Har inga hästar fått fång i år?

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

Jag vet inte varifrån du fått detta, ännu mindre vilka forskningsrapporter/ faktaunderlag du kan hänvisa till.

Hästar inom ridsport som dagligen tränas och är avsedda för tävling och hanteras som tävlingshästar ingår absolut inte i din beskrivning.

När det gäller annan typ av hästhållning så är jag däremot benägen att hålla med dig men det vore bra om du i så fall förklarade vilken typ av hästhållning du anser ditt inlägg vara viktigt att rikta sig till.

Det är otroligt farligt att i så allvarliga trauma generalisera.

Jag förstår inte riktigt hur ditt svar ovan kan vara ett svar på det du citerar nedan. Jag tycker inte alls att ditt inlägg handlar om fruktan på bete. Men strunt samma ditt inlägg får väl ses som ännu ett av dina meningslösa inlägg. Har du inget annat att göra?

Men jag håller med dig. Fång är en allvarlig sjukdom och man bör inte komma med vilka påståenden som helst.

Sen en viktig sak, det är farligt att beta när gräset är kortklippt eller kortbetat. Grässtubbarna lagrar fruktan! Använder man sig av strippbete ska man även skärma av den nerbetade delen. Går de och naggar i det får de i sig mycket fruktan!

Undvik bete när risken för fruktanhalten är hög! Över 15 grader + och strålande sol eller vid molnigt väder är risken låg, läs om fruktanhalten....

Men här kommer en referens till ovanstående påstående.

"Furthermore, pastures that have “gone to seed” should be avoided, as well as recently harvested stubble fields where high concentrations of fructan may be present in the stem bases"

den är hämtad från en av A Longlands artiklar och kan läsas i sin helhet:

http://jn.nutrition.org/content/136/7/2099S.full

*kl*

Veterinären som var ute hos min kompis i fredags eftermidda och konstaterade fång på hennes stora kallblodskorsning sa att det var extremt mycket fånganfall i år på bara några veckors tid.

Även ovanligt många bland raser som det annars var ovanligt med fång hos.
Hennes teori är just gräset som kommit efter den långa torra perioden, följt av mycket regn och värme.

Kompisens mamma fick även en varning om att hennes 23 åriga halvblosvalack var i riskzonen.

den är hämtad från en av A Longlands artiklar och kan läsas i sin helhet:

http://jn.nutrition.org/content/136/7/2099S.full

Det är lätt att bli lurad av rapporter som denna om man inte har tillräcklig kunskap i växtfysiologi. Vad författaren (Longland) här gör är att ta värden från olika studier och presenterar detta som ett möjligt eller t.o.m. troligt scenario, vilket det naturligtvis inte är.

Hon tar värden från en studie som visar hur mycket en häst/ponny kan äta när den går på bete och kombinerar detta med en studie av fruktanhalten hos fritt växande ryegräs, dvs. gräs som inte betas: ”in another study, the WSC contents of various ryegrass monocultures at vegetative growth stages were determined throughout the growing season”.

För det första är ryegräs exceptionellt när det gäller högt fruktaninnehåll. I en undersökning som Katy Watts gjorde så hade ryegräs dubbelt så hög fruktanhalt som t.ex. timotej. I typisk betesmark växer inte enbart ryegräs utan en blandning av olika grässorter och andra växter vilket gör att fruktanvärden hämtade från enbart engelskt ryegräs inte är represantativt för förhållandet på betesmark.

För det andra så finns den övervägande andelen fruktan i gräsets stam medan andelen fruktan i bladen är mycket lågt. Fruktanhalten är därför starkt beroende av förhållandet mellan blad och stam. I början av växtperioden är bladandelen hög och minskar sedan med växtens mognadsgrad. Fruktanhalten är därför störst i moget gräs där förhållandet blad : stam är lågt. I hagar som ständigt betas blir aldrig stamandelen särskilt hög och därför blir fruktanhalten i gräset heller inte särskilt hög.

I studier där man har analyserat fruktanhalten i beteshagar har fruktanhalten varit låg:

http://elib.tiho-hannover.de/dissertations/dahlhoffs_ws03.html

“Fructan concentrations in grass from horse pastures during the pasture season 2002
Sandra Dahlhoff, School of Veterinary Medicine Hannover”

Om man tar det högsta värdet som uppmättes vid ett enstaka tillfälle i denna studie, 56,6 g/kg TS, så motsvarar detta 1,4 g/kg BW. Detta värde ska jämföras med de 7,5 g/kg BW som Pollitt använde i sitt försök. Till detta ska man lägga att Pollitt slangade in hela dosen momentant medan en häst betar mer eller mindre kontinuerligt under hela dygnets 24 timmar, dvs. även då fruktanhalten i gräset är lägre. Dessutom använde Pollitt ett slags fruktan (inulin) som inte finns i gräs och som är väldigt annorlunda. Det finns ingen studie överhuvudtaget som visar att hästar kan få fång av det fruktan som finns i gräs.

Centaur har alldeles rätt. Hästar får inte fång av fruktan.

Tack för din kunskap.. igen:bow:

Ryegrass. Är det rajgräs?
Det vet vi väl sen tidigare att det är mindre bra.:confused: Timotejdominerat bete/ hö har jag försökt att få.

BTW när vi är i en fångtråd. Mina hästar har inte gått på 2 dagar o jag förväntade mig att se stinna hästar, men de såg jättefina ut. De har nu gått på bra bete som gödslats moderat o innehåller en hel del klöver.

Det har ju regnat o varit mulet.

Detta med typisk betesmark är nog olika för olika delar av landet. Jag är uppvuxen i mellansverige och där fanns det gott om naturbeten till hästarna. Det var ovanligt att man lät hästar beta på odlade marker. Men här i södra Sverige i nutid (dessutom) är det tvärtom. De flesta hästar går på odlade vallar. Det inlägg jag citerade handlade om strippbete vilket jag mkt väl tolkar som att det skulle kunna vara en liten begränsad del av en odlad vall (kanske med rajgräs?) och att denna del kan ha varit högt gräs som betats ner av andra hästar. Då får du de förhållanden som Longland beskriver. Timotej är vad jag förstår inte en lämplig betesväxt då den inte tål bete så bra.

Sedan är det så, vilket du säkert vet, att fruktanhalten inte bara beror på gräsets mognadsgrad utan även på omgivningens temperatur. När det är soliga dagar kalla dagar sker fotosyntesen med hög hastighet medan cellandningen är betydligt mer begränsad vilket leder till att sockret lagras som fruktaner.

Jag hävdar fortfarande att det inte är så lätt som man först tror och jag förstår inte hur man så snabbt kan dra slutsatser. Biologiska system som ex häst kroppar, växter är mycket komplicerat. Ju mer man lär sig om det desto mer inser man hur komplicerat det verkligen är och att man ska akta sig för att dra några slutsatser.

Har haft stor häst i 27år men nu skaffat första c-ponnyn och känner mig lite osäker för detta med fång. Tillvänjning och små foderbyten är ju lika viktiga för alla men fick tips av en vän att ta in ponnyn mitt på dagen då sockerhalterna är högre i gräset då (enligt henne) men här läser jag att halterna är högre på natten ??? Är det någon som VET hur det ligger till? Någon som vet om just Welsh/fullblods korsningar är mer elller mindre benägna att få fång?
orolig ponnymamma !

Coari, jag hittade inte källan när jag skrev mitt inlägg, men här är den...

http://www.djurhalsan.se/fruktan.htm

Ang. hästhållning, så har jag stött på så mycket okunskap i mindre privatstallar. OBS, det finns privata stallar med mycket kunskap och bra hästhållning. Jag talar alltså inte om stallar inom ridsport mm. Fel av mig att uttrycka mig så det kunde misstolkas.

Som Forest Autumn säger så är det ingen idé att ta upp diskussioner ang. fång. Jag önskar bara att dessa "hästmänniskor" som förkastar min erfarenhet av fång skulle vara mer tillmötesgående. Det är ju hästen som drabbas hårt om den utvecklar fång. Det gäller att vara steget före.

Coari, jag hittade inte källan när jag skrev mitt inlägg, men här är den...

http://www.djurhalsan.se/fruktan.htm

Ang. hästhållning, så har jag stött på så mycket okunskap i mindre privatstallar. OBS, det finns privata stallar med mycket kunskap och bra hästhållning. Jag talar alltså inte om stallar inom ridsport mm. Fel av mig att uttrycka mig så det kunde misstolkas.

Som Forest Autumn säger så är det ingen idé att ta upp diskussioner ang. fång. Jag önskar bara att dessa "hästmänniskor" som förkastar min erfarenhet av fång skulle vara mer tillmötesgående. Det är ju hästen som drabbas hårt om den utvecklar fång. Det gäller att vara steget före.

TACK!!! Jag vill bara passa på att citera ett par meningar som Forest Autumn skrev i ett lite tidigare inlägg.

Citat Forest Autumn: Detta med typisk betesmark är nog olika för olika delar av landet. Jag är uppvuxen i mellansverige och där fanns det gott om naturbeten till hästarna. Det var ovanligt att man lät hästar beta på odlade marker. Slut Citat.

Notera var själva grundproblemet går att ta del av, Det var ovanligt att man lät hästar beta på ODLADE marker.

Så med detta väl så grundade eftertänkta delgivande så förstår jag inte hur någon hästägare som låter sina hästar för dagen beta på tidigare odlad mark ens blir förvånad över om den drabbas av fång.

För mig är det ett under om hästar som går på (främst lösdrift) på odlad mark inte drabbas av fång...

Lyssna på vad Forest Autumn delger i stället för att börja gå in på överkurs i biologi som det inte framgår att det finns kunskap i utan i så fall ta del av SpaderÄss boilogikunskaper.

När är det "tidigare odlad mark"? 3 år? 4 år? 8 år? Aldrig? I mina trakter vet jag inga hästar som inte går på tidigare odlad mark...

TACK!!! Jag vill bara passa på att citera ett par meningar som Forest Autumn skrev i ett lite tidigare inlägg.

Citat Forest Autumn: Detta med typisk betesmark är nog olika för olika delar av landet. Jag är uppvuxen i mellansverige och där fanns det gott om naturbeten till hästarna. Det var ovanligt att man lät hästar beta på odlade marker. Slut Citat.

Notera var själva grundproblemet går att ta del av, Det var ovanligt att man lät hästar beta på ODLADE marker.

Så med detta väl så grundade eftertänkta delgivande så förstår jag inte hur någon hästägare som låter sina hästar för dagen beta på tidigare odlad mark ens blir förvånad över om den drabbas av fång.

För mig är det ett under om hästar som går på (främst lösdrift) på odlad mark inte drabbas av fång...

Lyssna på vad Forest Autumn delger i stället för att börja gå in på överkurs i biologi som det inte framgår att det finns kunskap i utan i så fall ta del av SpaderÄss boilogikunskaper.

som vanligt så fattar jag ingenting av vad du skriver men jag antar att du är oförskämd mot mig?

Varsågod , var du det i så fall, om det nu ger dig ngn form av självkänsla eller annan behållning, det bjuder jag på!

Lite roligt är det nästan att läsa det du skriver, fast det är i stort sett obegripligt

Det är lätt att bli lurad av rapporter som denna om man inte har tillräcklig kunskap i växtfysiologi. Vad författaren (Longland) här gör är att ta värden från olika studier och presenterar detta som ett möjligt eller t.o.m. troligt scenario, vilket det naturligtvis inte är.

Hon tar värden från en studie som visar hur mycket en häst/ponny kan äta när den går på bete och kombinerar detta med en studie av fruktanhalten hos fritt växande ryegräs, dvs. gräs som inte betas: ”in another study, the WSC contents of various ryegrass monocultures at vegetative growth stages were determined throughout the growing season”.

För det första är ryegräs exceptionellt när det gäller högt fruktaninnehåll. I en undersökning som Katy Watts gjorde så hade ryegräs dubbelt så hög fruktanhalt som t.ex. timotej. I typisk betesmark växer inte enbart ryegräs utan en blandning av olika grässorter och andra växter vilket gör att fruktanvärden hämtade från enbart engelskt ryegräs inte är represantativt för förhållandet på betesmark.

För det andra så finns den övervägande andelen fruktan i gräsets stam medan andelen fruktan i bladen är mycket lågt. Fruktanhalten är därför starkt beroende av förhållandet mellan blad och stam. I början av växtperioden är bladandelen hög och minskar sedan med växtens mognadsgrad. Fruktanhalten är därför störst i moget gräs där förhållandet blad : stam är lågt. I hagar som ständigt betas blir aldrig stamandelen särskilt hög och därför blir fruktanhalten i gräset heller inte särskilt hög.

I studier där man har analyserat fruktanhalten i beteshagar har fruktanhalten varit låg:

http://elib.tiho-hannover.de/dissertations/dahlhoffs_ws03.html

“Fructan concentrations in grass from horse pastures during the pasture season 2002
Sandra Dahlhoff, School of Veterinary Medicine Hannover”

Om man tar det högsta värdet som uppmättes vid ett enstaka tillfälle i denna studie, 56,6 g/kg TS, så motsvarar detta 1,4 g/kg BW. Detta värde ska jämföras med de 7,5 g/kg BW som Pollitt använde i sitt försök. Till detta ska man lägga att Pollitt slangade in hela dosen momentant medan en häst betar mer eller mindre kontinuerligt under hela dygnets 24 timmar, dvs. även då fruktanhalten i gräset är lägre. Dessutom använde Pollitt ett slags fruktan (inulin) som inte finns i gräs och som är väldigt annorlunda. Det finns ingen studie överhuvudtaget som visar att hästar kan få fång av det fruktan som finns i gräs.

Tål tydligen att upprepas i sin helhet,,,,

Tack för din kunskap..:bow: :bow:

Mitt 24 åriga kallblod har fått lindrig fång för första gången i sitt liv, får nu Metacam & går i en ogödslad naturbetes hage.
Varför han fått fång vet jag inte, har alltid haft en stålmage. :(

Gått på gräs hela året, vande in dem på betet dom går på nu sakta innan jag släppte helt precis som vanligt.
Hoppas det är en engångsföretelse.

Mitt 24 åriga kallblod har fått lindrig fång för första gången i sitt liv, får nu Metacam & går i en ogödslad naturbetes hage.

Fast inte går den väl i gräshage när den samtidigt äter smärtstillande? Rekommenderade inte veterinären boxvila åt din häst?

Det är lätt att bli lurad av rapporter som denna om man inte har tillräcklig kunskap i växtfysiologi.

....

Jag tycker du drar väldigt snäva slutsatser. För dig verkar det vara otvivelaktigt att fruktan/fruktos inte inducerar fång.

Du hänvisar till djupa kunskaper i växtfysiologi. Då tillägger jag att det även krävs djupa och detaljerade kunskaper i hur biokemi fungerar i det biologiska systemet. Dessutom samspelet mellan det endokrina, metabola och immunsystemet, och mycket mer. Och kanske viktigaste av allt: bakteriefloran i mag-tarmsystemet.

Jag är definitivt inte helt och hållet insatt för det kräver en hel del av en, om man inte en hejare på att läsa biokemiska flödesscheman.

Fruktos är väldigt omdiskuterat på humansidan. Man kan för det första ha en malabsorption av fruktos. Men det som är mest diskuterat just nu är fruktos påverkan på levern.

Det som förbryllar mig är hur du kan vara så tvärsäker när experter inom veterinärvården och forskarvärlden inte är det.

Här nedan finns ett abstract från en ganska ny artikeln om just fruktan och dess metaboliter. Som jag ser, är det veterinärer och humanforskare som gör ett försök att dra paralleller mellan häst och människa. (Min fetning i abstract)

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(12)00223-7/abstract

"Fructose is a simple sugar present in honey and fruits, but can also exist as a polymer (fructans) in pasture grasses. Mammals are unable to metabolize fructans, but certain gram-positive bacteria contain fructanases and can convert fructans to fructose in the gut. Recent studies suggest that fructose generated from bacteria or directly obtained from the diet can induce both increased intestinal permeability and features of metabolic syndrome, especially the development of insulin resistance. The development of insulin resistance is driven in part by the metabolism of fructose by fructokinase C in the liver, which results in oxidative stress in the hepatocyte. Similarly, themetabolism of fructose in the small bowel by intestinal fructokinase may lead to increased intestinal permeability and endotoxemia. Although speculative, these observations raise the possibility that the mechanism by which fructans induce laminitis could involve intestinal and hepatic fructokinase. Further studies are indicated to determine the role of fructanases, fructose, and fructokinase in equine metabolic syndrome and laminitis."

Kul med ett intressant inlägg!
Jag håller med dig om att kunskaper i biokemi underlättar om man vill försöka förstå hur ett biologiskt system fungerar. Allting är ju egentligen kemi och om man har en insikt i hur tex enzymer och deras aktivering fungerar samt en hel del annat inom kemin så blir det lättare att förstå hur det fungerar eller rättare sagt man kan ana hur det möjligen fungerar, ända tills man pratar med ngn som är mer insatt och kommer med ett par förslag till om faktorer som man inte har tänkt på. "Vanlig" kemi är mkt lättare. Då har man några ämnen i ett provrör och har full koll på hur oh om de reagerar med varandra. i biokemi har du en obestämd mängd av några ämnen du känner till och sedan eventuellt flera andra som kan bidra till lite fler spännande reaktioner. Jag upphör aldrig att förvåna mig över att det verkligen fungerar, ibland vågar jag knappt andas, tänker att tänk om ngn av alla de mängder av reaktioner och molekyler som deltar går snett. (ursäkta utsvävning från ämnet).

Men studien du länkar till verkar intressant. Jag lyckades bara öppna tidskriften i det universitets bibliotek som jag har tillgång till. Sedan gick det inte att hitta artikeln.Men jag ska testa senare igen, hade inte riktigt tid.

Jag har tidigare läst att man misstänkt att fruktan kan leda till ökad IR och det är spännande att få veta mer.

Delvis kl, men jag har alltid funnit det märkligt att man ordinerar mellanmål i form av frukt eller mjölk o smörgås till patienter med diabetes. De flesta blir ju bara sämre. Man hör aldrig ngn som sänker sin dos- tvärtom bara.
Prata nu inte om "åldersdiabetes".

Fler mindre mål med intag av mindre spannmål o sockerarter där de stora målen bör göras mindre.
Fettdieten tro jag inte på, däremot med grönsaker, rotfrukter o kött o fisk o frukt som innehåller mindre socker.

Är man säker på att det är så att fruktanet har ngn molekylkedja som gör att det är sötare än vanligt socker? Mer koncentrerat. Mina kusar äter inte frostgräs.

Jag tror att det är den totala energinivån som gör folk o hästar sjuka:cool: när det pågår länge.. för länge

Hästar om vandlar ju även cellulosa till ngn form av socker i tarmen* är nu ute på djuuupt vatten:angel:*

I grovtarmen omvandlar hästar cellulosan till fettsyror. Det kan vi också göra men inte lika effektivt. Dessa fettsyror tas upp från tarmen och går sedan in i energimetabolismen. Men det blir inte socker av den.

Däremot så kan bakterier i hästens tarm troligen omvandla, enligt den länkade studien i denna tråd, en annan slags fibrer, fruktaner till fruktos som också är socker.

Jag tror inte att man ska blanda ihop hur sött ngt smakar jämfört med vad det ställer till med i en hästkropp (dvs vanligt socker jfr med fruktos)

lite utanför tråden

Men man ska akta sig för potatis om man har diabetes. Det innehåller mkt stärkelse som snabbt höjer blodsockret. Fleromättade fettsyror sänker blodsockret.

"Vanlig" kemi är mkt lättare. Då har man några ämnen i ett provrör och har full koll på hur oh om de reagerar med varandra.

Intressant iakttagelse där, för vissa kända reaktioner i "vanlig" kemi är som du skriver tämligen lätta att ha koll på. Kolhydrater är svårt att studera även i ett provrör.

Är man säker på att det är så att fruktanet har ngn molekylkedja som gör att det är sötare än vanligt socker? Mer koncentrerat. Mina kusar äter inte frostgräs.

Jag tror att det är den totala energinivån som gör folk o hästar sjuka:cool: när det pågår länge.. för länge

Hästar om vandlar ju även cellulosa till ngn form av socker i tarmen* är nu ute på djuuupt vatten:angel:*

Fruktan/fruktos har ffa. en annan struktur och annan metabolism. Smaken vet jag inte.... Socker består strukturellt av en glykosmoleyl och en fruktosmolelkyl. I kroppen bryts socker initialt ner av enzymer och dessutom olika (glykos och fruktos) pga. dess strukturella skillnader.

Det jag tänker när det gäller socker och tarmfloran, så kan kanske även en liten ökning av socker få mag-tarmsystemet ur balans.

Däremot så kan bakterier i hästens tarm troligen omvandla, enligt den länkade studien i denna tråd, en annan slags fibrer, fruktaner till fruktos som också är socker.

Biokemin kring kolhydrater är inget jag tycker är speciellt lätt. Däremot tycker jag det är väldigt intressant att följa utvecklingen. Det finns duktiga, extremt kompetenta människor som jobbar med att hitta orsaken till fång och jag tycker man kan åtminstone börja med att försöka ta till sig och förstå deras slutsatser.

Fast inte går den väl i gräshage när den samtidigt äter smärtstillande? Rekommenderade inte veterinären boxvila åt din häst?

Han är slank & full ridkondition & tävlat i dressyr nyligen, har varken haft puls, värme el något annat tecken på att ha fång. Var först efter vi var inne på klinik, gjorde böjprov & röntgade som det upptäcktes i väldigt lindrig form.
Då han är 24 rekommenderade vetten han skulle gå kvar i sin nedbetade gräshage med korna som han gjort sen ett par månader tillbaka.
Annars riskerade han att få kolik istället vilket han får väldigt lätt om han inte rör på sig regelbundet.

Pest eller kolera helt enkelt för vår del. Jag är beredd att ta bort honom om han inte blir bättre, någon form utav värdighet ska han få ha på ålderns höst, det innebär inte att gå i grushage dom få år han har kvar. :(

Vi misstänker fången är utlöst utav att hans matsmältnings system inte riktigt klarar det längre pga åldern.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka