hår i öronen..

Sv: hår i öronen..

Mätningar ang trycket på benet/hoven har gjorts, sök på slu finner du säkert svaren.

Du kan knappast jämföra hästar och människors skor. Våra spikas inte fast och hästars täcker inte hela hoven.

Sand??? Tror du att travarna springer på SAND?????

Du talar emot dig själv...sök på SLU, man kan inte behöva vara uppkäftig på saker man inget vet om....och jag kan nästan garantera att nedslaget bli hårdare på en grusad bana i högt tempo än ett hopp ner i mjuk bana.....

Allinrep skrev:
men snälla?

Kottar och höstrån i örat? Vad har era hästar för megahårstrån i örona som stoppar flygande kottar?

Min häst har mjuka strån som visserligen skyddar mot smuts men knappast mot flygande kottar...

Men hon överdrev jue :p

Men annat smått och mindre gott kan fara in, t.ex. höstrån

haha nope , jag läser också "hål i öronen"
hah , angående tråden :p
man klipper väl bort håret i öronen för att det ska se fint ut .. :S
själv föredrar jag luddiga och gosiga ponnyer ;) med mkt täck och skyddshår :D

BeastieBabe skrev:
tänkte även på det..
normal hovlära lär ut att hästens hov fläks ut vid nertramp.. det naturliga vore då att hästens hov utsätts för för stort tryck vid landning efter hinder högre än 140 cm och riskeras att plattas ut och förstöras.. det är säkerligen DÄRFÖR hästar inte hoppar högre barfota...

med en sko på så hålls hoven ihop och hästen känner att hoven inte är på väg att spricka trots att hindrena är högre och nerslaget tyngre..

hästen känner alltså likadant som oss..
DU springer säkert inte fort barfota på asfalt med löst grus på.. för att det gör ont.. men med skor på så riskerar du inte att skada fötterna och det är inte pga att du domnar bort i fötterna som gör att du kan springa på gruset..

*BeastieBabe har tänkt under natten & dagen*
Är 1.40m den magiska gränsen oavsett mankhöjd? :angel:

UllaN skrev:
Jag såg oxå programmet och tänkte....Flippan reagerar exakt som mitt sto gör. Skönt att se att man inte är ensam med den här typen av reaktion. Vissa hästar stör sig kanske på att människan hälsar/blåser på dem, vad vet jag :smirk:

Vet två ston till som gör så. De ogillar skarpt att man blåser på de, det ena är lite grinigt i största allmänhet, men det andra är rätt fogligt. Hon visar tydligt vad hon tycker om blåsandet, skrynklar ihop mulen och morrar. De kanske inte vill att man ska smöra in sig sådär billigt?

Ja alla är vi ju olika personligheter... Kan inte tänka mig att man har en så dyrbar häst och sen inte har råd att kolla om den har ont. Du tror inte att det sura knorrandet är för att den har lite väl mycket "krut" i sig??? Och om den ska klara av att prestera det den gör måste den nog vara "taggad"
Hästar av den kalibern sköter man nästan bättre än sina barn...

Läste tyvärr inte hela tråden före jag delade med mig av min "knorr" mening.
Är det fel nu att sko sin häst? Låter som en del här tycker att M B plågar sina djur.... rätta mig om jag har fel.
Men vi vet att de får bättre skötsel än många andra hästar och visst skulle Flippan karnske gilla att gå lite mera i hagen, men nu är det ju så att Malins hästar karnske inte kan ligga på den nivå de gör om de gick ute från 7-9.
Jag är ingen större beundrare av Malin men hon har då kommit längre i sin ridning än vad jag gjort, sen kan man kalla henne bortskämd rikemansaunge eller vad man vill, något kan hon ju för annars va hon inte där hon är idag!!
Sen finns det så många uttryck för vojlock ,bett, träns, m.m och det måste väll få vara hennes ensak hur hon uttrycker sig.
Jag vill även säga min mening om klippta öron... kan faktiskt vara så att Flippan är killig i öronen och karnske ruskar på huvudet om det är hår i dem... Jag har haft en häst vi fick skala av hela pannluggen på för den blev så irriterad av den.
Sluta klaga och va glad åt att vi faktiskt har en så duktig ryttare som ställer upp i tv!!! Hur många har gjort det?

Det är klart att de inte kan ha hår i öronen!! De har inte min häst hellr.. Jag har mkt svårt att tro att MAlin har vaxat bort de!!! Helena L brukar klippa bort me en mindre klippmaskin! :banana:

*lånar knapp*

För mig får man raka o klippa bäst man vill. Jag tycker själv det är skönt att jag pysslar med islänningar där man UNDVIKER det och snarare får "skämmas" om man skulle komma med klippt man till en tävling. :smirk:
Jag slipper lägga tid på att klippa hovskägg, öronhår eller skägg under hakan. Min lurvtuss brukar jag kalla för "skäggiga damen" - hon har skägg även på sommaren!:D

Luff skrev:
Sen tycker jag att det är förskräckligt :eek: med alla dessa utländska uttryck som schabrak o vojlock när det finns ett alldeles utmärkt ord som heter sadelfilt :devil:

Nu ska jag spåra ur ännu mer från de där öronen! Militärens yllefilt var utmärkt att ha under sadeln, (givetvis korrekt vikt och med öppningarna rätt vända...) men inte ska man kalla något av t ex läder eller fårskinn för sadelFILT???

Ett schabaret KAN väl i princip ligga ÖVER sadeln även om det då vanligen (nåja...) kallas valtrapp? Eftersom det använts i hästsammanhang sedan 1600-talet får det väl nästan anses att ordet är införlivat i svenskan?

Från språkdata SAOL:
"Orden valtrapp och schabrak . . ha ofta användts för samma sadeltäcke. På 1870-talet infördes i Sverige en officiell skillnad i dessa båda benämningar, då det bestämdes, att Generalitetet, Generalstaben, Fortifikationen samt beridna officerare vid infanteriet skulle ha valtrapp (öfver sadeln), men i stället äfven fingo använda schabrak (under sadeln) till form och utseende liknande valtrappen"

Eftersom "V" inte finns på nätet kan jag inte kolla vad SAOL säger om varken valtrapp och vojlock! Jag antar i alla fall att den som ursprungligen reagerade menar att en vojlock ska vara sadelformad? I så fall måsta man väl döpa om viktvojlocken till viktschabrak? Brukar inte "nummerskynkena" kallas vojlock i travsammanhang?

skulle tro att själv källinfon som vi fick ta del av gäller för storhäst på 160 cm eller så..

så är hov är totalt oförstörbar och okänslig mot en hästens egenvikt+ryttare vid landningar??

jag jämför inte själv skorna utan skyddet dom ger..

men det kan det väl oavsett hår eller ej?

Beastie, du kan inte jämföra skyddet de ger eftersom det är helt skilda saker.
Eller har du luftfyllda skor till dina hästar?

Gisburne skrev:
Jag har lite svårt för hur vissa "elitryttare" behandlar sina hästar - de är inte hästar, utan dyra leksaker! Typ... :smirk: Men det skummaste jag hört (lite off-topic) var när SVT intervjuade Rolf-Göran Bengtsson vid en omgång av välrdscupen och R-G plötsligt ber dem sluta filma, för hans hästskötare skulle sätta på benskydden och han ville inte att det skulle komma med på film. När SVT frågade varför blev svaret att det var lite speciellt och de ville inte att någon annan ryttare skulle använda sig av samma idé...

VADDÅ?!?!?! :eek: Finns det många olika sätt att sätta på benskydd eller? Blir hästen en bättre hopphäst om man sätter på dem på ett visst sätt, eller vad? Eller var det helt enkelt så att nånting hysh-hysh var i görningen? Nånting rent av olagligt? Kanske inte, men man undrar ju! :cool:

Som sagt, lite off-topic, bara kom att tänka på det när jag läste den här tråden... :angel:

Joo , men det fulaste var ju på reprisen , då slutade de filma men det kom en rad längst upp "han byter till längre benskydd" ahahahaahahahaha :D

Ina :crazy:

Neisti skrev:
*lånar knapp*

Själv reagerade jag på att hästarna var så sura.
Både Flippan å den andra hästen.
Varför skulle Malin visa tvtittarna det?
Är det spännande eller?
Varför är hästarna så sura, har dem ont?
Trivs dem inte? :confused:

Jaa dom verkade faktiskt jättesura!Det fattar inte jag? :crazy:

Ina :p

det jag jämför är:

skor ger skydd så att fötterna/hovarna inte skadas
skor ger skydd så att fötterna/hovarna blir mindre känsliga för underlaget

rätt?

jag har inte luftfyllda skor til mig själv.. har du det??

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 501
Senast: Fibusen
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 039
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 545
Senast: Ginne
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka