Har in vägrat ta in och ut en häst i era stall?

Sv: Har in vägrat ta in och ut en häst i era stall?

kopparberg skrev:
Men om man inte vill leda hästar man inte känner, vad gör man då i ett stall där skötsel av andras hästar ingår? :confused:
Ngn gång måste ju vara den första när man hanterar nya hästar!

Förtydligande: De skulle inte leda min häst till hagen första tiden efter boxvilan. Det skulle jag aldrig låta sådana uppenbara "amatörer" göra!
Och psst *viskar* De som nekade leda min häst till och från hagen är inte så kunniga med hästar att de vet faktum: häst till hagen efter boxvila = det kan vara jäkligt laddat.
Det var bara ren och skär stor häst = farlig häst, liten häst = snäll häst.

Fö så var min häst under boxvilan endast ute ur boxen på promenad 2x10 minuter/dag. Vilket "de rädda" såg.
Och de promenderna gick han lugnt och avspänt hela tiden! Jisses vad stolt matte var! :love:
Inget pleg, inget "ryande" för han skulle vara lugn osv.
Och skulle JAG se en häst som är SÅ snäll att leda i boxvila, då skulle jag "paxa" den hästen som den jag ville ta till/från hagen när den var frisk, van vid hagen och igång i ridning! :D

Usch, det blir alltid "fel" i diskussioner här på Buke i sådana här frågor! :crazy:
För antingen lämnar man som "svarare" för lite information, eller också så drar "läsarna" egna slutsatser.
Meeen sånt är livet! :D

Tycker du verkligen att de skulle hantera din häst fast de är rädda för den? Om de tycker det är otäckt med stora hästar så tycker inte jag att de ska behöva hantera dem. Det behöver inte vara det att de tror den är farlig bara för att den är stor, det kanske bara inte känns bra helt enkelt? Alla har väl rätt i att vara i ett stall där man hanterar andras hästar även om man inte kan hantera alla? Jag vet inte hur det är där ni bor, men här växer inte stallen på träd iaf. Men du har rätt i att man måste lära sig att hantera nya hästar, annars fungerar det ju inte. Missförstå mig inte nu bara...

Har varit på båda sidorna i såna här fall...

Min häst blev en aning "uppihejsan" i vintras när han gick i sjukhage.
Det gick bra för alla att leda honom, utom en tjej. Men hon har aldrig gillat honom och fått för sig att han inte gillade henne. Jag erbjöd mig vara med och hjälpa henne lära sig handskas med honom. Men det avböjde hon och sa att näe det går nog bra ändå.
Sen en dag hade hon skrivit på tavlan att hon vägrade ta honom.
Då bad jag henne höra av sig så jag visste vilka dagar hon hade utsläpp/insläpp så kunde jag åka ut och fixa det, men det fick jag aldrig nåt svar på.
Löste sig på nåt sätt, men jag var både besviken och arg eftersom jag inte tyckte jag krävde så mycket.

Sen när jag var " på andra sidan " för nåt år sen, så var det några som tog hem en hingst, utan att prata med någon om det. Dom dumpade över den på oss direkt att vi skulle ta in och ut den vilket jag inte tyckte var så konstigt först. Men sen när man insåg att hästen inte kunde gå normalt, släpade med mig flera meter (är ändå ganska stor och stark) trots kedja så ringde jag och sa att jag inte tänkte ta honom.
Han var totalt nonchalant och brydde sig inte om han sprang över oss. Dom fick kastrera honom sen för att dom kunde inte själva hantera honom (dom flyttade ganska direkt med han)
Men han lyssnade alltså varken på oss andra, eller ägaren.

När man står i ett kollektivt stall så får man vara beredd på att hantera nya hästar tycker jag. Och vissa hästar måste man vara mer noggrann med, och testa direkt om den lyssnar för att jag stannar och när jag går osv.

Ja en gång när jag var och jobbade i England men då var det en häst som stack hela tiden och om han behövde sprang över en. Fast jag tog honom ibland i alla fall när det inte fanns någon annan.

Annars är jag ganska luttrad och bryr mig inte om hästarna är lite bråkig. I nuvarande medisens stall är alla hästar så snälla så det är inga problem

Jag har bara varit på den ena sidan.. nästan.. ena häst i stallet rusade mycket med oss... det var inte kul.. men nu sålde dom henne *tur*.. min är en ängel, en femåring kan hantera honom (ej ridning), och ngt annat tolerar jag inte (annars slakt/säljas). mitt råd är prata med ägaren.. och se om ni inte kan komma fram till en lösning...

Jag har inte vägrat ta in någon häst någon gång. En del har varit jobbiga och jag anser att det är ägarens fel att hästen beter sig som den gör. När det fanns fler uppe in stallet där jag hyr in mig nu så turades vi om med in och utsläpp en del hästar var riktigt jobbiga och då fick man säga till på skrapen åt hästen vilket tillslut ledde till att det funkade bra. Däremot vägrade folk ta in min valack eftersom han aldrig ville ville komma in om inte jag kom och gjorde det :smirk:
Det resulterade i att jag fick ta ALLA insläpp själv och de tog utsläpp.

Är en häst farlig för dig som person så kan inte ägaren till hästen kräva att du skall hantera den, det är helt oetiskt att ens tänka tanken "Den där XXX skall banne mig få höra, inte ens ta in min supersnälla häst på 189 som "bara tycker om att leka"" (leka för ägaren är "Hörru Brunte, tror du jag kan sparka XXX till Kiruna?" "höhö, a.aa Bertil, sparka på du".

Nej nej, man skall aldrig hantera en häst som man inte tror att man klarar av och som man inte heller tror att man vill kunna klara av, detta är för att om du visar hästen att du är osäker på den så tar den lätt steget över dig och sedan blir det bara värre (erfarenheten är bitter i många skeden).

Som jag gjorde när vi hade ett ungsto som var dåligt hanterat i stallet. Ägaren tog till sig av vår kritik mot hästen och tog med oss alla som hade ansvar för att ta in hästarna på kvällen och visade hur hon arbetar med sitt sto, sedan fick vi alla testa på och lära oss en del av hur stoet var hanterat, och efter det så var det sällan några problem att ta in henne.

Dessutom är ju det ett sätt som spar tid om stallet har väldigt många hästar.
Vissa av hästarna där min häst är uppstallad går ut och in så.

Ja om man jobbar i ett stall så anser jag man har som skyldighet att göra det. Det enda man kan neka anser jag, är om ngt är farligt.
Betalar jag för viss skötsel, då ska jag få det också. Speciellt som egen skötsel i det fallet skulle medfört enormt mkt både besvär för mig, och stress för alla andra hästar i stallet.

Ska jag släppa ut min häst själv, då måste jag göra det innan jobbet. Och då kommer jag fodra båda mina hästar innan övriga hästar får sitt foder. Funkar dåligt i ett stall med över 20 hästar.
Och då passar jag ju inte i det stallet. Resultat = jag flyttar. Vilket skulle ha varit dåligt för uppstallningsvärden, för det fanns så få hästägare däromkring, så ingen kö på boxplatser fanns. Resultat = sämre ekonomi och ÄNNU färre människor som skötte helgstallen som sköttes kollektivt.

Jag har flyttat för att slippa sådana där märkliga människor. Nu står jag i ett stall där folk kan hantera hästar, även besvärliga hästar om de dyker upp. Jag är "handplockad" (precis som alla andra inackorderingar) för att stallägaren inte ska behöva tjafsa om skitsaker.

Men problemet i fråga var egentligen onödigt har jag förstått nu. För jag har insett som jag även svarat i många trådar: man ska ENDAST stalla upp sin häst i ett stall där SAMTLIGA har samma grundsyn på hästar och hantering. För att slippa tjafs, stress osv! För har man inte samma grundsyn, då är det i stort sett omöjligt att ändra ngns grundsyn!

Nu i efterhand förstår jag inte att jag inte klappade ihop av stress när mina hästar stod i det stallet! :crazy:
De fick fel foder, den missbrukande anställde var på och klådde vissa hästar (även min förstod jag i efterhand, trodde ju inte det...), de hade inte ett uns sunt förnuft, de kunde av ren slöhet släppa ut hästen i en hage där en älg rivit ner stängslet på natten, samtliga i personalen kunde skita i att gå till jobbet på morgonen så hästarna inte fick ngn frukost. Osv, osv i all oändlighet.
Men jag är smart nog att dagligen uppskatta min nuvarande uppstallning! :bow:
Jag måste stå i Sveriges bästa stall! :love:

Senast ändrad:

Jag har vägrat att ta in andras hästar. Då har jag också tagit för givet att de inte tar in min häst oavsett hur snäll den är.
Jag riskerar inte min hälsa för att ta hand om någon annans häst!

*mathilda* skrev:
Tycker du verkligen att de skulle hantera din häst fast de är rädda för den? Om de tycker det är otäckt med stora hästar så tycker inte jag att de ska behöva hantera dem. Det behöver inte vara det att de tror den är farlig bara för att den är stor, det kanske bara inte känns bra helt enkelt? Alla har väl rätt i att vara i ett stall där man hanterar andras hästar även om man inte kan hantera alla? Jag vet inte hur det är där ni bor, men här växer inte stallen på träd iaf. Men du har rätt i att man måste lära sig att hantera nya hästar, annars fungerar det ju inte. Missförstå mig inte nu bara...
Jag förstår inte hur man kan resonera som du. Om du flyttar till ett stall där man delar på stallsysslor, skall du då vägra att göra din del för att du är "rädd" för någons häst (ev. för att du tycker det är otäckt att leda stora hästar) ??? Då skulle jag som stod på stallet bli ganska arg eftersom du då inte har något där att göra :mad:

Det behöver inte vara ägarens fel att hästen inte uppför sig vid in/utsläpp. Precis som vid ridning är det fråga om hur hästen uppfattar ledarskapet.
Går jag med en okänd häst så sätter jag en kedja runt näsan på den.
Hästar är vanedjur och det säkraste är givetvis att samma person/er sköter hanteringen. Mina hästar vet i vilken ordning saker görs i mitt stall, det är de trygga med. Men en dag med regn och hård blåst kan förvandla även dom till totalt hysteriska monster. Då är det superviktigt att vara etablerad som auktoritet i flocken, annars blir det lätt farligt. Tilläggas att jag har två unghästar 1,5 och 3 samt två vuxna. De äldre är givetvis säkrare att hantera i alla lägen.

Har själv haft ett inhyrningsstall på sammanlagt 6 hästar, hade själv en unghingst på 2-3 år som började bråka och stalltjejerna tyckte det var obehagligt. Dom behövde självklart inte hantera honom då utan jag skötte hanteringen helt och hållet, och ingen ska absolut hantera en häst som man är rädd för, tänk vad som kan hända....

Ciazon skrev:
Jag förstår inte hur man kan resonera som du. Om du flyttar till ett stall där man delar på stallsysslor, skall du då vägra att göra din del för att du är "rädd" för någons häst (ev. för att du tycker det är otäckt att leda stora hästar) ??? Då skulle jag som stod på stallet bli ganska arg eftersom du då inte har något där att göra :mad:

Ja. jag VÄGRAR handskas med hästar jag är rädd för. Hästen känner direkt om man är rädd. Kan bli farligt om det är fel häst.

med rädd menar jag riktigt rädd, inte lite fjärilar i magen utan snarare skakande knän och tårar i ögonen.

Självklart ska man ju säga till när man känner sig osäker på en häst!
De ska vara kul att åka till stallet och inte gå hela veckan och tänka NEEEj snart är de min tur att ha stalljouren :crazy:

Jag har efter en skada ingen som helst möjlighet att varken ta ut eller in bråkiga hästar då jag är tvungen att släppa.

Jag säger till om de är någon häst jag dessvärre inte klarar av och då gör jag som så att hästen får gå själv ut till hagen(gör en gång till och från hagen/stallet!

Nu har vi löst de i mitt stall att alla hästar går själva in och ut från hagen och de är såå skönt! :)

Jag gillar inte att handera andras hästar och slipper jag är jag mer än nöjd!

Tack för era svar.
Ska prata med ägaren. Käns som om jag inte vill riskera mitt liv om någonting händer. En dag kommer denna häst att sätta sig bokstavligt på någon och då vill jag att det inte ska vara jag. Ägaren är underbart snäll och trevlig men även hon är räd för sin häst vilket märks. Förra vinten stegrade han sig framför mig och hotade riält då sa hon att han bara skojade med mig så jag tror att hon inte riktigt förstår hur falig han kan bli. En tjej blev sparkad av honom tack och lov bara på benet men man kan ju tänka på vad som skulle kuna hända. Han har sprungit mot folk med örona slickade bakot och tvärnintat bar två meter innan och sedan gått bokstavligt på dom så dom har fått försvarat sig med vad dom har. Ingen vill ha sin häst med honom, han går med en äldre häst som ingen tar ut. Denna häst är farlig men ägaren värkar inte se det och bortförklarar det väldigt bra.
Min mor höll på att dö i en hästolycka och själv blev översprungen och överkörd (häst och vagn) jag har fått arbeta länge med min rädsla för att kuna kontrolera den och jobbat mycket med min häst att hon ska bli trygg med mig. Folk kallar min häst väluppfostrad.
Man måste har respekt för dom och veta vilka krafter dom har. Min dam är endast 150 cm hög och jättesöt men om hon vill kan hon döda någon. Hästar är inte elaka men dom är djur.
MVH Karin

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama