Sv: Har inga hästar fått fång i år?
Jag förstår inte riktigt hur ditt svar ovan kan vara ett svar på det du citerar nedan. Jag tycker inte alls att ditt inlägg handlar om fruktan på bete. Men strunt samma ditt inlägg får väl ses som ännu ett av dina meningslösa inlägg. Har du inget annat att göra?
Men jag håller med dig. Fång är en allvarlig sjukdom och man bör inte komma med vilka påståenden som helst.
Men här kommer en referens till ovanstående påstående.
"Furthermore, pastures that have “gone to seed” should be avoided, as well as recently harvested stubble fields where high concentrations of fructan may be present in the stem bases"
den är hämtad från en av A Longlands artiklar och kan läsas i sin helhet:
http://jn.nutrition.org/content/136/7/2099S.full
Jag vet inte varifrån du fått detta, ännu mindre vilka forskningsrapporter/ faktaunderlag du kan hänvisa till.
Hästar inom ridsport som dagligen tränas och är avsedda för tävling och hanteras som tävlingshästar ingår absolut inte i din beskrivning.
När det gäller annan typ av hästhållning så är jag däremot benägen att hålla med dig men det vore bra om du i så fall förklarade vilken typ av hästhållning du anser ditt inlägg vara viktigt att rikta sig till.
Det är otroligt farligt att i så allvarliga trauma generalisera.
Jag förstår inte riktigt hur ditt svar ovan kan vara ett svar på det du citerar nedan. Jag tycker inte alls att ditt inlägg handlar om fruktan på bete. Men strunt samma ditt inlägg får väl ses som ännu ett av dina meningslösa inlägg. Har du inget annat att göra?
Men jag håller med dig. Fång är en allvarlig sjukdom och man bör inte komma med vilka påståenden som helst.
Sen en viktig sak, det är farligt att beta när gräset är kortklippt eller kortbetat. Grässtubbarna lagrar fruktan! Använder man sig av strippbete ska man även skärma av den nerbetade delen. Går de och naggar i det får de i sig mycket fruktan!
Undvik bete när risken för fruktanhalten är hög! Över 15 grader + och strålande sol eller vid molnigt väder är risken låg, läs om fruktanhalten....
Men här kommer en referens till ovanstående påstående.
"Furthermore, pastures that have “gone to seed” should be avoided, as well as recently harvested stubble fields where high concentrations of fructan may be present in the stem bases"
den är hämtad från en av A Longlands artiklar och kan läsas i sin helhet:
http://jn.nutrition.org/content/136/7/2099S.full