Sv: Har inga hästar fått fång i år?
Vad tråkigt med er ponny.
Nu blev jag också orolig för vår lilla welsh.. Hon är ju bara tre år och växer lite fortfarande, det är väl inte lika vanligt på så unga hästar? Hon går på "halvblodsbete" och har munkorg på sig, jag tar in dem vissa nätter för att hålla igen lite, alternativt ställer dem på magrare bete under natten i en mindre hage. Eftersom hon bara är tre år vill jag inte motionera för mycket heller, hon är inkörd men har vilat nu ett par tre veckor då jag tycker att hon behöver lite vila. Hon är lite rund.
Min welsh var tre år när han fick fång. Dock lite annat läge än ditt. Men ha koll. Min blev insulinresistent, och tyvärr är welsh mer genetiskt predisponerade för det än många andra raser.
Hursom, lite annat läge än för dig, så är inte för att skrämmas, utan bara för 'håll koll'. Min var rund men inte fet när våren kom. Han var väldigt svårfödd som åring, sen som tvååring la han på sig. Men det var det där med växande unghäst och att inte ha på bete osv. Dessutom hade jag abret att ha ett svårfött fullblod med. Men jag köpte en munkorg när jag insåg han började bli för trind. Den kom ju dock inte på förrän en bra bit in i betessäsongen.
Här är han efter betet (oktober) som tvååring (bilden är från första uppsittningen)
Han var dock ömfotad oskodd, och i valet mellan att sko och att låta honom vila förutom promenader osv valde jag oskott. Planen var att sko och rida in honom på våren som treåring. Dock biljarderade han med skor, så i samråd med hovis valde vi att låta honom växa på sig och prova igen på hösten som treåring..
Det betet (när han var tre) slängde jag på munkorgen direkt. Men gick på frodigt bete halva dygnet (inne halva dygnet). Men han gick upp. Och upp. Fick sömre bete men gick upp. Jag fattade inget. DÄR så om jag vetat vad jag vetat det jag vet idag hade jag gjort annorlunda. För när han gick upp och upp trots sämre bete så det jag tillslut gjorde var att ställa honom i väldigt nedbetad hage (med munkorg) som tagit massa stryk av torkan. Det jag då gjorde var att ge honom stressat gräs med skyhögt socker. Han fortsatte gå upp. Som fn, på 3 veckor gick han från rund till FET, på riktigt fet. Han fick ALLA tecknen på IR men jag visste inte vad det var då. Mankamsdepå med hård mankam, depåer i allmänhet och som sagt vikten skenade.
Sen kom regnet. Sen kom fången.. På fredags em såg han lite ömfotad ut när han travade ut i hagen. Han har dock grymt känsliga sulor så jag noterade och gjorde en mental notering att ringa hovis efter helgen och diskutera skor igen. På lördag fm stapplade han brutalt, kokheta hovar, pulsen dunkade och han hade så ont så han la sig ner så fort han kom in. Ringde vet (som kl 11 på fm hade fått fyra påringningar om fång. När dte kommer regn efter torka är det livsfarligt). När vet kom ville han först inte resa sig. Fång, obelgrad 4 :S
Då var han FET och med depåer och hela kittet. Men han gick från rund till FET okontrollerat under 3 veckor. Där hade jag 3 v på mig att undvika fånget om jag gjort annorlunda. Nu försökte jag stoppa det men i och med att han var IR blev det 'allt fel' när jag bytte bete till det nedbetade, söndertorkade..
Såhär såg han ut när han fick fång, och från rund till det här som sagt på under en månad trots nedraget bete:
Så, börjar hon lägga på sig mer och öka i vikt, vänta inte så att säga. För ovan har du ett levande bevis på att de kan få fång som treåringar, tyvärr =(
Som motvikt till 'skämsbilden' så såhär ser han ut idag (bilderna är från oktober förra året, men han håller - med massa kämpande och har varit en LÅNG resa - samma hull konstant nu)