7/abstract

Although speculative, these observations raise the possibility that the mechanism by which fructans induce laminitis could involve intestinal and hepatic fructokinase. Further studies are indicated to determine the role of fructanases, fructose, and fructokinase in equine metabolic syndrome and laminitis."

Har egentligen varken tid eller lust att diskutera fruktan och laminitis mer på detta forum. Bara en sista kommentar till ovanstående artikel.

Visst är det tillåtet att spekulera, men om man inte har klart för sig att när fruktan fermenteras av bakterier så bildas det inte fruktos utan laktat och då faller hela deras teori platt.

Har egentligen varken tid eller lust att diskutera fruktan och laminitis mer på detta forum. Bara en sista kommentar till ovanstående artikel.

Visst är det tillåtet att spekulera, men om man inte har klart för sig att när fruktan fermenteras av bakterier så bildas det inte fruktos utan laktat och då faller hela deras teori platt.

Ett litet tips är att läsa artikeln. I den står det att en del bakterier har enzymer, fructanases (på engelska), som kan spjälka fruktanmolekylerna till fruktos. Det är alltså inte samma händelseförlopp som när de fermenteras. Jag har läst om detta tidigare men då visste man inte så mkt annat än att fruktanerna kan processas före grovtarmen och ge upphov till nedsatt insulinkänslighet och fång (dvs laminitis om vi nu ska prata engelska. Men därav mina protester mot dina påståenden.

Det är klart att man kan och bör spekulera - med hästens liv som insats så väljer i alla fall jag att tro på att fruktan kan orsaka fång hos min ponny - tills det en dag ev blir bevisat att det inte är sant. Nu tror jag inte att den dagen kommer men om den gör det så kommer jag naturligtvis att känna mig lugnare.
Men tills dess ser jag fram emot att slippa läsa dina påståenden om att fruktan är ofarligt i fångsammanhang!

Tro det den som vill! Jag är också trött på urtråkiga diskussioner. Men vill samtidigt förmedla de forsknings resultat som finns om denna hemska, mkt allvarliga hästsjukdom där man som hästägare är helt utlämnad åt egna beslut.

Senast ändrad:

*KL*

Jag hittar inte studien nu tyvärr (jag MÅSTE städa bland mina länkar!) men det finns en studie som visade att hos hästar som är IR gav fruktan en höjning av både blodglukos- och insulinnivåer. Minns inte vilken form fruktanet var i, men det var betydligt mer moderata nivåer (dvs även möjliga få i sig i verkliga livet) än i de försök där man framkallat fång med fruktan.

Studien var ironiskt nog tänkt för att påvisa att fruktan INTE höjer glukos och insulin. Och det gjorde den inte heller på icke-IRhästar, men på de som var IR.

Som med all forskning, studier och saker som är i sin linda så kan det ändras. Minns när forskarna var 'säkra' på att protein utlöste fång... Men tills man vet SÄKERT så vågar jag inte chansa med en IR-häst.

Speciellt inte som hästar är så eländes individuella. Jag har haft fångis (icke IR, IR var iofs inte "uppfunnet" på den tiden, men hon hade såhär i backspegeln inga tecken på det) som både käkat frostgräs och (sitt ner..) silage av rent rajgräs, fri tillgång, utan minsta besvär. Varken med fång eller vikt.
Tacksamt nog hade jag då ingen aning om det olämpliga i detta då (och 'ingen annan' heller), men såhär ie fterhand så är det fascinerande. Rajgräs är ju bland det sämsta man övht kan välja att servera en sockerkänslig häst t ex, och enligt all dagens kunskap 'borde' hon fått fång så att det sjöng om det, bara välja en av flera källor :S Men icke.

På samma vis som ett specifikt bete två år i rad gav häst fång. Häst som gått där innan utan problem, invänjts långsamt etc. Men med ett års mellanrum, SAMMA DAG (fast olika år) gav fång. Varför diverse andra högriskhästar som gått där INTE fått fång, eller de hästar som fick det inte fått det tidigare år är en mycket intressant fråga. Lika intressant som VAD f*n som var 'den där dagen' och gav fång. Säkerligen en kombination av ett antal 'olyckliga omständigheter' där samtliga 'krävdes' för att framkalla fång. Men när man inte vet vilka det är ens, då är det ju i alla fall som jag ser det tryggast att undvika alla tänkbara riskkällor så länge de ens av experterna och vetenskapen betraktas som en risk!

Så, när fruktan enligt en enig expertis är lika avfärdat som protein idag är som fångkälla, då ska jag sluta bry mig. Tills dess kör jag hellre safe and sorry och undviker det med så långt jag kan. Men jag har ju valt så att säga den 'strikta' linjen. Som häromveckan hos veterinären, när de ville ge Lillen en morot efter att han sprutats. Jag sa "Nej! Han får inte äta det, han är IR". Givetvis kommer han INTE falla död ner eller få fång av EN morot en enstaka gång - sån fångest har inte ens jag =) Men det är lättare att helt utesluta än att tycka 'ja okej idag går bra, en går bra etc'. Utan jag har valt den strikta vägen och bannlyst allt osäkert som jag kan utesluta, och utan att så att säga gränsbedömma. Ingen häst har dött av morotsbrist - men för mycket morötter skulle kunna.. Således, inga morötter (förutom en, på julafton. Jag är vek ;))

Om man nu ska spekulera så kan det ju vara så att IR hästar har just den förmågan (via bakterier) att spjälka fruktanet. Enligt den länkade studien skulle det vara en överlevnadsförmåga då klimatet ändrades - först hos växterna (att lagra energin i fruktaner) sedan hos djuren (att kunna spjälka fruktanerna till energi).

Hur är det på den fronten?

Har alla hästar klarat sig undan att bli sjuka i år?

I såna fall är det ju fantastiskt:banana:

jag går och väntar på en i min hage, om den hästen med den nacken inte får fång då vet jag inte:crazy:

Vad händer om det har slängts in nyslaget gräs (vall)/hö i massor i hagen där det går en häst som är i riskzonen för fång? Pga att "någon" antagligen tyckt att det var för lite att äta just i den hagen! Ska man vänta och se om den utlöser fång eller ska man ta bort den från hagen, enda hagen som ansågs säker för just den hästen. Han mådde bra där efter en nyligen avklarad tarmstörning.

Skulle även jag flytta hästen direkt, eller ta bort gräset.

KL
Här ber jag till fånggudarna att det ska gå bra. Rymning inatt och häst hämtades i knähögt gräs imorse, efter att ha vräkt i sig gräs i sju h :S
De går ju normalt inte på gräs alla, så katastrofalt med massa vräka i sig gräs sådär :(

Tack, jag får nog också be att det ska går bra. Får snart ställa in honom med fjolårshöet som jag köpte. Hade kontakt med veterinär veckan före midsommar som rådde mig att låta han vara inne nattetid eller en del av dygnet och äta hö pga tarmstörningen. Sen flyttade vi hästarna till den sk. säkra hagen (för min) och då är slänger man in nyslaget "hö" där när jag åkte bort en natt och kände mig lugn trodde jag! Man blir uppgiven....så denna tråd talar sitt tydliga språk. Har inga hästar fått fång? Det är bara att vänta så får många fler fång.....

Min önskan är att fler hästägare skulle läsa fångtrådar och ta del av all kunskap som finns här, men att man själv får "sålla" och se vad som passar "min" häst bäst. För det gäller att se på sin egen innan det är för sent. Det står en liten artikel i Lucky Rider just om det
"Fång, vänta inte på symtomen innan du agerar!"

Som häromveckan hos veterinären, när de ville ge Lillen en morot efter att han sprutats. Jag sa "Nej! Han får inte äta det, han är IR".

När jag var inne med min för fångutredning så mutade veterinärassistenten honom med kraffts morotspellets. Assistenten var lyrisk för han tyckte det var "SÅÅÅÅ gott".

Konsigt eller nått.. häst på bantning som går att trickträna med silage. ALL mat är god.

jag höll bara tyst för vi slapp ge lugnande vilket var lite skönt.

Men när de tillockmed på veteriärkliniken håller på att ge fånghästar söta pellets med mellas blir jag lite trött.

Ibland undrar jag om kunskapen om fång generellt är väldigt dålig bland hästfolk. Pga att min kompis häst fick fång och avlivades så har jag läst mycket fast min inte verkar vara i farozonen, men man vet ju aldrig när det slår till.
Kunskap är ingen börda sa min far.

När jag var inne med min för fångutredning så mutade veterinärassistenten honom med kraffts morotspellets. Assistenten var lyrisk för han tyckte det var "SÅÅÅÅ gott".

Konsigt eller nått.. häst på bantning som går att trickträna med silage. ALL mat är god.

jag höll bara tyst för vi slapp ge lugnande vilket var lite skönt.

Men när de tillockmed på veteriärkliniken håller på att ge fånghästar söta pellets med mellas blir jag lite trött.

Mm. Det där med matmutor har jag generellt svårt för. Nä det är dels inte synd om en häst som inte får godis för den gjort något, dels så att stå still när den får en spruta är inget som man ens aka fundera på om hästen tänker göra. (Undantag spruträdda osv då)

Och det går ju att berömma översvallande med kli, kel, klapp och verbalt liksom.
Tror de flesta hästar föredrar det före godisbitar med..

Om man vet att de brutit sig ut och ätit massa gräs eller annat olämpligt är det läge att kyla allt vad du orkar! Och sätt på ispåsar på benen när du inte kyler.

När de först har fått fång hjälper ju ingenting.

Hoppas det går bra!

Om man vet att de brutit sig ut och ätit massa gräs eller annat olämpligt är det läge att kyla allt vad du orkar! Och sätt på ispåsar på benen när du inte kyler.

När de först har fått fång hjälper ju ingenting.

Hoppas det går bra!

Jo hoppas också det går bra, även om det känns som ett mirakel krävs för det inte ska ge fång. Enda hoppet står ju till det du med tar upp, att det är i sådana här lägen man har den där chansen att häva det innan det blir fång.

Mådde rätt rejält tjuvtjockt imorse, magen mullrade, lindriga koliksymptom, loj och puls och värme BF.
Har fått behandling, kylts och står på box och senaste rapporten (naturligtvis var jag tvungen att åka och jobba, totalångest) så var hovarna svala, ingen kännbar puls och mycket piggare.

Men om det går att andas ut över eller ej lär ju visa sig, det kan ju vara temporär förbättring av att han fått behandling och maskera både ett begynnande fånganfall och dito kolik.

Samma här, hästen står i box. Visade symptom som värme, mjukare i kronrand än tidigare, puls i alla fyra men mest i ett framben. Visade även koliksymptom som att han gärna vill ställa sig i ett hörn, stampar med framhovar, kliar sig på sidorna. Tydliga tecken.

Men den som slängde in det nyslagna gräset i mängder är totalt oförstående och säger att ingen av hästarna har ju fått fång!!!! Enligt henne så säger "min" veterinär vad jag vill höra och att hon får betalt för att ge kunden rätt (hålla med) Tarmstörning har de aldrig hört talas om. Men snälla, var har jag hamnat på för ställe?

Men saker och ting blev inte som det var sagt, meningen var att jag skulle ansvara för ett litet stall, hyra hela stallet.

Jag tror bara det är att ge upp hur vissa tänker. Båda mina grannar, inte hästmänniskor men djurmännislor (bönder) har sett min häst stå ute på rymmen och äta gräs imorse. De VET att han inte får äta gräs.
De har ändå inte ens kommit och sagt till..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka