Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

Skönt att det är på bättringsvägen!

Jag lyckades hitta ett nytt hem till lilla Silver, så det är treåringen vi har kvar.

Ok, ja jag har förstått att welshar är känsliga för fång. Men hur ska man tänka angående motion egentligen? en treåring behöver ju lite sommarvila... annars gillar hon att bli körd.

Ok, ja jag har förstått att welshar är känsliga för fång. Men hur ska man tänka angående motion egentligen? en treåring behöver ju lite sommarvila... annars gillar hon att bli körd.

Är den eller har tecken på IR skulle jag skrota sommarvilan. Men med en vanlig häst gör ju en sommarvila ingenting. Haken är ju att veta innan. MASSOR med hästar i alla åldrar är betesrunda, gör inte många knop och får INTE fång och blir INTE IR. Så det kan gå superbra med helvila, men håll koll på vikten, mät henne en gång/v och går hon upp reagera direkt så att säga.

På de lättfödda blir det ju lite knas generellt med vila + överflöd av mat. Nu brukar jag vintervila mina vuxna för det är mer praktiskt så, men med en knatte är det ju lite knivigare.

Men, jag skulle om jag vore dig och hon är rund och dessutom perfekt nog inkörd köra långa skrittrundor i 'marschfart'. Det är inte motion så det anstränger benen eller liknande (dvs ingen risk för överträning). Och även skritt hjälper mot ev IR. Dessutom om hon är inkörd och van med det och miljövan borde det inte bli så jobbigt mentalt heller. Kan ju vara knoppen som måste vila på de små med.

Så, om du har tid, ork och möjlighet så tror jag du förbättrar oddsen och hullet rejält med en timmes rask skrittrunda varannan dag t ex jämfört med helvila?

Jag var också jätteförsiktig med min lilla och hade munkorg även där det verkade onödigt. Tyvärr hjälpte det inte. Mycket kraft i gräset i år, men det var nog inte det som gjorde det för vår del. Hon har haft lite reaktioner på mat till och från sen i höstas. Mankammen har svullnat och pga hovproblem har vi inte kunnat motionera som vanligt. Troligen fick hon cushings redan i höstas och ir har hon nog haft ett tag, bara jag som inte haft klar diagnos satt. Vi har ändå alltid behandlat henne i stort sett som en fånghäst eftersom vi märkt hur känslig hon är.
Nu hoppas vi på att komma igång med medicinering och ta tag i problemen så hon kan få en vettig tillvaro

Det farliga för en unghäst är om den inte bara är rund på sommaren.
Alex ponny vad smällfet länge.

Dra ner lite på våren o den kommer att klara sig bättre. att banta den på betet är omöjligt. de ska vara slanka innan.
en unghäst på både 3 0 4 år behöver vila sommartid. Kanske inte hela sommaren, men... Körning ger heller inte alls samma belastning så att köra ngn dag per v är nog bara trevlig omväxling o den får se mer av den stora vida Världen.

Sen när den rids kontinuerligt är det lättare.

Senast ändrad:

.

Fortfarande fel axel. Nu kommer ju du hävda det alldeles oavsett, men för att inte invagga någon i tråden i falsk säkerhet.

Här håller jag med dig fullständigt och det beror kanske på att jag inte blivit hemmablind.

Vad jag inte förstår fortfarande är meningen med din TS, du vet ju att det hela tiden bara slutar med tjafs och ständiga upprepningar från vissa med ogrundade påståenden, återkommande samma bildbevismaterial och "never ended story".

Varför starta nya strådar i exakt samma ämne med exakt samma upprepningar som finns i mer än 10 tidigare trådar?? Starta en tråd om något nytt i stället som är intressant.

33038773.jpg

Såhär såg Dingla ut vid betessläpp, alldeles lagom tycker jag. Nu är hon ju dock lite rundare... men kanske inga depåer precis.

Jag höll igång henne 3 första veckorna i maj månad just eftersom betet är så kraftigt då. Nu har hon vilat 3 veckor, springer dock en del i hagen med kompis så hon rör på sig.

Mitt tips till dig coari, starta en intressant tråd. Man behöver inte läsa fångtrådar om man finner det jobbigt. Låt dessa vara för oss som hela tiden söker nya kunskaper. För alla med erfarenhet av fång lär sig hela tiden nya rön och forskningsresultat som är guld värt att dela med sig av.

Sen en viktig sak, det är farligt att beta när gräset är kortklippt eller kortbetat. Grässtubbarna lagrar fruktan! Använder man sig av strippbete ska man även skärma av den nerbetade delen. Går de och naggar i det får de i sig mycket fruktan!

Undvik bete när risken för fruktanhalten är hög! Över 15 grader + och strålande sol eller vid molnigt väder är risken låg, läs om fruktanhalten....

en unghäst på både 3 0 4 år behöver vila sommartid. Kanske inte hela sommaren, men... Körning ger heller inte alls samma belastning så att köra ngn dag per v är nog bara trevlig omväxling o den får se mer av den stora vida Världen.

Sen när den rids kontinuerligt är det lättare.

Det gäller att veta vad man diskuterar. Jag har för mig att det handlar om IR hos hästar. I så fall så hjälper det mkt bara att promenera hästen. All motion sätter fart på musklerna vilket leder till att glukostransportörerna i cellerna sätter fart att transportera socker från blodet in i cellerna. Då minskar blodsockret och hästen blir mindre IR.

När det gäller att bränna fett så måste man naturigtvis motioner mer. Men en minskning av IR leder ju i sin tur till att hästen blir piggare och rör sig mer osv.

Med andra ord: om man oroar sig för fång så är all motion bra. Det kan hjälpa en hel del med en halvtimmes promenad i skritt.

Lite allmännt inlägg:
Det här med fruktanhalten har jag sett/hört olika forskningresultat om. Någon säger att det är lägst halt när det är molningt. Och någon att det är lägst halt när det är soligt å varmt, därför att då "använder" växten sitt fruktan till att just växa....Ni som orkar hänga med: Är man ens bombsäker på att det är fruktanhalten som är huvud-boven? Finns det nån ny studie igång inom detta område som pekar mot något annat? Jag antar att jag har det rätt bra, för jag har även sandhagar, så jag låter mina hästar beta någon timme i taget å sen får dom gå till sandhagarna och "vila" sig....Aldrig mer än 4-6 timmars bete om dan....I alla fall inte under maj-juni...

Det är inte fruktan man skall oroa sig för, det är vanligt socker. Visserligen följs de ofta åt, så råden för när det är farligt att beta blir de samma. Men det är alltså sockret och inte fruktan (även om det också är en sorts socker) som är farliga för IR hästar. Fruktan påverkar inte blodsockret och i de försök där de användt fruktan för att påföra hästar fång så har mängderna varit enorma och det är i princip omöjligt för en häst att få i sig såna mängder fruktan genom att äta gräs.

Minst socker finns det när gräset är långt, vid lagom temperatur, lagom fukt och molnigt väder/gräs som växer i skugga. Allra farligast är gräset efter en frostnatt och sol eller vid frost hela dagen. Om man vågar låta sin fånghäst beta så är munkorg och övervuxet bete med mest möjlig skugga det bästa valet.

Vad gäller motion, så har det endast påvisats att 30 min trav ökar insulinkänsligheten. I en annan studie var det 1 timmes trav. Man vet alltså inte om 30 min skritt har någon effekt. Men säkerligen är det bättre än inget alls!

Jättesöt ponny. :) Om du vill att hon skall få vila så sätt på henne en munkorg delar av dygnet för att minska intaget.

Delvis KL

Fruktanhalten är omdebatterad ja. Men det finns åtminstone ett försök (vet dock inte hur 'djupt' det är, alltså om man haft kontrollgrupper osv) där fruktan hos just IR-hästar gett samma reaktioner på blodglukos och insulin som 'vanligt' socker. Trots att fruktan inte 'ska' det.

Känns säkrast i alla fall med en IR-häst att undvika 'både och' om man kan.

Vad gäller motion, så har det endast påvisats att 30 min trav ökar insulinkänsligheten. I en annan studie var det 1 timmes trav. Man vet alltså inte om 30 min skritt har någon effekt. Men säkerligen är det bättre än inget alls!

Jag antar att du har alla studier som handlar om detta?
Eller har du läst ngn där det står att en halv timmes promenad inte ökar insulinkänsligheten?
Hur kan du annars komma med ett sådant påstående?

Jag har läst att kortare promenader i skritt förbättrar insulinkänsligheten men hittar inte exakt var just nu. Men här är ett par andra artiklar för den som är intresserad om detta med muskelsammandragningars förmåga att öka GLUT4 aktiviteten.

http://ajpendo.physiology.org/content/291/6/E1258.full

Lamellar Metabolism
Ove Wattle, DVM, PhD,*,† and Christopher C. Pollitt, BVSc, PhD†

Sedan håller jag inte alls med dig om att fruktan inte spelar ngn roll.
Har du läst ngt om att alla hästar som får fång är IR? Eller att ett större intag av fruktan inte påverkar insulinet?

Det stod något om det där i någon ridsport, senaste studierna. Men det var rörelse i hage som inte gav någon effekt. Däremot ordentlig motion i trav etc. Men de hade där inte jämfört skrittmotion.

Här är det, om en äldre studie men resiltaten har uppmärksammats nu (den här svenska tidningar syftade till med) som jämfört både hage enbart, skritt och mer motion. Där hjälper skritt mer än bara hage, men skritt hjälper mindre än mer motion. (Rätt logiskt ;))

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=20015

Kräver registrering och inloggning men gratis och man får inte massa spam etc.

Senast ändrad:

Fruktanhalten är väl en del i detta, men hur tar man bort alla delar som är farliga för en känslig häst? Jag vet inte om fruktan är huvudboven, troligen inte. Jag tror att det är flera faktorer som påverkar.
Min häst är ett varmblod och får fångkänningar som svar på tråden, vilket inte existerar enligt andra här där jag är med min häst. Man ser mig som "konstig" som känner efter värme och puls. (hästen hade ett fånganfall förra året i juni) ev. i samband med att skor togs av inför sommaren. Samt dåligt mögel hösilage.
Naturligtvis är jag jätteförsiktig och han har fått vara inne på natten, ensam. Han har haft kraftigare puls samt ökad värme i hovar.

Tussemaja, hos dig skulle min häst må bäst, jag anses som löjlig när jag försökt skifta hage så gott det går. Möter absolut ingen förståelse. För mig betyder dessa trådar mycket, även fast man har kontakt med veterinär. Men de kan inget göra innan fånget bryter ut. Det ansvaret ligger på mig. Inte lätt!

Strunta i vad andra tycker!
Häromkring finns det många med fånghästar. Men de rids ganska tätt inpå anfallen och går i vanliga hagar. Alla är övertygade om att min ponny, som fick vila ett år, går på starkt begränsat bete, också står inne på nätterna osv, att hon hade ett mkt allvarligare fånganfall än ngn annan häst. Jag bryr mig inte. Men det är ingen mening att ens ta upp diskussionen om fång.

Sen en viktig sak, det är farligt att beta när gräset är kortklippt eller kortbetat. Grässtubbarna lagrar fruktan! Använder man sig av strippbete ska man även skärma av den nerbetade delen. Går de och naggar i det får de i sig mycket fruktan!

Undvik bete när risken för fruktanhalten är hög! Över 15 grader + och strålande sol eller vid molnigt väder är risken låg, läs om fruktanhalten....

Jag vet inte varifrån du fått detta, ännu mindre vilka forskningsrapporter/ faktaunderlag du kan hänvisa till.

Hästar inom ridsport som dagligen tränas och är avsedda för tävling och hanteras som tävlingshästar ingår absolut inte i din beskrivning.

När det gäller annan typ av hästhållning så är jag däremot benägen att hålla med dig men det vore bra om du i så fall förklarade vilken typ av hästhållning du anser ditt inlägg vara viktigt att rikta sig till.

Det är otroligt farligt att i så allvarliga trauma generalisera.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka