hår i öronen..

Sv: hår i öronen..

påminner om att vi fortfarande inte vet VARFÖR man gör såhär.. men vi vet nu HUR man gör det :smirk:

men herregud! en häst utan kittliga känselhår på mulen är som en man utan skägg! eller ett ägg utan salt... Såg ni att hon sadlade långt fram och kallade schabraket för vojlock?

Nu tänkte jag inte på just hur hennes öron såg ut, men min häst har inte heller hår i öronen, bara runt kanterna (kan fota hennes öron någon gång så får ni se!). På Nessie är det i alla fall så naturligt, dvs. jag har aldrig klippt ett hårstrå ur hennes öron.
Så kanske Nessie har något gemensamt med en elithäst i alla fall, hårlösa öron!

Det jag vill säga är alltså att det kan ju faktiskt vara naturlig hårlöshet, de behöver inte ha rakat bort något.

Glömde... Jag skulle då inte rekommendera någon att raka bort allt hår i öronen på hästen, för det är ett jäkla pyssel med strutarna då. Sommartid får min stackare ha någon form av öronskydd, eller så får man smörja hela öronen med tjärsalva :smirk: Dessutom tror jag att håren gör nytta för att hålla smuts borta, för jag vet ingen häst som har så lortiga öron som Nessie, jag borstar ur öronen i stort sett varje dag och tvättar med bomull + vatten 1-2 gånger i veckan.

Senast ändrad av en moderator:

jag menade såklart en man alltså en kille, inte en hästman, det kan missuppffattas... men ja, hon sadlade enligt mitt tycke långt fram, sen vet ja inte.. istället fröschabrak sa hon iaf vojlock...

Yellow_Dino skrev:
jag menade såklart en man alltså en kille, inte en hästman, det kan missuppffattas... men ja, hon sadlade enligt mitt tycke långt fram, sen vet ja inte.. istället fröschabrak sa hon iaf vojlock...
Jag tror du låna knappen.. :idea: :D

ja svarade visst någon som skrev att man brukar raka bort känselhår, tror jag...^^

Gisburne skrev:
Jag har lite svårt för hur vissa "elitryttare" behandlar sina hästar - de är inte hästar, utan dyra leksaker! Typ... :smirk: Men det skummaste jag hört (lite off-topic) var när SVT intervjuade Rolf-Göran Bengtsson vid en omgång av välrdscupen och R-G plötsligt ber dem sluta filma, för hans hästskötare skulle sätta på benskydden och han ville inte att det skulle komma med på film. När SVT frågade varför blev svaret att det var lite speciellt och de ville inte att någon annan ryttare skulle använda sig av samma idé...

VADDÅ?!?!?! :eek: Finns det många olika sätt att sätta på benskydd eller? Blir hästen en bättre hopphäst om man sätter på dem på ett visst sätt, eller vad? Eller var det helt enkelt så att nånting hysh-hysh var i görningen? Nånting rent av olagligt? Kanske inte, men man undrar ju! :cool:
Som sagt, lite off-topic, bara kom att tänka på det när jag läste den här tråden... :angel:

Jag såg också det programmet, men jag fattade det som att det var benskydden i sig man inte ville få filmade. Att ingen annan ryttare skulle "sno" Roffes design. :)

Humelibumlan skrev:
Flippan.. hörde du inte det på programmet när Malin blåste lite på sin häst? Flippan morrade då.. jag hörde det iaf :)

Jag klipper ur håret ur öronen på dom, men bara det som "sticker" ut, det är för att när man stoppar bomull eller tussar så skall man inte inte nypa dom i öronhåren för så blir dom lite gnälliga faktiskt :rofl:
Däremot får jag en del hästar som är rakade i öronen...snyggt ...javisst, men inte så himla hyggligt mot hästen.... :crazy:

en obligatorisk kurs på gymn va "dekorativ hästvård"
helt meningslös.. värdelöst..
öronhåren bort, känselhår bort, svansen ryckas i kanterna, hovskägg bort, klippa till kronranden osv...
så SKA det se ut sa hon vi hade som lärare.. herregud..

men "alla hår ska bort" är ju på modet för människor så varför inte på hästar?? :D

en annan fråga är hur "barbacka" ska få bort snobbstämpeln över hästsporten? lär ju mer förvärra den..
o tjejjen som skulle få hjälp av toppryttarna va väl inte lite väl lång för sin ponny eller??

roligt roligt :p

BeastieBabe skrev:
Såg nyss på det omtalade programmet Barbacka, och såg att Flippan inte har ett enda hårstrå i öronen.. vad kan det bero på? är det normalt öht eller??

Det såg jag också, liite konstigt om de inte är bortklippta då.

BeastieBabe skrev:
Såg nyss på det omtalade programmet Barbacka, och såg att Flippan inte har ett enda hårstrå i öronen.. vad kan det bero på? är det normalt öht eller??

Men vadå det är ju jättesnyggt!! :smirk: :angel:

Nä skämt å sido, antagligen för att det är "snyggt" skulle jag tro.
Inte för att jag kan se vad som är så "snyggt" med det?
Såg ju ut som en råtta i öronen :D

Yellow_Dino skrev:
men herregud! en häst utan kittliga känselhår på mulen är som en man utan skägg! eller ett ägg utan salt... Såg ni att hon sadlade långt fram och kallade schabraket för vojlock?

*Lånar knapp*

Var det bara jag som regerade på att hon sa att hon red "i den här paddocken alla dagar i veckan" ?? :crazy:

Roligt liv Flippan måste ha...

Griniga märr med den underbara färgen :love:

hmm ja ja tyckte att det såg ut som att det skulle kunna regna in i öronen på flippan :D tänk va mycket skit det bara kan "ramla in".. tänk om dte blåser och en grankotte kommer farande rakt in i öroat på hästen, snacka om paniiiiik.. nu drog ja väl till lite hårt men huvudsaken va den att det kan komma in mycket skit i öronen.. t,ex spån när hästen ligger ner osv..

har inget emot att man klipper bort det håret som står(hänger) ut ur öronen men det sitter döär för att skydda innerörat från smuts, skit och flugor..

men var det inte ngn ny sort av benskydd som han hade börjat använda eller ngt sånt? har för mig det...

Zuzzi skrev:
Var det bara jag som regerade på att hon sa att hon red "i den här paddocken alla dagar i veckan" ?? :crazy:

Roligt liv Flippan måste ha...

Det är du inte ensam om, jag reagerade också på det.
Omväxling förnöjer, Malin har kanske inte hört det?

Det tänkte jag också på, stackars häst! :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 501
Senast: Fibusen
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 039
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 545
Senast: Ginne
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka