hår i öronen..

Sv: hår i öronen..

140 räcker alldeles utmärkt för min del.. kanske jag hoppar det en gång i mitt liv men jag håller mig helst runt 80-90.. så jag slipper bli så rädd.. :)

snigelfarmor skrev:
vet ni förresten att hästar inte hoppar merän ca 140 utan skor-med skor domnar fötterna och de kan hoppa 2 meter. Att dölja symptom tillhör numera hästvärlden.

Såklart vi måste rusta hästarna för att de ska kunna utföra det arbete vi begär. Att ridas är inte naturligt öht, och att de flesta hästar behöver få förstärkning på fötterna för att klara det, vad är det för underligt med det?

Samma sak med mkt annat; Vi kan inte behandla hästar som vildhästar och sedan tro att de ska utföra det onaturliga arbete vi begär. Det är därför bl a inte shysst att låta en tränande häst bli långhårig (o därmed svettig vid ridning) och gå på lösdrift med sin långa päls.

Med mera, med mera...

Du är tamigfan inte riktig....domnar bort??????? Om fötterna domnar bort på en häst så lär den ju inte ens kunna förflytta sig FRAMÅT.....hur f-n skall den då kunna HOPPA 2 meter.... :crazy:
Ge mig en bra förklaring på det.... Du hittar på en massa skit om allt o inget, men du vet ju knappt hur en sele ser ut eller tillbehör till hästarna ...

Att bara tro att man får en travare till eliten genom att vanvårda den och tvinga den är ju bara helt sjukt.....en gammal myt???? du vet inte ens vad du pratar om.....herregud...väx upp nångång och försök se hur det EGENTLIGEN ligger till....

BeastieBabe skrev:
så en häst bör bli fördjävligt retad när hon blåste lätt i max ½ sekund mot näsborren? de flesta andra hästar hälsar på varandra genom att blåsa mjukt i varandras närborrar (hästiska du vet)...
varför skulle hästen bli "retad så fördjäkligt" av det?
Jag såg oxå programmet och tänkte....Flippan reagerar exakt som mitt sto gör. Skönt att se att man inte är ensam med den här typen av reaktion. Vissa hästar stör sig kanske på att människan hälsar/blåser på dem, vad vet jag :smirk:

snigelfarmor skrev:
hästar som mår skit kommer visst upp i eliten....jag kan ju tipsa om tyska hoppstall/dressyrstall samt svenska travstallar.

det är nån gammal myt som vissa drar gång på gång..hästar är flockdjur, de gör vad de ska oavsett. att inte visa smärta (psykiskt fysiskt) tillhör deras beteenden. Vissa travtränare gör ju allt för att hästen ska springa, utan att ta reda på varför
den slår etc..på med skygglapp o slagjord tjohoo ---elitloppet nästa...
vet ni förresten att hästar inte hoppar merän ca 140 utan skor-med skor domnar fötterna och de kan hoppa 2 meter. Att dölja symptom tillhör numera hästvärlden.

Du är alltid lika korkat underhållande!! :rofl: :rofl: :rofl:
Skulle säga att slaggjord är att jämnföra med ett säkerhetsbälte!
Och precis som alla andra hästar kan en travare slå bakut, både av glädje och ilska... skillnaden är att kusken sitter oskyddad i en vagn en halvmeter bakom hästens bak... och en litet glädje skutt från hästen kan avsluta kuskens liv snabbt!
Och du som jobbat så länge i travstall, borde väl för i jösse namn veta att det inte heter skygglappar? Du borde oxå veta vad de använs till... och då kommer följd frågan... Vad skulle vara fel med att vilja ha hästen fokuserad på sitt arbete??

men snälla?

Kottar och höstrån i örat? Vad har era hästar för megahårstrån i örona som stoppar flygande kottar?

Min häst har mjuka strån som visserligen skyddar mot smuts men knappast mot flygande kottar...

Man klipper öronen endast för syns skull precis som man gör man håren runt nosen. Jag är precis lika taskig mot mina hästar trots att det bara tävlar regionala och nån nationell lite då och då. Till tävling eller större täning så rakas de fula håren bort. Inte lika mycket i öronen som Flippan men nästan.

varför stoppar man bomull i öronen på hästen?

tänkte även på det..
normal hovlära lär ut att hästens hov fläks ut vid nertramp.. det naturliga vore då att hästens hov utsätts för för stort tryck vid landning efter hinder högre än 140 cm och riskeras att plattas ut och förstöras.. det är säkerligen DÄRFÖR hästar inte hoppar högre barfota...

med en sko på så hålls hoven ihop och hästen känner att hoven inte är på väg att spricka trots att hindrena är högre och nerslaget tyngre..

hästen känner alltså likadant som oss..
DU springer säkert inte fort barfota på asfalt med löst grus på.. för att det gör ont.. men med skor på så riskerar du inte att skada fötterna och det är inte pga att du domnar bort i fötterna som gör att du kan springa på gruset..

*BeastieBabe har tänkt under natten & dagen*

ja jag tyckte också att sadeln låg Väldigt långt fram! det kan inte vara bekvämt. Ligger den förlångt fram så kan ju inte hästen stäcka ut lika mycket eftersom det tar stopp uppe vid skulderbladen (eller vad det heter) där sadeln ligger och trycker. Ingen som tycker lika?

Yellow_Dino skrev:
men herregud! en häst utan kittliga känselhår på mulen är som en man utan skägg! eller ett ägg utan salt... Såg ni att hon sadlade långt fram och kallade schabraket för vojlock?

Ett chabrak ÄR en vojlok, så vad är det med det?

(Och män är trevligast utan skägg, tycker jag. Men hårlösa mular och hästöron vill jag inte veta av.)

Hoppsadlar trycker inte på bogbladen på samma sätt som en dressyrsadel. Det är gjorda för att kunna ligga längre fram.

Kan du då förklara varför en travare kan sänka med sekunder barfota??? Ju fortare det går, ju hårdare blir nedslaget......deras hovar lär ju "fläkas" dom med enl din teori....

snigelfarmor skrev:
Mycket skall man höra innan öroner trillar av! :rofl: :rofl: :rofl:
PL

Nej hoven fläks inte ut vid nertramp, den utvidgas, det är liksom inte samma sak.
En hel hov plattas inte ut så den spricker.
PL

Kul tråd, tänk här dök några nya skrönor upp som jag faktiskt inte hört förut.

Angående hästar som surnar till när man blåser på dom så är det alldeles jättenaturligt. Kolla på surmärrar när dom hälsar på någon ny - tjut, framben slår och backar då inte den nye kommer baken som ett brev på posten....

Sen tycker jag att det är förskräckligt :eek: med alla dessa utländska uttryck som schabrak o vojlock när det finns ett alldeles utmärkt ord som heter sadelfilt :devil:

martha skrev:
Kan du då förklara varför en travare kan sänka med sekunder barfota??? Ju fortare det går, ju hårdare blir nedslaget......deras hovar lär ju "fläkas" dom med enl din teori....
har du satt mätare på en matta och mätt att nedslaget för hoven är hårdare vid snabb trav än när hästen landar med hela sin kroppsvikt+ryttare efter ett hinder på 160 cm..??
otroligt.. får jag ta del av dom resultaten.. lägg ut på nätet så att alla får se!

har du provat att hoppa själv (ja du har säkert varit 7-9 år precis som alla vi andra) på gräsmatta med skor och utan? skorna är TUNGA (det märker du lätt om du tar en sko i handen och känner vikten) det är väl klart som fan att hästen springer fortare.. men nu var det HOPPA det talades om.. inte springa på sand..

oj.. dåligt ordval där.. men vid ett för hårt nerslag på oskyddad hov bör hoven utvidgas såpass hastigt och mycket att hoven skadas, och det är därför hästar inte vill hoppa högre än 140 utan skor..
rätt?

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 501
Senast: Fibusen
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 039
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 545
Senast: Ginne
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025