M
*mathilda*
Sv: Har in vägrat ta in och ut en häst i era stall?
Tycker du verkligen att de skulle hantera din häst fast de är rädda för den? Om de tycker det är otäckt med stora hästar så tycker inte jag att de ska behöva hantera dem. Det behöver inte vara det att de tror den är farlig bara för att den är stor, det kanske bara inte känns bra helt enkelt? Alla har väl rätt i att vara i ett stall där man hanterar andras hästar även om man inte kan hantera alla? Jag vet inte hur det är där ni bor, men här växer inte stallen på träd iaf. Men du har rätt i att man måste lära sig att hantera nya hästar, annars fungerar det ju inte. Missförstå mig inte nu bara...
kopparberg skrev:Men om man inte vill leda hästar man inte känner, vad gör man då i ett stall där skötsel av andras hästar ingår?
Ngn gång måste ju vara den första när man hanterar nya hästar!
Förtydligande: De skulle inte leda min häst till hagen första tiden efter boxvilan. Det skulle jag aldrig låta sådana uppenbara "amatörer" göra!
Och psst *viskar* De som nekade leda min häst till och från hagen är inte så kunniga med hästar att de vet faktum: häst till hagen efter boxvila = det kan vara jäkligt laddat.
Det var bara ren och skär stor häst = farlig häst, liten häst = snäll häst.
Fö så var min häst under boxvilan endast ute ur boxen på promenad 2x10 minuter/dag. Vilket "de rädda" såg.
Och de promenderna gick han lugnt och avspänt hela tiden! Jisses vad stolt matte var!
Inget pleg, inget "ryande" för han skulle vara lugn osv.
Och skulle JAG se en häst som är SÅ snäll att leda i boxvila, då skulle jag "paxa" den hästen som den jag ville ta till/från hagen när den var frisk, van vid hagen och igång i ridning!
Usch, det blir alltid "fel" i diskussioner här på Buke i sådana här frågor!
För antingen lämnar man som "svarare" för lite information, eller också så drar "läsarna" egna slutsatser.
Meeen sånt är livet!
Tycker du verkligen att de skulle hantera din häst fast de är rädda för den? Om de tycker det är otäckt med stora hästar så tycker inte jag att de ska behöva hantera dem. Det behöver inte vara det att de tror den är farlig bara för att den är stor, det kanske bara inte känns bra helt enkelt? Alla har väl rätt i att vara i ett stall där man hanterar andras hästar även om man inte kan hantera alla? Jag vet inte hur det är där ni bor, men här växer inte stallen på träd iaf. Men du har rätt i att man måste lära sig att hantera nya hästar, annars fungerar det ju inte. Missförstå mig inte nu bara...