Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

Jag har ju peppar peppar klarat mig so far, och siktar ju givetvis på att försöka hålla den statistiken med - men även fast jag ju lyckats hålla dem ifrån fång i flera år nu så fångesten dör aldrig riktigt. (För de som inte vet så har jag två fd fångisar: Shettis köpt dec-09 som hade fång innan köp, i okt -09. Samt welshen som jag ägt sen han var liten, som haft fång juni-09 och feb-10)

Dock vittnar både hovslagaren och veterinär om att det är mycket fång i år med, här kom det väldigt mycket regn under flera veckor här 'nyss'. Sen slutade det regna och solen kom - och med den fånganfallen.

Syns bara på gräsmattan hur det EXPLODERADE när regnet kom, och sen än mer när det kom sol och värme på det :S

Vår älskade lilla Welshponny som vi endast ägt i två månader står på Slöinge med allvarlig fång, kraftig rotation i framhovarna, med risk för att hovbenen penetrerar sulorna.
Jag tycker att jag varit försiktig då jag haft fångponny förut, med sakta invänjning på gräs och munkorg i början, men troligtvis är det något här hon inte tåler (troligtvis klövern) Hon har aldrig haft fång enligt tidigare ägare!

Hon har inte svarat på någon behandling här hemma, har testar Butta, Finadyne och Quadrison (funkade inte alls, hon stod och skakade) Hon fick viss smärtlindring men symptomen avtog inte.

Jag lyckades få upp henne till Slöinge i söndags, de fick en försämring igår morse (med Finadyne), men nu testar de ett annat preparat som har gett resultat på fång när inget annat fungerat. Finns ingen dokumentation på behandling av häst av preparatet (Gabapentin). Och idag är hon betydligt bättre! Digitalpulsen vid kotorna fram har minskat betydligt! Äntligen vågar vi hoppas lite försiktigt på att det kan gå vägen (är fullt medveten om att det kan komma bakslag under lång tid framöver och hur lång tid det tar innan hon blir OK)

Grannstallet har haft två fånganfall, ett allvarligare och ett lättare på kort tid. Bägge fånghästar sen tidigare.
Min egen fångis fick känningar för ca 1,5 vecka sedan...

Jag har också hört att gräset är väldigt kraftigt iår, ialla fall här omkring...:crazy:

Mvh Domino_s

Det verkar som om gräset i år är ovanligt jobbigt för hästar i riskzonen.

Jag håller med dig axel, det är klart att det är jätteviktigt med rörelse.
Jag är sååå glad att min ponny är så pigg. Hon har verkligen förvandlats från att i flera år ha varit en "lugn, trygg, stabil ponny" till ngt helt annat. I helgen satte hon snurr på alla de andra hästarna när vi red ut tillsammans. Hon har bestämt sig för att skogsturer betyder springa, springa och att galopp är det roligaste av allt ihop. Hon tror att vi ska galoppera överallt. Men ändå trots detta så finns det nu en antydan till fett depå bildning. Det oroar mig en del. För hennes del räcker det inte med att öka ridningen. Man måste minska maten. Hon verkar må bäst när hon får mindre att äta.

Intressant att gabapentin verkar hjälpa. Det används ju för neuropatisk smärta, tex diabetisk neuropati där det finns kraftig smärta i fötterna. Insulinresistens ligger väl närmast i generna hos bla welsh. En del veterinärer utomlands har föreslagit att den kvarvarande smärta som finns hos många fånghästar är en form av neuropatisk smärta och man kan försöka behandla med tex gabapentin. Det verkar ju lite lugnande/avtrubbande också vilket kanske kan hjälpa din ponny att härda ut. Finns lite att läsa på nätet om du googlar på engelska.

Håller tummarna, en liten welsh har iaf större möjlighet att klara sig än en stor och tung häst.

Min har inte fått fång men heller inte gått på gräs än och jag har fått höja hans medicin (han har PPID). Verkar nästan som de gammla människo-medicinerna var mer effektiva än Prascend! Hört att många upplever att den har dålig effekt och att man måste höja dosen. :crazy:

Forest: Härligt att hon är så pigg! :) Jag skulle longera min i lite lugn trav i dag, men han var av en annan åsikt... :p
Glöm ej, minska sockerhalt inte matmängd! Dvs ta bort sockerbomben (gräset) och ge mer trygg mat.

Tycker också det känns som det är mkt socker i gräset nu! :crazy:

4. Pain. 2007 Dec 5;132(3):321-31. Epub 2007 Nov 1.

Neuropathic changes in equine laminitis pain.

Jones E, Viñuela-Fernandez I, Eager RA, Delaney A, Anderson H, Patel A, Robertson
DC, Allchorne A, Sirinathsinghji EC, Milne EM, MacIntyre N, Shaw DJ, Waran NK,
Mayhew J, Fleetwood-Walker SM.

Division of Veterinary Clinical Sciences, R(D)SVS, The University of Edinburgh,
Roslin, Midlothian EH25 9RG, United Kingdom.

Laminitis is a common debilitating disease in horses that involves painful
disruption of the lamellar dermo-epidermal junction within the hoof. This
condition is often refractory to conventional anti-inflammatory analgesia and
results in unremitting pain, which in severe cases requires euthanasia. The
mechanisms underlying pain in laminitis were investigated using quantification of
behavioural pain indicators in conjunction with histological studies of
peripheral nerves innervating the hoof. Laminitic horses displayed consistently
altered or abnormal behaviours such as increased forelimb lifting and an
increased proportion of time spent at the back of the box compared to normal
horses. Electron micrographic analysis of the digital nerve of laminitic horses
showed peripheral nerve morphology to be abnormal, as well as having reduced
numbers of unmyelinated (43.2%) and myelinated fibers (34.6%) compared to normal
horses. Sensory nerve cell bodies innervating the hoof, in cervical, C8 dorsal
root ganglia (DRG), showed an upregulated expression of the neuronal injury
marker, activating transcription factor-3 (ATF3) in both large
NF-200-immunopositive neurons and small neurons that were either peripherin- or
IB4-positive. A significantly increased expression of neuropeptide Y (NPY) was
also observed in myelinated afferent neurons. These changes are similar to those
reported in other neuropathic pain states and were not observed in the C4 DRG of
laminitic horses, which is not associated with innervation of the forelimb. This
study provides novel evidence for a neuropathic component to the chronic pain
state associated with equine laminitis, indicating that anti-neuropathic
analgesic treatment may well have a role in the management of this condition.

*delvis KL*

Jag känner också att gräset är 'livsfarligt' i år. Jag har ju lyckats få till gräsfritt sen i höstas. Sista tiden gick de på otroligt sparsamt med gräs, utan munkorgar, och sen trampades det sönder. Har lyckats hålla det gräsfritt hela våren. Men sen förlorade jag kampen litegrann när reeeegnet kom.

INTE mycket gräs någonstans, vi talar bokstavligt talat enstaka strån här och där. Hagen ser fortfarande ut som en jordöken, men går man närmare ser man enstaka strån. Jag var inte speciellt bekymrad, det är ju verkligen 'inget gräs' och mindre än sista tiden i höstas.

Jag ändrade SNABBT åsikt när welshen blev hård i mankammen och hade aningens förstärkt puls. Jag må vara den enda människan i Sverige som har munkorgar på i jordhage med tre strån gräs per kvadratmeter, men må så vara. För DEN reaktionen på så extremt lite gräs tyder på att det är skyhögt socker i det lilla som finns :S

Så, ska jag gå på det (han har aldrig förr reagerat på den lilla mängden, inte ens när han var aktivt insulinresistent) så är det livsfarligt just nu gräset, i alla fall kort, spätt gräs - även i minimängd.

Det tror jag också, min som har tålt att beta lite med munkorg fick nu puls av att sticka huvudet under staketet och nappa grässtrån. Så jag fick sätta en extra låg tråd med el på.

Ser även på min stora, som inte har varken fång eller IR problematik och motioneras rejält, att han blev plötsligt väldigt rund om magen när gräset kom! Och då har jag magra naturbeten, inte någon frodig gödslad rajgräsvall.... Så det känns som socker och MJ innehållet är väldigt högt!

Här är dom hästar som brukar vara feta, feta. Dom hästar som brukar vara i fint hull är i fint hull och unghästarna ser fina ut.

Fast du pratar om ston med föl eller unghästar:confused:

KL
Intressant att de kanske funnit ngt nytt preparat om inget annat funkar:bow:

Mina fluktuerar som sagt stort, men 1 eller 2 dagars rejäl träning o hästarna slimmar av. De har gott om bete, men har betsereducerare med remmar- får i sig lagom mkt o betar inte ner det totalt till marknivå.

Jag tror att många av oss har lärt sig den hårda vägen o fångesten bidrar till försiktighet:bow: Så nej den inte inte helt av ondo.
Lider med er som blivit drabbade:crazy:

Här omkring bara regnar det ner fånghästar säger våra DV, många menar att det är mer fart i gräset i år än på länge.

Jag skulle tippa att alla DV-distrikten skulle kunna föra statistik på det verkliga antalet insjuknade o klinikerna hur man lyckats med behandlingen.

Det är ju trots allt de hemmapraktiserande som ger den akuta behandlingen.

Vad tråkigt med er ponny.

Nu blev jag också orolig för vår lilla welsh.. Hon är ju bara tre år och växer lite fortfarande, det är väl inte lika vanligt på så unga hästar? Hon går på "halvblodsbete" och har munkorg på sig, jag tar in dem vissa nätter för att hålla igen lite, alternativt ställer dem på magrare bete under natten i en mindre hage. Eftersom hon bara är tre år vill jag inte motionera för mycket heller, hon är inkörd men har vilat nu ett par tre veckor då jag tycker att hon behöver lite vila. Hon är lite rund.

Ännu peppar, peppar ta i trä.. så är det lugnt här. Men jag är rädd att det kommer till hösten/vintern om det blir en likadan som förra året. Nu försöker vi följa allt efter konstens alla regler och tar det jätte försiktigt.

Här har det varit lugnt på fångfronten i år. Har inte hört en enda (hittills) faktiskt.

Jag var lite orolig ett tag för några veckor sedan, häst började ömma, hade svårt att vända, fick sämre galopp. Tyckte att benen blev lite svullna och pulsen ökade.
Som tur väl var var det inte fång, utan början på strålröta. Det avhjälptes med blåspray och tjära. Nu kan ponny träna spinn som aldrig förr!

Väntar otåligt på att omgång 1 med hästar och får ska äta av gräset i sommarhagen så vi kan släppa ut tjockisarna!

Flyttade tillbaka småskitarna till vinterhagen igen och med munkorgar då två av dem var tjocka i mankammen. Fortfarande tjocka i mankammen men lite tunnare runt midjan och klart sura över att inte få gå kvar med de andra. :p Hoppas det går vägen med allt, de är väldigt piggelina och springer omkring på sina små ben så än är det iaf inga ömma fossingar.

En av mina har fått :cry:

Vi började vänja in, han stod som max 3 timmar på gräs (det här var alltså efter x antal veckor), han är mest vältränad av alla i stallet och inte överviktig.
Var småhalt ena fram en dag, avvaktade men dagen efter på lunchen ringde mamma och sa att jag fick åka ut och kolla honom för något kändes fel.
Kom ut, kände lite puls i ena fram gick två steg och sen ringde jag veterinären... När veterinären kom så hade han fått puls i båda.. Ordinerad boxvila och medicin (som han tog sig på direkt, går utan nu utan problem - peppar peppar) och kanske kanske kanske sätta igång honom lite försiktigt om några veckor.
Snutte :(

Vår veterinär sa att det var "rekord-år" i år??? Jag har hört om rätt såmånga som har fått det..

Vad tråkigt med er ponny.

Nu blev jag också orolig för vår lilla welsh.. Hon är ju bara tre år och växer lite fortfarande, det är väl inte lika vanligt på så unga hästar? Hon går på "halvblodsbete" och har munkorg på sig, jag tar in dem vissa nätter för att hålla igen lite, alternativt ställer dem på magrare bete under natten i en mindre hage. Eftersom hon bara är tre år vill jag inte motionera för mycket heller, hon är inkörd men har vilat nu ett par tre veckor då jag tycker att hon behöver lite vila. Hon är lite rund.

Min welsh var tre år när han fick fång. Dock lite annat läge än ditt. Men ha koll. Min blev insulinresistent, och tyvärr är welsh mer genetiskt predisponerade för det än många andra raser.

Hursom, lite annat läge än för dig, så är inte för att skrämmas, utan bara för 'håll koll'. Min var rund men inte fet när våren kom. Han var väldigt svårfödd som åring, sen som tvååring la han på sig. Men det var det där med växande unghäst och att inte ha på bete osv. Dessutom hade jag abret att ha ett svårfött fullblod med. Men jag köpte en munkorg när jag insåg han började bli för trind. Den kom ju dock inte på förrän en bra bit in i betessäsongen.

Här är han efter betet (oktober) som tvååring (bilden är från första uppsittningen)
284538_120832124679436_5940752_n.jpg

Han var dock ömfotad oskodd, och i valet mellan att sko och att låta honom vila förutom promenader osv valde jag oskott. Planen var att sko och rida in honom på våren som treåring. Dock biljarderade han med skor, så i samråd med hovis valde vi att låta honom växa på sig och prova igen på hösten som treåring..

Det betet (när han var tre) slängde jag på munkorgen direkt. Men gick på frodigt bete halva dygnet (inne halva dygnet). Men han gick upp. Och upp. Fick sömre bete men gick upp. Jag fattade inget. DÄR så om jag vetat vad jag vetat det jag vet idag hade jag gjort annorlunda. För när han gick upp och upp trots sämre bete så det jag tillslut gjorde var att ställa honom i väldigt nedbetad hage (med munkorg) som tagit massa stryk av torkan. Det jag då gjorde var att ge honom stressat gräs med skyhögt socker. Han fortsatte gå upp. Som fn, på 3 veckor gick han från rund till FET, på riktigt fet. Han fick ALLA tecknen på IR men jag visste inte vad det var då. Mankamsdepå med hård mankam, depåer i allmänhet och som sagt vikten skenade.

Sen kom regnet. Sen kom fången.. På fredags em såg han lite ömfotad ut när han travade ut i hagen. Han har dock grymt känsliga sulor så jag noterade och gjorde en mental notering att ringa hovis efter helgen och diskutera skor igen. På lördag fm stapplade han brutalt, kokheta hovar, pulsen dunkade och han hade så ont så han la sig ner så fort han kom in. Ringde vet (som kl 11 på fm hade fått fyra påringningar om fång. När dte kommer regn efter torka är det livsfarligt). När vet kom ville han först inte resa sig. Fång, obelgrad 4 :S

Då var han FET och med depåer och hela kittet. Men han gick från rund till FET okontrollerat under 3 veckor. Där hade jag 3 v på mig att undvika fånget om jag gjort annorlunda. Nu försökte jag stoppa det men i och med att han var IR blev det 'allt fel' när jag bytte bete till det nedbetade, söndertorkade..
Såhär såg han ut när han fick fång, och från rund till det här som sagt på under en månad trots nedraget bete:
fnghull.jpg

Så, börjar hon lägga på sig mer och öka i vikt, vänta inte så att säga. För ovan har du ett levande bevis på att de kan få fång som treåringar, tyvärr =(

Som motvikt till 'skämsbilden' så såhär ser han ut idag (bilderna är från oktober förra året, men han håller - med massa kämpande och har varit en LÅNG resa - samma hull konstant nu)
302021_146016782160970_674928692_n.jpg

294428_146017188827596_1731099372_n.jpg

Det tror jag också, min som har tålt att beta lite med munkorg fick nu puls av att sticka huvudet under staketet och nappa grässtrån. Så jag fick sätta en extra låg tråd med el på.

Ser även på min stora, som inte har varken fång eller IR problematik och motioneras rejält, att han blev plötsligt väldigt rund om magen när gräset kom! Och då har jag magra naturbeten, inte någon frodig gödslad rajgräsvall.... Så det känns som socker och MJ innehållet är väldigt högt!

Lillen brukar alltid tappa när våren kommer, hänger ihop med att metabolismen går ur vinterläget då. I år tappade han inte - trots 'inget gräs' utom de där få stråna. Förrän munkorgen åkte på, nu har den varit på knappt en vecka, och han har tappat synbart (dvs jag får snart höja maten) - och det trots att han nu har hagvila och innan var i träning.

Så ja, det tycks vara högt MJ med. Ska man se ngt positivt och haft annan typ av häst så väldans billigt, femton grässtrån täcker halva MJ-behovet typ :devil:

Har du kvar lilla "silver" eller är det den andra?

Vi hittade ju vår drömponny till slut. Fick svar på en annons jag satt ut, så det är trist att det skulle bli så här.

Men läget är fortsatt stabilt idag. Imorgon fm skulle Hovslagaren titta på henne och sen görs bedömningen om hon kan åka hem imorgon eller behöver stanna nån dag till på djursjukhuset.

Så den "nya" medicinen verkar fungera på henne :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka